شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ دیدار صمیمی کارکنان مرکز فناوری و اطلاعات حوزه علمیه با آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیرحوزه های علمیه گفت: نقش مجموعه فناوری یک نقش خدمت رسان، پیشران و هدایت گر نسبت به همه برنامه هایی است که تدوین می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، آیت الله علیرضا اعرافی در نشست صمیمی با  مسئول و کارکنان مرکز فناوری و اطلاعات حوزه های علمیه که در سالن آیت الله حائری مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد، اظهار داشت: این جلسات به صورت سلسله وار با هر بخشی از مرکز مدیریت برگزار می شود و هدف از آن تقدیر و تشکر ازمجموعه ها است و  نیز مروری اجمالی به اقدامات و فعالیت های انجام شده و دور نمای اجمالی از آینده حرکت های مجموعه امی باشد.

وی افزود: این جلسات می تواند در تقویت روح سازمانی و همبستگی مؤثر باشد و تصویر جامع تری از افق های پیش رو را ترسیم کند.

مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه در مسیر حرکت شما کاستی هایی وجود دارد، افزود: مدیریت حوزه وارد عرصه های بزرگی شده است و در تدوین اسناد بالا دستی در سال 96 از این اسناد عبور کرده است.

حداقل 500 عنوان برنامه  در دور جدید مدیریت

وی ادامه داد: این حجم کار واقعابالا است درعین اینکه بودجه های جاری ما نصف شده و بودجه عمرانی ما کلا قطع شده است درحالی که حداقل 500 عنوان برنامه  در دور جدید مدیریت داریم که در قالب برنامه 5 ساله، خطوط اصلی آن ترسیم خواهد شد.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه باید در تحقق اهداف بلند و آرمان های بزرگ تلاش کنیم، گفت: همه ما باید در نهاد حوزه به ارزش های اخلاقی و معنوی سازمانی توجه کنیم، چون در اندیشه اسلامی نظام اخلاقی و معرفتی وجود دارد که در سازمان ها به ویژه حوزه باید تجلی پیدا کند.

وی عنوان کرد: ما آن نگاه اخلاقی سازمانی به ویژه با آن رویکرد حوزوی را باید در زوایا و ابعاد کار متجلی کنیم که مهمترین مورد این است که کار در حوزه را شغل ندانیم و کارمان را در برابر مزدی ناچیز ارزیابی نکنیم که این رویکرد اگر ایجاد شود از لحاظ کمی متفاوت می شود و از نظر باطن نیز تغییر پیدا می کند.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: کسی که در یک نهاد معنوی و اخلاقی حوزوی فعالیت و کار انجام می دهد، نباید آن را غیر خالص و در برابر مزد انجام دهد در حالی که رویکرد ما باید خالص و معنوی باشد و این نگاه اگر در بین ما تقویت شود با همه زوایای کار و ابعاد مختلف فعالیت ما اثر گذار تر می شود.

وی با اشاره به این که روح کار سازمانی باید در فضای حوزه باشد، افزود:  این نیاز به آگاهی، بصیرت، معرفت  دارد و انسان هوشمند عمر خود را با ارزش های مادی معامله و تبادل نمی کند.

آیت الله اعرافی مطرح کرد: دوره جدید مدیریت نزدیک آستانه دو سالگی خود است و نمی خواهیم روی آن چه انجام شده، مانور و گزارش دهیم؛ اما علی رغم نصف شدن بودجه ها و عدم افزایش نیرو قدم های بزرگی در بخش های مختلف برداشته شده است.

از طراحی نظام های جامع و اسناد کلان بالا دستی عبور کردیم

وی با بیان اینکه امروز حرکت مدیریت حوزه بر پایه همه تجارب پیشین بر اساس یک نظریه است، ابراز داشت: یک منظومه فکری بر حرکت حوزه حاکم است و با نگاه نظری و منظومه ای و نظام مند کار در حال پیش رفتن است به عنوان مثال برای اولین بار است حوزه می  تواند بگوید از طراحی نظام های جامع و اسناد کلان بالا دستی عبور کردیم که این نگاه منظومه ای و کلان است.

مدیر حوزه های علمیه گفت: همه باید امیدوار باشیم و به رغم همه گرفتاری ها و تنگ ناها، این مجموعه با قدرت در حال حرکت است و قله های  بلندی را فتح خواهد نمود.

وی توضیح داد: نکته ای که در منشور و اسناد آمده است ضرورت توجه همه به تحقق آن هدف بلند باز آفرینی و باز سازی نظامات حوزه ای و معارف و گنجینه های حوزوی در فضای مجازی است؛ حوزه ذخایر بزرگی دارد که باید در فضای رسانه و مجازی و در قالب های نرم افزاری تجلی پیدا کند.

آیت  الله اعرافی تصریح کرد: نکته بعدی این است که شما در همه برنامه های گذشته و جدید سهیم  دارید  و باید پشتیبان باشید و نقش مجموعه فناوری یک نقش خدمت رسان، پیشران و هدایت گر نسبت به همه برنامه هایی است که تدوین می شود.

وی افزود: جهت گیری های خوب سامانه ای و نرم افزاری  تمام برنامه ها را معنی دار و  پر سرعت می کند و زمینه ای می شود برای آنکه تحولات علمی، فکری و نظریه ای رخ دهد.

مدیر حوره های علمیه به بحث های نظارت و ارزیابی و رتبه بندی اشاره کرد و گفت: ما در پیش روی خود برنامه های مهمی برای نظارت داریم، ارزیابی و رتبه بندی ها با این حال هنوز کار دقیق در این زمینه نداریم و باید آموزش و پژوهش، بین الملل و بخش های مختلف نظام نظارتی و ارزیابی و نرم افزارها ی مناسب داشته باشند.

زمینه های کاربست هوش مصنوعی و ابعاد مختلف آن در علوم  وتحقیقات اسلامی تجلی پیدا کند

وی بیان کرد: بحث فراهم آوردن زمینه های کاربست هوش مصنوعی و ابعاد مختلف و مرتبط با آن در تحقیق، نظریه پردازی و اجتهاد حوزه ای است و باید این نظریات، رویکرد ها و زمینه ها را فراهم کنیم که در علوم اسلامی و قلمرو اجتهاد وتحقیقات اسلامی تجلی پیدا کند.

آیت الله اعرافی تسهیل ارائه خدمت به طلاب و پایه ریزی فرایند های آسان و راحت را مورد تأکید قرار داد و اظهار کرد: وقتی به دار الشفا مراجعه می کنم شرمسار می شود چرا که با همه اقدامات صورت گرفته مشکلاتی دارد در حالی که امروزه دیگر صف و جمع شدند و رفت و آمد ها معنایی ندارد؛ آسان سازی خدمات و فرایند ها هدف کلان و مهمی است که در سال 97 امیدواریم شاهد خیز جدید و تحولات خوبی در این زمینه باشیم.

وی به برنامه 5 ساله اشاره کرد و افزود: نقش خود را هم از منظر تخصصی باید ایفا کنید هم آنکه پشتوانه آن برنامه در نرم افزار،  نظارت، ارزیابی و هدایت  باشید.

مدیر حوزه های علمیه به تعامل حوزه با نهاد های دیگر اشاره کرد و گفت: ضمن جفظ همه ساختار ها مدیریت، باید بتواند یک نقش هماهنگ ساز و هم افزای میان مراکز و نها های حوزه ایفا کند.

وی با بیان اینکه اکنون  در 20 حوزه واسپاری اختیارات به استان ها را  داریم، افزود: باید به جایی برسیم درس های فلسفه، کلام، تحقیقات گوناگون و مقالات  شبکه هایی داشته باشیم که دانش حوزه را برای تولید بیشتر در دسترس تر قرار دهد.

 خبرگزاری حوزه  اولویت ویژه مرکز فناوری و اطلاعات باشد

آیت الله اعرافی گفت: در بحث خبرگزاری حوزه واقعا جای کار بیشتر وجود دارد و هرچه در این قسمت کار کنیم نه تنها به معنی خبرگزاری عادی و سطحی، بلکه به معنای اطلاع رسانی های جامع از حوزه باید مورد توجه قرار بگیرد و اولویت ویژه در کار شما داشته باشد.

وی با بیان اینکه شورای فضای مجازی راه اندازی شده و نیاز به برنامه ریزی و تحقیق بیشتر برای محتوای خوب دارد، گفت: به بحث اتوماسیون و شبکه های نرم افزاری و موبایلی باید بیشتر بپردازیم.

 

 

 

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha