جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله ناصری

حوزه/ استاد اخلاق حوزه گفت: فخر فروشی و خود را بزرگتر دانستن از صفات مذموم و هلاکت بار است، انسان شایسته است که همه دوستداران حضرت علی(ع) را دوست بدارد و همه آنها را بهتر از خود بداند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله محمد علی ناصری در جمع روزه داران اظهار کرد: هر چه هست، ولایت است، خدا می‌داند ولایت چه عظمتی دارد.

وی بیان کرد: حضرت نبی اکرم صلی الله علیه و آله وسلم به معراج رفتند و برگشتند، حضرت امیرالمؤمنین(علیه السلام) عرض کردند: «یارسول الله! تشرف شما به عرش الهی میمون و مبارک باشد. این سفری که کردید، خوش گذشت؟» بعد حضرت امیر عرض کردند: «یا رسول الله! شما می‌فرمایید میان شما و خدا چه گذشت یا من بگویم؟!» حضرت فرمودند: «شما بگویید». حضرت امیر شروع به بیان کردند. بی‌خود نیست که پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم می‌فرمایند: «علی، نفس من است» در آیه قرآن خداوند متعال حضرت علی را نفس پیغمبر شمرده است.( آل عمران:61)

استاد اخلاق حوزه تصریح کرد: هر معصیتی، اثری دارد، این مطلب را ما بالحس و الوجدان می‌یابید، مگر دعای کمیل را نخوانده‌ای که می‌گوید: «خدایا! بیامرز گناهانی را که سبب حبس دعا می‌شود، بیامرز گناهانی را كه سبب نزول بلا می‌شود، بیامرز گناهانی را كه سبب ناامیدی می‌شود» و یکی یکی آثار گناهان را بیان می‌کند، در دعای ابوحمزه هم به بعضی از آن‌ها اشاره می‌کند؛ پس هر گناهی اثری دارد.

وی افزود: همین‌طور هر عبادت، اثری دارد، ذکر «الله اکبر» اثری دارد، «الحمدلله» اثر دیگری دارد، «سبحان الله» یک اثر دیگری دارد و «لا اله الا الله» هم یک اثری دارد، این اسامی حضرت حق كه در دعای جوشن کبیر بیان شده، هر یک، اثری دارد. آیت الله ناصری خاطرنشان کرد: عبادات ما هم هر یک، اثری دارد، نمازها اثری دارند، ذکرها هم هر یک، اثری دارند. معصیت‌ها هم هر کدام، اثری دارند كه عاید خود ما می‌شوند، به خدا که بر نمی‌گردد.

استاد اخلاق حوزه عنوان کرد: حضرت سجاد(ع) می فرماید، پروردگارا، حال که من از تو درخواست کردم اخلاق نیک به من عنایت کن و تو به من عنایت کردی مرا حفظ کن از این که من فخر فروشی کنم و عُجب سراغ من بیاید.

وی ادامه داد: در آیه شریفه 18 سوره لقمان می فرماید، إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ خداوند کسانی که فخرفروشی کنند را دوست ندارد، خداوند این قشر و طایفه را دوست نمی دارد، مختال به کسی می گویند که یک حرکت عبادی را ظاهرا برای خداوند انجام می دهد، ولی در باطن برای حب دنیا و گرویدن و جلب قلوب مردم به  خود انجام می دهد و با آن حرکت فخر فروشی می کند، این  مختال است.

آیت الله ناصری اذعان کرد:  فخر فروشی و خود را بزرگتر دانستن از صفات مذموم  و هلاکت بار است، انسان شایسته است که  همه دوستداران حضرت علی(ع) را دوست بدارد و همه آنها را بهتر از خود بداند.

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha