جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام تراشیون

حوزه/ حجت الاسلام تراشیون، آستانه ارتباط کلامی را یکی از مشکلات اجتماعی دانست و گفت: به طور مثال افراد به خاطر یک تصادف یا حتی خرید یک نان در نانوایی، بلافاصله تحمل خود را از دست داده و دعوا می کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام تراشیون در جمع طلاب معتکف در شبستان تبریزی مسجد گوهرشاد، اظهار کرد: اگر بخواهیم نقش ایفا کنیم باید در کنار سواد مرسوم، پنج سواد ارتباطی، عاطفی، رسانه ای، مالی و رایانه ای را بیاموزیم.

وی با اشاره به اینکه ‌سواد ارتباط یکی از این سوادهاست که باید انسان آن را بیاموزد، گفت: طبق فرمایش امیرمومنان(ع) تاثیر کلام از شمشیر هم بیشتر است و به همین علت هر فردی و به ویژه یک طلبه باید نسبت به این امر توجه داشته باشد.

حجت الاسلام تراشیون با بیان اینکه سواد عاطفی دومین سوادی است که یک فرد باید در این زمینه مهارت داشته باشد، گفت: رسول اکرم(ص) کسی است که بر قلوب مردم نفوذ کرد زیرا در واقع ارتباط عاطفی ایجاد کننده علقه است.

وی با اذعان بر اینکه امروز فقر عاطفی در میان خانواده ها و مردم وجود دارد، مثال زد: یک مادر باید به جای اینکه فقط دخترش را برای کلاس تکواندو ثبت نام کند، در کلاس جلب محبت نیز نام نویسی نماید زیرا دانستن این امر یک روش، درس و هنر است و می بایست آن را بیاموزد.

این مشاور خانواده با اشاره به لزوم مطالعه به جای حضور در فضای مجازی و خواندن مطالب بی فایده یا کم اثر آن، اظهار کرد: امروز برای تبلیغ می بایست از ابزار رسانه ها استفاده کرد ولی نباید در دام آن افتاد و فرصت ها را هدر داد.

وی با توصیه به طلاب جوان درباره این امر که قبل از 30 سالگی از فرصت های پیش رو استفاده کنند تا به رشد و پیشرفت برسند، گفت: به طور مثال این که دغدغه انسان برنامه ای مانند پیگیری یک بحث فوتبالی باشد، به طور حتم از رشد خود خواهیم ماند.

حجت الاسلام تراشیون، سواد مالی را از دیگر سوادها خواند و یادآور شد: توجه به اقتصاد مقاومتی و مباحث مالی در خانواده و اجتماع از اهمیت زیادی برخوردار است که انسان باید این شیوه را نیز در کنار آموختن رایانه به عنوان پنجمین سواد از سوادهای یاد شده، بیاموزد.

وی در ادامه به اهمیت ارتباط لسانی در خانواده و اجتماع اشاره کرد و گفت: آسیب رسان ترین عضو بدن انسان زبان است و به همین علت باید نسبت به آن مراقبت کرد.

این کارشناس حوزه خانواده با بیان اینکه موثرترین عضو انسان نیز زبان است، اظهار کرد: در تبلیغ دین باید مراقب نوع و چگونگی بیان خود داشته باشیم و گرنه تاثیر نخواهد داشت.

وی رویکرد چگونگی سخن گفتن مردان در خانواده را مهم برشمرد و به این نکته توجه داد که برای یک زن جذاب تر از این نیست که شوهرش خوش بیان باشد.

حجت الاسلام تراشیون در ادامه، آستانه ارتباط کلامی را یکی از مشکلات اجتماعی دانست و توضیح داد: به طور مثال افراد به خاطر یک تصادف یا حتی یک نان در نانوایی، بلافاصله تحمل خود را از دست داده و دعوا می کنند.

وی در ادامه به ویژگی های زنان و تفاوت آن با مردان اشاره و خاطر نشان کرد: اولین ریشه ارتباطات کلامی دانستن ویژگی هاست که باید در کنار زیبا سخن گفتن رعایت شود.

حجت الاسلام تراشیون، لفظ زیبا و لحن خوب را دو ویژگی در زیبا سخن گفتن عنوان و ابراز کرد: کارشناسان می گویند وقتی لحن کلام خوب می شود سخن انسان تاثیر زیادتری می گیرد.

این مشاور خانواده با اشاره به روایتی که حتی آب آوردن زن برای شوهر را دارای پاداش می داند، گفت: البته برای این امر هم باید به لحن خوب توجه کرد و از این مهارت بهره برد.

گفتنی است، اعتکاف هزار تن از طلاب برادر و خواهر حوزه علمیه خراسان، در شبستان های تبریزی، نجف آبادی و میلانی مسجد گوهرشاد به همت مدیریت امور طلاب این حوزه و با همکاری آستان قدس رضوی در حال برگزاری است.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha