چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ مرجع تقلید شیعیان با ذکر این مطلب که ملتی که دل در گروی خدا دارد از شردشمنان در امان می ماند بیان کردند: منافع از دست رفته دلیل عصبانیت آمریکا از ما است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی بعد از ظهر امروز در درس تفسیر ماه رمضان در مدرسه حجتیه (مجتمع عالی فقه) با اشاره به آیه 28 سوره برائت گفتند: خداوند در این زمینه بیان می کند که مشرکان حق ندارند در سال آینده نزدیک مسجد الحرام شوند.

ایشان افزودند: خداوند در این آیه بیان می دارد که «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ فَلَا يَقْرَبُوا الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ بَعْدَ عَامِهِمْ هَذَا وَإِنْ خِفْتُمْ عَيْلَةً فَسَوْفَ يُغْنِيكُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ إِنْ شَاءَ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ حَكِيمٌ»؛شان نزول این آیه مرتبط به ابلاغ این پیام از سوی امام علی(ع) است که با واکنش عده ای مواجه شد و خداوند نیز پاسخ مردم را داد و این حکم قطعی را صادر کرد که دیگر مشرکان حق ندارند حج را در کنار مسلمانان به جای آورند.

معظم له با ذکر این مطلب که مفهوم «نجَس» به معنای ناپاکی است و با نجس که صفت است متفاوت است گفتند: در حقیقت مشرکان علاوه بر جسم، دارای روح تمیزی هم نیستند؛ کسی که خدا را نادیده بگیرد قطعا روح ناپاکی دارد.

ایشان اظهارکردند: بخش دیگر از این مفهوم این است که این گروه از حرام های الهی دوری نمی کنند و شراب و گوش خوک و سگ می خورند؛ برخی بر این باور هستند که مشرکان طهارت ذاتی دارند ولی نجاست آنها عملی است یعنی از نجاسات دوری نمی کنند ولی اکثری عالمان بر این باور هستند که نجاست آنها ذاتی و علمی است؛ نجاست ذاتی نیز به دو معنی ذاتی عینی و سیاسی است؛ اکثر فقها به این بحث پرداخته اند؛ مهمترین بخش در اعلام نجاست کافران، سیاسی است.

معظم له در تعریف نجاست سیاسی گفتند: اسلام از نظر سیاسی نمی خواهد که کفار با مسلمانان ممزوج شوند و سعی کرده است که یک حد و مانعی بین این دو باشد زیرا کافران سعی می کنند که با معاشرت با مسلمانان به وسیله برهنگی دختران و مشروب و قمار و... که از جذابیت های مادی آنها است جوانان را فریب بدهند.

حضرت آیت الله سبحانی با ذکر این مطلب که مطالعه تاریخ اندلس عبرت انگیز است اظهارکردند: اسپانیا یک کشور اسلامی بود ولی مسیحیان با برنامه های فرهنگی که پیاده کردند مسلمانان را فریب بدهند و با همین ابزارها جوانان مسلمان را از راه جهاد و... دور کردند؛ وقتی رفت و آمد با کفار زیاد شد غیرت و روحیه جهادی آنها هم از دست رفت و امروز مسلمانان تنها یک اقلیت کوچک در اسپانیا هستند.

معظم له با ذکر این مطلب که احترام متقابل باید وجود داشته باشد ولی نباید چنان معاشرت کنیم که روی ما تاثیرات شیطانی بگذارند به مثال الکل در زندگی و نجس بودن شرابی که از الکل ایجاد می شود اشاره کردند و افزودند: پس از اینکه این بحث مطرح شد، برخی مومنان ضعیف الایمان از ترس عدم مراوده با کفار ترس از فقر را بهانه کردند که خداوند نیز به آنها پیام دادند که من شما را از فقر دور میکند که همچنین نیز شد.

ایشان گفتند: خداوند بیان می دارد که چشم نیاز به کریم داشته باشید زیرا خلاق متعال است که شما را بی نیاز می کند؛ دوباره برخی مشرکان بیان کردند که اگر ایمان بیاوریم ربوده می شویم که خداوند حرف آنها را رد کرده و بیان کرد که همان خدایی که مکه بی آب و علف را سالهای سال نجات داد می تواند از آنها نیز حفاظت کند.
حضرت آیت الله سبحانی بیان کردند: آمریکا امروز عصبانی است زیرا منافع او در ایران کاملا قطع شد؛ مراکز اقتصادی و فرهنگی و سیاسی آنها در ایران از بین رفت؛ دلیل تحریم های آنها نیز همین مساله است؛ اگر اسلام می گوید که مشرکان نجس هستند به این دلیل است که بیش از حد به آنها نزدیک نشویم؛ دشمنان می خواهند که با معاشرت با ما در زندگی ما دخالت کنند.

معظم له در ادامه به فعالیت های منفی مستشرقان اشاره کردند و عنوان کردند: خاورشناسان غربی از 200 سال پیش سعی کردند که اسلام و شرق را بشناسند لی در پس این اسلام شناسی در واقع سعی کردند که نقاط و ضعف و قوت ما را بشناسند؛ آنها در حقیقت به دنبال مواجهه هستند؛ می گویند که می خواهند ما را با علم روز آشنا کنند ولی در حقیقت به دنبال استثمار ما گام بر می دارند؛ امروز نیز با عوامل مختلفی به دنبال نفوذ هستند؛ مدارس آمریکایی در لبنان از جمله همین تلاش ها است.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha