چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام والمسلمین صدیقی

حوزه/ حجت­ الاسلام والمسلمین صدیقی با بیان این که خداوند چراغ هدایت بشر را در ماه رمضان قرار داده است، گفت: حقیقت و باطن قرآن به طور فشرده و یکجا در شب قدر نازل شده است و این خیلی مهم است که آدم در این شب خود را از پراکندگی و کثرت به وحدت برساند و توحید پیدا کند و جلوه­ی جامع خدا بشود.

حجت الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با اشاره به فرصت­ های طلایی در لیالی قدر، اظهار داشت: همه کسانی که اهل مراقبت و اهل دین هستند قدر این فرصت را بدانند و این ظرفیت را شناسایی نموده و حداکثر استفاده را از لیالی قدر داشته باشند.

امام جمعه موقت تهران افزود: در تصویری که قرآن شریف از ماه مبارک رمضان ارائه فرموده است؛ سه مسئله مهم جزو ظرفیت­های سرنوشت ساز ماه مبارک رمضان است. یکی مسئله فریضه­ ی روزه است. یعنی خداوند روزه را در ماه مبارک رمضان یکماه واجب کرده است و روزه یکی از عبادت های بی بدیل و بی نظیر است، زیرا روزه تمرین اخلاص است. روزه شستشوی جان است و قلب را از آلودگی ها پالایش و پاک می­کند.

وی ادامه داد: روزه ایجاد سپر در برابر آتش جهنم است و جهاد اکبر است. خداوند متعال درباره جهاد نظامی و نیز درباره جهاد اکبر روزه ماه رمضان تعبیر به "کتب" را در قرآن آورده است و این به دلیل مشقت هایی است که در جهاد نظامی و نیز در حفظ روزه ماه مبارک رمضان است.

عضو شورای حوزه علمیه استان تهران گفت: جهاد در جبهه ها مقابله­ با گلوله و آتش است، اما سنگر ماه مبارک رمضان از جهاد نظامی سخت تر است. البته بعضی ­ها روزه می گیرند، ولی فقط تشنگی و گرسنگی برایشان می ماند و نمی توانند میوه روزه را که تقوا است، تحصیل کنند و این هشداری است برای همه ما که نکند ماه رمضان به اتمام برسد، ولی ما نتوانیم از اسارت نفس اماره خلاص و رهایی یابیم.

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی ظرفیت دوم ماه مبارک رمضان را نزول قرآن کریم دانست و اظهار داشت: ماه مبارک رمضان خیلی عظیم است، چون قرآن در این ماه نازل شده است «الذی انزل فیه القرآن». خداوند چراغ هدایت بشر را در ماه رمضان قرار داده است. بشیریت در ماه مبارک رمضان تابلوی انسان کامل را مشاهده کرده است زیرا قرآن لوح انسان کامل است و اگر قرآن نبود انسان نمی دانست چه کار باید بکند تا آدم شود.

وی ادامه داد: ظرفیت سوم در ماه مبارک رمضان، وجود لیالی قدر است. «لیله القدر خیر من الف شهر». شب قدر بسیار اسرار آمیز است آنقدر مرموز است که خداوند به پیامبر(ص) می فرماید «و ما ادراک ما لیله القدر»! خداوند می فرماید ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم بنا بر این شب قدر ظرف نزول قرآن کریم است.

تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره) تهران گفت: حقیقت و باطن قرآن به طور فشرده و یکجا در شب قدر نازل شده است و این خیلی مهم است که آدم در این شب خود را از پراکندگی و کثرت به وحدت برساند و توحید پیدا کند و جلوه­ی جامع خدا بشود.

عضو شورای حوزه علمیه استان تهران بیان داشت: شب قدر از هزار شب و هزار ماه بهتر است، یعنی اگر شما یک عمر بدون شب قدر عبادت می کردید، جهاد و احسان می کردید و هر کار خیری را انجام می دادید؛ همه آن­ها را جمع کنید، و این کارهای خیر شب های قدر را هم، موازنه قرار بدهید؛ آنچه در شب قدر انجام می دهید از عبادت و احسان و فکر و ذکر و توسلات، این یک شب بالاتر از هزار ماهی است که همه خیرات را در آن انجام داده باشید زیرا شب قدر شب جهش است، شب رفتن به لازمان و لامکان است.

وی افزود: شب قدر، شبی است که هر جامانده ای خود را به درک آن برساند، همه کسری هایش جبران می شود. بنابراین شب قدر، فرصتی است برای جبران کسری های عمر. فردی که هفتاد سال در کارنامه خود جرائم ثبت شده دارد و خود از آن ها مطلع است اگر بخواهد کمبود هفتاد هشتاد ساله را جبران کند، چنانچه حواسش جمع باشد خداوند در شب قدر گناهانش را می بخشد و کسری های او را جبران می کند.

امام جمعه موقت تهران عنوان داشت: اینکه به شب قدر، قدر گفته شده است، یک دلیل آن شناخت قدر و ارزش خودمان است. زیرا انسان خیلی قیمت دارد و تا بحال خودش و عمرش را خیلی ارزان و مفت از دست داده است. بنا بر این شب قدر فرصتی است تا انسان بتواند بقیه عمرش را مهندسی کند و در یک طراحی حکیمانه برنامه ای را برای بقیه عمرش تنظیم می­کند تا این برنامه ریزی به مثابه ریلی باشد که او را به مقصد اعلی برساند.

وی اظهار داشت: معنای دیگری که در شب قدر وجود دارد همان معنای قضا و قدر است. شب قدر شب سرنوشت است. در این شب ارزاق، عاقبت بخیری، عاقبت به شری و دیگر حوادثی که برای انسان اتفاق می افتد در شب قدر تقدیر می شود. شب اول قدر یعنی شب نوزدهم، شب طرح است. شب بیست و یکم، شب تصویب است. و شب بیست و سوم، شب تنجّز است یعنی شب ابلاغ به ملائکه جهت اجرا است و حتمی می شود. از این جهت هر انسانی که علاقه به سرنوشت و تقدیر خود دارد، نباید در این شب­ها بخوابد.

عضو شورای حوزه علمیه تهران افزود: نکته دیگری که در مورد شب قدر باید به آن توجه داشت این است که آینده انسان را گذشته او رقم می زند و تا گذشته را با توبه نصوحی اصلاح نکنیم، آینده خوبی را به ما نمی دهند. علاوه بر توبه نصوح، تا به کشتی نجات که اهل بیت(علیهم السلام) هستند وصل نشویم، طوفان ­های شدید ما را غرق می ­کنند و ما به مقصد نمی ­رسیم.

حجت­ الاسلام والمسلمین صدیقی در پایان با اشاره به شهادت مظلومانه امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)، عنوان داشت: علی(علیه السلام) حقیقت هدایت، عدالت، اخلاص، تقوا و حقیقت همه خوبی ها بود.

وی افزود: امیرالمؤمنین(ع) تشنه شهادت بود و خداوند او را در محراب عبادت و در حال سجده سیراب کرد. از این رو امیرالمؤمنین(ع) موقعی که فرق مبارکش در سجده شکافته شد فرمودند «فزت و رب الکعبه» یعنی؛ به خدای کعبه رستگار شدم. 313/42

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha