جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین عسکر دیرباز-عضو خبرگان رهبری

حوزه/ عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: مسئولان دستگاه قضایی به هیچ وجه نباید در پرونده های مرتبط با مفاسد افراد بانفوذ و صاحب قدرت، سستی و مماشات و تعللی داشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمین عسکر دیرباز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، ضمن گرامیداشت هفته قوه قضائیه ابراز داشت: این روزها یادآور شهادت مظلومانه آیت الله دکتر بهشتی و یارانش در واقعه هفتم تیر حزب جمهوری اسلامی در سال 60 است؛ این شهید والامقام در راس دستگاه قضایی، خدمات ماندگاری برای کشور و نظام اسلامی انجام داد که هیچ گاه از اذهان و خاطره ها فراموش نمی شود.

وی افزود: طبعاً مثل هر ساله مسئولان و مدیران قوه قضائیه در طول این هفته، اهم برنامه ها و فعالیت های خود را به مردم و رسانه ها گزارش می دهند که حرکت خوب و پسندیده ای است و باید این گزارش دهی ها، به صورت مستمر و دقیق صورت گیرد.

رئیس دانشگاه قم بیان داشت: بی شک همه کسانی که در این قوه به شهادت رسیده اند الگوی عمل برای مسئولان و دست اندرکاران دستگاه قضایی هستند و ان شاءالله که با سرلوحه قراردادن این شهیدان به خصوص شهید بهشتی شاهد بهبود بیش از پیش کیفیت و کار قوه قضاییه در عرصه ها و ابعاد گوناگون باشیم.

وی گفت: از جمله جنبه های مثبت فعالیت دستگاه قضایی در سال های اخیر این بوده که فرآیند تشکیل پرونده و مراحل دادرسی منضبط تر شده ، هر چند که کماکان معضل اطاله دادرسی وجود دارد اما قدم های خوبی برای کاهش این مساله برداشته شده که جای تقدیر دارد.

حجت الاسلام و المسلمین دیرباز همچنین افزود: اصلاح قانون مجازات اسلامی و ارایه لایحه آن به مجلس از دیگر کارهای خوبی بوده در این دوره انجام شده است.

وی بیان داشت: با این حال در مواردی مواجه هستیم که فرآیند دادرسی ها در محاکم و دادگاه ها طولانی می شود که این مساله برای بخش هایی که جنبه مدنی و یا حتی کیفری دارد، باعث می شود که طرفین دعوا بیش از حد در انتظار باقی بمانند و به تبع آن، احقاق حقوق دیرتر صورت بگیرد

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: به غیر از بحث اطاله دادرسی نسبت به پرونده های کلان و دانه درشت ها نیز باید در جامعه طوری اقدام شود که مردم کاملاً احساس کنند که قوه قضائیه با دانه درشت ها و جرایم بزرگ تر نیز با عدالت و قاطعیت تمام رفتار می شود و هیچ گونه تبعیض و مماشاتی در این باره رخ نمی دهد.

وی همچنین گفت: نکته حایز اهمیت دیگر این که در عمل قوه قضاییه باید بیشتر به فکر احقاق حق باشد تا فصل خصومات ؛ گاهی این طور استنباط می شود که دستگاه قضایی بیشتر به دنبال فصل خصومت است و حال آن که مهم تر از فصل خصومت، برقراری عدالت و احقاق حق است و این که نگذاریم حقی از صاحب حقی ضایع شود

رئیس دانشگاه قم تصریح کرد: همچنین در پرونده های مفاسد اقتصادی که جامعه روی آن ها و اخبارش حساس است باید طوری رفتار شود که این احساس برای مردم شکل بگیرد که دستگاه قضایی جمهوری اسلامی با فساد و اختلاس ها و حتی مسئولان و افراد منتسب به آن ها بدون تبعیض و بر اساس قانون برخورد می کند و ثابت کند که این طور نیست که میان جرایم افراد شناخته شده و دارای قدرت با افراد و شهروندان عادی تفاوتی وجود داشته باشد.

۳۱۳/۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha