پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
 آیت الله جواد فاضل

حوزه/ رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تاکید بر این که حضور در راهپیمایی روز قدس از عبادت های بزرگ است ، خواستار حضور همگان در این راهپیمایی ضدصهیونیستی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی ، سحرگاه امروز طی سخنانی در مراسم احیای شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان در تکیه حاج سید حسن قم با اشاره به این که بر حسب مجموعه روایات و نیز رفتار و سیره اهل بیت(ع) ، به احتمال بسیار قوی، شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان، شب قدر است، اظهار داشت: در شب قدر همه اسباب لازم برای تغییر حالات ما و ایجاد انقلابی در درونمان به منظور رقم خوردن بهترین تقدیرها و سرنوشت ها در سال پیش رو فراهم است.

فضیلت بالای تفکر و تدبر علمی در شب قدر

وی افزود: یکی از بافضیلت ترین اعمال در شب قدر، مذاکره علمی است و این که بکوشیم درک و فهم خود را از موقعیت مان و نیز ارتباطمان با خالق معال را به سهم و وُسع خود افزایش دهیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین با اشاره به این که بر حسب برخی روایات ، تاکید ائمه اطهار(ع) این بوده که شب قدر در دهه آخر ماه رمضان قرار دارد، گفت: همان طور که پیشتر گفته شد ، این که شیطان در ماه رمضان در غل و زنجیر است به این معناست که در این ماه مبارک، باب القائات شیطانی بسته شده به طوری که مشاهده می کنیم حتی کسانی که چندان قید و بندهای مذهبی ندارند نیز در این شب ها و روزها به خصوص ایام شب قدر، مراعات می کنند و به مقدسات احترام می گذارند.

وی اضافه کرد: در ماه رمضان بر اساس احادیث بسیار، باب گناه و عذاب بسته و حقیقتاً انسان چقدر باید بدبخت باشد که در این شب ها و روزهای عزیز باز هم به سراغ گناه برود.

ماه رمضان ؛ موسم گشایش در رزق

این استاد حوزه بیان داشت: امام صادق(ع) در حدیثی می فرمایند در زمان پیامبر به ماه مبارک رمضان ، ماه مرزوق گفته می شد چرا که در این ماه رزق انسان چه در بعد مادی و چه معنوی مشخص شده و با دعا و مناجات و حالات عبادی ، گشایش در آن ها ایجاد می شود.

شب قدر؛ آغاز سال معنوی انسان

آیت الله فاضل لنکرانی همچنین با اشاره به آیاتی از سوره مبارکه قدر گفت: روح ، اعظمِ ملائکه است که به همراه ملائکه در شب قدر نازل می شود و به آسمان دنیا می آیند و هر چه در یک سال پیش رو برایمان مقدر شده را ثبت و ضبط می کنند.

وی افزود: در روایت آمده که اول سال شما، شب قدر است و در چنین شبی هر چه برای آدمی از خوبی ها و بدی ها پیش آید ، می نویسند اما باید توجه داشت که این ها حتمی نیست و ما باید خدای متعال را شاکر باشیم که ما را شیعه و محب اهل بیتی قرار داد که این مباحث را برای ما باز کرده اند و حال آن که دیگر مذاهب اسلامی از این حقایق و درک آن ها محروم هستند.

گاهی یک روایت، کلید تحول آدمی است

عضو جامعه مدرسین ابراز داشت: شکرگزاری این مساله به آن است که گاهی اوقات اگر روایت و حدیثی برای ما می خوانند به آن ها گوش داده و در زندگی خود بدان عمل کنیم و این را بدانیم که گاهی اوقات یک روایت ، کلید تحول در زندگی انسان می شود.

این استاد حوزه همچنین به طرح این سوال مهم و کلیدی پرداخت که به راستی آیا انسان در تعیین مقدرات خود نقش دارد و سهم و میزان آن تا کجاست و ادامه داد: اگر کسی حقیقتاً پاسخ این سوال را در شب قدر برای خود روشن کند، مسیر تحول را در زندگی اش خواهد پیمود.

وی افزود: بر اساس آیات قرآن از جمله آیه "ان الله لایغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم" ، خدای متعال تغییری در قوم ، جامعه و انسانی ایجاد نمی کند مگر آن که خود آن ها در خود تغییر را ایجاد کنند؛ این یک مساله بسیار مهم است ، کما این که ما در انقلاب اسلامی خودمان قیام کرده و خواستیم که مستقل باشیم و کفار بر ما و منابع مان مسلط نشوند.

اراده انسان؛ اولین شرط حرکت در مسیر سعادت

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) همچنین گفت: برای ایجاد یک مسیر نورانی در زندگی و دست یابی به سعادت، قبل از هر چیز ما باید خودمان اراده کنیم و به این سمت حرکت کنیم و در این صورت خداوند نیز ما را نصرت می دهد، اما اگر به دام شیطان بیفتیم ، مسلم است که از مسیر سعادت و عاقبت به خیری خارج می شویم

وی افزود: گاهی اوقات متاسفانه برخی انسان ها چنان در مسیر تبعیت از شیطان اصرار و لجاجت می ورزند که بر طبق روایات، بر قلوب آن ها قفلی زده می شود که دیگر توفیق توبه و بازگشت از گناه را پیدا نمی کنند که البته این ها فرق دارند با بسیاری از مردم که بر اثر جهالت و نه از روی لجاجت ، گناه و معصیت می کنند.

نقش مشیت الهی و قضا و قدر در تعیین سرنوشت انسان

وی گفت: در کلام امام باقر (ع) و امام صادق(ع) داریم که تاکید می فرمایند در شب قدر، ملائکه مقدرات انسان را می نویسند اما مشیت خدا هم در این مساله بسیار موثر است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: امام صادق(ع) در حدیثی می فرمایند در شب 19 ماه رمضان ، مقدرات انسان نوشته می شود ، در شب بیست و یکم ، آن ها تحکیم یافته و بالاخره در شب بیست و سوم ، به امضا می رسند.

وی افزود: آنچه مسلم است این که در تمام این ها اختیار انسان بسیار موثر است به این که چگونه عمل کنیم و چطور بخواهیم سعادت یا شقاوت خود را رقم بزنیم و باز همه این ها تحت مشیت الهی است لذا ما چه کار خوب بکنیم و چه بد در نهایت ، در همه این ها ، اراده الهی نقش و دخالت دارد.

وی گفت: در واقع خدای متعال ، قدرتی به نام اراده و مشیت به بشر داده و به او گفته تو در سرنوشت خود دخالت داری؛ البته خداوند راه را به ما نشان داده و در عین حال به ما هم اختیار داده که سرنوشت خود را در مسیر خیر و خوبی یا بدی و شقاوت رقم بزنیم.

نقش بسیار مهم دعا در تعیین تقدیرات آدمی

آیت الله فاضل لنکرانی همچنین در خصوص نقش دعا در تعیین و شکل گیری سرنوشت و تقدیرات انسان اظهار داشت: صدالبته عقل و تجربه و رفیق و خانواده و شرایط محیطی در شکل گیری تقدیر ما موثر است اما ما در کتاب شریف کافی ، باب مهمی داریم که بر اساس فرمایش ائمه (ع) می گوید دعا ، قضای انسان را تغییر می دهد.

وی افزود: گاهی مقدر شده برای فرد یا جامعه که فلان گرفتاری و مشکل رخ دهد اما دعا، قضای حتمی را هم تغییر می دهد و لذا هیچ گاه و در هیچ شرایطی نباید از دعا کردن خسته شد ، چه آن که این توصیه و سفارش اکید حضرات معصومین(ع) به همه ماست.

شکل گیری حالت انقطاع؛ لازمه استجابت دعا

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: شب قدر، شب دعاست تا با دعا و مناجات با خدا ، مقدرات خود را تغییر دهیم و البته لازمه استجابت دعا این است که ما حالت انقطاع از دنیا و اتصال به خدا پیدا کنیم و باور داشته باشیم که همه چیز دست خداست و غیرخدا در برابر خالق متعال، هیچ ارزشی ندارد.

وی گفت: البته در دعا کردن نیز نباید فقط به فکر خودمان باشیم بلکه می بایست نسبت به حالات دیگران و جامعه حساس باشیم و دست به دعا برداریم؛ انسان مومن کسی است که حتی پیش از آن که به فکر رفع گرسنگی همسایه و دوست و فامیل خود باشد، در اندیشه هدایت او بوده باشد.

حضور در راهپیمایی روز قدس عبادت است

آیت الله فاضل لنکرانی همچنین با تاکید بر این که بی شک حضور در راهپیمایی روز جهانی قدس ، عبادت است، ابراز داشت: گاهی عده ای متاسفانه می گویند که مساله قدس و فلسطین چه ارتباطی با ما دارد و حال آن که باید توجه داشت ناموس ما دین است و ما بالاتر از این سرمایه ای نداریم و تردیدی وجود ندارد که امروز اسراییل غاصب به دنبال از بین بردن دین اسلام است.

وی افزود: ما برای دفاع از دین اسلام و حمایت از مظلومان فلسطینی ، روز جمعه به راهپیمایی می آییم و این را از جمله عبادت های بزرگ می دانیم که در شکل گیری تقدیر اشخاص و جامعه بسیار مهم و موثر است.

۳۱۳/۸

 

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha