پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
 آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه، گفت: در این سال های اخیر شاهد هستیم برخی نهاد های اجتماعی به شکلی پر شتاب گریز از مرکز مسجد داشتند که این برآمده از نگاه سکولاریزم غرب است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» آیت الله علیرضا اعرافی شامگاه شنبه با حضور در قرار گاه منتظران شهادت، در جریان فعالیت های این قرارگاه با محوریت مساجد در استان قرار گرفت.

وی در ابتدا اظهار داشت: این حرکت خودجوش، خالص، ناب، جهادی و بسیجی قابل ستایش است و هم به عنوان یک طلبه و هم مقامی مسؤل از همه کسانی که در این قرارگاه بی پشتوانه مادی و ظاهری دل به دریا زده و وارد این عرصه مهم شده اند تقدیر نموده و آرزوی توفیق داریم.

مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان اینکه شما پیشگام حرکتی بوده اید که بر آمده از متن دینی و نگاه تمدنی اسلام است، گفت: در تمدن اسلامی مسجد به عنوان معبدی که در آن بسیاری نقش ها می شود ایفا کرد دیده شده است.

وی تصریح کرد: در ادوار پبشین و کنونی مسجد جای تعلیم، تربیت و محلی برای حل مسائل اخلاقی، خانواده و رسیدگی به امور کلان بوده است و در بین آن ها مساجد جامع نقش مؤثری داشته و دارند.

آیت الله اعرافی عنوان کرد: اگر دقتی در مجموعه احکام  مسجد کنیم به نکات کلیدی بر می خوریم از جمله سلسله مراتب مسجد که این در ادیان دیگر نیست یا کم است.

وی گفت: این سلسله مراتب مسجد از لحاظ ارزش های عبادی و کارکرد های اجتماعی، سیاسی، اخلاقی مسئله مهمی است و مجموعه این احکام نشان می دهد مسجد باید قلب تپنده و قطب باشد و در شعاع خود  نور افشانی کند که این منطق مسجد در نگاه اسلام است.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به این که قبل از رنسانس مسجد نقش پایگاهی و محوری تا حدی زیادی داشت و حوزه ها یا درون مسجد یا در کنار آن بودند، افزود: موج سکولاریزمی که از تمدن غربی آمد، همه این معاملات را در جهان اسلام تغییر داد و دچار دگرگونی هایی در جهان اسلام شد.

وی ادامه داد: در این سال های اخیر شاهد هستیم برخی نهادهای اجتماعی به شکلی پر شتاب گریز از مرکز مسجد داشتند که برآمده از همان نگاه سکولاریزم بوده است.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: نگاه تمدنی کلان و جامع به مسجد برآمده از تعالیم دینی و فقهی ما باید به عنوان بنیان و پایه قرار دهیم و اگر در انقلاب اسلامی بخواهیم بر یک صراط مستقیم دینی و علمی حرکت کنیم باید بازگشت نماییم به آن اندیشه قبل و مسجد را به عنوان مکانی جامع، فراگیر، پاسخگو و به روز احیا نماییم.

وی گفت: در فرمایشات مقام معظم رهبری و بزرگان ما نیز این مسئله مورد توجه و تأکیید قرار گرفته است اما در برنامه ریزی های خارجی ما در طول این چند دهه به شکل ملموس به این مقوله پرداخته نشده و اگر روح برنامه پنجم و ششم را نگاه کنیم روح بازگشت به جایگاه متعالی مسجد را حس نمی کنیم.

مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه در این زمینه ما به عنوان طلبه کم کاری داشته ایم و برنامه ریزی کلانی نداشته ایم، افزود: همین درد و موج در دنیای اسلام پخش شده و مساجد بی روح و به دور از زندگی در دنیا وجود دارد.

وی با اشاره به این که در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز طرح هایی در این زمینه مطرح شده اما خیلی مورد توجه قرار نگرفته، گفت: باید خودمان دست به کار شویم و برنامه ریز کلان داشته باشیم.

آیت الله اعرافی ابراز داشت: با همه مشکلاتی که در حوزه وجود دارد تعدادی برنامه در دست اقدام است که در منظومه ای از پروژه ها طرح هایی اجرایی شود و به عنوان مثال طرح کار ویژه روحانیت حدود 200 کار ویژه شناسایی شده و طرح آمایشی در دست انجام است و 30 مورد از این کارویژه ها مورد توجه قرار گرفته  بر اساس 1414 که بخش مهمی از آن ها مسجد است.  

وی به برخی شاخص های مسجد اسلامی اشاره کرد و گفت: در این کار ویژه حد اقل هایی دیده شده است به عنوان مثال هر هزار نفر یک مسجد و وضع ایده آل ما هر 500 نفر یک مسجد و برخورداری همه روستاها از مسجد است.

مدیر حوزه های علیمه تصریح کرد: در جلسه ای اخیرا شورای اقامه نماز استان را فرا خواندیم و ده مصوبه تعیین نمودیم تا قم را به عنوان الگو مطرح نماییم که برخی از این مصوبات عبارت اند از تهیه یک اطلس جامع و وضعیت شناسی از مساجد قم و تهیه سند راهبردی بر اساس آن و نیز برنامه هایی 5 ساله که این برنامه های منظم پیش بینی شده بسیار می تواند تأثیر گذار باشد.

وی افزود: مسجد تراز و شاخص را تعریف کنیم و برنامه عملیاتی که در آن نقش همه نهاد ها مشخص شود و تلاش کنیم طی یکی دو برنامه 5 الی 10 ساله بخش عمده مساجد شهر به مساجد معیار تبدیل شود.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه قم با وجود حوزه و عالمان بسیار باید نه تنها برای ایران بلکه جهان الگو باشد، گفت: بحث های مسجد، مطالعات مسجد، فقه، اخلاق، نظام اجتماعی مسجد منظومه ای از مطالعات پایه در مورد مسجد است ولازم است تا شورای مسجد و نماز در مرکز مدیریت حوزه ایجاد شود و در آن کمی مطالعات مسجد مورد برنامه ریزی قرار گیرد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha