سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
ازدواج

حوزه/ فاتحی‌زاده یکی از علل شکست ازدواج را نداشتن آمادگی لازم برای تشکیل زندگی مشترک دانست و اظهار کرد: زوجین پیش از وارد شدن به عرصه ازدواج باید کسب مهارت کنند تا بتوانند شرایط لازم برای زندگی مشترک را داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، خانم مریم فاتحی‌زاده کارشناس مسائل خانواده و علوم تربیتی، در سلسله نشست‌های خانواده با موضوع مهارتهای همسر گزینی در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، با اشاره به گسترده بودن مباحث مربوط به مهارت‌های همسر گزینی، گفت: مهارت‌های همسر گزینی از موضوع آمادگی برای ازدواج شروع می‌شود و نخستین کاری که یک مشاور باید انجام دهد این است که میزان آمادگی شخص برای ازدواج را مورد سنجش قرار دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه آمادگی افراد برای ازدواج در 6 حیطه باید مورد بررسی قرار بگیرد، افزود: آمادگی هیجانی و توانایی کنترل هیجان، آمادگی روانشناختی، آمادگی اقتصادی و توانمندی تأمین معاش و عقل معاش شخص، آمادگی اجتماعی و برقراری روابط اجتماعی، چرا که پس از ازدواج روابط انسان حداقل دو برابر خواهد شد و به همین دلیل توانمندی‌های ارتباط اجتماعی لازم دارد، همچنین آمادگی جسمی و جنسی نیاز از نیازهای افراد در زمان ازدواج است و در آخر مهارت‌های فرد برای زندگی مشترک نظیر ارتباط کلامی و حل مسأله و بحران‌ها و مشکلات است.

نداشتن آمادگی برای ازدواج موجب عدم موفقیت ازدواج می‌شود

خانم فاتحی‌زاده یکی از علل شکست ازدواج را نداشتن آمادگی لازم برای تشکیل زندگی مشترک دانست و اظهار کرد: زوجین پیش از وارد شدن به عرصه ازدواج باید کسب مهارت کنند تا بتوانند شرایط لازم برای زندگی مشترک را داشته باشند، موضوع دیگر این است که باید دلایل ضرورت ازدواج کردن در فرد مورد بررسی قرار بگیرد.

وی ضرورت نداشتن و دلیل صحیح نداشتن برای ازدواج را یکی دیگر از عوامل شکست ازدواج‌ها عنوان کرد و گفت: فشار خانواده یکی از علل ازدواج کردن شخص در شرایط نداشتن آمادگی برای ازدواج است که در نهایت معمولا به شکست می‌رسد، زمانی که فرد دلیل درستی برای ازدواج نداشته باشد یا آماده ازدواج نباشد نباید وارد زندگی مشترک شود تا در نهایت به شکست نرسد.

کارشناس مسائل خانواده خودشناسی را دیگر شرط لازم برای فراهم شدن شرایط ازدواج و تشکیل زندگی مشترک برشمرد و تصریح کرد: مسأله خودشناسی و هویت یابی در زمینه ازدواج بسیار مهم و دارای اهمیت است، سؤال خیلی رایجی که با آن مواجه هستیم سؤال‌های جلسات خواستگاری است، وقتی کسی از کارشناسان می‌پرسد که باید در خواستگاری چه سؤالاتی مطرح کنم در حقیقت نشان دهنده این است که خودشناسی نداشته و به خاطر این عدم شناخت نمی‌داند باید با چه ملاک‌ها و سؤالاتی طرف مقابل خود را مورد سنجش قرار دهد.

انتظارات از همسر باید سنجیده شود

استاد دانشگاه اصفهان سنجش همخوانی ارزش‌ها و ملاک‌های زندگی را از مهمترین مباحث در زمینه ازدواج دانست و اظهار کرد: انتظارات طرفین از همسر پیش از ازدواج باید مورد سنجش قرار بگیرد، تا همخوانی و همسویی آن مشخص شود، همچنین باید معلوم شود شخصی که تصمیم به ازدواج گرفته تا چه حد توانایی استقلال از خانواده خود دارد و می‌تواند جدای از آنها وارد زندگی مشترک شود.

خانم فاتحی‌زاده، عدم تناسب در انتخاب اولیه را یکی از عوامل شکست ازدواج عنوان کرد و گفت: در گذشته افراد یک شناخت کلی نسبت به خانواده‌های یکدیگر داشتند و اکثرا افرادی که با هم آشنایی نسبی داشتند وارد زندگی مشترک می‌شدند به همین دلیل دوران آشنایی و نامزدی کمتری داشتند اما ازدواجشان با موفقیت همراه بود اما امروزه شرایط زندگی‌ها به نحوی است که اصلا شناخت و یا امکان شناخت به سادگی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه افراد مطلقه برای ازدواج با مشکلات و معضلاتی روبرو هستند، افزود: این افراد به خانواده گزینه جدید ازدواج خود اجازه آشنایی با خانواده و همسر سابق خود را نمی دهند و این یک کار غلط است چرا که افراد حق دارند با زندگی گذشته فرد و اطلاعات زندگی او آشنا شوند.

کارشناس مسائل خانواده با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، تصریح کرد: هرکسی با توجه به شخصیت و شاکله خود عمل خواهد کرد، هر انسانی ویژگی‌های شخصیتی دارد که عامل بسیار مهمی در زندگی ما و سازگاری یا عدم سازگاری ما خواهد بود و تأثیرگذاری بسیاری خواهد داشت، بعضی افراد توانمندی‌های بالاتری دارند و برهی از نظر توانمندی‌ها دچار مشکل هستند.

خانم فاتحی‌زاده شخصیت را بسیار اثرگذار در تمام شرایط زندگی افراد توصیف کرد و بیان داشت: در زمینه ازدواج یکی از مهمترین وظایف مشاورین خانواده سنجش شخصیت افراد و تناسب شخصیت آنها با یکدیگر است.

ویژگی‌های شخصیتی در آینده زندگی مشترک مؤثر است

وی ادامه داد: نظریه‌ "پنج عاملی شخصیت" یکی از تست‌هایی است که برای مراجعین به مشاوره در زمینه ازدواج استفاده می‌شود، 5 ویژگی شخصیتی خیلی مهم وجود دارد که نخستین بخش آن مسأله خودشیفتگی در برابر توافق پذیری است، بعضی از مردم اهل تواضع و خشوع هستند و با دیگران توافق دارند اما برخی به خاطر خودشیفتگی حاضر به توافق با دیگران نیستند.

استاد دانشگاه اصفهان، ویژگی خودشیفتگی را از ویژگی‌های شخصیتی افراد برشمرد و خاطرنشان کرد: بدترین ویژگی برای ایجاد مشکل در ازدواج خوشیفتگی است، برای اینکه یک مشاور خوب باشیم باید این ویژگی‌ها را در درون خودش جست‌وجو کنیم و به خودشناسی برسیم، مثل همین خرید‌هایی که انجام می‌دهیم و در انجام دادن آن نسبت به شرایط خود و ویژگی‌ها لازم برای انتخاب یک محصول آگاهی داریم.

کارشناس مسائل خانواده، با اشاره به طلاق عاطفی به عنوان یکی از آسیب‌های عدم شناخت صحیح طرفین در ازدواج، اظهار کرد: روان رنجوری یکی دیگر از ویژگی‌های شخصیتی است که موجب می‌شود افراد در ازدواج و در تشکیل زندگی مشترک دچار مشکل شده و حتی ازدواج آنها به طلاق بیانجامد، زودرنجی و حساسیت زیاد نسبت به مسائل مختلف، زودرنجی بسیار زیاد و رفتارهایی از این دست از ویژگی‌های افراد روان رنجورخو است.

خانم فاتحی‌زاده، نداشتن ثبات و آرامش را یکی از عواقب روان رنجورخویی عنوان کرد و افزود: هرکسی ممکن است درجاتی از این ویژگی را داشته باشند؛ اما بعضی افراد بیش از حد مبتلا به این مشکل هستند و اگر کسی بیش از اندازه روان رنجورخو است باید با مراجعه به مشاورین این ویژگی خود را تعدیل کند، در غیر اینصورت در زندگی با مشکلات بسیاری مواجه خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha