جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
رئیس دانشگاه ادیان در دیدار رایزن فرهنگی جمهوری عراق

حوزه/ دکتر یاسر عبدالزهرا با حضور در دانشگاه ادیان و مذاهب به صورت رسمی از درج نام دانشگاه ادیان و مذاهب در فهرست دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت آموزش عالی و تحقیقات علمی جمهوری عراق خبر داد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، در نشستی که با حضور دکتر یاسر عبدالزهرا رایزن فرهنگی جمهوری عراق در ایران و حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب و رؤسای دانشکده‌ها و معاونان دانشگاه برگزار شد،‌ رایزن فرهنگی جمهوری عراق در ایران به صورت رسمی از درج نام دانشگاه ادیان و مذاهب در فهرست دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت آموزش عالی و تحقیقات علمی عراق خبر داد.

این نشت که در دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی در قم برگزار گردید،حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب،‌ضمن اعلام آمادگی برای پذیرش 20 دانشجوی بورسیه عراقی در دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: امیدواریم با این اقدام بتوانیم به دولت و ملت عراق خدمت کنیم و پایه‌های تشکیل یک دانشگاه با محوریت ادیان و مذاهب را در عراق آغاز کنیم، چون تنوع قومیت‌ها در عراق کم‌تر از ایران نیست و از ترکمان و کرد گرفته تا سنی، شیعه، آشوری، ایزدی و شبک در عراق زندگی می‌کنند. امیدواریم با این اقدام پایه‌های دوستی و مودت در میان دو ملت ایران و عراق نهاده شود.

رئیس دانشگاه هم‌چنین گفت: از رایزنی فرهنگی عراق انتظار داریم که ارتباط بین ما و دانشگاه‌های عراق را فعال کند. ما آماده پذیرش هیئت‌های مختلف عراق هستیم. دانشگاه ادیان و مذاهب می‌تواند در زمینه‌های مختلف از جمله برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت شیعه‌شناسی، شناخت ادیان و دیگر دوره‌ها برای استادان عراقی در عراق و یا هر نقطه دیگر از دنیا با شما همکاری کند. هم‌چنین ما می‌توانیم استاد مسلط به زبان عربی به عراق اعزام کنیم و آماده ارائه فرصت مطالعاتی به دانشجویان عراقی هستیم. ضمن آن‌که هم‌اکنون 14 دانشجوی عراقی در دانشگاه ادیان و مذاهب مشغول به تحصیل هستند.

دکتر یاسر عبدالزهرا رایزن فرهنگی عراق در ایران که خود عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و مسلط به زبان فارسی است، در این نشست ضمن تبریک درج نام دانشگاه ادیان و مذاهب در فهرست دانشگاه‌های مورد تأیید عراق گفت: ان شاء الله امروز با این رویداد، صفحه‌ جدیدی از روابط حسنه فرهنگی و آکادمیک بین دو کشور شکل خواهد گرفت. بدون شک دانشگاه ادیان و مذاهب جزو استثنائی‌ترین دانشگاه‌های منطقه است و ما به تخصص این دانشگاه نیاز داریم. امیدوارم این رابطه فقط منحصر به جذب دانشجو نشود. خواسته ما این است که ایران و دانشگاه ادیان و مذاهب، فراتر از تبادل دانشجو، یک ورود استراتژیک به عراق داشته باشد. ما معتقدیم ایران در مسائل آکادمیک و فرهنگی یک ضرورت استراتژیک و اجتناب‌ناپذیر است و می‌تواند در مسائل فرهنگی و علمی به عراق کمک کند.

رایزن فرهنگی جمهوری عراق هم‌چنین گفت: ما خود را متعهد به معرفی دانشگاه ادیان و مذاهب در عراق می‌دانیم. در این راستا پیشنهاد ما این است که همایشی مشترک با محوریت تکثر قومی و مذهبی در ایران و عراق، با مرکزیت دانشگاه ادیان و مذاهب در همین دانشگاه برگزار شود و ما استادان برجسته این رشته‌ها در عراق را به شما معرفی خواهیم کرد. بازدید از دانشگاه‌های مختلف عراق و دعوت از رؤسا و استادان دانشگاه‌های عراق نیز در معرفی هرچه بیشتر ظرفیت‌های دانشگاه ادیان و مذاهب مؤثر است.

وی در ادامه افزود: ما از برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت استقبال می‌کنیم و از هم‌اکنون آماده انجام مقدمات آن هستیم. پیشنهاد ما این است که دور بعدی همایش بین‌المللی موعود در ادیان آسمانی در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شود.

دکتر عبدالزهرا هم‌چنین از آمادگی این کشور برای پذیرش دانشجوی بورسیه از دانشگاه ادیان و مذاهب در حوزه علوم انسانی خبر داد و گفت: ما می‌توانیم متقابلاً ده دانشجوی زبان‌های خارجی را به صورت بورسیه به ایران اعزام کنیم. هم‌چنین بیست سهمیه برای تحصیل دانشجویان عراقی در دانشگاه ادیان و مذاهب در نظر گرفته‌ایم.

رایزن فرهنگی عراق در ایران در پاسخ به پیشنهاد ریاست دانشگاه مبنی بر برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت تکمیل زبان عربی برای دانشجویان دانشگاه ادیان و مذاهب در عراق گفت:‌ از این اقدام استقبال می‌کنیم و می‌توانیم دانشگاه‌های مستنصریه، کوفه یا بصره را برای برگزاری این دوره‌ها در نظر بگیریم.

در پایان این نشست، حکم موافقت با درج نام دانشگاه ادیان و مذاهب در فهرست دانشگاه‌های مورد تأیید عراق قرائت شد. در این حکم آمده است: در راستای پیوندهای علمی و آکادمیک بین کشورهای دوست و برادر، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق، رایزنی فرهنگی جمهوری عراق مفتخر است که اعلام نماید از این پس دانشگاه ادیان و مذاهب جزو لیست دانشگاه‌های مورد تأیید عراق قرار گرفته است. ضمن تبریک این رویداد به جامعه علمی دو کشور، امید است که این امر موجبات همکاری‌های علمی و پژوهشی را بیش از پیش فراهم کند.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha