سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
کد خبر: 454003
۲ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸
خیری

رئیس اداره کتابخانه پژوهشکده خانواده دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان این که کتاب، پایه و اساس توسعه و پیشرفت و نشان از فرهنگ و رشد عقلانی و بالندگی هر جامعه ای است، گفت: امروزه با رواج روز افزون تأثیر رایانه در زندگی روزمره مردم، جهان با سرعت فزاینده ای به دنیای الکترونیک و دیجیتال تبدیل می شود.

 به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، احمد خیری رئیس اداره کتابخانه و اطلاع‌رسانی پژوهشکده الهیات و خانواده دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، صبح امروز در جمع خبرنگاران گفت: عرصه ی کتاب و کتابخوانی دستخوش تغييرات زيادي شده است و نشر دیجتیال در مقابل نشر کاغذی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: کتاب الکترونیکی پدیده ای کاملاً تازه است و می رود تا نظام آموزش و اطلاع رسانی را با تغییرات اساسی روبرو سازد.

رئیس اداره کتابخانه و اطلاع‌رسانی پژوهشکده الهیات و خانواده دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تصریح کرد: اینترنت و رسانه های اجتماعی به عنوان ابزاری برای تغییر درتصمیم گیری، در واقع هم‌اکنون مکمل کتاب محسوب می‌شوند، زیرا قدرت بازانتشار محتوای کتاب در این فضاها وجود دارد. به تعبیری مطالب موجود در کتاب‌ها را با قالب های مختلف میان مخاطبان و کاربران اینترنتی تبادل می‌کند.

وی گفت: در دورانی که جهان با دامنه پرشيب دیجیتال روبرو شده کتاب و کتابخواني هم تحت این پدیده قرار گرفته است با توسعه ميکروچيپ ها اطلاعات پردازش شده مي‌توانند به سرعت برق جابه جا شوند.

خیری با اشاره به راه‌اندازی استارتاپ‌های مختلف، در زمینه کتاب و کتابخوانی بر بستر پلت فرم های اندرویدی و آی او اس که پیشرفت های خوبی صورت گرفته و توانسته است فصلی نو در این زمینه را آغاز کند، ابراز داشت: استفاده از این نوع کتاب‌ها با توجه به امکانات متنوع اپلیکیشن‌های کتاب خوان بسیار آسان است. کتاب دیجتیال حجم و وزن فیزیکی ندارد و میلیون‌ها صفحه کتاب می‌توانند در یک دستگاه موبایل یا تبلت به صورت همیشگی همراه ما باشند؛ حال آن که در بسیاری از موارد حتی نمی‌توانیم یک کتاب کوچک را به همراه داشته باشیم. 

وی افزود: دسترسي سريع، صرفه جویی در وقت، قیمت پایین این کتاب ها، انواع لغت‌نامه‌ها، امکان جستجوی کلمات و... از جمله مزایایی هستند که افراد را به سمت اين نوع كتابخواني سوق داده است.

رئیس اداره کتابخانه و اطلاع‌رسانی پژوهشکده الهیات و خانواده دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در پایان بیان داشت: نکته حائز اهمیت اینکه این امکانات و ابزار برای جایگزین شدن کتابها و کتابخانه های فعلی طراحی نشده اند و اینترنت و رسانه‌های اجتماعی قرار نیست جایگزین کتاب شوند، بلکه اینها هم اکنون مکمل کتاب محسوب می شوند زیرا قدرت باز نشر و بازنمایی  محتوای کتاب در قالب و فرمت های مختلف در این رسانه‌ها وجود دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha