شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
فعالان حقوق بشر درباره سرکوب مسلمانان اویغور در ماه رمضان هشدار دادند

حوزه/ فعالان حقوق بشر و رهبران اقلیت های اویغور در چین درباره سرکوب های اخیر دولت چین و سخت گیری های مقامات در ماه رمضان نسبت به مسلمانان در منطقه سین کیانگ هشدار دادند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» ، فعالان حقوق بشر و رهبران اقلیت اویغور در چین درباره سرکوب های اخیر دولت چین و سخت گیری ها در ماه رمضان علیه اقلیت های مذهبی و مسلمان اویغور در منطقه سین کیانگ هشدار دادند. به گفته این فعالان، دولت چین به بهانه کمپین «رادیکال زدایی»، سکولاریسم را در میان مردم ترویج داده و به اشکال مختلف مانع فعالیت های مذهبی و عبادات مردم در ماه رمضان می شود.

چین کمپین مربوطه را در آوریل 2017 با دستگیری مسلمانان محلی اویغور به جرم افراط گرایی دینی بازداشت کرده و آن ها را در اردوگاه های «آموزش اجباری» زندانی کرده است. طبق آمارهای فعالان، گروه های حقوق بشر و دیگران، تخمین زده می شوده که هم اکنون نزدیک به 120 هزار تا 1 میلیون مسلمان در این اردوگاه ها بازداشت باشند.

دولکان عیسی سرپرست کنگره جهانی اویغور در این باره به خبرنگاران گفت: دولت چین اخیرا اقلیت های مذهبی بیشتری را به ویژه در ماه مبارک رمضان که از 16 می آغاز شده و تا اواسط ماه ژوئن ادامه دارد، بازداشت کرده است.

عیسی افزود: دولت از سال گذشته اکثر اعمال مذهبی مسلمانان را ممنوع اعلام کرده است. برای مثال کارمندان دولتی اجازه ندارند در ماه رمضان روزه بگیرند یا به مساجد بروند و در عین حال اقدام به برگزاری مسابقاتی برای مصرف مشروبات الکلی و گوشت خوک در این ماه کرده اند.

وی در ادامه گفت: اگر کسی سعی داشته باشد مخفیانه روزه بگیرد آن ها به وی در ساعات کاری آب و غذا می دهند و مجبورش می کنند روزه خود را باز کند.

گفتنی است کوهستان ها و بیابان های شمال غربی چین، محل سکونت نزدیک به 22 میلیون نفر است که بیشترین تعداد مسلمانان در این مناطق زندگی می کنند. تخمین زده می شود که تعدا مسلمانان اویغور و ترک تبار در این ناحیه نزدیک به 11 میلیون نفر باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha