جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
جهانی شدن

حوزه / تغییرگرایان، جهانی شدن را یکسره فرصت دانسته و کشورهایی را که در مقابل آن بایستند توسعه نیافته و محکوم به نابودی می دانند، این گروه معتقدند این فرایند را با تمام فرصت هایش باید پذیرفت و توهم توطئه را از سر بیرون کرد و در این دیدگاه برای جهانی شدن باید از شعارها و ارزش های انقلاب چشم پوشی کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، نشست سیاسی با موضوع «ما و جهانی شدن» با سخنرانی آقای «مسعود فاضل» استاد دانشگاه در مدرسه علمیه خواهران فاطمه الزهرا(س) ویلاشهر برگزار شد.

فاضل در این نشست به تبیین دیدگاه های موجود در ایران از قبل انقلاب، دوران انقلاب و بعد از آن پرداخت و به وظیفه حوزه های علمیه و موضع آنان در این خصوص پرداخت.

وی، سه دیدگاه رایج در مکاتب علمی جهان نسبت به مسئله جهانی شدن را افراط گرایان، شک گرایان و تغییرگرایان عنوان کرد و گفت: افراط گرایان جهانی شدن را فرایندی می دانند که مرزهای جغرافیایی و فلسفه دولت ها و ملت ها را از بین برده در تبدیل جهان به دهکده جهانی و ارائه یک مدل فرهنگی و اقتصادی می کوشد و در مقابل شک گرایان بحث جهانی شدن را توهمی می خوانند که عده ای آن را خلق و دیگران را به دنبال خود می کشند.

استاد دانشگاه، سه جریان فکری و سیاسی شکل گرفته در ایران را تغییرگرای افراطی، استحکام گرایان و ادغام گرایان معرفی کرد و گفت: تغییرگرایان، جهانی شدن را یکسره فرصت دانسته و کشورهایی را که در مقابل آن بایستند توسعه نیافته و محکوم به نابودی می دانند، این گروه معتقدند این فرایند را با تمام فرصت هایش باید پذیرفت و توهم توطئه را از سر بیرون کرد و در این دیدگاه برای جهانی شدن باید از شعارها و ارزش های انقلاب چشم پوشی کرد.

فاضل، نظر ادغام گرایان در مورد جهانی شدن را پذیرش فرصت ها و تهدیدها بیان کرد و افزود: آنان معتقدند باید از فرصت ها استفاده کرد و به تهدیدها توجه نکرد.

 وی نتیجه این تفکر را شکل گیری برجام دانست و به کتاب های منتشر شده از سوی طرفداران این نظر همچون «توسعه اقتصادی ایران در عصر جهانی شدن» اشاره کرد.

فاضل در ادامه به دیدگاه استحکام گرایان در مقابل جهانی شدن پرداخت و گفت: به اعتقاد این گروه جهانی شدن یکسره فرصت نیست و تهدید هم دارد، لذا باید هوشمندانه رفتار کرد و تهدیدها را به فرصت تبدیل نمود و برای این کار باید اتاق فکری مبتنی بر ارزش های انقلاب داشت تا به دام استحاله فرهنگی نیفتاد، بنابراین باید در درون قدرت خود را استحکام بخشید و در تعامل با دنیا در مقابل با سلطه گران ایستادگی نمود.

وی، اقتصاد مقاومتی و تقویت تجهیزات امنیتی همچون بحث موشکی و هسته ای را از مواضع این گروه برشمرد.

فاضل با اشاره به اینکه موضع گیری در مقابل اندیشه دشمن باعث شکل گیری نظرات مختلف می شود، گفت: مراکز علمی در این عرصه راهی جز فرهنگ سازی ندارند و باید موضع خود را نسبت به مسئله جهانی شدن مشخص کرده و پاسخگو باشند.

وی، حوزه های علمیه را اتاق فکر نظام اسلامی خواند که برای هدایت به سمت آرمان اصلی که تشکیل تمدن اسلامی است، تلاش می کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha