پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
نشست مدرسه حضرت فاطمه محدثه(س) اصفهان

حوزه/ برای تهذیب نفس لازم است روش و طریقه توبه را فرا بگیرد و آن را انجام دهد و برای این طریق باید چهار عمل واجب و چهار عمل مستحبی را انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، نشست اخلاقی با موضوع «تعامل با خود و تهذیب نفس»، با سخنرانی حجت الاسلام  براتعلی حق شناس، استاد حوزه، و با حضور کارکنان و طلاب در مدرسه علمیه خواهران حضرت فاطمه محدثه(س) اصفهان برگزار شد.

حجت الاسلام حق شناس به هفتمین مورد تهذیب نفس در مضمون حدیث امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: برای تهذیب نفس باید از شهوات و هوای نفس دوری کرد و طبق آیه قرآن مقدمه دوری از شهوات ترس از مقام خداوند است و نتیجه آن ورود به بهشت است.

وی افزود: برای تهذیب نفس لازم است روش و طریقه  توبه را فرا بگیرد و آن را انجام دهد و برای این طریق باید چهار عمل واجب و چهار عمل مستحبی را انجام دهد.

استاد  حوزه به تبیین این طریق پرداخت و تصریح کرد: «پشیمانی از گناه» و «عزم بر ترک گناه» توسط  قلب صورت می گیرد و «ادا کردن حق الله» و «ادای حق الناس»  نیز دو عمل واجب است که باید انجام دهد که این چهار عمل شرط قبولی توبه است.

حجت الاسلام حق شناس افزود: دو عمل مستحبی که با زبان انجام می شود یکی «خواندن صیغه استغفار» و دیگری «خواندن نماز مغفرت» است و دو عمل دیگر که با بدن صورت می گیرد «انجام دادن غسل توبه» و «گرفتن روزه» است و این اعمال مستحبی از شرایط کمال توبه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha