پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله سید احمد علم الهدی مشهد

حوزه/ نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی گفت: اندیشه منهای خدا در زندگی انسان یعنی فکری که شیطان آن را آرایش می‌دهد و سبب انجام اعمال شیطانی می‌شود و فرد لشکر شیطان می‌شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، آیت‌الله سید احمد علم الهدی، امروز در جلسه تفسیر سوره «فتح» که هر روز ماه مبارک رمضان در محل مهدیه مشهد برگزار می‌شود، اظهار داشت: ذات مقدس الهی بعد از افشاگری عذرتراشی منافقین دو نکته را متذکر می‌شود، اول اینکه قدر مشترک بین کفار و منافقین و فاسدین خدا ناباوری است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: گناه در درگاه خدا دو شکل است، اول لغزش و خطایی است که بر اساس مشکلات و گرفتاری‌ها انجام می‌دهد و بعد که متوجه شد و توبه کرد خدا می‌بخشد؛ اما گاهی گناه برخورد با خدا است و مداوم در گناه و معصیت است و حتی گناه برایش عادی شده است و قبح گناه در چشمش ریخته است، این گناه قدر مشترک با کفر دارد.

وی افزود: انسان منافق هم قدر مشترک با کفر دارد، خدا در اینجا می‌فرماید «وَ مَنْ لَمْ یُؤْمِنْ بِاللَّـهِ وَ رَسُولِهِ فَإِنَّا أَعْتَدْنا لِلْکافِرِینَ سَعِیراً» هر شکل از این خدا ناباوری منافق یا فاسق با کافرین یکی هستند و سرنوشتشان سعیر است و این نکته دوم این آیه است.

آیت‌الله علم الهدی خاطرنشان کرد: سعیر در لغت آتشی که شعله‌ور شده و به منتهای درجه شعله‌وری برسد؛ این شعله گاهی قدرت محرکه پیدا می‌کند و اینجا یعنی شعله افراد را بلند می‌کند و در خود قرار می‌دهد. اما معنای دوم سعیر دیوانه است که جنونش به حدی رسیده که خود را به در و دیوار میزند و هرچه جلوش بیاید خراب و نابود می‌کند؛ شدت عذاب دوزخ و جهنم به گونه می‌شود که این‌ها را به این شکل دیوانه می‌کند، در هر دو حالت این سرنوشت افراد خدا ناباور است.

امام جمعه مشهد با اشاره به رحمت الهی افزود: اما خدا انسان را به جرم ناباوری خدا در آتش نمی‌اندازد، آدمی که خدا را باور نکرد افکاری در او ایجاد می‌شود که سبب تسلط شیطان و زینت این اندیشه‌ها توسط شیطان در او می‌شود و این‌ها سبب انجام کارهایی می‌شود که سبب عذاب و سعیر می‌شود.

وی بیان کرد: اندیشه منهای خدا در زندگی انسان یعنی فکری که شیطان آن را آرایش می‌دهد و سبب انجام اعمال شیطانی می‌شود و فرد لشکر شیطان می‌شود، صورت دوم این عمل در آخرت سعیر است؛ انسان خدا ناباور فکر و دل و عملش فساد است، آخر همه این فسادها آتش جهنم و سعیر است و زندگی ابدیش همین است.

آیت‌الله علم الهدی گفت: انسان باید در همه وجوه زندگی خدا را باور کند، برخی در شب قدر خدا را باور کردند اما در یک حرکت سیاسی که می‌خواهند با رهبری یا دین خدا زاویه پیدا کند خدا را باور نکردند، اگر در یک جای زندگی خدا را باور کردیم اما در ده جای دیگر خدا را باور نکردیم جز خدا ناباورانیم؛ باید بدانیم «وَ لِلَّـهِ مُلْکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ یَغْفِرُ لِمَنْ یَشاءُ وَ یُعَذِّبُ مَنْ یَشاءُ وَ کانَ اللَّـهُ غَفُوراً رَحِیماً».

وی افزود: همه‌چیز ما در اختیار خدا است و هرکجا بخواهد انسان خدا ناباوری را از منجلابی که در آن است رها کند انجام می‌دهد و او را هدایت می‌کند، عکس این هم ممکن است؛ هیچ‌یک از ما نسبت به آینده خود تضمین نداریم و ممکن است به خاطر پول و شهوت و ثروت خدا از ذهن و زندگی ما برود، اصل در خدا عذاب نیست بلکه مهربانی و غفران است اما باید کاری کنیم این مهربانی و غفران شامل ما شود.

انتهای پیام/ن

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha