پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
امام خمینی

حوزه/ امام خمینی(ره) در پیام های خودشان در عرصه های مختلف، آذربایجان را طرفدار اسلام و پشتیبان اسلام دانستند و عمل انقلابی مردم این خطه را ستودند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تبریز، خطه آذربایجان در روند حرکت انقلاب اسلامی روزهای سرنوشت سازی را پشت سر گذاشت، از مشروطیت گرفته تا قیام ۲۹ بهمن ۵۶ و فتنه خلق مسلمان و حضور خط شکن در هشت سال دفاع مقدس که همواره تحسین امام خمینی(ره) را برانگیخت؛ امام راحل در پیام های مختلف خودشان در حوادث و اتقافات این خطه، از آذربایجان با عنوان «آذربایجان عزیز غیرتمند» نام برده اند.

مجاهدان تبریزی مشت محکم بر دهان نوکران اجانب و خودباخته زدند

مردم آذربایجان که از دوران مشروطه همواره به دفاع از ارزش های دینی و پاسداشت استقلال و عزت ملی پیشقدم بودند، در ۲۹ بهمن ۵۶ حماسه ای نو آفریدند و به همین مناسبت، حضرت امام پیامی در این خصوص صادر کرده و در آن ضمن اشاره به تدین، شجاعت و غیرتمندی مردم تبریز، عمل انقلابی آنان در ۲۹ بهمن را ستودند و همگانی مردم ایران و پیروزی نهایی را نوید دادند.

در بخشی از این پیام تاریخی امام می خوانیم: سلام بر اهالی شجاع و متدین آذربایجان عزیز! درود بر مردان برومند و جوانان غیرتمند تبریز! درود بر مردانی که در مقابل دودمان بسیار خطرناک پهلوی قیام کردند و با فریاد «مرگ بر شاه» خط بطلان بر جزافه گویی های او کشیدند! زنده باشند مردم مجاهد عزیز تبریز، که با نهضت عظیم خود مشت محکم بر دهان یاوه گویانی زدند که با بوق های تبلیغاتی انقلاب خونین استعمار را که ملت شریف ایران با آن صد درصد مخالف است «انقلاب سفید شاه و ملت» می نامند و این نوکر اجانب و خودباخته مستعمِرین را نجات دهنده کشور می شمارند.

امام در ادامه ضمن تشریح زوایای مختلف سرسپردگی شاه به اجانب، این قیام را نوید بخش پیروزی نهایی دانسته و می آورند: من به شما اهالی معظم آذربایجان نوید می دهم، نوید پیروزی نهایی. شما آذربایجانیان غیور بودید که در صدر مشروطیت برای کوبیدن استبداد و خاتمه دادن به خودکامگی و خودسری سلاطین جور بپاخاستید و فداکاری کردید.

پیام امام به مناسبت چهلم شهدای قیام تبریز

اما پیام مهم امام خمینى(ره) به مناسبت فرا رسیدن چهلم شهداى قیام مردم تبریز نکات ارزشمندی دارد؛ ایشان با پیامی حزن آلود فرمودند: «با فرا رسیدن اربعین مقتولین مظلوم تبریز غم هاى ملت غیرتمند تجدید مى شود. ملت مظلوم ایران باید هر چند صباحى پرچم هاى سیاه افراشته کنند و در سوگ بنشینند براى جوانان عزیز و عزیزان اسلام که به دست عمال امریکا و به امر شاه در خاک و خون کشیده شدند... ما از این جنایات پى در پى و کشتار وحشیانه ناراحت و در عین حال امید داریم...»

حضرت امام همچنین بـا رد اتهام رژیم درخصوص کمـونیستى بودن حرکت هاى صورت گرفته افزودند: «قیام تبریز، چـون نهضت همه ایران، اسلامى است؛ براى دفاع از حق و از احکام اسلام است و نـسبت ایـن قیام بــه مـارکسیست ها یا مارکسیست هاى اسلامى ـــ که در تبلیغات شاهانه است ــ جز خدعه نیست و دلیل بر آن است کـه این مکتب هاى انحرافى پایگاهى در ایران ندارد و الا شاه از آنها ذکرى نمى کرد ... مصیبت هاى ما گرچه یکى دو تا نیسـت و در این کشور آزادمردان و آزادزنان ـ به منطق شاه ـ و جریان عدالت اجتماعى و حرکت به سوى «تمدن بزرگ» به اصطلاح کارتر و شاه، ملت باید همیشه در عزا باشد، لکن مصیبت بزرگى که بر برادران تبریزى ما وارد شد، اربعین آن در سوگ هستیم و ملت ایران نیز در آن روز با عزاى عمومى خود به ملت هاى آزاد جهان بفهمانند که ما با چه شرایطى زندگى مى کنیم.»

شما مردم آذربایجان در مشروطه و بعد آن، در صف اول بودید

دوران مشروطیت، یکی دیگر از نقاط عطف مبارزاتی مردم آذربایجان است که همواره با تحسین و تمجید امام راحل همراه بوده و ایشان در خصوص نقش مردمان این در نهضت مشروطه چنین فرموده اند: «شما در صف اول بودید در مشروطه و در بعد از مشروطه در صف اول مجاهده بودید، شما مجاهدین خیلی دارید، شما خیابانی دارید و ستارخان دارید و باقرخان دارید.

برادران من! شما می دانید که در صدر مشروطیت، ایران چقدر ابتلائات داشت، و آذربایجان چه همّتی در این امر کرد، و سردارهایی که از آذربایجان برخاستند چقدر زحمت متحمل شدند، و چقدر رنج کشیدند و پیروز شدند.»

آذربایجان، سدی استوار در برابر دشمنان

در سخنرانی حضرت امام در دی ماه ۵۸ در جمع نمایندگان اقشار مختلف مردم آذربایجان شرقی در قم نکات بارزی از ویژگی های مردم آذربایجان از دیدگاه امام بیان شد: «درود بر شما جوانان عزیزی که از راه دور و از مرز قدرت در این منزل کوچک که نتوانست این منزل تمام رفقای شما را جا بدهد می فرستم. درود بر ملت ایران. درود بر اهالی غیور آذربایجان. درود بر مردم غیرتمند تبریز و سلام بر همه مؤمنان و عبادالله الصالحین.»

آذربایجان آسیب پذیر نبوده و نخواهد بود

رهبر کبیر انقلاب اسلامی در ادامه ضمن تاکید بر مواجهه مستقیم اسلام با دشمن فرمودند: «امروز که اسلام مواجه با دشمن است و تمام اسلام با تمام کفر مواجه است، احتیاج به قدرت داریم. قدرت با توجه به خدای تبارک و تعالی و وحدت کلمه حاصل می شود. آذربایجان همیشه سد محکمی در مقابل دشمنان ایران بوده است و آسیب پذیر نبوده است. آذربایجان آسیب پذیر نبوده است و نخواهد بود. آذربایجان طرفدار اسلام و پشتیبان اسلام است. آذربایجان با ملت ایران یکی است و ملت آذربایجان و ملت ایران، دو تا نیست، همه یک هستند. اسلام به همه ما حق دارد. ما باید حق اسلام را ادا کنیم. ادا کردن حق اسلام به این است که تفرقه در بین خودمان نباشد. آنهایی که می خواهند ایجاد تفرقه کنند، از خود برانید. توطئه هایی که از شرق و غرب در ایران دارد نضج می گیرد، نگذارید که نضج بگیرد، اهالی آذربایجان نگذارند.

عزیزان آذربایجانی! شما همیشه طرفدار اسلام و همیشه سد بزرگ بودید و این سد بزرگ را حفظ کنید. ما مدیون اسلام هستیم. امروز اسلام در موضع حساسی واقع است و کشور شما در موضع حساسی واقع است؛ در مقابل قدرتهای بزرگ و توطئه های داخلی و خارجی. اینها که موجب تفرقه می شوند آلت دست خارج هستند. آنها که در بین اقشار مختلفه ملت ما ایجاد نفاق می کنند، الهام از خارج می گیرند. ملت ما هوشیار باشد و بیدار».

آذربایجان غیرتمند عزیز هر چه بیشتر مصمم باشند

اما با شهادت آیت الله محمدعلی قاضی طباطبایی(ره) اولین شهید محراب در آبان ماه سال 1358 امام خمینی(ره) پیامی به این شرح صادر کردند: « با کمال تاسف ضایعه ناگوار شهادت عالم مجاهد، حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج سید محمد علی قاضی طباطبایی رحمت الله علیه را به عموم مسلمانان متعهد و علمای اعلام مجاهد و مردم غیور و مجاهد آذربایجان و خصوص بازماندگان این شهید سعید تسلیت عرض و از خداوند متعال صبر انقلابی برای مجاهدین راه حق و اسلام خواستارم.

ملت عزیز برومند ایران و آذربایجان غیرتمند عزیز باید در این مصیبت های بزرگ که نشانه شکست حتمی دشمنان اسلام و کشور و عجز و ناتوانی و خودباختگی آنان است، هر چه بیشتر مصمم و در راه هدف اعلای اسلام و قرآن مجید بر مجاهدت خود افزوده و از پای ننشینند تا احقاق حق مستضعفین از جباران زمان بنمایند.

عزیزان من! در انقلابی که ابرقدرت ها را به عقب رانده و راه چپاولگری آنان را از کشور بزرگ بسته است این ضایعات و ضایعات بالاتر اجتناب ناپذیر است . ما باید از کنار این وقایع با تصمیم و عزم و خونسردی بگذریم و به راه خود که راه جهاد فی سبیل الله است، ادامه دهیم؛ شهادت در راه خداوند زندگی افتخار آمیز ابدی و چراغ هدایت برای ملتهاست.»

مردم غیرتمند آذربایجان انتقام خود را از آنان می گیرند

با شهادت شهیدمدنی(ره) به عنوان دومین شهید محراب، امام خمینی(ره) پیامی را صادر کردند، در بخشی از این پیام آمده است: «اگر تا امروز برای جنایت ها و شرارت های خود بهانه های بی پایه ای می تراشیدند، در شهادت این عالم متقی که جز درباره خدمت به اسلام و مسلمانان نمی اندیشید بهانه ای جز انتقام از اسلام و ملت شریف نمی توانند بتراشند. انتقام از اسلام که آن را اساس سقوط دستگاه جبار و شکست ابرقدرت ها در ایران و پس از آن در منطقه می بینند و از ملت قدرتمند که پشت بر آنان نموده و کاخ آمال و آرزوی آنان را در هم کوبیده و تمامی آنان را از صحنه تا ابد بیرون رانده است، می گیرند. مردم رزمنده ایران و خصوص مردم غیرتمند آذربایجان که چنین روحانی متعهد و عالم عالیقدری را از دست داده اند و حریف شکست خورده خود را می شناسند، با عزمی جزم و اراده های خلل ناپذیر انتقام خود را از آنان می گیرند».

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • امیرمهدی نجفی IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    0 0
    مقاله تون خیلی خوب و خواندنی بود اما این رو بدانید که آذربایجان فقط تبریز نیست بلکه تبریز،مرکزی،قزوین،همدان،اردبیل،زنجان و ارومیه هم شامل آذربایجان می شوند