پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
اخبار

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

کودکان کار برای اولین بار در کشور بازنشست شدند

مدیر موسسه حمایت از کودکان کار استان البرز گفت: طبق برآوردهای موسسه حمایت از کودکان کار استان البرز، حدود 2 هزار و 500 کودک کار کمتر از 18 سال در استان البرز وجود دارند که در چرخه کار اجباری فعالیت می‌کنند.وی ادامه داد: در اطلس مناطق این موسسه، هزار و 40 کودک کار شناسایی‌ شده‌اند که تاکنون 340 نفر از آنان تحت پوشش طرح زندگی خوب قرار دارند.بابازاده مقدم با اشاره به فرارسیدن روز جهانی کودکان کار، یادآور شد: مراسمی در مجموعه فرهنگی میلاد کرج برگزار می‌کنیم که در این مراسم 300 نفر از کودکان کار حضور دارند و 39 نفر از این کودکان کار خیابانی بازنشسته می‌شوند که این اقدام برای اولین بار در کشور انجام می‌شود. بابازاده‌مقدم خاطرنشان کرد: طی تفاهمی که با نهضت سوادآموزی استان و مدیریت آموزش‌وپرورش شهرستان ساوجبلاغ داشتیم 150 نفر از کودکان کار محروم از تحصیل یا ترک تحصیل‌کرده را به تحصیل بازگرداندیم و نزدیک به 65 کودک کار دیگر نیز مهرماه سال جاری به چرخه تحصیل بازمی‌گردند.وی با بیان اینکه مرکز غربالگری کودکان کار به‌تازگی در استان تأسیس‌شده است، بیان کرد: آزمون‌های غربالگری سلامت از کودکان کار استان مثل آزمایش ایدز، هپاتیت و ... گرفته‌ شده و تمامی کودکان کار استان به‌علاوه خانواده‌هایشان که جمعیتی نزدیک سه هزار نفر است را آزمودن غربالگری انجام دادیم و واکسیناسیون سه مرحله‌ای هپاتیت نیز برای کودکان کار استان انجام شد. بابازاده‌مقدم گفت: انسان‌های زیر 18 سال در همه جای دنیا حق‌دارند سرگرم بازی، رشد، مهارت‌آموزی و درعین‌حال هنر ورزی و تربیت دینی باشند لذا ما باید باهمت همه مسئولین و با تمام توان با این موضوع مبارزه کنیم.

 

بالگرد مشهور دوران دفاع مقدس تا دندان مسلح شد

شفق یکی از اولین موشک‌های بومی است که از جستجوگر (IIR) استفاده می‌ کند. این نوع جستجوگر، قابلیت ردگیری اهداف زرهی و شناوری را از تمام زوایا داشته و از مقاومت نسبتا بالایی نسبت به اخلال برخوردار است.طی سال جاری، تعدادی از دستاوردهای مهم هوانیروز در زمینه بهبود تجهیزات بالگردهای موجود، رونمایی شد که شامل تجهیز بالگردهای مختلف به سامانه های دید در شب، تجهیز بالگرد ترابری AB-۲۱۴ به راکت انداز و نیز تسلیح بالگرد کبرا به موشک شفق بوده و با توجه به اهمیت و ویژگی های خاص این دستاوردها، بررسی دقیق فنی و اطلاع از کم و کیف آنها، اهمیت خاصی خواهد داشت؛ خصوصا آنکه برخی از این دستاوردها، نیازهای اساسی و حیاتی بالگردهای تهاجمی کشورمان را برطرف ساخته است. شفق، موشکی هوشمند است که با استفاده از جستجوگر IIR روی هدف خود قفل می‌کند و با برد ۸ تا ۱۰ کیلومتر، سرعت آن ۲ تا ۲.۷ ماخ است. بنا بر اطلاعات منتشر شده این موشک ۶۰ کیلوگرمی توانایی نفوذ ۱ تا ۱.۵ متر در انواع زره تانک و شناور را داشته و دقت اصابت آن ۳۰ سانتیمتر مربع در فاصله ۱۰ کیلومتر است.از مهمترین مزیت‌های این موشک سهولت در به کار گیری و عدم نیاز به ایستایی بالگرد در مقابل هدف بوده که نشان دهنده قرار گیری آن در رده موشک‌های "شلیک کن و فراموش کن" است. با توجه به اطلاعات منتشر شده به نظر می‌رسد شفق یکی از اولین موشک‌های بومی باشد که از جستجوگر تصویری فروسرخ (IIR) استفاده می‌ کند.

 

صعود پرشتاب رتبه جهانی پیام‌رسان‌های بومی،تلگرام را با سر زمین انداخت

امیر خوراکیان، معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی کشور در مورد رنکینک تلگرام در ایران پس از فیلترینگ این پیام رسان گفت: بررسی ترافیک دامنه‌های پیام‌رسان تلگرام بر اساس آمار رتبه‌بندی ترافیک وب‌سایت الکسا در سه ماه گذشته نشان می‌دهد که دامنه Telegram.org (مربوط به تلگرام وب) با 33 رتبه کاهش دارای رتبه 300، t.me با 114 رتبه کاهش دارای رتبه 600 و telegtram.me با 765 رتبه کاهش دارای رتبه 2328 در ترافیک جهانی شده‌اند. وی تصریح کرد: دامنه telegram.me که به نرم‌افزار موبایلی تلگرام اختصاص داشته و از زمان رصد آن، رتبه 173 هزارمی جهان در سال 2015 را داشته است، در مدت سه سال به رتبه 1520 ام ارتقا پیدا کرده بود اما با مسدودسازی تلگرام در ایران در تاریخ 11 اردیبهشت، میزان بازدید و ارجاع به این دامنه‌ها با شیب بیشتری کاهش پیداکرده و به رتبه پایین‌تر از 2328 ام در تاریخ 19 خردادماه رسیده است. معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی تاکیدکرد: در مقایسه آمار رتبه جهانی الکسا، پیام‌رسان‌های داخلی روند رشد بسیار پرشتاب‌تری نسبت به تلگرام در آغاز فعالیت داشته‌اند که بسیار امیدبخش و نشان از اقبال کاربران به این خدمت بومی است.خوراکیان با اشاره به روند توسعه خدمات پیام‌رسان‌های داخلی اظهار امیدواری کرد: با توجه به ساختار رشد و شکوفایی خدمات فضای مجازی و نمونه‌های موفق مطرح در دنیا، حضور کاربران در این خدمات به توسعه و بلوغ آن‌ها کمک کرده و بی‌شک با فرصتی که کاربران ایرانی به ارائه‌کنندگان خدمات داخلی خواهند داد، زمینه ایجاد زیرساخت‌های ملی و بومی برای کشور فراهم خواهند شد.

 

اختلاف خودرویی،برخی ها را یک شبه مولتی میلیاردر کرد

خروج آمریکا از برجام و مطرح شدن احتمال قطع همکاری خودروسازان خارجی و توقف تولید خودروهای پسابرجامی باعث شده تا قیمت این خودروها در بازار به شدت افزایش یابد.در کنار این موضوع رشد نرخ دلار در بازار غیر رسمی نیز باعث ایجاد التهاب مضاعف در بازار خودرو شده است و قیمت تمام خودروها با افزایش همراه بوده است.هم‌اکنون اختلاف بین قیمت کارخانه و بازار برخی خودروهای مشترک تولیدی با خودروسازان خارجی به حدود ۹۰ میلیون تومان نیز رسیده است. امرالله امینی با بیان اینکه تجربیات سال‌های گذشته نشان داده که دلالان بازار خودرو در هر وضعیتی به دنبال سوءاستفاده از شرایط هستند، خاطرنشان می‌کند: در دوره قبل که نرخ دلار یک مرتبه از هزار تومان به ۳۰۰۰ هزار تومان رسید نیز برخی‌ها یک شبه مولتی میلیاردر شدند.

 

آب از پایتخت چند مسموم گرفت

آب آلوده موجب مسمومیت تعدادی از افراد شاغل در یک کارگاه صنعتی در منطقه باقرشهر تهران شد؛ اورژانس تعداد این افراد را 13تن اعلام کرده است.مدیر روابط عمومی مرکز اورژانس تهران درباره جزئیات مسمومیت این افراد گفت: حوالی ساعت 11 این مسمومیت با آب آلوده به سامانه 115 اعلام و بلافاصله چند تیم درمانی اورژانس تهران به محل حادثه اعزام شدند.محمد کرم درآبادی ادامه داد: طبق گفته شاهدان، آب آلوده برای تهیه چای استفاده شده بود که پس از نوشیدن چای با آب آلوده این افراد مسموم شدند.وی خاطرنشان کرد: در این حادثه 8 مرد و 5 خانم از سنین 17 تا 36 سال بر اثر مصرف چای تهیه شده از آب آلوده دچار مسمومیت شده اند.به گفته مدیر روابط عمومی مرکز اورژانس تهران 11 نفر از این افراد توسط تکنسین های اورژانس به بیمارستان های لقمان و بهارلو منتقل و 2 نفر در محل درمان شدند.درآبادی تصریح کرد: به گفته یکی از افراد مسموم شده، این حادثه بعد از تعویض دستگاه تصفیه آب اتفاق افتاده بود.باقرشهر از توابع شهرستان ری در محدوده محور ارتباطی تهران- قم قرار دارد.وجود آب های آلوده در مناطق جنوبی تهران بویژه زمین های محل کشت سبزیجات اطراف شهرری سال هاست که مطرح است.

 

سیف،صعود سکه ای را توضیح داد

رئیس کل بانک مرکزی گفت: افزایش قیمت سکه در روزهای اخیر بیشتر عامل روانی دارد و می تواند به تدریج برطرف شود.«ولی الله سیف» در حاشیه نشست بررسی پرداخت تسهیلات اشتغال فراگیر روستایی و عشایری در بانک مرکزی در جمع خبرنگاران افزود: حدود هفت میلیون سکه پیش فروش شده است و به تدریج وارد بازار می شود؛ از این رو بابت تعادل عرضه و تقاضای بازار مشکلی نداریم. وی افزود: البته منابع طلای بانک مرکزی نیز در وضعیت مطلوبی قرار دارد و از این رو می توان گفت این افزایش بیشتر عامل روانی دارد و می تواند به تدریج برطرف شود. رئیس شورای پول و اعتبار تاکید کرد: «شرایط بین المللی، مسائل روانی، آسمان ریسمان بافتن و بزرگ نمایی برخی مشکلات و مسائلی که ریشه واقعی ندارد» توانسته چنین اثری بگذارد. وی در عین حال افزود: البته این مشکل مختص بازار طلا نبوده و در بازارهای دیگر نیز اثر گذاشته است. قیمت سکه از ابتدای هفته جاری روند افزایشی خود را آغاز کرده است به شکلی که از مرز 2 میلیون و 500 هزار تومان بابت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید عبور کرد اما در نهایت به کاهش رضایت داد. اکنون سکه تمام در محدوده قیمتی 2 میلیون و 450 هزار تومان در بازار معامله می شود. فعالان بازار طلا تشدید تقاضا به دلایل روانی، ورود واسطه ها و دلالان به بازار و همچنین نزدیک شدن به ایام عید سعید فطر را در بروز نوسان موثر دانسته اند.

 

وزارت اقتصاد با 7، خدمات رسانی را کلید زد

وزارت امور اقتصادی و دارایی از هفت سامانه الکترونیک رونمایی کرد تا ضمن شفافیت در عملکرد، رسیدگی به امور مردم هم تسهیل شود.در آیین رونمایی از این سامانه ها که در حاشیه شورای معاونان وزارتخانه انجام شد، سامانه های «درخواست وجه الکترونیک» خزانه داری کل کشور و «ارتباطات مردمی» برای تسهیل رسیدگی به شکایات مردمی از امروز اجرایی شد. سامانه های «دادور و یاور»، «دادخواهی مالیاتی موضوع ماده 251 مکرر قانون مالیات های مستقیم»، «تبادل الکترونیکی اسناد و مکاتبات وزارت امور اقتصادی و دارایی»، «ویدئو کنفرانس وزارت امور اقتصادی و دارایی» و «نظام جامع فنی و عمرانی درمناطق آزاد و ویژه اقتصادی» نیز به بهره برداری رسید.

 

تشریح چگونگی رویت هلال

مرتضی سعیدی، مجری نشستی در خصوص رویت هلال ماه شوال در حوزه بیان داشت: اختلاف در صدور رؤیت هلال مساله ای است که ذهن بسیاری از افراد جامعه را درگیر کرده؛ رؤیت هلال امروز به عنوان یک عمل حرفه ای مهم مطرح است و در کشورهای غیر اسلامی نیز رصدگران به دنبال رویت هلال به عنوان یک مساله علمی هستند. حجتالاسلام والمسلمین سهرابی مسئول ستاد استهلال استان قم گفت: عوامل مختلفی در رؤیت هلال نقش دارند؛ یکی از عوامل، نجومی است؛ تغییرات مکثی ماه در رویت و عدم رویت دخیل است؛ همچنین فاصله زمین تا ماه نیز در این عرصه مهم و تاثیرگذار است؛ اگر ماه در نزدیک ترین حالت به زمین باشد، راحت تر می توان آن را رویت کرد.وی افزود: عوامل جوی از جمله غبار هم نقش مهمی در رویت هلال دارند؛ ابرهای متراکم و همچنین وضعیت جغرافیایی نیز نقش مهمی در رویت دارند، زیرا تغییر ارتفاع و مسایل جوی می توانند روی رویت هلال تاثیرگذار باشند.این کارشناس نجوم بیان کرد: عوامل فنی از جمله نوع تلسکوپ ها و دوربین هایی که استفاده می کنیم نیز در رویت هلال نقش دارند؛ دقت تلسکوپ های دستی و خودکار و همچنین عوامل انسانی از جمله توهم رویت نیز از جمله مسایل تاثیرگذار در امر هلال است؛ برخی قراردادها از جمله مقارنه ها و.... نیز در این زمینه موثر هستند.مسئول ستاد استهلال قم اظهارکرد: از دیگر مسایل مهم در این زمینه، می توان به مبانی فقهی اشاره کرد؛ تعاریف مباحث فقهی از جمله افق ها و فاصله ها، حجیت رویت با ابزار و یا بدون ابزار و... از جمله مسایلی است که باید در عرصه رویت هلال به آن اشاره کرد.

 

سهرابی،مبانی فقهی هلال را تبیین کرد

حجتالاسلام والمسلمین سهرابی گفت: مبانی فقهی در این عرصه متعدد است؛ مبنا قراردادن مقارنه ماه خورشید از جمله مباحث مهم فقهی است؛ غروب کردن خورشید و ماه باعث می شود که برخی حکم به رویت هلال بدهند؛ شهادت شهود و محاسبات نجومی نیز در این عرصه بسیار مهم؛ امروز بحث شهادت شهود دو نفر عادل کمرنگ شده است و فناوری های جدید جای این مساله را گرفته اند. این کارشناس عرصه نجوم بیان کرد:رؤیت هلال با چشم مسلح و غیر مسلح نیز از مسایل مهم فقهی در این عرصه است؛ آیت الله العظمی فاضل لنکرانی این بحث را به شکل جدی مطرح کردند؛ حد خاص قدرت تلسکوپ نیز در این عرصه مورد سوال و بحث فنی واقع شده؛ گاهی هلال با دستگاه های متصل به تلسکوپ قابل رؤیت است؛ ولی با چشم عادی قابل اثبات نیست که این مساله نیز از جمله سوالات مرسوم در این عرصه است.مسئول ستاد استهلال قم اظهارکرد: چند سال پیش هلال با چشم غیر مسلح و در هواپیما رویت شد که این بحث نیز از سوالاتی بود که موارد متعددی از نظرات را پوشش داد؛ هلال هایی هستند که در روز قابل رؤیت هستند ولی در غروب قابل رؤیت نخواهد بود که این امر به واسطه ضخامت جو است؛ این مساله نیز از مسایل اختلافی است.حجت الاسلام والمسلمین سهرابی گفت: رؤیت هلال در یک منطقه و یا در تمام مناطقی که در شب مشترک هستند مهمترین بحثی است که در بحث افق ها مطرح گردیده است.

 

ناجا،سیم خودپردازهای متخلف را کشید

اختلاف‌نظر در رابطه با اعمال نظارت و مسائل امنیتی دستگاه‌های خودپرداز بین شبکه بانکی و نیروی انتظامی ادامه دارد. آخرین گزارش‌ها حاکی از اقدام برای توقف فعالیت تعدادی از خودپردازها است.چندی پیش بود که تعدادی از دستگاه‌های خودپرداز خارج از شعب در یکی از استان‌ها پلمب شد. بررسی ماجرا از این حکایت داشت که پلیس پیشگیری ناجا تاکید داشته که باید نصب خودپردازها با تایید و نظارت آن شکل بگیرد و اگر اینگونه نباشد پلمب انجام می‌شود.این در حالی بود که در سوی دیگر مسئولان شبکه بانکی معتقد بودند همان‌طور که برای تاسیس شعب مجموعه ضوابط و مقرراتی وجود داشته و طبق استانداردهای مصوب از سوی شورای امنیت انجام می‌شود و به تائید پلیس پیشگیری ناجا می‌رسد، باید برای نصب خودپردازها و استانداردهای نظارت بر آن نیز ضوابط تعریف و بر اساس آن اقدام شود. اما تاکنون هیچ‌گونه استانداردی از سوی شورای امنیت برای به کارگیری دستگاه‌های خودپرداز شعب بانک‌ها تصویب نشده و از این‌رو ضوابطی وجود ندارد که بخواهیم طبق آن عمل کنیم و اگر رعایت نشود پلیس پیشگیری ناجا برای پلمب اقدام می‌کند.جشمیدی عنوان کرد: ما با اعمال امنیت برای دستگاه‌های خودپرداز هیچ مشکلی نداریم و یک ضرورت به شمار می‌رود، اما تا هنگامی که ضوابط تدوین و مورد تصویب قرار نگرفته است، استانداردی وجود ندارد که قرار باشد به دلیل عدم رعایت آن دستگاه‌های خودپرداز پلمب شود.به گفته جمشیدی در مدت اخیر طی برگزاری جلساتی رایزنی‌هایی بین شبکه بانکی و پلیس پیشگیری ناجا و مسئولان مربوطه انجام شد و در حال تدوین ضوابط و استاندارد نصب خودپردازها و مسایل امنیتی آنها هستند، اما تاکنون نهایی نشده و در این حالت نباید خودپردازها پلمب و کاربران شبکه بانکی در دریافت خدمات با مشکل مواجه شوند.

 

ممنوعه های تمتع 97،اعلام شد

سازمان حج و زیارت بنا بر اعلام نظر مرکز پزشکی حج و زیارت، فهرست داروهای غیر مجاز و ممنوعه ای را که حجاج نباید به همراه داشته باشند، اعلام کرد.حمل داروهای کدئین‌دار شامل دیازپام، فلورازپام، کلونازپام، اگزازپام و لورازپام و هرگونه داروی گیاهی مانند شیرین‌بیان که شباهت زیادی به مواد مخدر دارد و ممکن است در کشور مقصد شناخته نشده باشد، جرم محسوب می‌شود.از آنجا که برخی زائران به سبب بیماری به مصرف برخی از این داروها نیازمندند، سازمان حج توصیه کرده با پزشک معتمد این سازمان و آگاه به قوانین عربستان مشاوره داشته باشند، چون اگر از زائری توسط پلیس آن کشور، مواد مخدر و یا داروهایی از مشتقات آن کشف شود، مجازات بسیار سخت با حبس‌ طولانی در زندان‌های سعودی در انتظار خاطیان خواهد بود.سازمان حج و زیارت با توجه به این شرایط از زائران درخواست کرده این داروها را بشناسند و از همراه آوردن آنها خودداری کنند.فهرست ۱۰ قلم دارو غیر مجاز و ممنوعه ای که حجاج نباید در موسم حج ۹۷ همراه داشته باشند، به این شرح است؛1‏-آمپول پتیدین ۵۰ و ۱۰۰ میلی گرم2‏- آمپول مرفین ۱۰ میلی گرم3‏- قرص متادون ۵ و ۲۰ میلی گرم۴‏- شربت متادون۵‏- قرص هیدرومرفین ۲ میلی گرم6- قرص متیل فنیدات هیدروکلراید۷‏- قرص ترامادول ۵۰ و ۱۰۰ میلی گرم۸‏- آمپول ترامادول ۵۰ میلی گرم۹‏- شربت اکسپکتورانت کدئین۱۰‏- قرص استامینوفن کدئین،بنا بر اعلام ستاد مبارزه با مواد مخدر کشورمان، حمل یک گرم مواد مخدر توسط حجاج در عربستان حتی حکم اعدام دارد که قطع گردن با شمشیر است.

 

ناجا،جلوی خروج قرآن تاریخی را گرفت

فرمانده انتظامی استان سمنان از کشف یک جلد قرآن کریم با قدمت 400 ساله در شاهرود خبر داد.سردار روح الامین قاسمی در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر اظهار کرد: این کتاب نفیس متعلق به دوران اسلامی است و ارزش مادی آن از سوی کارشناسان بالغ بر یک میلیارد ریال اعلام شده است.وی با بیان اینکه این کتاب از یک سواری پراید کشف شده است، خاطرنشان کرد: ماموران ایستگاه بازرسی شهید نوری شهرستان شاهرود یک جلد قرآن قدیمی مربوط به دوران اسلامی را از یک دستگاه سواری پراید که از مشهد به تهران در حرکت بود در محور میامی شاهرود کشف کردند.فرمانده انتظامی استان سمنان به اظهار نظر کارشناسان سازمان میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: قدمت این قرآن نفیس و ارزشمند به 400 سال پیش و دوران اسلامی برمی‌گردد و بالغ بر یک میلیارد ریال ارزش گذاری شده است.سردار قاسمی با بیان این که این گونه اقلام تاریخی باید در موزه نگهداری شود اظهار کرد: انتقال اشیاء تاریخی، اسلامی و فرهنگی که بیانگر چگونگی فرهنگ، آداب و سنن پیشینیان و تمدن غنی کشور است می‌بایست از طریق قانونی صورت پذیرد در غیر این صورت برابر قانون با متخلفان برخورد می‌شود.

 

شورای رقابت،خودرو را قانونی کمی بالا برد

رئیس شورای رقابت گفت: این شورا مجوز افزایش قیمت خودرو برای خودروهای مشمول قیمت‌گذاری را صادر کرد.رضا شیوا رئیس شورای رقابت در مورد دستورالعمل تنظیم قیمت برای خودرو در سال 97 گفت: این شورا دستورالعمل تنظیم قیمت برای سال جاری را تایید کرد و براساس محاسبات مرکز ملی رقابت میزان افزایش قیمت خودروهای ساخت داخل که مشمول قیمت‌گذاری هستند اعلام شد.رئیس شورای رقابت افزود: براین اساس به طور متوسط برای خودروهای مشمول قیمت گذاری  ساخت شرکت سایپا به طور متوسط افزایش 7.01 درصدی و برای خودروهای ساخت ایران خودرو که مشمول قیمت‌گذاری هستند افزایش 7.18 درصدی تعیین شد.وی افزود: همچنین به طور متوسط افزایش 5.62 درصدی در بخش خودروهای مدیران خودرو مورد تایید شورای رقابت قرار گرفت.شیوا اظهار داشت: از ابتدای تیرماه سال جاری خودروسازان مجاز هستند تا حداکثر براساس میزان‌های اعلام شده قیمت تولیدات خود را افزایش دهند.

 

۸۰ هزار شاخه گل،عیدی روزه داران پایتخت شد

رئیس کمیته فرهنگی و تبلیغاتی ستاد برگزاری نماز عید سعید فطر با اشاره به ۱۵ برنامه این کمیته به مناسبت روز عید، از اهدای ۴۰ هزار شاخه گلایل به نمازگزاران پایتخت و گلباران آن‌ها با ۴۰ هزار شاخه میخک خبر داد. اوحدی تصریح کرد: امسال همانند سال‌های گذشته ستادی تشکیل شده که مسائل نماز عید فطر به خوبی مدیریت شود و کمیته‌ای نیز با عنوان کمیته فرهنگی و تبلیغات تشکیل شده که مسئولیت آن به عهده سازمان فرهنگی هنری است که در کمیته فرهنگی و تبلیغات کارگروه محتوایی و کارگروه تبلیغاتی تشکیل شده است.وی ادامه داد: تلاش داریم در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی نسبت به سال‌های گذشته نماز عید فطر را با شکوه‌تر برگزار کنیم و همچنین با توجه به اقدامات تازه استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی تلاش داریم دفاع از آرمان‌های فلسطین را در حاشیه برگزاری نماز عید سعید فطر را به نمایش بگذاریم. اوحدی با بیان اینکه با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش، دانش‌آموزان با لباس‌های هماهنگ به استقبال نمازگزاران خواهند رفت، برپایی نمایشگاه عکس از مراسم‌های نماز عید فطر در سال‌های گذشته، توزیع 20 تا 30 هزار هدیه فرهنگی از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان به دانش آموزان شرکت کننده در نماز عید فطر و برپایی نمایشگاه عکس مدافعان حرم در این روز انجام می‌شود.

 

97 ،جدول بازنشستگان کشوری و لشکری را تراز کرد

جداول همسان سازی حقوق سال ۹۷ بازنشستگان موظفان و مشترکان صندوق بازنشستگی کشور و سازمان تأمین اجتماعی و نیروهای مسلح جهت اجرا ابلاغ شد. این ابلاغیه با امضای دو رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور خطاب به وزیر کار و رفاه اجتماعی، وزیر دفاع است.در این ابلاغیه نوشته شده است: در اجرای تبصره یک ماده 3 مصوبه شماره 12154/ت55257هـ مورخ 16 اردیبهشت 97 هیأت وزیران جداول همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، موظفان و مشترکان صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح موضوع افزایش امتیازات جداول مواد 109 و 110 قانون مدیریت خدمات کشوری جهت اجرا ابلاغ می‌شود.

 

سپاه،شهادت مرزی را تکذیب کرد

قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) اعلام کرد: یکی از گروهک‌های تروریستی ضدانقلاب درباره به شهادت رساندن تعدادی از رزمندگان در عملیات شمال غرب کشور دچار توهم شده اند.در پی برخی ادعاهای واهی مطرح شده از سوی یکی از گروهک های تروریستی ضد انقلاب که در روزهای اخیر متحمل ضربه سختی از رزمندگان نیروی زمینی سپاه در شمال غرب کشور و مناطق عمومی سروآباد و اشنویه شده است، مبنی بربه شهادت رساندن تعدادی از رزمندگان اسلام در این درگیری‌ها، روابط عمومی قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) نیروی زمینی سپاه در اطلاعیه ای با رد این ادعا و موهوم خواندن آن، تصریح شده است: غیورمردان مدافع امنیت نظام و ملت ایران بدون توجه به فضاسازی رسانه‌ای و روانی دشمنان، با رصد و اشراف دقیق و همه جانبه ضد انقلاب همچنان آماده پاسخگویی قاطع به هرگونه تحرک و تلاش آنان هستند.گفتنی است؛ درپی درگیری‌های اخیر رزمندگان قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) با سه تیم تروریستی در مناطق عمومی مرزی سروآباد و اشنویه در شمال غرب کشور که منجر به انهدام این تیم های تروریستی گردید، ۱۳ تن از تروریست‌ها به هلاکت رسیده و تعدادی نیز زخمی شدند.

 

دانشگاه اصفهان در میان دانشگاه‌های عصر طلائی تايمز،رتبه طلایی گرفت

دانشگاه اصفهان طی اعلامی از سوی نظام رتبه بندی تايمز، با کسب رتبه جهاني بين ۱۵۱ تا ۲۰۰ در ميان ۲۰۰ دانشگاه از ۴۴ کشور در رتبه‌بندي بهترين دانشگاه‌هاي «عصر طلائي» از نظام جهاني رتبه بندي دانشگاهي تايمز ۲۰۱۸ قرار گرفته است. به نقل از وب سایت خبری uinews این رتبه‌بندی (Times Higher Education (THE) Golden Age University Rankings ۲۰۱۸) که جدیداً توسط نظام تایمز به فهرست رتبه‌بندی‌هایش اضافه مي‌شود، دانشگاه‌هايي که در دو دهه بين ۱۹۴۵ تا ۱۹۶۷ تأسيس شده‌اند را مطابق همان ۱۳ معيار مربوط به رتبه بندي کلي اين نظام ارزيابي کرده است.لازم به ذکر است که نتایج این رتبه بندی همراه با رتبه‌بندی دانشگاه‌هاي جوان (زير ۵۰ سال) (۶th June ۲۰۱۸) اعلام عمومی شد.

 

اصفهان،بانک جامع قرآنی را تشکیل می‌ دهد

حجت‌الاسلام ابوالفضل یعقوبی، معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان اظهارکرد: تاکنون بیش از ۱۶۰ موسسه فرهنگی قرآن و عترت در استان اصفهان از هیات رسیدگی به مراکز قرآنی استان که متشکل از نمایندگان سازمان تبلیغات اسلامی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند، مجوز لازم را برای فعالیت دریافت کرده‌اند. وی با بیان اینکه اکنون بیش از ۶۰۰ موسسه قرآنی در سطح استان اصفهان فعالیت دارند که هنوز مجوز لازم را کسب نکرده‌اند، افزود: این موسسات نیز به مرور زمان در سامانه‌ هیات رسیدگی به مراکز قرآنی ثبت‌نام خود را انجام می‌دهند و مراحل صدور مجوز فعالیت آن‌ها نیز پس از بررسی‌های لازم صادر می‌شود. یعقوبی ادامه داد: اکنون آمار قطعی از تعداد فعالان قرآنی استان در رده‌های گوناگون نداریم، اما اخیرا به منظور تشکیل بانک جامع اطلاعات فعالیت‌های قرآنی استان، مجوز لازم دریافت شده و با یکی از موسسات پژوهشی استان نیز هماهنگ شده تا پس از ماه مبارک رمضان، فرم‌های لازم برای دریافت اطلاعات فعالان قرآنی بین موسسات ومراکز مربوط توزیع شود.وی افزود: پورسه جمع‌آموری آمار تعداد موسسات و فعالان قرآنی و وارد کردن آن‌ها از طریق سامانه رسانه‌ای زمان‌بر است، لذا امیدواریم در پایان سال ۹۷ فرم‌ها را تحویل بگیریم و در سه ماهه اول سال ۹۸ اطلاعات فرم‌ها را وارد سامانه کنیم و در شش ماهه اول سال آینده، آمار جامعی از فعالان قرآن استان به دست آوریم.یعقوبی با اشاره به اینکه در سطح استان اصفهان و یا تنها در شهرستان‌های نجف آباد،کاشان و آران و بیدگل به اندازه تعداد کل موسسات قرآنی بعضی از استان‌های کشور، مراکز فعال قرآنی وجود دارد.

 

آمار رسمی،آمار بیوه ای آقاپور را تکذیب کرد

یک مقام رسمی در روابط عمومی مرکز آمار، صحبت آقاپور عضوفراکسیون زنان مجلس مبنی بر وجود ۲۴ هزار بیوه زیر ۱۸ سال در کشور را تکذیب و با ارجاع به گزارش رسمی مرکز آمار درخصوص تعداد واقعی این زنان مشخص گردید آمار رسمی و واقعی تعداد این زنان اختلاف فاحشی با امار ارائه شده توسط نماینده مردم شبستر دارد.به گزارش عیارآنلاین، معصومه آقاپور علیشاهی نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگویی با خبرگزاری مجلس در تاریخ ۶ خرداد ۱۳۹۷ خبر از وجود ۲۴ هزار بیوه زیر ۱۸ سال در کشور داده است؛ با پیگیری‌های عیارآنلاین از مرکز آمار برای صحت و سقم صحبت این نماینده مجلس یک مقام رسمی در روابط عمومی این مرکز، آمار ارائه شده عضو فراکسیون زنان مجلس را نه تایید و نه رد کرد و آمار رسمی مرکز آمار در خصوص تعداد زنان بیوه زیر ۱۸ سال را به گزارش منتشر شده در سایت این مرکز تحت عنوان گزارش «جمعیت ۱۰ ساله وبیشتر برحسب سن، جنس و وضع زناشوئی» ارجاع داد.در این گزارش که در سال ۱۳۹۶ منتشر شده است، جمعیت این زنان ۱۱/۲۱۲ (یازده هزار و دویست و دوازده نفر) در سنین ۱۰ تا ۱۹ سال عنوان شده است. با این تفاسیر و به فرض توزیع یکسان طلاق در گروه‌های سنی زیر ۱۹ سال، زنان بیوه زیر ۱۸ سال باید حدود ۹ هزار نفر باشند.در یک سال گذشته برخی اعضای فراکسیون زنان مجلس با ارائه آمار‌های نادرست سعی بر القای بحرانی بودن وضعیت ازدواج‌های زیر ۱۸ سال در کشور هدارند تا بتوانند در مجلس شورای اسلامی قانونی را مصوب کنند تا ازدواج‌های زیر این سنین ممنوع شود.

 

کارگروه کنترل بازار،کنترل قطار را بدست گرفت

معاون نظارت بر کالاهای سرمایه ای و خدمات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: هرگونه قیمت گذاری بلیط قطار با تصویب کارگروه تنظیم بازار انجام می شود.وحید منایی ضمن اشاره به مصوبه شماره ۱۶۹۳۶۸ مورخ ۹۴/۱۲/۲۵ کارگروه تنظیم بازار، گفت: براساس این مصوبه، نرخ خدمات حمل و نقل ریلی از گروه اول به گروه دوم مصوبه ستاد هدفمندسازی یارانه ها منتقل و مقرر شد دستورالعمل نحوه تعیین نرخ بلیط قطار توسط وزارت راه و شهرسازی تهیه و ارائه گردد.عضو هیات مدیره سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان افزود : برای سال جاری شرکت راه آهن پیشنهاد افزایش نرخ بلیط قطار حداقل تا۲۰ درصد نسبت به آخرین تغییر قیمت در سال ۹۴ را داشته که طی مکاتبات و جلسات برگزار شده به شرکت راه آهن اعلام شد تا تصویب دستورالعمل و ابلاغ مصوبه جدید کارگروه تنظیم بازار باید از هرگونه افزایش قیمت توسط مراجع ذیربط خودداری شود.وی تصریح کرد: متن پیشنهادی دستورالعمل یادشده از طریق وزارت راه و شهرسازی و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار منعکس شده است.منایی از هموطنان خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این رابطه، مراتب را از طریق سامانه ۱۲۴ منعکس نمایند تا در اسرع وقت تحت رسیدگی قرار گیرد.

 

ناجا،خنثی سازی ترورهای لیالی قدر را تشریح کرد

سخنگوی ناجا با اعلام برگزاری مراسم لیالی قدر، سالگرد ارتحال امام (ره) و راهپیمایی روز قدس در امنیت کامل، جزئیات خنثی سازی اقدامات تروریستی با تلاش و هوشیاری تکاوران پلیس و مرزبانان در شب های قدر را تشریح کرد. سردار سعید منتظرالمهدی اظهار کرد: وی با بیان اینکه در همین ایام ، 85 هزار مسجد و تکایا در پوشش اطلاعاتی و انتظامی پلیس قرار گرفت، گفت : همه مراسم ماه مبارک و لیالی قدر در امنیت کامل برگزار شد و همزمان همه  ایستگاه های مترو در رصد و حفاظت یگان ویژه ناجا قرار گرفت.معاون اجتماعی ناجا خاطرنشان کرد : در سایه برگزاری امن تمامی این مراسم، در مرزها ، مرزبانان غیرتمند نیروی انتظامی از ورود یک گروه مسلح 20 نفره به خاک کشورمان در منطقه سردشت جلوگیری کردند و در مصاف با آنان 2 نفر از افسران رشید و غیرتمند مرزبانی به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.این مقام ارشد انتظامی تصریح کرد : در منطقه سراوان نیز یک تیم انتحاری در کمین و تور پلیس قرار گرفت و عامل انتحاری قبل از هر گونه اقدامی با ضرب گلوله از پای درآمد و مقادیر زیادی مهمات، جلیقه و بسته های انفجاری از آن کشف شد. به گفته سردار منتظرالمهدی، در استان خراسان جنوبی نیز 4 نفر از کسانی که قصد اقدامات تروریستی در شب های قدر را داشتند، شناسایی و دستگیر شدند؛ همزمان در استان های قزوین ، فارس و اصفهان 6 نفر از مرتبطین با آنان نیز دستگیر شدند.

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha