پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
اخبار فرهنگی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

سیل رسوایی های جنسی «کریس هاردویک» را هم غرق کرد

شبکه «AMC» ادامه پخش برنامه کریس هاردویک با عنوان «گفتگو با کریس هاردویک» را بخاطر اتهامات تجاوز جنسی این مجری قطع کرد. توقف این شوی تلویزیونی پربیننده در آمریکا به دلیل اتهام تجاوز جنسی که از سوی خانم «خلو دیسکترا» نامزد سابق «کریس هاردویک» عنوان شده، صورت گرفته است. خانم «خلو دیکسترا» که نامزد سابق کریس هاردویک بوده ادعا می‌کند که بارها توسط نامزدش مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است و این درحالیست که هاردویک تمام این ادعاها را به شدت رد می‌کند.سیل رسوایی‌های جنسی با افشا شدن اتهامات تجاوزها و آزارهای مکرر «هاروِی وِینستِین» غول تهیه‌کنندگی هالیوود در سال گذشته میلادی به جریان افتاد و متعاقب آن بسیاری از زنان به افشای موارد تجاوزات جنسی که از سوی مردان در هالیوود در مورد آنان اتفاق افتاده پرداختند که تا به امروز ادامه داشته و شمار بسیار زیادی از عوامل هالیوودی از هنرپیشه تا کارگردان و عوامل پشت صحنه و مجری و برنامه‌ساز و تهیه‌کننده را در بر گرفته است.

 

کهنه سربازان آمریکایی با"29 برای 29" برای دفاع از مسلمانان علیه ترامپ برخاستند

کهنه سرباز آمریکایی که دورانی از زندگی خود را با مسلمانان گذرانده است حالا علیه تعصب و غرض ورزی علیه این گروه اقلیت در آمریکا مبارزه می کند.«منصور شمس» اخیرا با یکی از جوامع اسلامی این بار در کالیفرنیا آشنا شد.وی بیان داشت: مبارزه من نه علیه نیروهای شورشی در خارج از کشور بلکه علیه تعصب و غرض ورزی هایی است که دونالد ترامپ در جامعه ما علیه مسلمانان به وجود آورده است.شمس همراه با «کهنه سربازان برای ایده آل های آمریکا» در ماه رمضان پروژه ای را با عنوان «29 برای 29» به انجام رساندند.در این برنامه 29 خانواده مسلمان میزبان 29 کهنه سرباز ارتش آمریکا در 29 شب از شب های رمضان بودند.هدف از این برنامه ایجاد پل ارتباطی و نشان دادن همبستگی در زمانی است که  مسلمانان آمریکا به طور فزاینده ای احساس انزوا می کنند.بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی «اف بی آی»،جرائم ناشی از تنفر علیه مسلمانان در سال های 2015 و 2016 میلادی افزایش پیدا کرده است و تحقیقات موسسه تحقیقاتی پیو در سال 2017 نشان می دهد که تعداد بیشتری از مسلمانان آمریکا شخصا تبعیض را تجربه می کنند؛ 62 درصد احساس می کنند که آمریکایی ها اسلام را بخشی از جامعه به حساب نمی آورند و 72 درصد احساس می کنند که تبعیض چشمگیری علیه مسلمانان در آمریکا وجود دارد.

 

بدعهدی شیکاگو در الواح هخامنشی،موزه ملی را مضطرب کرد

مدیر موزه ملی ایران مصونیت دولتی کشورها را ضامن امنیت و سلامت آثار تاریخی نمایش داده شده ایران در اروپا می داند در عین حال خواستار برپایی نمایشگاهی متقابل از آثار کشور میزبان شده است. اما در این میان برخی از اخبار در سطح جهانی،  نگرانی هایی را در میان میراث دوستان ایجاد کرده است. نگرانی های ناشی از تهدیدات کشورهای دیگر علیه ایران،  خروج آمریکا از برجام و توجه نامیمون کشورهای دیگر به ایران. برخی بر این باورند که در این شرایط نباید آثارمان از کشور خارج می شد چه بسا ممکن بود به سرنوشتی همچون الواح هخامنشی دچار شود و یا کسانی مدعی آثار تاریخی ایران شوند و هر اتفاقی بیفتد برای اینکه این آثار به ایران برنگردد. همیشه این نگرانی وجود دارد که آثار تاریخی خارج از کشور دربرابر مدعیانی که سر ناسازگاری و یا دشمنی با ایران دارند، به حراج برود یا کسی پیدا شود که مدعی مالکیت بر آن شود مانند الواح هخامنشی که به شیکاگو رفت و برنگشت.

 

کشف فسیل کواترتری 2 میلیون ساله،مغان را به هند متصل کرد

2 قطعه فسیل دندان و قطعاتی از عاج و فک فیل ماموت در مغان اردبیل کشف شد. «طاهره افتخاری»، مدیرکل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان  حفاظت محیط زیست در بازدید از سایت کشف فسیل فیل ماموت در بیله سوار مغان، افزود: این فسیل‌ها مربوط به فسیل‌های «کواترنری» است. با توجه به اینکه فسیل‌های مشابهی نیز در کشور جمهوری آذربایجان کشف و گزارش شده، یکی از اولویت‌های مطالعاتی، بررسی روند مهاجرت و تعیین زادگاه این فیل‌ها در زمان حیات خواهد بود. به‌گفته مدیرکل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان محیط زیست، این سازمان مصمم است با انجام مطالعات مشترکی با جمهوری آذربایجان به این موضوع پرداخته و زیستگاه این موجودات عظیم‌الجثه را در ایران مشخص کند.«زهرا اورک»، رئیس گروه دیرینه شناسی دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این بازدید تأکید کرد: نمونه‌های کشف شده متعلق به 2جنس مختلف از ماموت‌های بدون پشم با سن حداقل2 میلیون سال است. علاوه بر این نمونه‌ها، یک قطعه فسیل دندان به همراه فک پایین آن و قطعاتی از عاج و آرواره بالایی این گروه از فیل‌ها نیز مشاهده و جمع‌آوری شده است. به گفته وی این فسیل‌ها متعلق به فیل‌های بالغ بوده و تاکنون چنین نمونه‌هایی از کواترنری ایران با این کیفیت گزارش نشده است. رئیس گروه دیرینه شناسی دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی یکی از دندان‌های کشف شده را مشابه دندان فیل‌های هندی عنوان کرد و افزود: این نمونه مشابه فیل هندی موجود، در2 میلیون سال پیش در ایران زندگی می‌کرده است.

 

تمدن بزرگ ایران به درنتز هلند رسید

نمایشگاه «ایران: مهد تمدن» با حضور معاون میراث‌فرهنگی کشور، رئیس موزه ملی ایران و تعدادی از مقامات هلندی در موزه درنتز هلند گشایش یافت. جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران درباره گشایش نمایشگاه «ایران مهد تمدن» در موزه درنتز هلند گفت: در این نمایشگاه که با حضور محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور و علیرضا جهانگیری سفیر جمهوری اسلامی ایران در هلند افتتاح شد، 196 اثر از بیش از 60 مکان باستانی ایران به نمایش در آمده است.او افزود: این نمایشگاه شامل هفت گالری شروع استقرار در ایران در دوران پارینه سنگی، یکجا نشینی و استقرار در روستاها، شهر‌نشینی، دوره عیلام و ماد، دوران طلایی، دوره هخامنشی، نوزایی ایران، دوره پارت و ساسانی و ایران و اسلام است.رئیس موزه ملی ایران ادامه داد: کاتالوگ نمایشگاه نیز با 17 مقاله از پژوهشگران ایرانی و سایر کشورها در 208 صفحه و به زبان هلندی منتشر شده است و نسخه فارسی آن نیز به زودی از سوی موزه ملی ایران منتشر می‌شود.

 

معین الاسلام از استحاله فرهنگی دشمنان اسلام خبر داد

عضو هیئت علمی دانشگاه حضرت معصومه(س) گفت: از جمله اهداف مهم دشمنان ، ایجاد استحاله فرهنگی در بین زنان ایرانی است که متاسفانه در بخش هایی موفقیت هایی هم داشته اند.مریم معین الاسلام اظهار داشت: دشمن با استفاده از ظرفیت رسانه ای عظیم خود به دنبال تهاجم فرهنگی و تضعیف باورهای اعتقادی مردم است و در این راه مشاهده می کنیم که چگونه پرکار هستند و از هیچ منفذی برای ضربه زدن به ما غافل نیستند.وی با بیان این که ترویج فرهنگ مدگرایی و بی بند و باری از جمله برنامه های آنان به خصوص در حوزه زنان و دختران است، گفت: در این بین واقعاً متاسف هستیم که برخی مسئولان هم نسبت به این مسایل چندان توجه ندارند و با بی تفاوتی یا کم تفاوتی نسبت به ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، خواسته یا ناخواسته زمینه ای فراهم می کنند که دشمن با گستاخی و جسارت بیشتری به فعالیت بپردازد.رئیس مؤسسه علمی فرهنگی زنان منتظر همچنین بیان داشت: از سوی دیگر ما باید فرهنگ غیرتمندی نسبت به خانواده و نیز فضیلت و ضرورت حیا در بین بانوان را جا بیندازیم چرا که بدون پرداختن به این مسایل نخواهیم توانست به شکل مطلوبی به مقابله با توطئه های فرهنگی دشمن برخیزیم.وی با تاکید بر این که نقش زنان در رشد و تعالی فرهنگی جامعه و یا برعکس سقوط آن بسیار کلیدی و مهم است، افزود: دشمن به این نتیجه رسیده که زنان، عناصر مهمی در مقوله فرهنگ‌سازی هستند و لذا باید فرهنگ زنان مسلمان به نابودی کشیده شود تا آن ها اهداف خاص خود را دنبال کنند.

 

سلیمانی از ایران «نفتی» و «هسته‌ای» تا ایران «فرهنگی» را به دنیا معرفی کرد

رایزن فرهنگی ایران در روسیه رو به اعضای ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران گفت: ایران پیش انقلاب اسلامی به «ایران نفتی» معروف بود. اما پس از پیروزی انقلاب به «ایران انقلابی» و در ادامه به «ایران هسته‌ای» شهرت پیدا کرد. اما این شما هنرمندان هستید که از نگاهی دیگر ایران عزیزمان را به نام «ایران فرهنگی» معرفی کرده‌اید که به اعتقاد من تصویر جدیدی است.منتخب ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران به همراه رهبرانشان در ضیافت شام رایزن فرهنگی ایران در روسیه شرکت کردند. مارگاریتا کاراگینتینا ـ معاون کنسرواتوار چایکوفسکی مسکو ـ هم اظهار کرد: به طور حتم روز بی نظیری برای ماست زیرا ما چندی پیش صد و پنجاهمین سالگرد تاسیس کنسرواتوار را جشن گرفتیم اما در این مدت دیوارهای کنسرواتوار هیچ وقت صدای موسیقی ایرانی را نشنیده است. پس باید از فرصت پیش آمده استفاده کنیم و میزبان شما هنرمندان ایرانی در سالن بزرگ کنسرواتوار چایکوفسکی با یک اجرای خوب باشیم.

 

برنده مهم‌ترین جایزه رمان تاریخی معرفی شد

جایزه «والتر اسکات» به عنوان مهم‌ترین جایزه ادبی در حوزه رمان‌های تاریخی به اثری از «بنجامین مایرز»، نویسنده انگلیسی رسید.«بنجامین مایرز» برای نگارش رمان «چوبه دار» و در رقابت با پنج اثر دیگر، برنده جایزه ۲۵ هزار پوندی «والتر اسکات» ویژه برترین رمان‌های تاریخی شد.این رمان که داستان آن در حال و هوای قرن هجدهم میلادی در انگلستان روایت می‌شود در رقابت با «ساحل منهتن» نوشته «جنیفر اِگان»، «پول کثیف» از «جین هریس»، «زیبایی» اثر «پل لینچ»، «بانوی قفسه لباس‌ها» اثر «پاتریک مک‌گراث» و «خانم بوستون و خانم هارگریوز» نوشته «راشل مالیک» موفق به کسب این جایزه ادبی در سال ۲۰۱۸ شد.جایزه رمان تاریخی «والتر اسکات» به بهترین رمان از نویسنده‌ای انگلیسی، ایرلندی و یا اهل یکی از کشورهای مشترک‌المنافع تعلق می‌گیرد که داستان آن در بیش از ۶۰ سال پیش روایت شده باشد.«والتر اسکات» یکی از مهم‌ترین و گران‌قیمت‌ترین جایزه‌های ادبی انگلستان محسوب می‌شود و برای بزرگداشت نام و آثار این رمان‌نویس سرشناس جهانی هر سال به برترین رمان تاریخی تعلق می‌گیرد. «اسکات» که با لقب بنیان‌گذار رمان‌ تاریخی‌ شناخته می‌شود، شاعر و نمایشنامه‌نویسی بود که در سال ۱۷۷۱ در ادینبورگ دیده به جهان گشود و در سپتامبر ۱۸۳۲ درگذشت.سال گذشته «سباستین بری» نویسنده معروف ایرلندی برای رمان «روزهای بی‌پایان» برنده جایزه ادبی «والتر اسکات» شد.

 

مترو برای "آب چشمه‌علی" مهلت تعیین کرد

داستان خشک شدن آب «چشمه‌علی» شهرری کارشناسان مترو را بر آن داشت تا قول و قرارهایی چندباره برای بازگشت آب به چشمه‌علی مطرح کنند، اما با گذشت مدت زمانِ اعلام‌شده و برنگشتن وضعیت چشمه به حالت طبیعی، این‌بار میراث فرهنگی موضع متفاوتی گرفت و نسبت به وضعیت رخ‌داده معترض شد. به همین دلیل ۲۰ خرداد مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران نسبت به این وضعیت معترض شد و حتی اعلام کرد، از شرکت مترو برای خشکی آب چشمه‌علی شکایت می‌کند. دلاور بزرگ‌نیا، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران گفت: براساس نظر کارشناسان مترو آبشخوان‌هایی که در این مدت آسیب دیده‌اند، به مرور مسیر خود را پیدا می‌کنند و قطعا تا ۱۵ تیر به چشمه برمی‌گردد. بزرگ‌نیا بار دیگر بر حرف کارشناسان مترو تاکید کرد و افزود: براساس نظر زمین‌شناسان، عملیات ایجاد مترو تاثیری در رگه‌های آب زیرزمینی نمی‌گذارد و باید مراقب چاه‌های عمیقِ دیگری باشیم که در بالادست در حال حفر هستند.او ادامه می‌دهد: حفر چاه عمیق و برداشت بی‌رویه آب توسط کارخانه سیمان و کشاورزان در زمین‌های کشاورزی بالادست، خود عاملی است که باعث پایین آمدن دبی آب چشمه‌علی می‌شود.

 

گلستانی از سیاه بختی در ازدواج‌های سفید هشدار داد

سارا گلستانی مشاور خانواده و روانشناس بالینی معتقد است ازدواج سفید می تواند آسیب‌های زیادی برای فرد به همراه داشته باشد، این پیوند از نظر حقوقی و قانونی مشکلات جدی برای فرد به همراه دارد. دلیل اصلی ایجاد ازدواج سفید را نبود مسئولیت پذیری حداقل در یک طرف از رابطه باید دانست، چرا که در چنین روابطی افراد مسئولیت عملکرد خود را بر عهده نمی‌گیرند؛ یکی از مشکلات اصلی در ازدواج سفید بارداری های ناخواسته و عوارض بهداشتی ناشی از سقط جنین غیرقانونی است و ممکن است حتی شانس مادر شدن را کاهش دهد. گلستانی اظهار کرد: اگر اختلافی بین آن ها پیش آید و به فرد متخصصی برای حل مشکل  مراجعه نکنند، علاوه بر اینکه اعضای خانواده آن ها هم از این رابطه مطلع نیستند، سختی‌هایی را برای فرد به همراه خواهد داشت و باعث  احساس تنهایی در او می شود؛ این حس تنهایی به دلیل این است که رسمیتی با یکدیگر ندارند و در معاشرت های خانوادگی خود نمی توانند دخالت کنند.وی با اشاره به اینکه جنس رابطه ازدواج سفید با ازدواج سنتی فرق دارد، یاد آور شد: به دلیل خودآگاه بودن و اینکه طرفین مجبور هستند با حواس جمع بیشتر و مسئولانه وارد این رابطه شوند و در آن بمانند، می تواند باعث رضایت بیشتر افراد شود، اما هیچ تضمینی برای اینکه به ازدواج ختم شود وجود ندارد.

 

رهبر کاتولیک‌های جهان به طور بی‌سابقه به سقط جنین حمله کرد

رهبر کاتولیک‌های جهان در سخنانی بی‌سابقه به سقط جنین حمله کرد.پاپ فرانسیس با انتقاد شدید از سقط جنین، آن را عملی شبیه به جنایات آلمان نازی برشمرد. وی سقط جنین بعد از تکوین نوزاد را جنایتی شبیه به اعمال نازی‌ها در طول جنگ جهانی دوم برشمرد.وی گفت: سقط جنین برای جلوگیری از به دنیا آمدن فرزندان معلول مثل کاری است که نازی‌ها برای ایجاد یک نژاد برتر انجام دادند؛ کودکان هدیه خداوند هستند و نباید از ورود آنان به دنیا جلوگیری کرد.

 

دروغ سیزده اینترنتی،عید فطر را به کام مردم کمی تلخ کرد

درعید فطر پیغام دروغ عیدی 120 گیگ اینترنت رایگان، برخی مشترکان یک اپراتور را به عضویت یک سرویس 200 هزار تومان درآورد. وزیر ارتباطات رگولاتوری را به پیگیری منشا انتشار پیام دروغ و شناسایی مالباختگان مکلف کرد.در پی انتشار پیام جعلی در شبکه های اجتماعی با عنوان استفاده از کد دستوری خاصی برای بهره مند شدن از حجم رایگان اینترنت مشترکان اپراتور اول به مناسبت عید سعید فطر، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دستور داد تا با شناسایی ارسال کننده این پیام جعلی و معرفی آن به مقامات قضایی، تعداد مالباختگان احتمالی را شناسایی کند و راهکار فوری برای حل این موضوع ارایه شود.طی چند روز گذشته و همزمان با عید سعید فطر، پیامی در شبکه های اجتماعی منتشر شد مبنی بر اینکه اپراتور اول به این مناسبت با استفاده از کد دستوری *100*2*6*5*1# به میزان 120 گیگ حجم اینترنت رایگان اختصاص خواهد داد، مشترکانی که فریب این پیام جعلی را خورده اند عضو یک سرویس حجمی با ارزش مالی بیش از 200 هزار تومان شده اند که این مبالغ در صورتحساب آنها لحاظ شده است.در گذشته نیز چنین سوء استفاده‌هایی از مشترکان تلفن همراه شده بود برای مثال در مقطعی شبیه این پیغام دست به دست می‌شد که حاوی کد کمک به خیریه و عتبات بود؛ اما هیچ‌گاه این پیغام‌ها پیگیری نشده بودند و اساسا کسی راهی را برای رسیدگی به این شکایات و شکایت‌های مشابه در اپراتورها متصور نبود.

 

رهبر انقلاب به درددل هسته ای خانواده شهدای هسته‌ای پاسخ داد

خانواده‌های دانشمندان شهید هسته‌ای 25 خرداد ماه 97 مصادف با عید سعید فطر با رهبر انقلاب دیدار و گفتگو کردند. در این برنامه که در حاشیه‌ دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی برگزار شد، خانواده‌های شهیدان شهریاری، علی‌محمدی، رضائی‌نژاد و احمدی روشن حضور داشتند. رحیم احمدی روشن، پدر شهید احمدی روشن با اشاره به صحبت‌هایش در این دیدار خصوصی می‌گوید: من در این دیدار مقداری با حضرت آقا راجع به جریانات پیش‌آمده در مورد مسائل هسته‌ای و مشکلاتی که در این زمینه پیش آمده با حضرت آقا درددل کردم. ایشان هم دلجویی کردند و امید دادند که: «ان‌شاءالله آینده، آینده روشنی خواهد بود و مشکلی نیست. این مشکلات برطرف می‌شود».

 

نوای ارکسترهای ایرانی در سن‌پترزبورگ پیچید

بسیاری از مخاطبان روسی این کنسرت در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم می‌گفتند: ما هرگز فکرش را نمی‌کردیم در ایران ارکستری وجود داشته باشد؛ چه رسد به اینکه بتوانند آثار آهنگسازان بزرگ موسیقی کلاسیک را اجرا کنند.همچنین از سوی دیگر اجرای آثار موزیسین‌های ایرانی موجب شد تا مخاطبان روسی با آثار آهنگسازان ایرانی هم آشنا شوند.کنار اینها اجرای سرود ویژه جام جهانی شور ویژه‌ای به سالن و حاضران داد و به‌نوعی میان موسیقی و فوتبال پیوندی جذاب ایجاد کرد.به هر روی ارکستر ایرانی در سن‌پترزبورگ اجرایی موفق داشت. مخاطبان ایرانی به‌جای دیدن کنسرت خوانندگان خارج‌نشین، به دیدن ارکستر ایرانی و شنیدن صدای سالار عقیلی آمدند. بسیاری از ایرانیانی که از کشور آمریکا و مکزیک به روسیه آمده بودند، خودشان را به سالن فیلارمونی شهر سن‌پترزبورگ رسانده بودند تا شاهد اجرای ارکستر باشند.متأسفانه در دوره‌های گذشته جام جهانی، جای خالی چنین برنامه‌های فرهنگی و هنری فاخری در کشورهای برگزارکننده خالی بوده است.اجرای ارکسترهای ایرانی در سن‌پترزبورگ، 25 خرداد 1397 برگزار شد. همچنین ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران در حالی که نوازندگانش با هم ادغام شده‌اند، در روزهای پیشِ‌رو دو اجرای دیگر در مسکو و کازان خواهند داشت.

 

رسولی پشت پرده ی شکست نهادهای فرهنگ را کمی ورق زد

رضا رسولی که تاکنون 13 جلد کتاب داستان و پژوهش به بازار نشر ارائه کرده ، بعد از ارائه یک رمان انتقادی درباره ی ارتباط فساد اخلاقی و فساد اقتصادی و اداری با عنوان سه راه سرگردون(1395) و نگارش جلد دوم و سوم آن ، هم اکنون در حال نوشتن کتابی به عنوان «رئیس بزرگ» است که در آن خاطرات خود از شخصیت ها و نظام اداری را بدون ذکر نام و در قالب ارائه تجربه و درد و دل ارائه می کند،بیان داشت:وقتی به بازار یا تعمیرگاه اتومبیل می روید. به دنبال خرازی و یا مکانیکی عادل نمی گردید.اما وقتی به مسجد می روید ، دنبال امام جماعت عادل هستید. در مسائل جاری هر کشوری حوزه فرهنگ معبد و نیایشگاه جامعه است. اجتماع اگر از هر عرصه ای ناامید و افسرده شود چشم امیدش به فرهنگی هاست. مسئله ی مظلومیت فرهنگی بیش از هر چیزی مربوط به مدیریت و دانش افراد  است. سواد در هر کاری یک امر نسبی است و مسئله مهم این که با این تعریف بخش عمده ای از حوزه فرهنگ ما بی سواد است. ما نیاز به حکمرانی تقوا در این حوزه، پیش از اصلاحات در سایر حوزه ها داریم. این مهم با گردش هزاران میلیارد ریالی موسسه های کنکور که با همدستی سیستم آموزشی نفس جوانان را گرفته شدنی نیست. با تدابیر و جلسات کارگروه های بی حاصل مدیران ده شغله نشدنی است. با وجود این همه انسان غیر متخصص که سازمان ها را مهندسی بیلان محور می کنند، شدنی نیست. با مدیریت رحمی و قبیله ای آقایان و آقازاده ها که برای مقدمه کار اداری شان ، در فضای فرهنگ تمرین سازمان داری و مرکز داری می کنند ،نمی شود کاری کرد. با سازمان هایی که محور عملکردی شان تقلید  تقویم است، نمی شود. چاره ای نداریم جز این که همه تلاش کنیم که قدرت ، فرهنگ را به عنوان یک مبحث تخصصی و لازم به رسمیت بشناسد و افراد جرات کنند بدون دغدغه و در آزادی کامل و شفاف درباره ی  مباحث فرهنگی حرف بزنند و برابر سواد خود حق اظهار نظر داشته باشند.این به نظرم گام اول دور شدن از انحراف است.

 

اکران همچنان قربانی می‌گیرد

سیدامیر سیدزاده با اشاره به اینکه وضعیت فعلی اکران، فیلم ها را قربانی می کند ابراز امیدواری کرد کمیته انضباطی اکران این وضعیت را اصلاح کند.وی ادامه داد: همچنین قرار است اول تیر ماه فیلم سینمایی «شماره ۱۷ سهیلا» به کارگردانی محمود غفاری در سینماهای کشور اکران شود. هر ۲ فیلم در موقعیت بد اکران یعنی اکران رمضان و هم زمان با بازی های جام جهانی فوتبال روی پرده رفته اند که این امر لطمه و صدمه شدیدی به سرمایه گذار پروژه می زند.وی توضیح داد: یکی از مسایلی که برای من بسیار عجیب است، این است که «شماره ۱۷ سهیلا» قرار است از اول تیر ماه با سرگروهی کورش اکران شود و فیلم «هزارپا» به کارگردانی ابوالحسن داوودی نیز از ۱۳ تیر ماه در کورش اکران شود و این به آن معنا است که باید سرگروهی از «شماره ۱۷ سهیلا» گرفته شود تا بتوانند «هزارپا» را اکران کنند.تهیه کننده فیلم «مادر قلب اتمی» در پایان گفت: متاسفانه به همین راحتی فیلم ها قربانی می شوند که امیدواریم با فعالیت کمیته بررسی تخلفات اکران این وضع سر و سامان بگیرد و این شرایط شکننده و ناامید کننده اصلاح شود.

 

آثار تاریخی،جیب موزه را پر از دلار کرد

مدیرکل امور موزه‌های کشور گفت: کشورهای خارجی بین صد تا ٢٠٠ هزار دلار بابت نمایشگاههای اشیای تاریخی به ایران می‌پردازند. محمدرضا کارگر مدیر کل امور موزه های کشور گفت: این هزینه بخشی از درآمد حاصل از فروش بلیت موزه است که در اختیار ما هم قرار می‌گیرد از نمایشگاه هفت هزار سال تمدن ایران نیز هزار دلار نصیب ایران شد.وی درباره هزینه برپایی نمایشگاه‌ها نیز گفت: همه هزینه‌ها بر عهده طرف خارجی گذاشته می‌شود حتی بیمه آثار تاریخی مصونیت قانونی و دولتی آن‌ها و هزینه‌های مربوط به انتقال و بسته‌بندی و... مانند موزه لوور فرانسه که به ما در برپایی نمایشگاه لوور در تهران کمک کرد. ما در این زمینه قرارداد جامع می‌بندیم.کارگر همچنین درباره نمایشگاه آثار تاریخی ایران در کشور هلند نیز گفت: هزینه‌های برپایی این نمایشگاه نیز تماماً بر عهده دولت هلند است فایده این نمایشگاه این است که تمدن ایران معرفی می‌شود و برای ایران کاتالوگ و بروشور چاپ شده و در اختیار خارجی‌ها قرار می‌گیرد.

 

سلبریتی ها مرز فرهنگ زرد و سطح بالا را درهم شکستند

سلبریتی‌ها مدام از هم سبقت می‌گیرند؛ تا خیال می کنی که به نقطه انتها رسیده‌اند؛ دوباره کسی پیدا می‌شودو مرزها را جابه‌جا می‌کند. در غرب، مرز تقریباً مشخصی بین فرهنگ زرد و فرهنگ سطح بالا وجود دارد، هر چند نه به آن پررنگیِ قرن نوزدهمی که بین موتزارت و رقص های بارهای ارزان قیمتِ کارگری ساحلیِ اروپایی بود که فیلسوفان صنعتِ فرهنگ درصدی از جنگل های جهان را به خاطر قلم فرسایی درباره آن به باد دادند. بلکه الان مرز مشخصی میان فرهنگ زرد، مثلاً مجله هایی که به زندگی خصوصی بازیگران هالیوودی می پردازند، و فرهنگ جدی، مانند مجلاتی که هرچند آکادمیک و دانشگاهی نیستند، اما به نقد جدی فیلم های سینمایی می پردازند وجود دارد. یا مثلاً، تفاوتی جدی هست میان نشریاتی مثل نیویورکر و گرنتا و مجلاتی که قصه های سرگرم کننده، عموماً با چاشنی پررنگ سکس، منتشر می کنند. اما در ایران نه تنها این مرز در هم شکسته است و وقتی با یک فیلم مواجهی، نمی دانی که آن را باید فیلمی بدانی که تنها ادعای سرگرمی دارد، یا نه، می خواهد حرفی هم برای گفتن داشته باشد، یا وقتی یک موسیقی می شنوی، تکلیفت با آن روشن نیست. این در هم شکستن مرزها زمانی جدی تر می شود که  نمی دانی آیا آن سلبریتی، که معلوم نیست حتی در حرفه خود جایگاهش چیست، خود را در جایگاه تحلیلگر سیاسی می بیند و نه اظهار نظر، که تحلیل می کند و بدون استفاده از حتی یک داده آماری ساده راه حل اقتصادی می دهد. مسئله این است که سلبریتی ها فکر می کنند چون مخاطب دارند باید درباره همه چیز اظهار نظر کنند و برایشان فرقی ندارد که این مسئله مرگِ «کمونیزِم» در روسیه است یا بازار ارز در تهران یا فلان سیاستمدار در انگلیس. همین که من مخاطبانی در شبکه های اجتماعی دارم، به من حق می دهد درباره هر چیزی نظر بدهم

 

اصفهانیان،چرایی اختلاف در استهلال را تبیین کرد

حجت الاسلام اصفهانیان گفت: مهمترین دلیل اختلاف در اعلام اول ماه، اختلاف مبنا در رویت با چشم مسلح و غیر مسلح است.بحث رویت هلال از موضوعاتی است که در شروع ماه رمضان و با توجه به وجوب روزه در آن و  روز عید فطر  که روزه آن حرام است، اهمیت ویژه‌ای دارد. برخی سال‌ها در میان مراجع تقلید  اختلافی در این باره پیش می‌آید که ممکن است برای مردم سؤال پیش بیاید که مثلا چرا دو روز به عنوان عید مطرح می‌شود.در پاسخ باید گفت مهم‌ترین عاملی که باعث این اختلاف می‌شود مبنای فقها برای رویت هلال است که برخی از فقها رویت با چشم غیر مسلح را ملاک می‌دانند؛ ولی برخی دیگر از فقها از  جمله رهبر معظم انقلاب رویت با چشم مسلح (رویت با ابزار نجومی مثل تلسکوپ) را نیز برای اثبات اول ماه کافی می‌دانند.  حجت الاسلام اصفهانیان، مدیر خانه نجوم و عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری در مصاحبه‌ای با رسا مطرح کرد که مهمترین  دلیل این اختلاف، اختلاف مبنا در رویت با چشم مسلح و غیر مسلح است.وی در توضیح اتحاد افق ابراز کرد که اگر هلال در منطقه‌ای رویت شود، فقط مربوط به همان منطقه و مناطق نزدیک است؛ مثلا اگر در ایران رویت شد دلیل نمی‌شود که در هند هم رویت شده باشد و نظر مشهور همین است.

 

حجت الاسلام قرآئتی از مساجد انتقاد قرآنی کرد

حجت‌الاسلام قرائتی در برنامه درس‌هایی از قرآن با اشاره به نقش مسجد در جامعه و اهمیت تلاوت و تفسیر قرآن در شب قدر، گفت: یعنی یکی دو ساعت دعای الغوث می‌خوانیم و واعظ هم منبر می‌رود. مداح هم مداحی می‌کند. قرآن هم سر می‌گیریم. دعا و همه چیز در مسجد هست؛ آنچه نیست قرآن است. این خیلی بد است، مثل نانوایی که برای خانه خودش هم نان ندارد. مسجد مهمانسرای خداست، ما اگر عمه‌ای، خاله‌ای، پدری یا مادری مُِرد، می‌رویم یک فاتحه در مسجد می‌گیریم. مسجد تابوت نیست که برای مرگ و میر استفاده کنیم. مسجد اکسیژن ما است. همه مشکلات ما باید در مسجد حل شود. افرادی که در منطقه بیمار هستند، اینجا شناسایی شوند و عیادت برویم. افرادی که عیال مند و آبرومند هستند، ولی فقیر هستند در مسجد به اینها مخفیانه کمک کنیم.

 

 

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha