پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
کشکولی

حجت الاسلام کشکولی گفت: درس حوزوی تعطیل بردار نیست و این مقدار تعطیلی در طول سال اصلا معناو مفهومی ندارد، البته داشتن تعطیلاتی چند روزه مثلا برای ایام نوروز و یا تبلیغ مشکلی نیست و چه بسا ضروری است، حوزه های علمیه گذشته، چنین روندی را شاهد نبودیم.

حجت الاسلام کریم کشکولی در  گفت وگو با خبرنگار«حوزه» در اصفهان، پیرامون تعطیلات تابستانه حوزه علمیه، اظهار کرد: معتقدم که باید درباره تحصیلات حوزه و تعطیلات در کل سال صحبت کرد.

وی با بیان اینکه اگر تعطیلات حوزه علمیه در طول سال را آنالیز بکنیم و در قبال آن تحصیلات و مدت زمان آن را بررسی کنیم، پیام های قابل تامل را دریافت خواهیم کرد، گفت: حدود 160 روز در طول سال به صورت مفید طلاب در مدارس علمیه تحصیل می کنند ولی در قابل آن حدود 200 روز حوزه های علمیه تعطیل هستند.

استاد حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: مهمترین نکته این است  که تعداد روزهای تعطیلی حوزه های علمیه و طلاب بیش از تعداد روزهای تحصیل است که متاسفانه همان 160 روز تحصیل هم کامل مفید و همه جانبه نیست و به صورت کامل مورد استفاده نمی شود.

وی افزود: به شدت مخالف تعطیلات زیاد حوزه های علمیه هستیم و معتقدیم که این مقدار تعطیلات در تربیت یک طلبه در تراز انقلاب آسیب زا است، پیشنهاد می دهیم مسئولان عالی حوزه  علمیه قم به دور هم بنشینند و نسبت به تعطیلات حوزه های علمیه کشور و تعداد روزهای مفید تحصیل حوزوی تدبیری جدی بیندیشند

حجت الاسلام کشکولی با بیان این که در حوزه های علمیه سابق براین، روند تحصیل  و آموزش اینگونه مثل امروز نبود، عنوان کرد: در سابق این مقدار تعطیلات را در حوزه های علمیه شاهد نبودیم و درس و مبحث  استادو طلبه جز برای ایام تبلیغ  مثل محرم و صفرو رمضان تعطیل نمی شد.

وی ابراز کرد: درس حوزوی تعطیل بردار نیست و این مقدار تعطیلی در طول سال اصلا معنا و مفهومی ندارد، البته داشتن تعطیلاتی چند روزه  مثلا برای ایام نوروز و یا تبلیغ مشکلی نیست و چه بسا ضروری است.

مدیر مدرسه علمیه اباصالح اذعان کرد: رِحْلَةَ الشِّتَاءِ وَالصَّيْفِ در طول سال برای طلاب و حوزه های علمیه رعایت شود، دیگر نیاز به تعطیل کردن به این مقدار نیبست، در حوزه های علمیه گذشته چنین اصولی رعایت می شد، تعطیل کردن حوزه های علمیه به هر بهانه هنر نیست.

حجت الاسلام کشکولی در پایان پیشنهاد داد: طلاب حداقل کاری که می توانند در ایام تعطیلی حوزه های علمیه بکنند این است که چند روزی از وقت خود را به امر اردوهای جهادی بپردازند و در مناطق محروم اردوی جهادی بروند که هم خدمت است و هم برکاتی را برای آنها خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha