جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نظری منفرد

حوزه/ استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این‌که باور ستون خیمه توکل است، گفت: توکل به خدا اساس و قوام شخصیت مؤمن و سبک زندگی توحیدی او است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علی نظری منفرد امروز در آیین سحرگهان حرم حضرت معصومه(سلام‌الله علیها) در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) به بررسی جایگاه و اهمیت توکل در شکل‌گیری شخصیت انسان پرداخت و اظهار داشت: توکل اساس و قوام شخصیت مؤمن و سبک زندگی توحیدی او است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که باور ستون خیمه توکل است، گفت: تا مؤمن به حقیقت توحید و ذات اقدس اله باور و یقین حقیقی نداشته باشد اساساً توکل در تفکر، قلب و رفتار او شکل نخواهد گرفت.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(سلام‌الله علیها) ایمان به علم الهی را از دیگر لوازم دست‌یابی مؤمن به حدود توکل دانست و عنوان داشت: توکل گزاره‌ای از آموزه‌های قرآنی است که مؤمن برای درک حقیقت آن باید حدود علم الهی را بفهمد و به حقیقت آن ایمان داشته باشد.

استاد حوزه علمیه قم بابیان این‌که قدرت الهی از دیگر گزاره‌های تعیین‌کننده در شکل‌گیری هویت توکل در مؤمن است، گفت: موحد برای توکل نیازمند درک حقیقت و پشتوانه‌ای است که قلب او را در برابر حوادث آرام کند؛ بر این اساس قدرت الهی و فهم حدود آن از مقدمات ضروری برای توکل حقیقی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نظری منفرد در ادامه به توصیف نقش توکل در شکل‌گیری شخصیت انسان پرداخت و اظهار داشت: توکل از انسان شخصیتی مقتدر، متواضع، مستقل و پرتلاش می‌سازد.

وی ادامه داد: آموزه‌های قرآنی در حوزه توکل در لابه‌لای قصص قرآنی همواره شخصیت‌های ویژه‌ای همچون حضرت یوسف علیهم‌السلام و یا حضرت ابراهیم و موسی(علیهماالسلام) را مورد وصف قرار داده است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(سلام‌الله علیها) به بررسی اساسی‌ترین باور مؤمن برای شکل‌گیری توکل پرداخت و گفت: مؤمن با گذر از سه مرحله فوق به وادی ویژه‌ای وارد خواهد شد که اگر هویت آن را به‌درستی درک نکند، حقیقت توکل در او ظاهر نخواهد شد.

وی افزود: باور به این‌که خداوند متعال بخیل نیست مؤمن را به حقیقتی از ساحت توکل می‌رساند که اقتدار و استقلال را در تفکر و عمل او به مرحله ظهور خواهد رسانید.

انتهای پیام// ۱۵/ ۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha