پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
رژیم صهیونیستی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

رژیم صهیونیستی به شکست بزرگ اطلاعاتی از ایران،اعتراف کرد

«شین بت» سرویس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی دیروز (دوشنبه) با صدور اطلاعیه ای مدعی شد که «گونن سیگو» وزیر پیشین انرژی در کابینه این رژیم را به اتهام جاسوسی برای ایران دستگیر کرده است.بر اساس این ادعا، سرویس های اطلاعاتی ایران، سیگو را به عنوان مامور به کار گرفته بودند.به ادعای شین بت، سیگو در سال 2012 با سفارت ایران در نیجریه ارتباط برقرار کرده و دوبار به صورت آگاهانه با سفر به ایران با ماموران اطلاعاتی این کشور دیدار کرده است.دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی، سیگو را متهم کرده که او اطلاعاتی درباره بازار انرژی و تاسیسات امنیتی اسرائیل از جمله ساختمان ها و مقام های سیاسی و امنیتی آن به ایران داده است. سیگو در میانه دهه 1990 میلادی نماینده 'کنست' (پارلمان) رژیم صهیونیستی بود و به مدت سه سال وزارت انرژی و زیرساخت این رژیم را بر عهده داشت.او ماه گذشته قصد عزیمت به گینه استوایی را داشت، اما پلیس این کشور به دلیل سابقه کیفری، اجازه نداد تا او وارد آن کشور شود و سیگو را تحویل مقام های رژیم صهیونیستی داد.سابقه کیفری سیگو به حدود 14 سال پیش برمی گردد. وی در سال 2004 به دلیل قاچاق بیش از 30 هزار قرص روانگردان از هلند به فلسطین اشغالی و جعل گذرنامه دستگیر و به پنج سال زندان محکوم شد. روزنامه «اسرائیل الیوم» وابسته به «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی، سیگو را عالیرتبه ترین جاسوس تاریخ اسرائیل خواند.

 

رتبه جهانی چرخه فضایی ایران تک رقمی شد

رئیس سازمان فضایی ایران از دستیابی کشورمان به چرخه کامل فناوری فضایی خبر داد و گفت: ایران با پیوستن به جمع 9 کشور دارنده این فن آوری جزو دهمین کشور فضایی جهان شد.چرخه کامل فناوری فضایی شامل فعالیت در بخش ماهواره، ایستگاه زمینی، پرتابگر و استفاده از شبکه ماهواره ای است.مرتضی براری در نخستین نشست هم‌اندیشی فعالان بخش خصوصی حوزه فضایی کشور اظهار داشت: اکنون بخش فضایی به زنجیره بخش خصوصی اتصال یافته و آمارها نشان می دهد که از 345 میلیارد دلار درآمد این حوزه، 260 میلیارد دلار آن متعلق به بخش خصوصی است.به گفته وی، همانطور که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، 92 درصد حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را به بخش خصوصی واگذار کرده و اکنون به دنبال واگذاری هشت درصد پایانی آن است، سازمان فضایی ایران نیز به عنوان عضوی از این خانواده بزرگ، زمینه و بستر لازم را برای رشد و توسعه شرکت های خصوصی فراهم خواهد کرد.وی با بیان اینکه بخش کسب و کارهای فضا پایه دارای رشدی سریع است به طوری که اکنون آژانس فضایی اروپا از 500 استارت آپ حمایت می کند، ادامه داد: فناوری فضایی به زندگی مردم رسوخ کرده و این رویکرد سبب افزایش رشد اقتصادی آن شده است.

 

آب،ایران را وارد ابر چالش کرد

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران از قیمت پایین آب شرب و خدمات آبفا در ایران انتقاد و خاطرنشان کرد: در دنیا به یک چاه آب همانند چاه نفت نگاه می‌کنند اما در ایران قیمت هر لیتر آب شرب شهری سه ریال بوده و ایران در زمره کشورهای با قیمت پایین خدمات آبفا قرار دارد. محمد پرورش در نشست علمی گرد و غبار، چالش‌ها و راهکارها با بیان اینکه شاید ریشه اصلی گرد و غبار در بحث آب باشد گفت: امروز موضوع آب در ایران به یک ابرچالش تبدیل شده است. پرورش افزود: امروز در کشور ۸۰ تا ۸۵ درصد منابع آب تجدید پذیر مصرف شده است؛ در هیچ جای دنیا چنین منطقی وجود ندارد. وی افزود: طبق معیارهای جهانی سرانه کمتر از ۵۰۰ مترمکعب به معنای بحران مطلق آب است بنابراین اکنون تهران در بحران مطلق آب قرار دارد. وی با بیان اینکه ایران در بین ۲۴ کشوری که وضعیت خطرناک آبی دارند قرار گرفته و افزود: در دنیا برداشت ۲۰ درصدی از منابع تجدیدپذیر مرز برداشت محسوب می‌شود و بیش از ۴۰ درصد هم معنا ندارد ولی در ایران ۸۰ درصد از منابع آب تجدیدپذیر مصرف شده است. پرورش اعلام کرد: از ۶۰۹ دشتی که در کشور وجود دارد ۲۲۸ دشت ممنوعه و ۱۶۶ دشت نیز ممنوعه بحرانی است.

 

اختلاف خودرویی نیم میلیاردی شد

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اعلام اینکه ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار ثبت‌نام سکه داشتیم که ۵۰ نفر، 5درصد این سکه ها را در اختیار دارند و هر‌ سکه‌ای یک‌ میلیون سود دارد؛ گفت: جلسه ستاد مبارزه با فساد اقتصادی با حضور نمایندگان سه قوه برگزار و امیدواریم در این جلسه در خصوص ۴ بازار خودرو، مسکن، ارز و سکه تصمیم گیری شود.رئیس سازمان بازررسی تصریح کرد: اختلاف قیمت این خودروها به نزدیک نیم میلیارد تومان می رسد، مانند ولوو و بی ام و که هیچ کدام از این خودروها قیمت واقعی ندارند؛ امیدواریم با همکاری سه قوه این بازار را کنترل و قیمت ها را به قیمت واقعی برسانیم.

 

خانه های خالی،بیت المال را میلیاردی متضرر کرد

رئیس هیات مدیره دیده بان شفافیت و عدالت با انتقاد از اجرا نشدن قانون راه اندازی سامانه ملی املاک و اسکان کشور گفت: بنا به گفته خود مسئولین دولتی سالانه ۳۴۰ میلیارد تومان به بیت المال ضرر وارد می شود.توکلی بیان داشت: بنا به گفته خود مسئولین تاکنون به دلیل اجرا نشدن قانون راه اندازی سامانه ملی املاک و اسکان کشور و نگرفتن مالیات از خانه های خالی، ۳۴۰ میلیارد تومان به بیت المال ضرر رسیده است.رئیس هیات مدیره دیده بان شفافیت و عدالت همچنین به ۲ شکایت از خود خبر داد و گفت: آقای نعمت زاده وزیر سابق صنعت و همچنین ابوالفضل میرعلی مدیر عامل موسسه ثامن الحجج از اینجانب شکایت کردند.توکلی با اشاره به موضوع هواپیمای فلایت چک(وارسی پروازی) و بررسی آن در موسسه دیده بان گفت: با پیگیری که ما انجام دادیم شرکت فرودگاه های کشور در خرید مذکور هیچ تقصیری نداشت و کارش درست بود.

 

فیروز‌آبادی دفتر فوق سری ستاد کل را لو داد

سرلشگر فیروزآبادی بیان داشت: بدین‌وسیله سند تحویل محلی در لواسان ابتدای جاده کُند را که به دستور مقام معظم رهبری به اینجانب تحویل شده است برای اطلاع ملت شریف ایران منتشر می‌کنم. محل تحویلی یک ساختمان مخروبه با حدود ۴ اتاق معمولی و بدون هرگونه امکانات زیر سقف شیروانی مربوط به حدود ۷۰ تا ۱۰۰ سال پیش می‌باشد. جزئیات آن در متن سند آمده است. (یک برگ به پیوست). ضمناً اینجانب از هیچ مرجعی حکمی ولایی، قانونی و یا قضایی برای تخلیه دریافت نکردم. این محل 22 سال به عنوان دفتر فوق سری رئیس ستادکل استفاده می‌شد. در مورد مصاحبه با خبرنگاران محترم درخواست مجوز کرده‌ام که در صورت اجازه انشااللّه اقدام خواهد شد. چندی پیش جنبش عدالتخواه دانشجویی در نامه‌ای به دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی خواستار تخلیه این ویلا توسط سرلشکر فیروز آبادی شده بود که به گفته مسئولان این تشکل، رهبر انقلاب نیز دستور تخلیه این مکان را داده بودند.

 

سراج،ماجرای هک را دوباره رد کرد

بعد از آنکه وزارت صنعت موضوع هک شدن وب‌سایت مربوط به این وزارت‌خانه را رد کرد، رئیس سازمان بازرسی کل کشور مجددا بر هک شدن این سایت ثبت سفارش تاکید کرده است. موضوع پرونده قاچاق خودرو با استفاده از ثبت سفارشهای جعلی برای نخستین بار افشا شد اما بعد از گذشت چند ماه از رسانه ای شدن آن هنوز نتیجه مشخصی از مسببان و منتفعان این پرونده منتشر نشده است. گفتنی است در صورتی که موضوع هک شدن سایت وزارت صنعت صحت داشته باشد  صحت و سقم فرایندهای تجارت خارجی کشور که نیازمند ثبت سفارش هستند با ابهامات مهم رو به رو خواهد شد. چرا که اگر هک شدن سایت منجر به صدور مجوز ثبت سفارش خودرو شده است این سوال به وجود می‌آید که چگونه باید از  صحت سایر فرایندها  مربوط به حوزه تجارت مطمئن بود.

 

بانک مرکزی یک شبه ثروتمندان را پولدار کرد

طبق آمار، ۷.۶ میلیون سکه در طرح پیش فروش فروخته شد که با در نظر گرفتن سود ۱ میلیونی هر قطعه برای خریداران که عمدتا ثروتمندان بودند، این افراد در مدت کوتاهی بیش از ۷.۶ هزار میلیارد تومان سود کردند. قاضی ناصر سراج در این باره گفت:هفت میلیون و ششصد هزار ثبت نام سکه داشتیم که هر سکه ای یک‌ میلیون سود دارد.در واقع با فروش حدود ۷.۶  میلیون سکه توسط نظام بانکی عملا ۷.۶ هزار میلیارد تومان سود بادآورده نصیب کسانی شده که وارد این بازار شده اند که نکته تامل برانگیز این ماجرا نیز آنجاست که بخش عمده این سود خارق‌العاده تنها نصیب عده خاصی شده است. طبق آخرین آمار اعلام شده توسط مسئولان، در پیش‌فروش، ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه سکه تمام بهار آزادی به فروش رسید که علی‌رغم برخی اظهارات که استقبال از این طرح را خوب نمی‌دانستند نشان از استقبال بالایی دارد البته نه برای مردم عادی که برای ثروتمندان. کافی بود در آن ایام سری به شعب منتخب پیش فروش سکه زده باشید تا صف افرادی که هرکدام قصد خرید چندین سکه را داشتند مشاهده کنید.

تقسیم کار ضد ایرانی جدید در خاورمیانه کلید خورد

فعالیت ها و اقدامات ضد ایرانی اسرائیل و برخی کشورهای عربی به سرکردگی عربستان سعودی و امارات متحده عربی وارد فاز جدیدی شده است و آن ها با همراهی آمریکا، ضمن اتخاذ یک راهبرد ضد ایرانی واحد، تقسیم کار جدیدی را برای تحریم و تحدید نفوذ ایران در خاورمیانه برنامه ریزی کرده اند. تیم مشترک آمریکا ـ اسرائیل قرار است به دولت ها برای اجرای تحریم ها علیه ایران کمک کرده و به شرکت هایی که ممکن است در معرض نقض این تحریم ها قرار داشته باشند، مشاوره دهند.از سوی دیگر، امارات متحده عربی و عربستان سعودی نیز آمادگی خود برای همراهی با اسرائیل و آمریکا را اعلام کرده اند و در همین راستا، پذیرفته اند تا هزینه های مالی مهار ایران در منطقه را پرداخت کنند.به نظر می رسد، اتحاد و همگرایی نزدیکی میان اسرائیل، آمریکا و امارات و عربستان برای مقابله با ایران در حال شکل گیری است و مقدمات آن نیز از ماه ها و حتی سال های قبل تا آنجایی که به روابط اسرائیل و اعراب مربوط می شود نیز برنامه ریزی شده است.

 

دادستان کل تکذیب تجاوز در ایرانشهر را تکذیب کرد

دادستان کل کشور با تکذیب ادعای مطروحه مبنی بر تجاوز به تعدادی از بانوان در شهرستان ایرانشهر از پیگیری این موضوع در دادستانی کل و مراجع قضایی استان سیستان و بلوچستان خبر داد. حجت‌الاسلام و المسلمین منتظری با تکذیب ادعای مطروحه مبنی بر تجاوز به تعدادی از بانوان در شهرستان ایرانشهر از پیگیری این موضوع در دادستانی کل و مراجع قضایی استان سیستان و بلوچستان خبر داد و اظهار کرد: مطابق اعلام مقامات قضایی محلی و دادستانی مرکز استان سیستان و بلوچستان و بررسی‌هایی که بنده به عمل آوردم موضوع به این ترتیبی که مطرح شده تکذیب می‌گردد.وی تصریح کرد: شکایتی از سوی دو یا سه تن از بانوان انجام شده که باید دید موضوع در چه حدی و به چه کیفیتی بوده است و آیا شکات به شکایت خود باقی هستند یا خیر؟ دادستان کل کشور با بیان اینکه گویا عده‌ای در کشور و با توجه به شرایط موجود برای پرداختن به اخباری که هیچ مبنا و منشا صحیحی ندارد مامور هستند، افزود: متأسفانه عده‌ای اذهان عمومی را مورد هجوم خبر دروغین خود قرار داده و تشویش اذهان عمومی می‌کنند ولی بحث مهم این است که باید موضوع ریشه‌یابی شود. وی از دستور به مراجع ذی‌صلاح قضایی برای یافتن منشا و تحت تعقیب قرار گرفتن عامل انتشار این خبر کذب خبر داد و گفت: کسی که چنین خبری را ساخته و بی‌مبنا در یک جمع عمومی و مراسمی اعلام کرده است حتما باید بتواند این ادعا را اثبات کند و در غیر این صورت این اقدام با عنوان اتهامی تشویش اذهان عمومی به موجب قانون قابل تعقیب خواهد بود.

 

پیش‌فروش النترا،کرمان خودرو را گرفتار کرد

پس از ماجرای عدم تحویل خودروهای النترای مونتاژی توسط کرمان خودرو، حالا پای این شرکت به دایره تخلفات بزرگ تری باز شده و دست کم در دو مورد از اقداماتی که توسط آنها انجام شده، دو وزارتخانه (وزارت صنعت، معدن تجارت و وزارت امور اقتصادی و دارایی) باید پاسخگو باشند. مسأله اول در ارتباط با تخلفاتی پیرامون عدم پرداخت عوارض گمرکی است که پای کرباسیان را به مجلس باز کرده و موضوع دوم در بحث چگونگی مونتاژ برخی خودروها در داخل نظیر آی 20 و آی 10 است.شرکت کرمان خودرو پس از نام نویسی و پیش فروش حدود 5 هزار النترای مونتاژی که قرار بوده خط تولید آن را دایر کرده و این محصول را در اختیار خریداران قرار بدهد، اخیرا و غیررسمی اعلام کرده که مونتاژ این خودرو به دلیل عدم انجام تعهدات توسط شرکت کره ای یعنی هیوندایی منتفی است و خریداران النترای مونتاژی بعد از گذشت حدود شش ماه باید برخی دیگر از محصولات این شرکت را ـ آن هم به قیمت امروز ـ خریداری کرده و یا سود انصراف دریافت کنند.این مسأله باعث شده که رقمی حدود 350 میلیارد تومان از اموال مردم طی این ماه ها در اختیار کرمان موتور قرار بگیرد و اکنون پیش خرید کنندگان از بین انصراف و دریافت سودی معادل 15 درصد و یا انتخاب یک خودروی این شرکت از بین محصولات چینی و تنها یک محصول کره ای یکی را انتخاب کنند؛ موضوعی که نشان می دهد، باید بساط پیش فروش توسط شرکت های تولید کننده و وارد کننده برچیده شود تا شاهد چنین مشکلاتی در سطح کشور و جامعه نباشیم.

 

بالاخره اخبار فوتبالی به سازمان حفاظت محیط زیست هم رسید

به فاصله یکی دو ماه از داغ شدن ماجرای درج/عدم درج نماد یوز ایرانی روی پیراهن ملی پوشان فوتبال کشورمان، بالاخره مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست هم به این موضوع واکنش نشان داد؛ واکنشی از نوع طلبکارانه و در ردای معترض.همزمان با دومین روز مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ روسیه و در آستانه نخستین رقابت ملی پوشان فوتبال کشورمان در این تورنمنت بزرگ، گفت‌وگویی روی خروجی یکی از خبرگزاری‌های کشورمان قرار گرفت که به واکنش یکی از مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان به کوچک شدن نماد یوز روی پیراهن ملی پوشان اختصاص داشت.در این خبر که به نقل از مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست منتشر شده بود، این مقام به کوچک شدن نماد یوز به نوعی اعتراض کرده و گفته بود: «حضور نماد یوزپلنگ آسیایی روی پیراهن تیم ملی فوتبال کشور، در حد یک برچسب کوچک برای ما قانع‌کننده نیست، اما به هر حال کار خوبی است که صورت گرفته است.»

 

طرح سؤال از روحانی دوباره کلید خورد

خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد. نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس از طرح سؤال از رئیس‌جمهور توسط ۸۰ نماینده مجلس شورای اسلامی خبر داد، یادآور شد: طرح سؤال از رئیس‌جمهور که به امضای هشتاد تن از نمایندگان مجلس رسیده با محوریت افزایش بی‌سابقه قیمت سکه، خودرو و ارز است.

 

پیامک های مشکوک،برخی نمایندگان را تهدید کرد

محمدجواد جمالی نوبندگانی در خصوص پیامک‌هایی که در مورد لایحه FATF به برخی نمایندگان ارسال شده بود و محتوایی تهدیدآمیز هم داشت، اظهار کرد: چون من عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه بودم بالای ۱۰۰۰ پیامک دریافتی داشتم که تقریبا هم فرمتی یکسان داشت. وی اضافه کرد: در متن پیامک‌ها از ما می‌خواستند به صراحت مصاحبه کنیم و مخالفت خود را با لایحه FATF اعلام کنیم. عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس خاطرنشان کرد: این پیامک‌ها هم برای مخالفین و هم برای موافقین این لایحه ارسال شده بود.جمالی نوبندگانی تأکید کرد: در پیامک‌ها موضوعی به اسم تهدید بدنی وجود نداشت. جمالی نوبندگانی درباره اینکه نمایندگان دیگر اظهار داشتند پیامک‌هایی که دریافت کردند تماما ناسزا و تهدید بوده است، گفت: تهدیداتی که به ما روا می‌داشتند بیشتر در موضوع تهدیدات عاطفی بود، تهدیداتی مثل اینکه خدا از سرتان نمی‌گذرد، هیچ تهدیدی به ضرب و شتم وجود نداشت، به علاوه در متن پیامک‌ها توهین یا ناسزا هم وجود نداشت. نماینده مردم فسا خاطرنشان کرد: من معتقدم موافقین لایحه با آن پیامک‌ها تبدیل به موافق نمی‌شدند، مخالفین هم که از ابتدا مخالف بوده‌اند، این نوع برخورد با نمایندگان در شأن نمایندگان نبود. وی گفت: وقتی مردم به نماینده‌ای اعتماد می‌کنند یعنی به نیابت از آن نماینده رای خود را اعلام می‌کنند. ما از جنس همین مردم هستیم. ما هم از قراردادهای استعماری حمایت نمی‌کنیم. اگر دوستانی که پیامک می‌فرستند به نحوی دیگر عمل می‌کردند بهتر بود، ما می‌دانیم آنها دغدغه دارند. هیأت رئیسه هم که نمی‌تواند به هزاران پیامک رسیدگی کند

 

تفحص از دستمزد مدیران دوتابعیتی روی میز مجلسی‌ها رفت

وزرای جهاد کشاورزی و اقتصاد با حضور در جلسات علنی سه‌شنبه و چهارشنبه این هفته مجلس به شش سوال اسدلله عباسی و جواد کریمی قدوسی نمایندگان رودسر و مشهد پاسخ می‌دهند. در هفته جاری، طرح حقوق و دستمزد مدیران و مقامات کشور در دستور کار مجلس قرار گرفت. گزارش نهایی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد تحقیق و تفحص از وضعیت افراد دوتابعیتی و دارای گرین کارت در حوزه مسئولان و مدیران ارشد و شناسایی خلاء‌های قانونی نیز در دستور کار قرار دارد.

 

ایست، ۵۰ درصد مرگ ایرانی‌ها را به خود اختصاص داد

مشاوره معاون درمان در امور بیماری‌ها با اشاره به اینکه ۵۰ درصد علت مرگ ایرانی‌ها سکته‌های قلبی و مغزی است، گفت: حدود ۱۰۹ بیمارستان در سراسر کشور خدمات ویژه و کاملی در حوزه این دو بیماری به صورت ۲۴‌ساعته ارائه می‌دهند. جمشید کرمانچی در ارتباط با اصلی‌ترین عامل مرگ ایرانی‌ها اظهار کرد: از ۴ سال پیش وزارت بهداشت اصلی‌ترین عوامل مرگ مردم ایران را بررسی کرد که طی این بررسی مشخص شد حدود ۵۰ درصد علت مرگ، سکته‌های قلبی و مغزی است که سکته‌های قلبی در رتبه اول و سکته‌های مغزی در رتبه دوم قرار دارد. کرمانچی اعلام کرد: در حال حاضر حدود ۵۴ بیمارستان در حوزه سکته قلبی و ۵۵ بیمارستان در حوزه سکته مغزی خدمات ویژه ارائه داده و در واقع مسئول درمان این دو بیماری هستند و اکنون مراکز استان‌ها و شهر‌های بزرگ از این بیمارستان‌ها بهره‌مند هستند و در واقع بیمارستان‌هایی که خدمات کامل در حوزه سکته‌های قلبی ارائه می‌دهند ۲۴۷ (۲۴ ساعته) هر روز هفته و بیمارستان‌هایی که در حوزه سکته مغزی خدمات ارائه می‌دهند ۷۲۴ (۷ روز هفته به صورت ۲۴ ساعته) نام دارند که در واقع بیمارستان‌های نشان‌دار و آماده جهان ارائه این خدمات هستند.

 

اوراق صکوک،لوکوموتیو بومی را هل داد

وزیر راه و شهرسازی، از انتشار ۱۰۵ میلیارد تومان اوراق صکوک اجاره به منظور تولید ۵۰ لوکوکوتیو برای یک شرکت بخش خصوصی با تضمین شرکت راه‌آهن خبر داد. وی با بیان اینکه در این نمایشگاه یک اقدام ابتکاری جدید صورت گرفته است گفت: این اقدام مبنی بر انتشار صکوک اجاره به مبلغ ۱۰۵ میلیارد تومان به منظور تولید ۵۰ لوکوکوتیو برای یک شرکت بخش خصوصی با تضمین شرکت راه‌آهن است که به رغم تنگناهای مالی ما می‌توانیم راه‌های دیگری پیدا کنیم. وی افزود: همچنین به منظور حمایت از تولید موتور دیزل ملی که توسط وزارت دفاع به مرحله تولید رسیده است، ۱۰ دستگاه از این محصول توسط وزارت راه و شهرسازی خریداری شد تا مورد توجه شرکت‌های خصوصی قرار بگیرد.

 

برق هم به کشور هشدار اساسی داد

وزیر نیرو گفت: به مدت ۱۳ هفته با کمبود تولید برق نسبت به میزانی که مصرف می‌کنیم مواجه خواهیم بود. اردکانیان در حاشیه پنجاه و دومین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی که با موضوع برق برگزار شد،  افزود: دقیقا 5 هزار و 315 مگاوات کمبود تولید برق خواهیم داشت که این کاهش تولید به‌دلیل کمبود بارش در سال آبی جاری است و بر این اساس نیروگاه‌های برق آبی قادر به تولید این مقدار برق نخواهند بود که رشد مصرف سالانه را نیز باید به آن اضافه کنیم.وی گفت: تدابیر مختلفی برای گذر از تابستان بدون خاموشی اندیشیده شده است که عمده آن معطوف به کمک مشترکان و مصرف‌کنندگان برق است.اردکانیان افزود: منظور ما از مصرف‌کنندگان فقط مشترکان خانگی نیست چون حدود 20 هزار مگاوات ظرفیت برق در تابستان برای وسایل سرمایشی است که 4000مگاوات آن مربوط به دستگاه‌های دولتی است. به گفته وزیر نیرو از جمله تصمیماتی که گرفته شد این است که بلافاصله برای افزایش تعرفه‌های برق سازمان‌های دولتی که مصرفشان را کنترل نکنند اقدام می‌کنیم.اردکانیان گفت: براین اساس در برخی از استان‌ها استانداران موظف شدند با تصویب هیات دولت ساعات کار ادارات را تغییر بدهند و به 6 و 30 دقیقه صبح منتقل کنند.

 

موتور مسیحیت در کشور کمی نیرو گرفت

نیویورک تایمز در گزارشی به قلم مصطفی آکول مدعی شد: اعتراضات ضد دولتی در روزهای آخر سال ۲۰۱۷ در ایران نشان داد که تعدادی از مردم با سیستم مخالفت دارند. تعداد اندکی از دین خود رنجیده خاطر شده اند، تعدادی به مذاهب دیگر سوق پیدا کرده اند و تعدادی هم به دین مسیحیت گرایش پیدا کرده اند.بر طبق گزارش های سایت های خبری مسیحی، گرایش به دین مسیحیت در ایران رشد کرده است. یک شبکه تلویزیونی مسیحی نیز مدعی شده است که رشد گرایش به مسیحیت در ایران بیش از دیگر نقاط جهان است. بر اساس مطالعات دو پژوهشگر در سال ۲۰۱۵ توسط دوئین الکساندر میلر از دانشگاه سنت ماری در سن آنتونیو و پاتریک ژوهانسون از موسسه بین المللی سنگاپور تخمین زده شده است تعداد ایرانی هایی که از سال ۱۹۶۰ تا ۲۰۱۰ به دین مسیحیت گرایش پیدا کرده اند حدود ۱۰۰ هزار نفر را شامل می شوند.

 

شکاف دخل و خرج کارگران عمیق‌تر شد

نماینده کارگران در شورای عالی کار، با اشاره به عمیق تر شدن شکاف دستمزد تا معیشت کارگران طی دو ماه گذشته، از توجیه مسئولان مبنی بر «گرانی بی منطق و حباب» انتقاد کرد. این فعال کارگری ادامه داد: رشد اجاره بهای مسکن، جهش قیمت نهاده های دامی و افزایش اقلام مصرفی مانند گوشت قرمز به کیلویی ۶۰ هزار تومان از جمله مواردی است که قدرت خرید کارگران را به شدت کاهش داده است. رشد قیمت ها طی دو ماه گذشته، افزایش دستمزد امسال کارگران را خنثی کرده و شکاف دستمزد تا هزینه معیشت عمیق تر شده است.

 

پیش فروش نوزادان،پایتخت را وارد معضل جدید کرد

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با تاکید بر اینکه مسئولان نباید اجازه دهند که قبح پیش فروش نوزادان به عنوان اقدامی برخلاف شرع و وجدان ریخته شود به آسیب‌شناسی این قبیل معضلات پرداخت. احمد بیگدلی در واکنش به انتشار خبری از سوی استاندار تهران مبنی بر پیش فروش نوزاد در شهر تهران، با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان نسبت به گسترش دامنه آسیب‌های اجتماعی در سطح پایتخت گفت: ما باید در گام نخست به ریشه‌یابی علل خرید و فروش نوزادان بپردازیم، چرا که این اقدام عجیبی است که در گذشته از آن تحت عنوان عملی به دور از انسانیت یاد می‌شد که در شرایط کنونی در حال عادی شدن است.نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بی‌تردید این نوع آسیب‌های اجتماعی ریشه در مسائل اقتصادی به ویژه بیکاری دارد که زیربنای این آسیب‌ها را تشکیل می‌دهد و تا زمانی که نتوانیم این معضل مهم را حل کرده و وضعیت اقتصادی خانواده‌ها را بهبود ببخشیم، متاسفانه این نوع آسیب‌های اجتماعی توسعه یافته و قبح آن نیز خواهد ریخت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha