جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام و المسلمین سید حمید روحانی در مشهد

حوزه/ رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) یک انقلاب فکری و فرهنگی بود و ایشان معتقد بودند با قدرت مردم می‌توانیم شاه را از قدرت به پایین بکشیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حمید روحانی، در نخستین نشست از سلسله نشست‌های علمی- تخصصی چهلمین فجر انقلاب اسلامی، با عنوان «15 خرداد؛ مطلع انقلاب» که با حضور جمعی از پژوهشگران و محققان در تالار شیخ طبرسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار داشت: ما باید از حوادث و رویدادهای تاریخی همچون 15 خرداد به‌درستی عبرت بگیریم.

رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی به تبیین اهداف امام خمینی (ره) از آغاز نهضت در سال 1341 که منجر به قیام 15 خرداد شد و شگردهای امام راحل برای استواری و پایداری این قیام که انقلاب اسلامی را در پی داشت، پرداخت و عنوان کرد: ما نهضت‌ها و قیام‌های فراوانی در ایران داشتیم، اما هیچ‌کدام مانند نهضت 15 خرداد ریشه‌دار نبود.

وی به اوضاع ایران قبل از نهضت امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: اوضاع ایران قبل از انقلاب اسلامی، بسیار خطرناک بود، استعمارگران انگلیس و استکبار جهانی از روحانیت ضربه‌های سختی خورده بودند و همواره به دنبال این بودند که اسلام را از بین ببرند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین روحانی خاطرنشان کرد: یکی از اهداف به قدرت رساندن رضاخان در ایران نیز همین بود که به دست او اسلام را ریشه‌کن کنند، اسلامی تشریفاتی به وجود بیاورند و روحانیت را وابسته به تشریفات کنند؛ رضاخان برای رسیدن به این اهداف مرتکب جنایات بی‌شماری شد که برچیدن بساط عاشورا و به خاک و خون کشیدن مسجد گوهرشاد ازجمله آن‌هاست.

وی افزود: با رحلت آیت‌الله بروجردی در سال 40 و آیت‌الله کاشانی در اسفندماه همین سال، رژیم پهلوی احساس کرد که دیگرکسی در حوزه‌های علمیه در مقابل آنان ایستادگی نمی‌کند، همچنین به نظر می‌رسید که جوانان از اسلام تهی شده‌اند و اسلام در مقابل جامعه رنگ‌باخته است؛ ازاین‌رو می‌خواستند ضربه نهایی را بزنند و کار روحانیت را یکسره کنند.

رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی اضافه کرد: یکی از ویژگی‌های امام راحل این بود که همواره پیشاپیش حوادث حرکت می‌کرد و آینده را می‌دید؛ به همین منظور برای تمام نقشه‌های آنان برنامه‌ریزی داشت؛ ایشان معتقد بودند با قدرت مردم می‌توانیم شاه را از قدرت به پایین بکشیم.

وی گفت: امام خمینی (ره) برای نخستین گام به روشنگری مردم و افشاگری پرداخت؛ ایشان می‌دانستند مردمی که کورکورانه دنبال رهبر خود بروند به‌زودی بریده می‌شوند؛ امام در 16 مهرماه سال 41 جلسه‌ای با حضور مراجع و روحانیون تشکیل دادند و پیشنهاد‌هایی در این جلسه مطرح کردند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین روحانی افزود: امام از مراجع خواستند که با مردم سخن بگویند و خود را کنار نکشند، نامه‌های اعتراض‌آمیزی که علما و مردم به دربار مخابره می‌کنند چاپ شود و در اختیار مردم قرار گیرد؛ یعنی مردم در متن حوادث قرار بگیرند؛ از همین رو بود که اعلامیه‌ها چاپ شدند.

وی اظهار کرد: در همین مقطع که به اوضاع ایران نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که حوزه و دانشگاه ارتباطی باهم نداشتند و خیلی از هم دور هستند؛ در 12 اردیبهشت‌ماه سال 42، نخستین تظاهرات که با همراهی با امام (ره) بود، از دانشگاه آغاز شد.

رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی با اشاره به چگونگی ریشه‌دار شدن نهضت 15 خرداد، عنوان کرد: امام در ابتدای کار، مسائل را برای مردم روشن و وجدان آنان را بیدار کردند، نقاط خطر را به مردم نشان دادند، دشمن واقعی را معرفی کردند و جنایات آمریکا و خطر صهیونیست‌ها را تشریح کردند.

وی با بیان اینکه اتفاقاتی که در سال 57 رخ داد، زمینه‌اش در سال 1342 به وجود آمد، بیان کرد: ما باید 15 خرداد، اهداف این قیام و دشمنان این رخداد بزرگ را به‌درستی بشناسیم، راه تسلیم و سازش راه 15 خرداد نبود.

بر پایه این گزارش؛ میزگرد تخصصی با حضور اساتید حوزه و دانشگاه و برگزاری نمایشگاهی از آثار و کتب مرتبط با قیام 15 خرداد از دیگر برنامه‌های اجرایی این نشست بود.

انتهای پیام/ن

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha