جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
غالب الناصر

حوزه / حجت الاسلام شیخ غالب الناصر گفت: وهابیت نه رنگ و بویی از اسلام داشته است و نه در راستای اهداف آن فعالیت می کند؛ بلکه تنها برای اجرای اهدافی از پیش تعیین شده گام برمی دارد.

 حجت الاسلام شیخ غالب الناصر استاد حوزه علمیه نجف اشرف در گفتگو با خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه خاطر نشان ساخت : تفکر شیعی در طول تاریخ خود، دست آوردها وخدمات بسیاری به اسلام ارائه داده  و در پیشرفت علوم اسلامی نقش پویایی را ایفا کرده است.

متن گفتگو به شرح زیر است :

حوزه – شیعه در گسترش وپیشرفت اندیشه اسلامی چه جایگاهی دارد؟

علمای شیعه همواره در ارتباط با رسول خدا (ص)، اهل بیت (ع) و قرآن کریم بوده اند و هیچ جای تعجبی ندارد اگر اکنون اینان سرآمد علمی واخلاقی علمای دیگر به حساب آیند وهمانگونه که می دانید یکی از اهداف نزول قرآن علاوه بر آگاهی بخشی، پیشبرد زندگی و ارتقای سطح معیشت انسان، به کمال رساندن مکارم اخلاقی نیز بوده است.

اینها همه دستاورد اسلامی است که در سایه سار تفکر و مدرسه اهل بیت (ع) و علمای شیعه توانسته در زمینه های گوناگون علمی از جمله تاریخ، فلسفه، علوم انسانی، زبان شناسی و... سرآمد باشد. امام علی(ع) کسی بود که اهمیت پژوهش در مباحث زبان شناسی را به ابوالأسود الدؤلی یاد آورد شده بود.

در این راستا، هرگز نمی توان نقش پررنگ علمی و معرفتی امام جعفر صادق (ع)، پایه گذار دانشگاه کوفه و استاد نخست علمای مذاهب اسلامی را در پیشبرد اهداف اسلامی نادیده گرفت. در واقع می توان گفت که علمای تمام مذاهب اسلامی به نحوی از شاگردان امام صادق (ع) به شمار می آیند.

 

حوزه – وهابیت چه نقشی را در فروپاشی اندیشه اسلامی ایفا می کند؟

وهابیت نه رنگ و بویی از اسلام داشته است و نه در راستای اهداف آن فعالیت می کند؛ بلکه تنها برای اجرای اهدافی از پیش تعیین شده  گام برمی دارد و از تمام میراث اسلام تنها آن چیزی را برای خود نگه داشته است که در خدمت مصالحش باشد، جالب اینجاست که بسیاری از احادیث و روایاتی که پیروان این فرقه نقل می کنند نیز اراجیفی است که یا درباره خدایی مجسم سخن به میان می آورند و یا به دنبال تکفیر فرقه های گوناگون اسلامی می باشند.

اندیشه های وهابیت، اندیشه هایی است که توسط دست های پشت پرده استکباری بنا نهاده شده که نه تنها به اسلام نزدیک نیستند، بلکه بیشتر به اندیشه های دین یهود نزدیک هستند که نتایج آن را می توان در همکاری وهابیت و داعش و گروه های تروریستی با هم با هدف تباهی انسانیت دید.

آنها ضمن ایجاد داعش و جنایت های آن، با ادعای اینکه اسلام راستین این است چهره اسلام را کریه نشان دادند و تنها برای مسلمانان، جنایت، کشتار و آوارگی را به ارمغان آوردند. این در حالی است که اسلام محمدی اصیل و اسلام اهل بیت با چیزی که وهابیت تعریف می کند از زمین تا آسمان متفاوت است.

 

حوزه – با توجه به حضور شما در "کنگره نقش علمای شیعه در پیدایش وگسترش علوم اسلامی"، این گردهمایی را چگونه ارزیابی می کنید؟

این کنگره با همکاری و بسیج مؤسسه های دینی در ایران و حضور تعداد زیادی از علما، اندیشمندان و پژوهشگران نقاط مختلف جهان و نگارش 55 نوشته درباره پیدایش و گسترش علوم اسلامی و نقش شیعیان در این مهم، خود گواهی بر موفقیت این گردهمایی دارد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha