شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
نظری منفرد

استاد اخلاق حوزه علمیه قم دولتمردان را به حفظ حدود صداقت دعوت کرد و گفت: صداقت قوام و اساس یک جامعه بالأخص جامعه اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد امروز در آیین سحرگهان حرم مطهر حضرت معصومه(س) به بررسی جایگاه و اهمیت «صداقت» در جامعه اسلامی پرداخت و اظهار داشت: صداقت قوام و اساس یک جامعه بالأخص جامعه اسلامی است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که صداقت از اوصاف خاصه مؤمنان است، ابراز داشت: اسلام برای منافق ویژگی‌هایی بیان فرموده است تا جایی که در نص قرآن کریم آمده است که «وَإِذَا رَأَيْتَهُمْ تُعْجِبُكَ أَجْسَامُهُمْ وَإِنْ يَقُولُوا تَسْمَعْ لِقَوْلِهِمْ كَأَنَّهُمْ خُشُبٌ مُسَنَّدَةٌ يَحْسَبُونَ كُلَّ صَيْحَةٍ عَلَيْهِمْ هُمُ الْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُمْ قَاتَلَهُمُ اللَّهُ أَنَّى يُؤْفَكُونَ؛ چون آنان را ببینی جسم و ظاهرشان تو را به شگفت آورد و اگر سخن‌گویند به سخنانشان گوش فرا می‌دهی گویی چوب‌های خشکی هستند که به دیواری تکیه‌دارند هر فریادی را به زیان خود می‌پندارند. اینان دشمن واقعی‌اند؛ از آنان بپرهیز؛ خدا آنان را بکشد؛ چگونه منحرف می‌شوند.»

حجت‌الاسلام والمسلمین نظری منفرد دولتمردان را با حفظ حدود صداقت دعوت کرد و اظهار داشت: بر همه مسئولان لازم است که در مواجهه با مسائل صادق باشند و مردم را نیز به صداقت دعوت کنند بر این اساس باید اعتراف کرد که صداقت روح یک جامعه اسلامی است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها صداقت را اساس رستگاری و نجات مؤمن توصیف کرد و گفت: شرع مقدس اسلام مؤمن را به حفظ حدود صداقت (حتی در شوخی‌ها) دعوت کرده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که صداقت فقط در حوزه گفتار محدود نمی‌شود، اظهار داشت: شاید راست‌گویی در عرف جامعه به‌عنوان صداقت شناخته‌شده باشد؛ اما آنچه قرآن کریم از صداقت توصیف کرده، اسلوبی است که همه کنش‌های فردی و اجتماعی انسان را شامل می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین نظری منفرد به تحلیل برخی از گزاره‌های شرع مقدس اسلام در توصیف جایگاه صداقت و درستی پرداخت و گفت: اینکه اسلام مؤمن را به حفظ حدود صداقت حتی در شوخی‌هایش دعوت کرده است بر این حقیقت استوار است که زبان به راست‌گویی عادت و جز بر صراط راستی حرکت نکند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم در پایان با تأکید بر این‌که صداقت باید در تعامل بین والدین و فرزندان نیز حفظ شود، ابراز داشت: والدین در تربیت فرزندان خود توجه داشته باشند که صداقت در وعده‌ها می‌تواند آینده‌سازان تمدن اسلامی را مؤمن و صادق تربیت کند.

انتهای پیام// ۱۵/ ۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha