پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
شب قدر

حوزه/ رئیس مجمع جهانی شیعه شناسی تصریح کرد: یکی از بهترین خواسته ها از خدای متعال در شب قدر این است که انسان برای رشد و تعالی اخلاقی و معنوی جامعه دست به دعا بردارد.

دکتر آیت پیمان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: شب قدر ، شبی است که مقدرات یک ساله انسان مشخص می شود و اهمیت آن تا آن جاست که بر اساس آیات نورانی قرآن کریم، برتر از هزار ماه است.

وی افزود: آنچه مهم است این که ما به موازات درخواست از خداوند به جهت رقم زدن بهترین مقدرات برای ما در این شب عزیز نباید از احوالات و اوضاع جامعه خود نیز غافل شویم چرا که انسان در پرتو جمع و جامعه است که می تواند به سعادت و رستگاری برسد.

دبیر شورای دین پژوهان کشور همچنین با اشاره به این که اساس بعثت همه انبیای الهی به منظور تربیت ، تزکیه ، آماده سازی و زمینه سازی برای رشد و کمال معنوی انسان بوده است، گفت: همه پیامبران بر اساس تاکیدات خود به این منظور برانگیخته شده اند تا زمینه ساز بعثت پیامبر اکرم(ص) باشند، ضمن آن که خود حضرت رسول(ص) می فرمایند: " همانا من مبعوث شده ام برای اتمام مکارم اخلاقی که این فرمایش خاتم الانبیا(ص) نشان دهنده استمرار بعثت همه انبیای الهی است.

وی در ادامه با تاکید بر این که اخلاق بستر اصلی رشد و کمال است ، خاطرنشان کرد: ما اعتقاد داریم که حتی فقه نیز که از اصول اساسی مذهب و مکتب به شمار می رود و وجود آن برای رستگاری دنیوی و اخروی ماست، در بستر اخلاق به مرحله اجرایی می رسد، چه آن که ضمانت اجرای فقه نیز اخلاق می باشد و لذا چنانچه انسان اخلاق مدار نباشد، اوامر الهی را نیز گردن نمی نهد و به جان و مال و حقوق دیگران نیز تجاوز و تعدی می کند، کما این که امروزه هم می بینیم به جهت ضعف مباحث اخلاقی، بشر با گرفتاری های بسیاری مواجه است که ریشه بسیاری از آن ها بداخلاقی و بی اخلاقی است.

پیمان تصریح کرد: فقدان اخلاق به خصوص در دنیای غرب باعث حاکمیت فرهنگ غیرالهی و سکولار شده که نتیجه آن غلبه بُعد حیوانی وجود بشر بر بُعد روحانی اوست و این که نفسانیات و شهوات بر همه ابعاد وجودی اش غلبه کرده است.

وی افزود: اگر ما در مواجهه با جامعه، خانواده ، دوستان و خویشان و در نوع ارتباط خود با خدای متعال، به آموزه های اخلاقی برآمده ثقلین عمل کنیم، به سعادت می رسیم و گرنه دچار همان معضلاتی می شویم که امروز بشر غربی با آن دست به گریبان است.

رئیس مجمع جهانی شیعه شناسی همچنین در خاتمه سخنان خود ابراز داشت: از این منظر ماه مبارک رمضان و به خصوص شب قدر، فرصتی بسیار ارزشمند است که به این مباحث بیش از پیش توجه کرده و درباره الزامات و بایسته های آن ها بیشتر بیندیشیم؛ به خصوص در رابطه با قرآن به عنوان ثقل اکبر، ما متاسفانه در جامعه کم کاری داشته ایم  و باید در شب قدر که شب قرآن است آن هم در ماه بهار قرآن از خداوند و پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) از این بابت عذرخواهی کنیم و از این به بعد در مقام جبران گذشته برآییم.

۳۱۳/۸

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha