سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
پژوهشنامه تاریخ، سیاست و رسانه

حوزه/ پژوهشنامه­ تاریخ، سیاست و رسانه»، نشريه رشته « علوم سياسي » در حوزه مطالعات دینی و اجتماعی است که در جهت تحقق اهداف پیش بینی شده برای اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه(س)، منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دومین شماره از «پژوهشنامه­ تاریخ، سیاست و رسانه»، برای تابستان 1397،  توسط اندیشکده­ مطالعات راهبردی کریمه(س) با مدیر مسئولی دکتر مرتضی اشرافی و سردبیری دکتر مجتبی اشرافی و با رویکردی جدید و نگاهی نو به حوزه فکر و اندیشه و با  هدف بکارگیری و میدان دادن به پژوهشگران جوان و صاحب فضل در قالب ساختار جدید هیأت تحریریه­ به چاپ رسید.

« پژوهشنامه­ تاریخ، سیاست و رسانه»، نشريه رشته « علوم سياسي » است که در جهت تحقق اهداف پیش بینی شده برای اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه(س) و با چارچوب کارکردی ذيل منتشر مي­شود:

  1. ارتقاء سطح آگاهی محققان داخلی و خارجی و نهادهای مرتبط با وضعیت مسلمانان در آسیای مرکزی، قفقاز، روسیه، اوراسیا، آمریکا، آفریقا و استرالیا، از طریق انجام پژوهش ­های علمی در زمینه‌­های مسائل فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در خصوص وضعیت مسلمانان و شیعیان جهان
  2. ترویج آرمان ­های انقلاب اسلامی و ترسیم برنامه ­های راهبردی برای تمدن نوین ایرانی-اسلامی
  3. دیپلماسی عمومی، تبیین جایگاه رسانه در دیپلماسی عمومی و تلاش برای ارتقاء کمی و کیفی سیاست خارجی جمهوری اسلامی
  4. تبیین و تعریف جریان تمدنی ایران بر مبنای تاریخ، فرهنگ و اندیشه در ایران
  5. پژوهش و بررسی پیرامون تاریخ معاصر ایران
  6. تبیین راهبردی مسایل داخلی ایران و ارایه راه­ کارهای بینابینی برای ایجاد موّدت و محبت بیش­تر میان ایرانیان و سایر ملل جهان
  7. توليد فكر و انديشه­ هاي سياسي ديني و بومي در جهت ارتقاي سطح علمي اساتید و تأمين منابع برخي دروس رشته­ هاي علوم انساني اعم از علوم سیاسی، روابط­ بین­ الملل، دیپلماسی عمومی، رسانه، تاریخ، جامعه ­شناسی سیاسی و ...
  8. ارائه و انتشار دستاوردها، يافته­ ها و توليدات فكري محققان و انديشمندان.

در شماره جدید پژوهشنامه تاریخ سیاست و رسانه می­خوانیم:

  • رابطه متقابل تصوف و تشیع و تأثیرات آن بر گسترش شیعه امامیه در ایران قرن نهم و دهم هجری: محمد مهدی فضیلت خواه و عبدالرضا شهریاری
  • تبیین و تعریف تصمیمات ولایت فقیه(حکم حکومتی) در حکومت اسلامی از منظر فقه سیاسی و قانون اساسی ج. ا. ایران: حمید ضرابی و مجید اشرافی
  • تأثير فرهنگ سياسي بر مشاركت زنان با تأكيد بر نقش انقلاب اسلامي ايران:  ریحانه قادری
  • روان شناسی سیاسی انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری اسلامی ایران: عبدالمحمود محمدی لرد
  • از اخلاق رسانه تا فقه رسانه: عبدالمجید تناور
  • تأثیر رسانه در مقبولیت و اجرای امر به ‌معروف و نهی از منکر در جامعه: مرضیه نظری زاده، محسن خلیلیان

در مقاله از اخلاق رسانه تا فقه رسانه، نوشته عبدالمجید تناور آمده است: برای مدیریت و کنترل رسانه ها در جهان نظریات مختلفی وجود دارد که بنابر جهانبینی ها و فلسفه های مختلف در جوامع گوناگون شکل گرفته اند. اما آنچه امروزه در دنیای رسانه ای شاهد آن هستیم امپریالیسم رسانه ای است که سعی بر دیکته کردن نظریات غربی به دیگر کشورهای جهان دارد.
یکی از مسائلی که در دنیای رسانه ای امروز از اهمیت بسیاری برخوردار است، اخلاق رسانه ای است، اما ادبیات موجود در اخلاق رسانه ای نیز وامدار نظریات و مکاتب مختلف غربی است که هر کدام به مبناها و دیدگاه های مختلفی که به انسان، عالم و دین دارند در زمینه رعایت اخلاق در رسانه، توصیه ها و دستوراتی را به کارورزان رسانه می دهند.
این مقاله این توصیه ها و دستورات اخلاقی را برای جامعه اسلامی ما کافی نداسته و حتی در مواردی شاهد تعارضاتی با مبانی اخلاقی و فقهی اسلامی هستیم. لذا توصیه می شود که به جای پرداختن به اخلاق رسانه ای ابتدا باید حدود الهی و احکام اسلامی را در حیطه رفتار رسانه ای بشناسیم که با رعایت آنها به دنبال رضایت و خشنودی الهی خواهیم بود. علمی که به این موضوع می پردازد بی شک علم فقه خواهد بود چرا که عهده دار بیان احکام افعال مکلفین می باشد و در شناخت حدود الهی به ما کمک می کند.

همچنین در مقاله تأثير فرهنگ سياسي بر مشاركت زنان با تأكيد بر نقش انقلاب اسلامي ايران نوشته ریحانه قادری، بیان می شود که پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه فرهنگ سیاسی برمشاركت سیاسی زنان ایرانی، آنجا كه تحت تأثیر فرهنگ سیاسی اصیل دینی زنان، در مكتب صدر اسلام قرار می گیرند. با رویكردی توصیفی – تحلیلی انجام گرفته است.
فرض اصلی این است كه هرچند مؤلفه های فرهنگ سیاسی در ایران همچون فرهنگ آمریت / تابعیت، سبب كاهش مشاركت سیاسی زنان در طول تاریخ شده است. اما به دلیل تأثیر پذیری زنان ایرانی از فرهنگ سیاسی شیعه؛ در مقاطع خاص تاریخی؛ مشاركت سیاسی زنان افزایش یافته است. برای نمونه در انقلاب اسلامی ایران؛ تحت تأثیر تعالیم امام خمینی (ره) مشاركت سیاسی زنان به اوج رسید. دراین انقلاب برای نخستین بار زنان نقشی و سهمی برابر با مردان یافتند. این انقلاب تجلی مشاركت سیاسی زنان در ایران بود.

پژوهشنامه تاریخ سیاست و رسانه با شمارگان هزار نسخه و با 142 صفحه و قیمت 30هزار تومان، برای تابستان۱۳۹۷ منتشر شده است.

علاقه مندان برای تهیه این فصلنامه می توانند به وب سایت رسمی اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه(س) به آدرس: www.Karimeh.Com و یا وب سایت رسمی مجله به آدرس:  www.KSSI-Journal.ir مراجعه نمايند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha