پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام علی محمدی معاونت تهذیب

حوزه/ منشور اخلاقی و تربیتی طلاب و فضلای حوزه، نقشه کلی است و رسالت های تربیتی و ارزشی حوزویان را مشخص می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» حجت‌الاسلام علی محمدی امروز در هفدهمین نشست هم‌اندیشی و دانش‌افزایی معاونان تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه که در ساختمان مرکز مدیریت  حوزه های علمیه برگزار شد، گفت: در اداره مطالعات طرح های زیادی به تصویب رسیده که از جمله آن طرح منشور اخلاقی است.

مدیر مطالعات معاونت تهذیب حوزه های علمیه افزود: این منشور اخلاقی از جمله طرح هایی بود که جای آن در حوزه خالی بود و این در حالی بود که همه مراکز دارای منشور اخلاقی بودند وحوزه از فقدان آن رنج می برد به همین دلیل با پی گیریهای زیاد این منشور اخلاقی در حوزه به تصویب رسید.

وی اظهارداشت: طرح منشور اخلاق دارای بندهای 16 گانه است که متشکل از سخنان امام راحل و رهبر انقلاب و بخشی از آیات و روایات اخلاقی است.

حجت الاسلام محمدی افزود: این طرح دارای کاربرد، بند و تعهدهای چند گانه است و طلبه بعد از مطالعه متعهد می شود به اصول اخلاقی عنوان شده در منشور اخلاقی پایبند باشد.

مدیر مطالعات معاونت تهذیب حوزه های علمیه افزود: منشور اخلاقی و تربیتی طلاب و فضلای حوزه، نقشه کلی است و رسالت های تربیتی و ارزشی حوزویان را مشخص می کند.

وی اظهارداشت: این منشور اخلاقی در زمان برگزاری دوره میثاق، تلبس، پایان نامه نویسی و مراحل دیگر به امضاء طلبه می رسد و طلبه متعهد می شود به آن بندها پایبند باشد.

حجت‌الاسلام‌ محمدی افزود: برای تبیین بندهای این منشور، اساتید اخلاقی تعیین شدند وبه شهرستانها برای تبیین آن اعزام خواهند شد.

وی به طرح هایی که در شورای تهذیب در سالهای گذشته به تصویب شده و در حال اجرا است اشاره کرد و اظهارداشت: طرح ترویج و گسترش فرهنگ تهجد نماز شب، آسیب شناسی اخلاقی و تربیت طلاب، تدوین نظام جامع تهذیبی، تدوین منشور اخلاقی تربیتی طلاب، تدوین برنامه جامع تربیتی مدارس عمیه سطح یک، از جمله آن طرح ها است.

مدیر مطالعات معاونت تهذیب حوزه های علمیه به طرح های که در آینده اجرایی خواهند شد هم اشاره کرد و افزود: طرح آشنایی با تاریخ حوزهای عملیه، طرح آشنایی با سیره سلف صالح، تأسیس رشته تخصصی سظح سه مدیریت تهذیبی، طرح ارتقای معنوی، طرح تدوین فلسفه تربیت در حوزه علمیه، طرح تدوین پرونده تهذیبی، طرح تشکیل شورای نظارت بر رعایت اخلاق اسلامی، طرح آداب اجتماعی، طرح ظرفیت شناسی و نقش آفرینی تهذیبی و تربیتی سایر معاونت ها و مراکزحوزوی، طرح تدوین پیش نویس سیاست های کلی استفاده از گوشی همراه و فضای مجازی در مدارس علمیه، طرح تدوین سیره اخلاقی وتربیتی مرحوم آیت الله مشکینی، طرح دوره های آموزشی – مهارتی کوتاه مدت و ضمن خدمت مدیران مدارس علمیه از جمله طرح های در دست اقدام است.

حجت‌الاسلام‌ علی محمدی با اشاره به کتابهایی که در آینده نزدیک از سوی این اداره تدوین می شود، افزود: از جمله این کتابها در موضوعات مهارت های ارتباطی موثردرخانواده، فنون ومهارتهای ترک گناه، نماز و قرآن در سیره علما است.

40/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha