شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
اخبار اقتصادی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

بسمه تعالی

گزیده اخبار ایران و جهان/اخبار اقتصادی

حماسه کویر نشینان در تاریخ ثبت شد/ ایران، طرح نفتی آمریکایی ها را ناکام گذاشت/ ترامپ خودروهای اروپایی را تهدید کرد/ جنگ سنگین اینستاگرام با یوتیوب و توییتر بر سر «ویدیو، پادشاه آینده» کلید خورد

 

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

 

حماسه کویر نشینان در تاریخ ثبت شد

حماسه مردم خراسان جنوبی در 31 خرداد ماه 97 باری دیگر نقشه های دشمنان را نقش بر آب کرد و در تاریخ ثبت شد، حماسه ای که از دل آن کمک 6 میلیاردی امت ولایت مدار بیرجند بیرون آمد و جوابی دندان شکن به شبهه افکنان داد.جشن بزرگ «نشان محبت» با حضور عوامل برنامه «کوی محبت» شبکه دو سیما، داریوش ارجمند، بازیگر سینما و تلویزیون و جمعی از خیرین و نیک اندیشان و مردم ولایت مدار و محب اهل بیت(علیه السلام) خراسان جنوبی در سالن اجلاس پیام نور بیرجند برگزار شد. کمک های بیشمار مردم خراسان جنوبی در این مراسم نشان از بی سابقه بودن داشت، لذا صبح امروز مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند اظهار کرد: جشنواره نشان محبت برای اولین بار در خراسان جنوبی برگزار شد که حدود 120 میلیون تومان وجه نقد و حدود 5 میلیارد و 880 میلیون تومان هم کمک غیر نقدی خیران برای بازسازی عتبات عالیات جمع آوری شد.جوینده افزود: فرآوری سنگ به ارزش یک میلیارد تومان، کاشی به ارزش یک میلیارد و 200 میلیون تومان، دو باب منزل مسکونی در بیرجند و آرین شهر، باغ زرشک، طلا و یک میلیارد تومان کمک مردم طبس از جمله کمک های مردم استان در این جشنواره برای بازسازی عتبات و عالیات بود.این کمک بی سابقه حکایت از آن دارد که تلاش های دشمنان و شایعه پراکنی های مخالفان نظام و مکتب تشیع هیچ تأثیری بر اراده و هدف والای مردم خراسان جنوبی ندارد و به آن ها فهماند پیرو مکتب علی ابن ابی طالب و فاطمه زهرا(س)، مال که هیچ حتی حاضر است جان خود را در کف دست قرار دهد و در راه آن ها فدا کند.

 

ایران، طرح نفتی آمریکایی ها را ناکام گذاشت

آن دسته از اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) که به دعوت رییس جمهوری آمریکا در پی نابودی توافق کاهش تولید و افزایش عرضه نفت بودند، با مخالفت ایران و حامیانش از موضع خود عقب نشستند و به رعایت تعهد پیشین رضایت دادند. در یکصد و هفتاد و چهارمین نشست عادی اوپک 2 رویکرد اصلی وجود داشت. بر اساس رویکرد اول که با حمایت ضمنی آمریکا همراه بود، باید روزانه یک میلیون و 800 هزار بشکه نفت به میزان کنونی تولید افزوده می شد که به معنای نابودی توافق پیشین اوپک (نوامبر 2016) مبنی بر کاهش تولید تا سقف یک میلیون و 200 هزار بشکه بود.بر اساس رویکرد دوم که ایران و سه کشور دیگر بر آن تاکید داشتند، باید توافق نوامبر 2016 باقی می ماند اما میزان تعهد اعضا از 152 درصد به 100 درصد کاهش یابد تا بدین طریق، کاهش عرضه نفت جبران شود.ایران، ونزوئلا، عراق و الجزایر طبق رویکرد دوم، بر لزوم حفظ توافق قبلی اوپک برای کاهش یک میلیون و 200 هزار بشکه ای نفت، پافشاری کردند.در نهایت پس از رایزنی های گسترده و حاشیه های فراوان، این رویکرد پذیرفته شد.

 

ترامپ خودروهای اروپایی را تهدید کرد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، بار دیگر اتحادیه اروپا را تهدید به اعمال تعرفه‌های گمرکی بیشتر کرد.ترامپ گفت: در صورتی که اتحادیه اروپا موانع ورود کالاهای آمریکایی را برطرف نکند، آمریکا برای ورود خودروهای اروپایی به بازار آمریکا تعرفه 20 درصدی اعمال خواهد کرد.ترامپ درحالی این هشدار را به اروپایی‌ها داد که دو روز پیش ویلبور راس، وزیر بازرگانی آمریکا، گفت کاخ سفید برنامه‌ای برای افزایش تعرفه واردات کالاهای اروپایی ندارد.ترامپ هشدار خود را از طریق توئیتر به اروپایی‌ها داد و در نتیجه این هشدار سهام شرکت‌های خودروسازی اروپایی نظیر BMW، فولکس واگن، فیات کرایسلر و مرسدس بنز کاهش یافت. از سوی دیگر این توئیت باعث شد ارزش شرکت‌های خودروسازی آمریکایی نظیر فورد و جنرال موتورز نیز کاهش یابد.دونالد ترامپ در توئیتر خود آورده است بر اساس تعرفه‌ها و موانع تجاری که اتحادیه اروپا مدت‌هاست علیه آمریکا و شرکت‌های بزرگ آمریکایی و کارگران این کشور وضع کرده است، در صورتی‌که این موانع و تعرفه‌ها به زودی برطرف نشود، ما برای تمام خودروهای اروپایی تعرفه گمرکی 20 درصدی اعمال خواهیم کرد.تعرفه 20 درصدی البته کمتر از میزانی است که ترامپ پیشتر در ابتدای سال به آن اشاره کرده بود؛ چراکه در ماه می کاخ سفید اعلام کرد واشنگتن به دنبال اعمال تعرفه وارداتی خودروهای ورودی از کانادا، ژاپن، مکزیک، آلمان و کره جنوبی است.

 

جنگ سنگین اینستاگرام با یوتیوب و توییتر بر سر «ویدیو، پادشاه آینده» کلید خورد

تولیدکنندگان محتوای داخلی هر روز با ابزارهای کنترلی تازه‌ای مواجه می‌شوند که رقابت آنها را غول‌های اینترنت دشوارتر و عرصه را برای بسترهای ویدیویی خارجی بازتر می‌سازد. تلاش برای به کنترل درآوردن کامل اختیار ویدیو توسط صداوسیما و همراهی برخی قانونگذاران با این رویکرد، عملاً تولید محتوا و عرضه آن را پیچیده‌تر از قبل و چه بسا در برخی عرصه‌ها ناممکن می‌سازد. اینستاگرام با رونمایی از سرویس تازه خود، جنگی سخت برای در اختیار گرفتن مخاطبان ویدیویی با یوتیوب و توییتر آغاز کرده است؛ رقابتی که نشان می‌دهد غول‌های اینترنت بیش از پیش به این باور مشترک دست یافته‌اند که ویدیو محتوای برتر در آینده اینترنت است. در مقابل در ایران فضا به سمتی رفته که قرار است، تولیدکنندگان ویدیو با مقررات کنترلی سخت با رویکرد انحصاری مواجه شوند که عرصه را بیش از پیش از دست تولیدکنندگان داخلی خارج می‌کند و به دست تولیدکنندگان خارجی می‌سپارد.

 

بورس،دلالان با لباس تولید را شناسایی کرد

مدیرعامل بورس کالا از لزوم مقابله با دلالان و سوداگرانی می گوید که با پوشیدن لباس تولیدکنندگان، باعث افزایش تقاضای کاذب محصولات پتروشیمی و فلزی در بازار و کمبود مواد اولیه برای تولیدکنندگان واقعی می شوند. عرضه محصولات پتروشیمی و فلزی با نرخ ارز 4200 تومانی که باعث ارزانی آنها نسبت به کشورهای همسایه می شود، سبب جولان دلالان و سوداگرانی شد که اقدام به صادرات این محصولات می کنند.البته پس از این مشکلات، دولت تصمیم گرفت صادرات محصولات پتروشیمی را ساماندهی کرده و جلوی دلالان را بگیرد بر این اساس، صادرات به تولیدکنندگان محدود شد.بنابراین، مقرر شد برای جلوگیری از هرگونه تخلف احتمالی، صادرات مواد اولیه صنایع پایین دستی از سوی واحدهای تولیدی عرضه کننده در بورس کالا و با ارایه تاییدیه رسمی به اشخاص حقیقی و حقوقی از واحدهای تولیدی محصول انجام شود؛ در غیر این صورت از صادرات محموله های موضوعی جلوگیری می شود.

 

دولت،گام دوم ساماندهی سکه را برداشت

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بورس کالا و شرکت کارگزاری بانک ملی ایران در آستانه دومین دور عرضه سکه های پیش فروش شده که از بیست و ششم تیرماه آغاز می شود، تفاهمنامه همکاری امضا کردند. پس از آغاز اجرای برنامه یکسان سازی ارز از بیست و یکم فروردین، بانک مرکزی دور جدید پیش فروش سکه را در سررسیدهای یک ماهه، سه ماهه، 6 ماهه، 9 ماهه، یک ساله، 18 ماهه و 2ساله کلید زد.دومین دور عرضه سکه های پیش فروش شده بیست و ششم تیرماه آغاز می شود.در شعبه های بانک ملی ایران پیش فروش سکه در سررسید 9 ماه، یک میلیون و 410 هزار تومان و یک ساله یک میلیون و 350 هزار تومان انجام می شود.قیمت سکه برای سررسید 18 ماه، یک میلیون و 245 هزار تومان و سررسید 2 ساله یک میلیون و 160 هزار تومان تعیین شده است.

 

لاریجانی از دولت در برابر طلبکاران موسسات دفاع کرد

رییس قوه قضاییه با حضور در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی به تشریح اقدامات و عملکرد قوه قضاییه پرداخت. رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: دولت ۳۰ هزار میلیارد تومان تا همین جا به این موسسات تزریق کرده تا مردم به پولشان برسند و دستگاه قضایی هم همه اموال اینها را بلوکه کرد اما این همه مشکلات را رفع نمی‌کند. در یک مقطع افراد با دارایی زیر ۵ میلیون تومان شناسایی شدند و در مرحله بعدی رقم افزایش یافت و به همین ترتیب پیش رفتیم اما همه کار این نیست و باید مردم هم نسبت به سرمایه‌گذاری‌های خود دقت کنند. امروز تا سقف یک میلیارد تومان را تصویب کردیم تا پرداخت صورت گیرد اما بدانید تا همین جا هم دولت زیر بار مسئولیت رفته است و بعید است بتواند همه مبالغ پرداختی را جبران کند.

 

دلار،فشار خون مسکن را پایین آورد

خبر التهاب مجدد دلار در اولین روز هفته در حالی به گوش رسید که سیگنال‌هایی از قرار گرفتن بازار مسکن در مسیر رکود دریافت شد.هیجانات بازار ارز هنوز فروکش نکرده است. بعد از آن‌که نرخ دلار قاچاق در هفته‌ی گذشته در محدوده ۷۴۰۰ تومان بود، امروز طبق گزارشات میدانی، ابتدا مرز ۸۰۰۰ تومان را شکست و سپس به ۷۸۰۰ تومان برگشت. اما اولین نشانه‌ها از بازار مسکن که در سومین ماه از سال ۱۳۹۷ حاکی از افت ۶۶ درصد معاملات دارد؛ چرا که توان مردم به قیمت‌های فعلی مسکن نمی‌رسد و عمده خرید و فروشها در اردیبهشت ماه از سوی سرمایه‌گذارانی بوده که حالا مجددا به سمت بازار ارز رفته‌اند.

 

خرداد،تورم تک رقمی را برای خود ثبت کرد

شاخص قیمت کل برای خانوارهای شهری در خرداد ماه ١٣٩٧ به عدد ١١٦.١ رسیده است که نسبت به ماه قبل ١.٧ درصد افزایش را نشان می‌دهد. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به ماه جاری برای این دسته از خانوارها هم ٨.٢ درصد اعلام شده است.بنا بر اعلام مرکز آمار در خرداد ماه ١٣٩٧ عدد شاخص کل (١٠٠=١٣٩٥) به ١١٦.٢ رسیده است که نسبت به ماه قبل ١.٩ درصد افزایش را نشان می دهد. در این ماه درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ١٠.٢ درصد اعلام شده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ١٠.٢ درصد بیشتر از خرداد ١٣٩٦ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کردند که نسبت به این اطلاع در ماه قبل (٨.٣ درصد) ١.٩ واحد درصد افزایش یافته است.این میزان افزایش در درصد تغییر شاخص نسبت به ماه مشابه سال قبل (١.٩ واحد درصد) در یک ماه، از فروردین ١٣٩٢ تاکنون بی سابقه بوده است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به خرداد ماه ١٣٩٧ به ٨.٢ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (٨.٠ درصد) ٠.٢ واحد درصد افزایش نشان می دهد.همچنین شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٤.٢ درصد و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» ٠.٩ درصد افزایش را نشان می دهد. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به خرداد ماه ١٣٩٧ برای این دو گروه به ترتیب ١٠.٥ و ٧.٣ درصد است.

 

اردیبهشت،ترمز 4 خودرو را کشید

اردیبهشت ماه امسال تولید چهار مدل سواری در خودروسازان داخلی متوقف شد.در این مدت تولید پارس تندر متوقف شده و از ۹۵۱ دستگاه در اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ به صفر کاهش یافت.تولید ام‌وی‌ام ۵۵۰ نیز با کاهش ۱۰۰ درصدی همراه بوده و از ۷۰۹ دستگاه در اردیبهشت ماه سال گذشته به صفر رسید.تولید آسا B۵۰ هم ۱۰۰ درصد کاهش یافته و از ۹۹ دستگاه در اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ به صفر کاهش یافت.اردیبهشت ماه امسال تولید جک J۵ نیز متوقف شده و از ۵۲۹ دستگاه در اردیبهشت ماه سال گذشته به صفر رسید.گذشته از خودروهای یاد شده اما تولید باقی خودروهای سواری افزایش یافته است به‌گونه‌ای که اردیبهشت ماه امسال تولید انواع سواری با افزایش ۴۰.۱۸ درصدی نسبت به اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ همراه بوده است.

 

موتورسیکلت‌های آمریکایی؛ نخستین قربانی جنگ تجاری اروپا و آمریکا شدند

اروپا در واکنش به اقدام آمریکا در افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم، تعرفه واردات موتورسیکلتهای آمریکایی را ۲۵ درصد افزایش داد. دونالد ترامپ – رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا – چند ماه پیش با وجود مخالفت های بسیار از سوی جمهوری‌خواهان و سایر کشورها، قانونی را تصویب کرد که طبق آن، تعرفه واردات فولاد ۲۵ درصد و آلومینیوم ۱۰ درصد برای واردات از اروپا به آمریکا تعیین شد.دونالد ترامپ برای تصویب این قانون بر این باور بود که افزایش تعرفه‌ها می تواند از کسب و کار و مشاغل آمریکایی حمایت کند این در حالیست که بسیاری از اقتصاددانان می گویند تاثیر افزایش قیمت برای کاربران فولاد و آلومینیوم مانند صنایع خودروسازی و نفت مشاغل بیشتری را در مقایسه با محدودیت‌هایی که واردات ایجاد می‌کند، نابود خواهند کرد.

 

ابوظبی پالایشگاه هند را خرید

شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) ۲۵ درصد از پالایشگاه هند را خریداری کرد.شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) بیش از ۲۵ درصد از پالایشگاهی در هند را با هزینه ای بالغ بر ۴۴ میلیارد دلار  از شرکت نفت "بهارات پترولیوم" خریداری کرد.براساس گزارش شرکت ادنوک، این شرکت طی ۵ سال آینده بیش از ۴۵ میلیارد دلار در حوزه نفت و گاز و توسعه شبکه ها سرمایه گذاری خواهد کرد.

 

موج گرانی گوشت قرمز فروکش کرد

از بازار مواد غذایی هم خبر می‌رسد قیمت انواع گوشت قرمز که در هفته‌های اخیر با افزایش قیمت محسوسی روبرو شده بود به طور نسبی با کاهش قیمت همراه شده اما هنوز قیمت‌های پیش از موج گرانی بازنگشته است. البته مدیرکل دفتر تامین، توزیع، تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهاد کشاورزی در این باره گفت که ممنوعیت صادرات دام زنده که از سوی وزارت صنعت معدن و تجارت اعلام شده، سبب شد قیمت دام زنده از حدود ۲۴ هزار تومان به حدود ۲۲ هزار تومان کاهش یابد که البته عوامل دیگری نیز در کاهش قیمت دام زنده دخیل بوده است.

 

هاتگرام و طلگرام به نفع تلگرام،180 درجه چرخیدند

تهدیدها و خطرات هاتگرام و تلگرام طلایی به عنوان نسخه‌های فارسی تلگرام این روزها خبرساز شده‌ است زیرا علیرغم اتفاق نظر در کشور برای رفع انحصار از پیام رسان‌ خارجی، اکنون نسخه‌های بومی تلگرام با ظاهری موجه راه تلگرام را ادامه می‌دهند. اما علی‌رغم اینکه پیش‌بینی می‌شد باز ماندن نسخه های فارسی تلگرام و برخورد نکردن با VPNها برای یک دوره کوتاه مدت گذار در هفته‌های اول و دوم فیلتر تلگرام دیده شده باشد، اما این رویه باعث کند شدن رشد مهاجرت مردم به پیام‌رسان‌های داخلی شده است و بسیاری از کاربرانی که به پیام‌رسان‌های داخلی آمده‌اند به دلیل باز بودن این سرویس‌ها در حال بازگشت به تلگرام هستند.

 

سکه و ارز باز هم رکورد خود را شکستند

امروز در صرافی‌ها، هر قطعه سکه طرح قدیم دو میلیون و ۶۶۴ هزار تومان و سکه طرح جدید دو میلیون و ۴۸۳ هزار تومان به فروش رسید.امروز در صرافی‌ها، هر قطعه سکه طرح قدیم دو میلیون و ۶۶۴ هزار تومان و سکه طرح جدید دو میلیون و ۴۸۳ هزار تومان به فروش رسید.همچنین نیم سکه با قیمت یک میلیون و ۲۹۲ هزار تومان، ربع سکه ۷۱۲ هزار تومان و سکه یک گرمی ۳۹۹ هزار تومان داد و ستد شد.امروز ارزش هر گرم طلای ۱۸ عیار ساخته نشده در بازار طلای تهران، ۲۳۰ هزارتومان و هر انس طلا ۱.۲۶۹ دلار و ۴۹ سنت است.

 

آیت الله لاریجانی،اختاپوس رسانه ای برای فساد اقتصادی را برملا کرد

آیت الله آملی لاریجانی بیان داشت: کار دستگاه قضایی فصل خصومات است و باید دعاوی را حل و فصل کند و نمی‌تواند هر روز با رسانه‌ها سرشاخ باشد. شما می‌دانید که اختاپوس رسانه‌‌ای غربی تلاش می‌کند تا برای ما هزینه ایجاد کند.وی گفت: هرچند که ما معتقدیم که قوه قضاییه باید پرونده‌های مورد توجه افکار عمومی را در لحظه اطلاع رسانی کند و تلاش مان هم در همین مسیر بوده اما نباید فراموش کنیم که کار دستگاه قضایی چیزی فراتر از حضور در فضای رسانه ای است و ما باید در یک فضای تعادلی میان رسانه و رسیدگی به پرونده ها حرکت کنیم.وی در رابطه با پرونده های مفاسد اقتصادی و نحوه مقابله با مفاسد اقتصادی گفت: بحث مفاسد اقتصادی تنها مختص به کشور ما نیست و تقریبا مسئله اول تمام کشورهاست و قوه قضاییه درست عمل کرده و به پرونده های بزرگی مثل پرونده سه هزار میلیاردی و مه آفرید رسیدگی کرده و برخوردها قاطع بود و حکم اعدام صادر شد. 600 میلیارد تومان هم جریمه مالی کرده است اما فساد اقتصادی را باید از ریشه حل کرد.

 

دستگاه قضا،اسناد جعلی واردات خودرو را کشف کرد

وی در خصوص اینکه گفته می شود قوه قضاییه با مسئله قاچاق برخورد قاطع ندارد گفت: قوه قضاییه در بحث اموال توقیفی کار زیادی نمی کند و در خصوص قاچاق کالا گمرک ها باید نظارت زیادی داشته باشند.رییس دستگاه قضا تاکید کرد: ما اسناد جعلی را در دستگاه های اجرایی کشف کردیم. در این خصوص اختلاف نظرهایی بین دستگاه قضایی و دستگاه اجرایی وجود دارد که البته حق با قوه قضاییه است. به عنوان مثال ما اعتقاد داریم که در بحث ورود خودروهای گران قیمت به کشور تخلف صورت گرفته اما گمرک می گوید که تخلفی رخ نداده است. که ما اسنادی برای اثبات تخلف در این زمینه داریم.

 

فهرست ۱۳۳۹ قلم کالای ممنوعه وارداتی اعلام شد

وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به سازمان توسعه تجارت براساس مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی اعلام کرد ثبت سفارش ۱۳۳۹ قلم کالا ممنوع شد.بر این اساس بسیاری از کالا‌های مصرفی و خوراکی که مشابه تولید داخل دارند برخی مواد معدنی، سنگ‌ها، میوه، مواد متشکل از چرم، مصنوعات چوبی، و خودرو در این اقلام مشاهده می‌شود.اقلام منتشر شده، جزء تعرفه‌های گروه چهارم کالای وارداتی محسوب می‌شود که دیگر ثبت سفارش نخواهد شد و ارز به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد، پیش از این ۳ گروه کالایی برای دریافت ارز دولتی تعیین شده بودند.

 

گردشگری،حساب اقماری گردشگری را تکذیب کرد

رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه متأسفانه حساب اقماری گردشگری وجود ندارد گفت: طبق آمارهای جهانی سهم گردشگری در ایران نسبت به تولید ناخالص داخلی ۷.۵ درصد است. از این رو نیاز است بانک مرکزی، مرکز آمار ایران و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سهم گردشگری خارجی و داخلی را در تولید ناخالص داخلی کشور به صورت دقیق محاسبه کنند. برای مثال سهم مستقیم و غیرمستقیم صنعت گردشگری در تولید ناخالص داخلی جهان حدود ۷ هزار میلیارد دلار درآمد گردشگری به صورت غیرمتسقیم و غیرمستقیم در تولید ناخالص داخلی جهان است. که براساس برآوردهای سازمان جهانی سفر، سهم گردشگری در اقتصاد ایران حدود ۷.۵ درصد از کل تولید ناخالص داخلی است.

 

اتحادیه امامان جمعه تونس،حج را تعطیل کردند

اتحادیه امامان جمعه تونس از مفتی این کشور خواستند در اعتراض به بالارفتن هزینه های حج وخرج کردن آن هزینه ها در راستای تجاوز علیه کشورهای عربی از سوی عربستان، حج امسال را متوقف کند.«فاضل عاشور» رئیس اتحادیه امامان جمعه تونس از عثمان بطیخ مفتی این کشور خواست با توجه به وضعیت اقتصادی وخیم این کشور، حج امسال را متوقف کند.وی با اشاره به اینکه بهتر است این هزینه ها برای بهبود اوضاع تونسی ها صرف شود، گفت: عربستان از اموال حج برای تجاوز به کشورهای عربی و اسلامی مانند سوریه و یمن استفاده می کند و این با شریعت اسلامی منافات دارد.سال گذشته  نیز «بشیر بن حسین» از مبلغان تونسی خواستار توقف حج شده و گفته بود که درآمدهای حاصل از حج به جیب آمریکا می رود.

 

فتا از کلاهبرداری با هک کردن مودم‌های خانگی هشدار جدی داد

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا گفت: بسیاری از کلاهبرداری های اینترنتی از طریق هک مودم های همراه و خانگی مردم انجام می شود و در نهایت صاحبان آن باید پاسخگوی مقامات قضایی باشند.وی حسن اعتماد بیش از حد یا کم دقتی هموطنان را علت اصلی وقوع چنین جرایمی عنوان کرد و اظهار داشت: یکی از مواردی را که کاربران کمتر به آن توجه دارند انتخاب پسورد(رمزگذاری) مناسب برای مودم های وایرلس یا « ADSL» است.رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا گفت: نداشتن اطلاعات کافی از نحوه استفاده صحیح از مودم های «ADSL» و انجام تنظیمات امنیتی دردسرهای زیادی را برای کاربران به وجود می آورد. مجرمان سایبری با بکارگیری و سوء استفاده از اکانت اینترنتی افراد مرتکب جرم می شوند در حالی که فرد قربانی باید در مقابل مقام قضایی پاسخگوی عملی باشد که آن را انجام نداده است. این مقام انتظامی ادامه داد: کاربران و استفاده کنندگان از مودم های وایرلس و «ADSL» در قبال اکانت خود مسئول هستند و بنابراین کاربران باید در مورد امنیت wifi به نکاتی همچون استفاده از یک پسورد قوی (wpa) قوی و امن (ترکیبی از اعداد، حروف و علامت) و نیز استفاده از یک نام مستعار توجه داشته باشند.سرهنگ نیک نفس گام دیگر افزایش امنیت مودم کاربران را مخفی سازی ssid یا به اصطلاح خاموش کردن ssid broadcasting عنوان کرد و گفت: کاربران می توانند در تنظیمات مربوط به وایرلس مودمشان این گزینه را پیدا کرده و با خاموش کردن این قابلیت نام مودم خود را از لیست وایرلس ها ناپدید کنند.

 

بحرین با آمریکا بر سر خرید اف-16 به توافق رسید

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که شرکت لاکهید مارتین برای فروش جدیدترین توع جنگنده‌ اف16 به بحرین، قراردادی با این کشور امضا کرده است.وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) اعلام کرد که شرکت لاکهید مارتین و دو شرکت وابسته به آن قراردادی به ارزش 1.1 میلیارد دلار را برای تولید جنگنده‌های اف16 برای فروش به بحرین امضا کرده‌اند.این قرارداد که کلیات آن ماه نوامبر اعلام شده بود درباره تولید 16 جنگنده از نوع اف-16 بلاک-70 برای بحرین است و تا 30 سپتامبر 2023 به بحرین تحویل داده می‌شود.با انعقاد این قرارداد، بحرین یکی از نخستین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است که به این نوع از جنگنده‌ها که ارتقا یافته ترین جنگنده‌های مدل اف-16 است، دست می‌یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha