پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه سران ظالم دنیای امروز سر سوزنی وجدان ندارند، گفتند: سلاح های مرگبار را به بعضی از دولت ها می فروشند که در یمن بر سر زنان، مردان، کودکان و بیماران و مجالس عروسی و بیمارستان ها بریزند؛ ابداً هم تکان نمی خورند و مهم برای آنان، درآمد حاصل از این سلاح های مرگبار است، حالا هرچه می خواهد بشود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی شامگاه جمعه در برنامه چشمه معرفت که از شبکه یک سیما پخش شد، اظهار کردند: خداوند انسان را برای ترقی و تکامل آفریده تا راه های معرفت و قرب به خدا را طی کند و به سوی معنویت پیش برود و در سرای جاویدان جایگاهی شایسته داشته باشد.

ایشان با بیان این که انسان وقتی برای این هدف آفریده شد، خداوند اسباب تحقق آن را از طریق انبیا و اولیا و کتاب های آسمانی و واعظان فراهم کرده، تصریح کردند: یکی از واعظ های خاموش اما بسیار مؤثر در انسان، «وجدان» است.

معظم له با اشاره به آیات «لَا أُقْسِمُ بِيَوْمِ الْقِيَامَةِ» و «وَلَا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ»، اظهار کردند: خداوند در سوره قیامت بعد از سوگند به روز قیامت، از وجدان یاد کرده و به آن سوگند خورده است؛ وقتی کار خلافی از انسان سر می زند، وجدان ملامتگر در درون جان، غوغا بر پا کرده و او را ملامت می کند.

این مرجع تقلید تصریح کردند: وجدان، قیامتی کوچک در درون وجود انسان است و او را محاکمه می کند و گاهی به میزانی وجدان بیدار است که وقتی انسان کار خلاف کرد و بعد متوجه شد، گرفتار بیماری روانی می شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه وجدان واعظی خاموش اما فریادهای بلند می زند، افزودند: شخصی که مأموریت پیدا کرد تا بمب اتم را بر شهرهای ژاپن بیندازد، بعدها دچار عذاب وجدان و بیمار روانی شد.

ایشان در ادامه تصریح کردند: حضرت علی(ع) در نهج البلاغه می فرماید: کسی که از درون خود واعظی داشته باشد به نام وجدان بیدار، خداوند او را حفظ خواهد کرد؛ همچنین ایشان در خطبه دیگری می فرمایند: اگر انسان تلاش نکند این وجدان بیدار خود را حفظ کند، هیچکس نمی تواند در او نفوذ کند.

معظم له با بیان اینکه خداوند، وجدان را به عنوان واعظ و حاکم و قاضی در درون تمام افراد آفریده است، تصریح کردند: بعضی ها سعی می کنند وجدان شان قوی تر شود به گونه ای که از دیدن یک صحنه ظلم، خروش آنان بلند می شود؛ بعضی ها آهسته آهسته وجدان شان به خواب می رود؛ در بعضی افراد هم وجدان ضعیف و گاهی به کلی نابود می شود.

این مرجع تقلید با بیان اینکه سران ظالم دنیای امروز سر سوزنی وجدان ندارند، افزودند: سلاح های مرگبار را به بعضی از دولت ها می فروشند که در یمن بر سر زنان، مردان، کودکان و بیماران و مجالس عروسی و بیمارستان ها بریزند؛ ابداً هم تکان نمی خورند و مهم برای آنان، درآمد حاصل از این سلاح های مرگبار است، حالا هرچه می خواهد بشود؛ آنان وجدان شان به کلی مرده است و متأسفانه در دنیای امروز، کسانی که گرفتار مرگ وجدان هستند، کم نیستند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه گاهی وجدان افراد برای مدت کوتاهی از خواب بیدار می شود، اما مجدد به خواب می رود، تصریح کردند: وقتی حضرت ابراهیم(ع) را به جرم شکستن بت ها دستگیر کردند، او گفت شاید بت بزرگ، بت های کوچک را به دلیل نافرمانی شکسته است؛ بت پرستان گفتند، این بت ها که حرف نمی زنند و نمی توانند از خود دفاع کنند؛ ابراهیم(ع) در واکنش به آنها گفت اُف بر شما و آنچه می پرستید، سنگ هایی که نمی توانند از خود دفاع کنند، می خواهید شما را نجات بدهند؟؛ مردم یک لحظه به وجدان شان بازگشتند و به خودشان گفتند ما واقعاً انسان ستمگر و ظالم و نادانی هستیم و بت هایی را می پرستیم که شعور و عقل ندارند اما دوباره وجدان آنان به خواب رفت و گفتند ابراهیم را آتش بزنید و خدایان را یاری کنید.

ایشان در پایان خاطرنشان کردند: امیدوارم همه ما از خداوند وجدان بیداری بخواهیم که همیشه عمر با ما باشد و ما را در مقابل بدی ها کنترل کند و ما را به سوی خوبی ها هدایت بفرماید.

انتهای پیام/313/33

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha