چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
سر دلبران

حوزه/ منتقد و تحلیلگر حوزوی سینما و تلویزیون گفت: محمد حسین لطیفی در سریال سر دلبران نتوانست تجربه موفق صاحبدلان را دوباره تکرار کند.

حجت الاسلام سید علی آتش زر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با بیان این که متاسفانه امسال برنامه های تلویزیون در ماه رمضان، چندان قابل توجه و جذاب نبود، اظهار داشت: چه در بخش سریال ها و برنامه های نمایشی و چه در زمینه برنامه های ترکیبی ، کم رمقی تلویزیون در ماه رمضان امسال قابل مشاهده بود و گویا بیماری مزمنی از حیث فقر محتوا و فرم در این برنامه ها وجود دارد که باید برای آن فکری کرد.

وی افزود: حتی برای کسانی چون محمد حسین لطیفی، کارگردان سریال "سر دلبران" که تجربه های بسیار موفقی چون سریال "صاحبدلان" و "دودکش" را در کارنامه کاری خود در بحث سریال های رمضانی دارد، این ضعف به طور نسبی مشهود بود.

این محقق و نویسنده حوزوی همچنین ادامه داد: در همین سریال دلبران، آسیب های فرمی و مضمونی و محتوایی قابل رصد است و نشان می دهد که سریال در این بخش ها دچار مشکل می باشد.

وی با اشاره به این که ریتم نامناسب و توزیع داستانی نامطلوب از جمله ایرادات وارد بر این سریال است، گفت: در شخصیت پردازی نیز سریال دچار لکنت است و تازه در اواسط و انتهای سریال ، قصه اصلی شروع می شود و همین مساله باعث ریتم نامطلوب سریال شده است.

حجت الاسلام آتش زر بیان داشت: در کنار ضعف های فنی و محتوایی به نظر می رسد که در بحث کارشناس دینی استفاده خوبی از این ظرفیت در این سریال صورت نگرفته و این نکته از آن رو حایز اهمیت است که بدانیم بحث کارشناسی دینی و مذهبی بیشتر ناظر به مباحث درون گرایانه و ارتباط شخصیت ها با هم است تا این که مثلاً فکر کنیم به خاطر این است که فلان شخصیت روحانی در فیلم یا سریال عبا و عمامه خود را درست پوشیده است یا نه.

وی افزود: در عین حال سریال سر دلبران دارای نقاط قوتی هم است از جمله این که توانست وارد حوزه خصوصی یک فرد روحانی به عنوان امام جماعت شود و نقش و کارکرد او را در روابط اجتماعی تا حدودی نشان دهد و حتی در مقاطعی ، التهاب روحی و درونی او و نیز روابط خانوادگی اش را به تصویر بکشد.

وی گفت: به هر صورت همین که در این اثر تلویزیونی ، نقش روحانی از سطح تیپ به سطح شخصیت درآمده یک نقطه قوت به شمار می رود هر چند که نمی توان از ضعف های محتوایی و فنی سریال نیز به راحتی عبور کرد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha