پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
ماندگاری

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری، پنج فرهنگ مهم و تأثیرگذار در محیط خانواده را برشمرد و گفت: مادران به عنوان ستون اصلی خانواده نسبت به تربیت فرزندان و آشنایی آنان با فرهنگ های ولایتمداری، کار، قناعت، دیانت و تشکر و عذرخواهی؛ تأثیرگذاری بیشتری در تربیت افراد جامعه دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»در یزد، حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی ماندگاری در نشست طلاب مدرسه علمیه معصومیه(س) یزد اظهار کرد: اساس و هدف دین تربیت انسانهاست که بیشترین بار مسئولیت برعهده بانوان قرار دارد و اگر حوزه علمیه خواهران در عرصه تبلیغ و تدریس به دنبال موفقییت است باید اهداف تربیتی را به بانوان طلبه منتقل کند.

وی افزود: متولی تربیت در خانواده « مادر» است و سهم بیشتری در تربیت فرزندان عهده دار است که با قول و عمل مادر همراه است بنابراین دروس حوزوی خواهران و برادران باید متفاوت باشد .

رئیس هیئت امناء موسسه روایت سیره شهدا، پنج «فرهنگ»ولایتمداری، کارکردن، قناعت، دیانت و عذرخواهی و تشکر را در خانواده مهم و ضروری خواند و به تشریح هر یک از این فرهنگ ها پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری در خصوص فرهنگ ولایتمداری در خانواده گفت: پدر باید کام فرزندان را نسبت به ولایت شیرین کند که چون با توجه به صولت وبزرگی که خداوند به پدر عطا کرده است با سخاوت و بخشش نسبت به فرزندان و همسر می تواند کام آنان را نسبت به ولایت شیرین کند.

وی تصریح کرد: حوزه علمیه خواهران هم می بایست ولایتمداری را به طلاب آموزش دهد که یک زن به عنوان همسر با اطاعت پذیری از همسرش، استقامت و ایستادگی نقش مهمی در پایداری فرهنگ ولایتمداری در خانواده ایفا می کند.

سخنران این مراسم ادامه داد: امروز اغلب مشکلات اجتماعی ناشی از خانواده است که زن و مرد به عنوان دو عنصر اصلی تأثیرگذار هستند.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری فرهنگ کارکردن را با توجه به شرایط اقتصادی روز مهم دانست و افزود: فرهنگ کارکردن از محیط خانه شروع می شود و مادر به عنوان اولین عامل می تواند فرزندان خود را از سنین قبل از دبستان با واگذاری مسئولیت های درون خانه و حتی امور جزئی خانه نسبت به فرهنگ کار تربیت کند.

وی تأکید کرد: برخی جوانان تحصیلکرده در جامعه را مشاهده ی کنیم که عرضه و جسارت رویارویی با کار را ندارند که ناشی از تربیت اشتباه آنان در محیط خانواده است.

این کارشناسی علوم دینی  سربلندی جامعه را کارکردن همه افراد جامعه و مسئولیت پذیری آنان عنوان کرد و گفت: کارکردن به جنم و اراده و جسارت فرد بستگی دارد و عبادت و مجاهدت است که طراوت و سرزندگی فرد را در پی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری پنجمین فرهنگ مهم در خانواده را «قناعت» بیان کرد و افزود: فرهنگ قناعت را مادر به فرزندان آموزش می دهد و دین مبین اسلام نیز در این باره توصیه های بسیاری دارد.

وی از «فرهنگ دیانت» به عنوان چهارمین فرهنگ خانواده یاد کرد و گفت: مادر می تواند فرهنگ دیانت را از همان سنین کودکی با روش های مختلف تربیتی به فرزندان آموزش دهد که چگونه هر فرد باید در برابر خداوند و روز قیامت جوابگو باشد و شیطان را از خود دور کند.

سخنران این مراسم، «فرهنگ عذرخواهی و تشکر» در محیط خانواده را به عنوان یکی از عوامل مهم سازش همسران و گرم نگهداشتن محیط خانواده دانست و توصیه کرد: سعی کنیم فرزندانمان را طلبکارانه بار نیاوریم و ابتدا با قدردانی از همسر و یا غذرخواهی و گذشت از اشتباهات یکدیگر به صورت عملی آنان را با این فرهنگ نیز آشنا می کنیم.

انتهای پیام/313/47

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha