سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
بقعه فرزندان نوح پیامبر در سمنان

حوزه/ طبق اعتقادات مردم سمنان و همچنین طبق مفاد کتیبه موجود، دو نفر از فرزندان نوح به نام‌های سام‌النبی و لام‌النبی در محلی در نزدیکی شهرستان سمنان دفن شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از سمنان، طبق اسناد و مدارک و همچنین بر اساس اعتقادات مردمی، مقبره بسیاری از پیامبران در ایران قرار دارد که بعضی از این آرامگاه‌ها دارای سند معتبر هستند و برخی دیگر تنها در اعتقادات مردمی ریشه‌ دارند.

طبق اعتقادات مردم سمنان و همچنین مفاد کتیبه موجود، دو نفر از فرزندان نوح به نام‌های سام‌النبی و لام‌النبی در محلی در نزدیکی شهرستان سمنان دفن شده‌اند.

بقعه پیغمبران سمنان در 18 کیلومتری شمال شرقی سمنان بر فراز کوه مرتفعی قرار دارد که برای رسیدن به این بقعه هم از شهر «درجزین» از توابع شهرستان مهدی‌شهر و هم از جاده اصلی سمنان به دامغان می‌توان انتخاب مسیر کرد.

این بقعه، دارای گنبد مخروطی شکل است و بر روی قبر آن صندوق مشبک چوبی قرار دارد و دو طرف بیرون مقصوره، دارای پیش فضا و ایوان است و دو طرف دیگر آن دره و پرتگاه است که نیازمند معرفی بیشتر و تأمین زیرساخت‌های ضروری برای جذب زائر و گردشگر است.

این آرامگاه و بقعه پیغمبران دارای ضریح و دارای گنبد مخروطی شکل به شعاع 20 متر و با گریو کوتاهی به ارتفاع حدود 4.5 متر از سطح بام مقبره پوشش داده‌شده است؛ در سمت جنوبی و شرقی بقعه، بیرون مقصوره دو ایوان و دو پیش فضا وجود دارد و دو طرف دیگر آن پرتگاه و دره است.

در اطراف صحن شرقی 9 حجره برای سکونت زائران ساخته‌شده که تعداد 3 حجره آن در ضلع شمالی، 3 حجره و یک انباری در ضلع شرقی و دو حجره در ضلع جنوبی تعبیه‌شده که برای استفاده زائرین مرمت‌شده است؛ فضای داخلی آیینه‌کاری و بر روی سنگ‌قبر نصب‌شده در داخل ضریح عبارت «سام‌النبی و لام‌النبی فرزند عراق ابن عالم بن سام ابن نوح پیغمبر» دیده می‌شود.

در مفاد مطالب کتیبه موجود در ایوان شرقی که در حال حاضر قسمتی از آن به علت بی‌توجهی از بین رفته نوشته‌شده: «در بیان نسب شریف پیغمبران سام و لام(ع) بدان که دو بزرگوار دو پیغمبرند از نسل نوح، یکی سام و یکی لام پسران عراق بن عالم بن سام بن نوح هستند، بنای سمنان از ایشان شده و از راه البرز به سمنان آمده و قلعه جنبدان و اسفنجان و ناسار و کوشمغان و زاوغان (اسامی محلات قدیمی شهر سمنان) را بنا نهادند و بعضی از مردم سمنان از نسل سام و لامند و وجه‌تسمیه سمنان آن است که باعث آن سمنک پیغمبر شده و این کوه را سیمنک می‌نامند.»

خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در گفت‌وگو با چند تن از کارشناسان به بررسی ابعاد مختلف بقعه فرزندان نوح پیامبر در سمنان و معرفی آن پرداخته که حاصل این گفتگوها را در ادامه می‌خوانید.

لزوم معرفی بقاع متبرکه به آحاد مردم در جامعه/ رسانه‌ها در این عرصه رسالت بیشتری دارند

نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان نیز با اشاره به وجود بقعه فرزندان نوح پیامبر در سمنان اظهار داشت: جاذبه‌های مذهبی، زیارتگاه‌ها و اماکن متبرکه همه‌ساله تعداد زیادی از گردشگران مذهبی را به‌سوی خود جذب می‌کنند و به لحاظ موقعیت فرهنگی، مذهبی ویژه کشور ما در میان کشورهای دیگر گردشگری مذهبی زمینه رشد و توسعه زیادی در ایران اسلامی دارد.

آیت‌الله سید محمد شاهچراغی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند «بقاع متبرکه باید تبدیل به قطب فرهنگی جامعه شود»، تصریح کرد: زیبایی‌های این منطقه باوجود بقعه فرزندان نوح پیامبر در سمنان مضاعف شده است و بقعه پیغمبران سمنان در منطقه خوش آب و هوایی واقع است که شاید هنوز افراد زیادی با آن آشنایی ندارند و رسانه‌ها در این عرصه رسالت بیشتری دارند.

وی با بیان اینکه یکی از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران احیای بقاع متبرکه بوده که ازجمله کارهای خداپسندانه‌ای است که خیر آن شامل حال آحاد جامعه می‌شود، افزود: بقعه فرزندان نوح پیامبر در سمنان نیز از ظرفیت خوب و مناسبی برای انجام کار فرهنگی در این استان برخوردار است.

آیت‌الله شاهچراغی با تأکید بر لزوم معرفی آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه به آحاد مردم در جامعه خاطرنشان کرد: بسیاری افراد از آحاد جامعه حتی از خود این استان نیز شاید آشنایی‌های لازم از این بقعه متبرکه در سمنان را نداشته باشند که این ظرفیت مهم باید با تلاش همگانی معرفی و شناسانده شود.

بقاع متبرکه محرک توسعه گردشگری مذهبی در کشور هستند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان با اشاره به وجود بقعه فرزندان نوح پیامبر در سمنان اظهار داشت: با توجه به کتیبه‌های موجود در ایوان شرقی این بقعه و نیز اعتقادات مردم این استان، صاحب مدفون در این بقعه دو نفر به اسامی «سام» و «لام» از نوادگان حضرت نوح پیامبر هستند که مشهور به «سام‌النبی» و «لام‌النبی» هستند.

حجت‌الاسلام عبدالله واحدی با بیان اینکه در جامعه امروز بقعه و آرامگاه متبرک پیامبران و امامزادگان از دیدگاه گردشگری مذهبی و تاریخی اهمیت ویژه‌ای دارند، تصریح کرد: بقاع متبرکه می‌توانند در توسعه گردشگری کشور نقش مطلوبی را ایفا کرده و به‌عنوان محرک توسعه گردشگری باشند.

وی با بیان اینکه آب‌وهوای دل‌نشین محل بقعه فرزندان نوح پیامبر در سمنان، به‌ویژه در فصل تابستان سبب شده است تا زائران زیادی همه هفته به این محل مراجعه کنند، افزود: بقعه فرزندان نوح پیامبر در سمنان ظرفیت مناسبی به‌منظور توسعه گردشگری مذهبی در سطح استان سمنان است.

به‌هرتقدیر آنچه واضح است بسیاری از امامزادگان و بقاع متبرکه به دلیل اقبال عمومی و مذهبی مردم کشور به‌ویژه بعد از سلسله صفویه همواره موردتوجه بوده‌اند، اما بقعه پیامبران در سمنان به دلیل شناخت نسبی کمتر و عدم تبلیغات و اطلاع‌رسانی صحیح، موردتوجه کمتری واقع‌شده‌اند.

مدفن 33 پیامبر در 15 استان کشورمان واقع‌شده و استان سمنان یکی از استان‌هایی است پنج بقعه منسوب به پیامبران الهی در آن واقع‌شده است.

بقعه پیغمبران سمنان که منسوب به سام و لام نبی است، از معروف‌ترین این بقاع هستند؛ همچنین بقعه ارمیای نبی در روستای ارمیان شهرستان میامی واقع‌شده و همان‌طور که از نام روستا پیدا است، زیارتگاهی در روستای ارمیان قرار دارد به نام ارمیای نبی، این زیارتگاه در بین انبوهی از درختان چنار قرارگرفته و از پای این چنارها جوی آبی روان است.

مردم منطقه و مسافران و گردشگران زیادی سالانه از این بقعه متبرکه دیدن می‌کنند؛ ارمی‌ای نبی از پیامبران بنی اسراییل است که واقعه مرگ وی و زنده شدنش بعد از صدسال در منابع ذکر شده است.

علاوه بر این مقبره جرجیس نبی، در بیارجمند شاهرود، دانیال در روستای سوداغلن شهرستان میامی و بقعه‌ای به نام دانیال پیغمبر در کالپوش میامی نیز ازجمله بقاع منسوب به پیامبران در استان سمنان هستند.

گزارش: ناصر مؤمنیان

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha