شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام سیدآبادی

حوزه/ حجت الاسلام سید آبادی با بیان این‌که دوری از میانه‌روی و روی آوردن به افراط و تفریط نشانه جهل است، گفت: اقتصاد به معنای میانه‌روی است و دستورات اسلام در تمامی امور بر پایه اقتصاد و میانه‌روی صادر شده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام محمد سید آبادی در ویژه برنامه حرم مطهر رضوی که به مناسبت ایام شهادت امام علی(ع) در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، میانه روی و اعتدال را به عنوان یکی از ویژگی‌های انسان‌های متقی در کلام امام علی(ع) و آیات الهی معرفی کرد و به تببین این ویژگی پرداخت.

عضو شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان با تأکید بر این‌که میانه روی و اعتدال از مهم‌ترین اصول اخلاقی است که باید در جامعه به آن توجه شود، ابراز کرد: اقتصاد به معنای میانه‌روی است و مکتب اسلام و تمامی دستوراتش در تمامی امور مادی و معنوی بر پایه همین اقتصاد و میانه‌روی بنا شده است.

حجت الاسلام سید آبادی با بیان این‌که طبق روایات، انسان و جامعه مقتصد هیچ‌گاه دچار فقر نمی‌شود، اظهار کرد: دوری از میانه‌روی و روی آوردن به افراط و تفریط در هر موضوعی نشانه جهل انسان است؛ میانه روی و اعتدال در همه امور و شئونات زندگی انسان باید مورد توجه قرار بگیرد؛ البته گاهی از این مفاهیم و واژه‌ها استفاده‌های سیاسی می‌شود که در این بحث به هیچ وجه مورد توجه و نظر ما نیست.

وی با اشاره به این‌که هیچ اجباری در دین الهی وجود ندارد، عنوان کرد: دین را باید به نحوی به مردم معرفی کرد که نسبت به آن با جان و دل تمایل پیدا کنند؛ افراط در این زمینه موجب کناره‌گیری مردم از دین و تفریط باعث بی‌اعتنایی نسبت به دین می‌شود.

عضو شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان گفت: یکی از ویژگی‌هایی که برای عبادالرحمن در قرآن ذکر شده این است که این گروه در هزینه کرد مادیات در زندگی از اسراف دوری کرده و راه میانه را در پیش می‌گیرند؛ آن‌ها اگر غنی و ثروتمند باشند باز‌هم با اعتدال و میانه روی مصرف و هزینه می‌کنند.

حجت الاسلام سید آبادی با بیان این‌که پر مصرفی و بیش از حد نیاز استفاده کردن تنها یکی از مصادیق اسراف است، گفت: صرف هزینه‌های زیاد حتی اگر در راه خدا و در موضوعاتی چون افطاری، ولیمه ازدواج و حج؛ مراسم تعزیه و ... حتی توسط افراد ثروتمند، اسراف و گناهی کبیره است؛ عده‌ای گمان می‌کنند چون ثروتمند هستند می‌توانند هر طور که مایلند هزینه کنند در حالی که تقوا این اجازه را نمی‌دهد.

وی، بد مصرف کردن را یکی دیگر از مصادیق اسراف معرفی و تصریح کرد: متأسفانه پدیده بد مصرفی در اغلب خانواده‌ها و در مواجه با مصرف آب،‌برق، گاز، لباس، میوه و نان مشاهده می‌شود؛ امروز در حالی شاهد مصرف بی‌رویه آب و اسراف این ماده حیاتی هستیم که نشانه‌های بحران کمبود آب در کشورمان دیده می‌شود.

عضو شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان در پایان گفت: یکی دیگر از مصادیق اسراف این است که انسان چیزی را ولو اندک در راه معصیت و گناه هزینه کند.

انتهای پیام

28/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha