سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
اهل دنیا

حوزه/ زندگى دنیا، در چشم كافران جلوه یافته است و (به همین دلیل) افراد با ایمان را مسخره مى‏كنند. در حالى كه مؤمنان و پرهیزكاران در قیامت از آنها برترند. و خداوند هركس را بخواهد، روزى بى‏شمار مرحمت مى‏كند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، استاد محسن قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره ای به بیان آموزه های آیه 212 سوره بقره پرداخته است.

* آيه               

زُيِّنَ لِلَّذِينَ كَفَرُوا الْحَيَوةُ الْدُّنْيَا وَيَسْخَرُونَ مِنَ الَّذِينَ ءَامَنُوا وَ الَّذِينَ اتَّقَواْ فَوْقَهُمْ يَوْمَ الْقِيَمَةِ وَاللَّهُ يَرْزُقُ مَنْ يَشَآءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ‏

* ترجمه                      

زندگى دنیا، در چشم كافران جلوه یافته است و (به همین دلیل) افراد با ایمان را مسخره مى‏كنند. در حالى كه مؤمنان و پرهیزكاران در قیامت از آنها برترند. و خداوند هركس را بخواهد، روزى بى‏شمار مرحمت مى‏كند.

* نکته ها                     

این آیه، هم هشدار به كفّار است كه به زرق و برق دنیا، سرگرم و مست نشوید و مؤمنان را مسخره نكنید. زیرا قیامتى هست كه صحنه ها عوض مى ‏شوند و هم موجب تسلاّى خاطر مؤمنان مى ‏باشد كه با تمسخر كافران، سست نشوند و به آینده امیدوار باشند.

* پيام ها                      

1- كفر، دنیا را در نظر انسان جلوه مى ‏دهد. «زیّن للّذین كفروا»

آرى، دنیا براى كسانى جلوه مى‏كند كه به الطاف و نعمت‏هاى بى‏حساب قیامت، اعتقادى ندارند، ولى در نظر مؤمن، دنیا كجا و بهشت كجا.

2- دنیاگرایى عامل تحقیر و استهزاى دیگران مى ‏شود. «زیّن‏للّذین كفروا... یسخرون»

3- مسخره كردن تهیدستان، شیوه دائمى اهل دنیاست. «یسخرون» [*]

4- برترى در قیامت، مخصوص مؤمنانى است كه زخم زبان كفّار، رشته تقواى آنها را پاره نكرده باشد. «والّذین اتّقوا فوقهم»

5 - رزق بى‏حساب، نشانه‏ى لطف اوست، نه آنكه خداوند حساب آنرا ندارد و یا حكیمانه تقسیم نمى‏كند. «یرزق... بغیر حساب»

*) فعل مضارع نشانه‏ ى استمرار و دوام است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha