پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
بازدید جمعی از اساتید دانشگاه کشور سوریه از دانشگاه ادیان

حوزه/ معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع)، گفت:روش توهین و جاهل خطاب کردن پیروان و علمای سایر ادیان و مذاهب روشی ناپسند در ادبیات اسلام و اهل بیت علیهم السلام است و همیشه به ما توصیه شده است که با استدلال و مباحث علمی در رابطه با سایرین بحث کنیم و از توهین و تحقیر دیگران بپرهیزیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، جمعی از اساتید دانشگاه کشور سوریه به همراه تعدادی از مسئولین دانشگاه مذاهب اسلامی تهران در دانشگاه ادیان و مذاهب قم حضور یافتند و با فعالیت های این مرکز علمی آشنا شدند.

در این جلسه که علاوه بر اساتید سوری، حجت الاسلام جهانگیری سهروردی مدیرکل دفتر همکاری های علمی بین المللی، دکتر ابراهیمیان معاون پژوهشی و دکتر باقری مشاور حوزوی از دانشگاه مذاهب اسلامی تهران نیز حضور داشتند، ابتدا آقای دکتر صالحی از مسئولین دانشگاه ادیان و مذاهب به معرفی فعالیت های این دانشگاه پرداخت.

وی در این جلسه با بیان اینکه حدود 2000 دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه ادیان و مذاهب در حال تحصیل هستند گفت: این دانشگاه شامل 6دانشکده ادیان، مذاهب، شیعه شناسی، عرفان و تصوف، فلسفه و مطالعات زن و خانواده می باشد.

صالحی بیان داشت: رشته های درسی این دانشگاه به تفکیک دانشکده ها شامل ادیان ابراهیمی و ادیان شرقی در دانشکده ادیان، مذاهب فقهی و مذاهب کلامی در دانشکده مذاهب، کلام شیعه، تاریخ شیعه و فرق شیعه در دانشکده شیعه شناسی، فلشفله اخلاق، فلسفه دین و فلسفه علم، فلسفه و کلام اسلامی در دانشکده فلسفه، حقوق زن در اسلام و سایر ادیان در دانشکده مطالعات زن و خانواده و همچنین علوم عرفان و تصوف اسلامی در دانشکده عرفان و تصوف می شود.

وی  در ادامه با بیان اینکه 500نغر از دانشجویان این دانشگاه بصورت مجازی تحصیل می کنند اظهار داشت: حدود 300 عنوان کناب که 50عنوان آن در زمینه دین مسیحیت است در انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب به چاپ رسیده است.

حجت الاسلام والمسلمین ایمانی عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب قم و معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع)، حجت الاسلام والمسلمین طیاری قائم مقام ریاست دانشگاه، دکتر انصاری عضو هیات علمی دانشگاه و جمع دیگری از اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب قم هم در آن حضور داشتند  حجت الاسلام والمسلمین ایمانی به برخی پرسش های اساتید سوری پاسخ داد.

وی در بخشی از سخنان خود که با زبان عربی بیان شد با اشاره به سفرهای متعدد حجت الاسلام والمسلمین  نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب به بیش از 100 کشور جهان و تشخصی مشکلات روز در زمینه ادیان و مذاهب گفت: امروزه یکی از مشکلات عمده بشریت این است که ادیان و مذاهب مختلف با هم هیچ گونه آشنایی ندارند. حتی مسلمانان از فرق و مذاهب دیگر مطلع نیستند. بطور مثال مذهب رسمی در کشور عمان که همسایه جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود، مذهب اباضی است که در ایران هیچکس با آن آشنایی ندارد. لذا این دانشگاه تاسیس شد تا مشکل بی اطلاعی ادیان و مذاهب از یکدیگر در حد توان دانشگاه حل شود.

حجت الاسلام والمسلمین ایمانی در ادامه با اشاره با استفاده دانشگاه از اساتید مسیحی و پیرو سایر ادیان و مذاهب برای تدریس در حوزه دینی و مذهبی خودشان در دانشگاه ادیان و مذاهب افزود: ما برای تدریس دروس مرتبط با مسیحیت کرسی درس برای اساتید خارجی مسیحی داریم، برای تدریس دروس مرتبط با هندوئیسم و سایر ادیان هم همینطور. کرسی تدریس در رابطه با مذاهب اسلامی هم توسط برخی اساتید همان مذهب برقرار است.

معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع)در بخش دیگری از سخنان خود افزود: روش توهین و جاهل خطاب کردن پیروان و علمای سایر ادیان و مذاهب روشی ناپسند در ادبیات اسلام و اهل بیت علیهم السلام است و همیشه به ما توصیه شده است که با استدلال و مباحث علمی در رابطه با سایرین بحث کنیم و از توهین و تحقیر دیگران بپرهیزیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه ادیان و مذاهب قم از برترین دانشگا های کشور است گفت: سعی ما بر این است از کلام حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام که در نامه خطاب به مالک اشتر پیروی کنیم. ایشان در آن نامه فرمودند، مردم یا مسلمان اند و برادران دینی تو و یا در آفرینش همانند تو هستند و نگاه ما هم به سایرین برگرفته از همین فرمایش است.

در پایان این دیدار خانوم دکتر سوسن الحیدری معاون سابق وزیر بهداشت سوریه به نمایندگی از اساتید دانشگاه این کشور از پذیرایی و مطالب ارائه شده در دانشگاه ادیان و مذاهب قم تقدیر و تشکر نمود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha