پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
صافی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین صافی گفت: حوزه های علمیه شیعه در طول تاریخ از چهار خروجی عمده برخوردار بوده اند: مجتهد، مبلغ ، پژوهشگر و نویسنده در عرصه معرفت دینی و عارف و مربی اخلاق و عرفان. این خروجی ها بوده که تاکنون به حوزه های علمیه شیعه قوام و اعتبار بخشیده و توجه و تحسین همگان را به خود معطوف نموده است.

 به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام و الملسمین علی اکبر صافی، رئیس مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین در حاشیه نشست علمی این مؤسسه که با حضور خانم مجتهده صفاتی برگزار شد، از چهار خروجی حوزه های علمیه شیعه در طول تاریخ یاد کرد و گفت: حوزه های علمیه شیعه در طول تاریخ از چهار خروجی عمده برخوردار بوده اند: مجتهد، مبلغ، پژوهشگر و نویسنده در عرصه معرفت دینی و عارف و مربی اخلاق و عرفان؛ این خروجی ها بوده که تاکنون به حوزه های علمیه شیعه قوام و اعتبار بخشیده و توجه و تحسین همگان را به خود معطوف نموده است. 

وی در ادامه به تأسیس رسمی نهاد حوزه های علمیه خواهران پس از انقلاب اسلامی به دستور امام خمینی(ره) و لزوم  هدف گذاری این حوزه ها به سمت خروجی های فوق  اشاره کرد و افزود: حوزه های علمیه خواهران تا پیش از انقلاب اسلامی به صورت فردی و برحسب ذوق و علاقه یک یا چند بانوی متدین به فراگیری علوم حوزوی و بدون برخوردار بودن از یک نهاد و ساختار رسمی، مطرح بود. مواردی معدود همچون مجتهده امین اصفهانی و شاگرد ایشان بانو همایونی را می توان یافت و مثال زد که به تاسیس مکتب و مدرسه علمیه خواهران پرداخته باشند. اما تاسیس و پی ریزی یک نهاد رسمی و جایگاه ارزشی برای حوزه های علمیه خواهران در کشور، از برکات و ثمرات ارزنده انقلاب اسلامی ایران است. لکن مع الاسف این میوه و ثمره ارزشمند انقلاب اسلامی، در عین عظمت و بزرگی، مورد غفلت  واقع شده است و از آن در شمار برکات انقلاب و نهادهای مولود انقلاب اسلامی یاد نمی شود. 

حجت الاسلام و المسلمین صافی با تأکید بر لزوم قضاوت و داوری در مورد سهم حوزه های علمیه خواهران در تحقق این خروجی ها با گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی؛ گفت: به هر حال اکنون با گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی باید به ارزیابی و داوری در مورد این حوزه های علمیه مولود انقلاب پرداخت که آیا در راستای تحقق آن خروجی ها چهارگانه ریل گذاری شده است و بالمآل به آن نتایج منتهی خواهد شد یا خیر؟! این دغدغه ای است که اذهان خیلی ها را به خود مشغول نموده است. آیا حوزه های علمیه خواهران با این ساختار و گستره وسیعی که در کشور پیدا کرده است و صرف این همه اعتبارات مردمی وحوزوی، می تواند در آینده نزدیک به معنای واقعی کلمه، «حوزه علمیه» تلقی شود و در کنار حوزه های علمیه برادران به ایفای نقش علمی، اخلاقی و تبلیغی بپردازد.

رییس مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین در پایان حضور مجتهده بانو صفاتی در دفتر تبلیغات اسلامی و در جمع طلاب سطح سه و چهار مؤسسه آموزش عالی مجتهده امین را بسیار ارزنده و مغتنم شمرد و افزود: هدف از برگزاری نشست هایی همچون نشست حاضر که با حضور مجتهده صفاتی در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در حال برگزاری است؛ تاکید بر جایگاه اجتهادی و گرانسنگ حوزه های علمیه خواهران است. جایگاهی که این حوزه ها باید در راستای دستیابی به آن، مقدمات و تمهیدات لازم را فراهم نمایند و با نشست و برخاست خواهران حوزوی و گفتگو و محاوره علمی با الگوها و سرآمدان حوزه های علمیه خواهران، انگیزه های لازم برای یک حرکت علمی بزرگ و طاقت فرسا برای همدوشی با حوزه های علمیه برادران را در آنان ایجاد نمود تا در نتیجه به قضاوت و ارزیابی درونی خود در میزان نیل و دستیابی به اهداف چهارگانه فوق الذکر بپردازند

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha