شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله بهجت

حوزه/ یکی از برکات بسیار مهم توبه و استغفار، ارتباط یافتن با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است. [البته] باید دعا را با شرایط آن کرد و توبه از گناهان از جمله شرایط دعاست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، هفته نامه «افق حوزه» در ویژه نامه ای به مناسبت نهمین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی محمدتقی بهجت به انتشار سیره اخلاقی، علمی، عملی و سلوکی این سالک الی الله پرداخته که در شماره های گوناگون تقدیم حضور شما علاقمندان می گردد.

* برکات استغفار

قرآن کریم از قول حضرت نوح علیه السلام چنین میفرماید: «اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کَانَ غَفَّارًا یُرْسِلِ السَّمَاء عَلَیْکُم مِّدْرَاراً وَ یُمْدِدْکُمْ بِأَمْوَالٍ وَ بَنِینَ وَ یَجْعَل لَّکُمْ جَنَّاتٍ وَ یَجْعَل لَّکُمْ أَنْهَاراً؛ به درگاه پروردگارتان استغفار کنید، او بسیار آمرزنده است. [استغفار کنید] تا باران را پیدرپی بر شما فرو فرستد و شما را با اموال و فرزندان یاری نماید و برایتان باغهایی قرار دهد و برایتان نهرهایی فراهم آورد». (نوح/آیات ١٠ تا ١٢)

* توصیه به کثرت استغفار

«زیاد از روی اعتقاد کامل بگویید: «أستغفرالله». هیچ چیز شما را منصرف نکند غیر از ضروریات و واجبات تا کلیه ابتلائات رفع شود، بلکه بعد از رفع آنها هم بگویید، برای اینکه امثال آنها پیش نیاید و اگر دیدید رفع نشد، بدانید یا ادامه نداده اید یا آنکه با اعتقاد کامل نگفته اید».

* توبه و فرج امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف

یکی از برکات بسیار مهم توبه و استغفار، ارتباط یافتن با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است. [البته] باید دعا را با شرایط آن کرد و توبه از گناهان از جمله شرایط دعاست؛ چنانکه فرموده اند: «دُعآءُ التائِبِ مُسْتَجابٌ؛ دعای شخصی که توبه کند، اجابت می گردد»؛ نه اینکه برای تعجیل فرج دعا کنیم و کارهایمان برای تبعید (دورکردن) و تأجیل (به تأخیر انداختن) فرج آن حضرت باشد.

اگر ظهور حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف نزدیک باشد، باید هرکس خود را برای آن روز مهیا سازد؛ از جمله اینکه از گناهان توبه کند.

* ترک گناه مهمتر از توبه

هر کدام از ما تا هدف و مقصد اعلی مسافتی داریم و این مسافت در افراد، متفاوت است ...؛ لذا باید سعی کنیم این مسافت را زیاد و بار خود را گرانتر و سنگین تر نکنیم. گناهان موجب ازدیاد بار و بُعد مسافت ما تا مقصد است، وگرنه بسیار باید استغفار و تلاش نمود تا به جای اول و مسافت اولی برگردیم.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی IR ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
    1 0
    اللهم عجل لولیک الفرج وفرجنا به بحق حضرت زینب سلام الله علیه ان کسی با حضرت مهدی عج دوست تر است که بیشتر برای او دعا کند برای فرجش چقدر امام زمان عج مهربان است به کسانی که اسمش را میبرند و صدایش میزنند واز او استغاثه میکنند،،از پدر و مادر هم به انها مهربانتر است... مرحوم ایت الله العظمی بهجت ره