پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
امام خمینی

حوزه/ مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) و قیام ۱۵ خرداد مردم قم با سخنرانی ائمه جمعه و اساتید برجسته حوزه های علمیه در شهرهای مختلف استان آذربایجان شرقی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تبریز، مردم ولایتمدار و انقلابی استان آذربایجان شرقی در شهرهای مختلف، به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)، با برپایی مراسم عزاداری و سینه زنی، یاد این عزیز سفر کرده را گرامی داشتند، در برخی از این شهرها، روزه داران ثواب جزء خوانی قرآن کریم را به روح مطهر امام مهربانی ها هدیه کردند.

مردم تبریز با برپایی دسته عزاداری مسیر مسجد کمبود تا مصلی امام خمینی(ره) را با سینه زنی پیمودند، مراسم سالگرد ۱۴ خرداد با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و حجت الاسلام تقوی نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی برگزار شد.

اما مردم شهرستان های مرند، مراغه، عجب شیر و هشترود و شهرهای دیگر استان آذربایجان شرقی نیز مراسم ویژه ای را برپا کردند.

 امام راحل با الهام از امام علی (ع) در برابر قدرت ها ایستاد

حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی در آیین بزرگداشت ارتحال امام راحل در مسجد جامع شهر مراغه اظهار دشت: بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی همواره در گفتار و سخنان و عمل خود مانند جد بزرگوارشان علی (ع) ثابت قدم و استوار بوده و جمهوری اسلامی را تاسیس کردند.

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) با شخصیت استوار خود، آمریکا و قدرت های شرق و غرب را تحقیر و آنان را در نزد افکار عمومی در هم شکست.

امام جمعه مراغه افزود: امام راحل در نامه تاریخی به رهبر شوروی، درهم شکسته شدن استخوان های سوسیالیسم و کمونیسم را یادآور شد که این سخنان از کسی بوده که به خداوند متعال اتکا داشته است.

وی با بیان اینکه امام راحل الگو گرفته از شخصیت بارز و بی نظیر حضرت علی (ع) بود، گفت: دوست و دشمن همواره به قدرت و فضائل معنوی و شخصیتی ایشان معترف بودند.

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی با اشاره به نقش امام راحل در شکل گیری قیام خونین ۱۵ خرداد افزود: امام حتی در زمانی که دستگیر شد از رژیم و مزدوران آن نترسید و به مبارزه خود علیه حکومت ستمشاهی ادامه داد.

وی ادامه داد: شهدای گمنام و مظلوم این قیام باب ایستادگی در برابر رژیم طاوغت را باز کرده و ابهت آن را درهم شکستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: شهدای قیام ۱۵ خرداد در زمان غربت اسلام از امام خمینی (ره) و آرمان های انقلاب دفاع کرده و استوار و محکم در برابر قدرت ها و رژیم منحوس پهلوی ایستادند.

دستگاه های فرهنگی اندیشه های امام راحل را ترویج کنند

حجت الاسلام محمود شربیانی در مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) در مسجد جامع عجب شیر خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) به عنوان جهادگر بزرگ عصر حاضر در مقابل طاغوت کلمه حق را اقامه کرد و بزرگترین مراتب جهاد را انجام داد.

وی ایستادگی و تقابل آگاهانه و هدفمند در برابر نظام سلطه و استکبار جهانی را از دیگر محورهای جهاد بزرگ امام برای اقامه حق عنوان و خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ایران با رهبری امام خمینی(ره) و پس از آن رهبر معظم انقلاب، هدفی جهانی دارد.

حجت الاسلام شربیانی ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران رسالتی جهانی دارد و بر اساس وعده الهی، سرانجام پیروزی با حق و طرفداران حقیقت است.

امام جمعه عجب شیر با اشاره به اینکه امام راحل(ره) شوکت، عظمت، اقتدار و در عین حال رافت، رحمت و عدل نبوی و علوی را به همه ما یاد داد، تصریح کرد: امام (ره) به مسیر و هدفی که دنبال می کرد یقین و باور کامل داشت و از سوی اولیا الهی مورد تایید بود.

وی تاکید کرد: امام خمینی(ره) حامی جدی و بزرگ مستضعفین بود و امروز آنهایی که می خواهند در مسیر امام(ره) باشند باید به حال محرومان جامعه رسیدگی کنند.

حجت الاسلام شربیانی با بیان اینکه ترویج اندیشه های امام (ره) باید در دستور کار همه نهادهای فرهنگی باشد، عنوان کرد: اندیشه ایشان، حلال بسیاری از مشکلاتی است که اکنون جوامع اسلامی درگیر آن است.

وی، رهبر معظم انقلاب را کشتی بانی مطمئن در طوفان های حوادث پس از ارتحال امام (ره)خواند، گفت: ملت طی این سال ها از تدابیر حکیمانه و هدایت های پیامبرگونه ایشان در مسیر تعالی و پیشرفت معنوی و مادی این نظام و این انقلاب بهره مند شده است.

تفکرات امام خمینی(ره) الگویی برای جهان اسلام

حجت الاسلام علی رحیمی نیز در مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) در مسجد جامع هشترود عنوان کرد: پایه های شرق و غرب که براساس مادی گری شکل گرفته بود توسط امام راحل و با شعار مردم سالاری متزلزل شد.

وی افزود: بیداری مسلمانان جهان، رهایی از سلطه بیگانگان و استقلال و آزادی کشور از مهم ترین خصوصیات نهضت امام خمینی (ره) بود و تفکرات، اندیشه ها و مبارزات امام(ره) الگوی کاملی برای ملت ایران و جهان اسلام است.

وی با بیان اینکه تبیین شخصیت امام خمینی (ره) برای جامعه امروز به ویژه نسل جوان لازم و ضروری است ادامه داد: بدون تردید، تاریخ اسلام پس از پیامبر و ائمه معصومین(ع)، شخصیتی مانند امام خمینی (ره) سراغ ندارد.

مردم و مسئولین حامی یکدیگر باشند

همچنین حجت الاسلام حسین اسعدی در مراسم سالگرد ارتحال امام راحل(ره)  در شهر مرند اظهار داشت: هدف انقلاب اسلامی ایران پیاده شدن عملی اسلام و از بین بردن فساد در جامعه به رهبری امام خمینی(ره) بود، در ادامه حرکت انقلاب اسلامی ایران، در عرصه نظامی نیز پیشرفت کرده و در هشت سال دفاع مقدس از خاک وطن دفاع کردیم.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: "استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی" رساترین شعار امام خمینی(ره) در پیش بردن انقلاب اسلامی در ایران بود و امروز به آن دست پیدا کرده ایم. «نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی» هم دیگر شعار اساسی انقلاب اسلامی بود، زمانی ایران در دست استعمار غرب اسیر بود، اما امروز غرب از دست جمهوری اسلامی ایران عاصی شده است.

حجت الاسلام اسعدی تاکید کرد: مسئولین باید قدردان مردم ایران و مردم نیز پشتیبان مسئولین باشند در این صورت دشمن نمی تواند ضربه ای به حرکت انقلاب اسلامی ایران بزند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha