پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
بهشتی

حوزه/ از نگاه شهید بهشتی انسان مسلمان حق يأس و نوميدى در درون خود را ندارد، چرا که اگر اعتقاد جدی به خدا و معاد و نصرت الهی داشته باشد، هیچ گاه خسته و مایوس و منفعل نشده بلکه در هر شرایطی امیدش به بهبود اوضاع و غلبه بر مشکلات را حفظ می کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، پس از گذشت سی و هفت سال از موعد عروجش همراه با دیگر شهدای حزب جمهوری اسلامی در واقعه هفتم تیر، هنوز هم درک تعبیر عجیب امام راحل برایمان سخت است، آن جا که در وصف آیت الله شهید بهشتی چنین فرمود: "بهشتی مثل یک ملت بود برای ملت ما"

با این همه تردیدی نداریم که این کلام ماندگار معمار کبیر انقلاب در توصیف یکی از صادق ترین و در عین حال مظلوم ترین یاران و شاگردانش نشانه ای است بس روشن مبنی بر عظمت شخصیت و تاثیرگذاری فوق العاده شهید بهشتی در پیروزی انقلاب اسلامی ، چنان که همین مساله جایگاه ایشان را در منظومه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی انقلاب اسلامی درخشان و ابدی می سازد.

شهید بهشتی، شخصیتی بود خودساخته که بیش از هر چیز خلوص و صفای درون عجیبی داشت که همین موضوع نیز بی گمان ریشه در روح و منش بزرگ او داشت تا آن جا که در سال های آغازین و پرتلاطم انقلاب همین ویژگی موجب شد که در مواجهه با همه مشکلات و گرفتاری ها و با وجود انواع و اقسام تهمت های ناجوانمردانه، صابر و مقاوم بایستد و این جملات زیبا و همیشه الهام بخش را بیان کند که: "ما زير بار سختى ها، مشكلات و دشوارى ها قد خم نمى كنيم. ما راست قامتان جاودان تاريخ خواهيم ماند. تنها موقعى سرپا نيستيم كه يا كشته شويم يا زخم بخوريم و برخاك بيفتيم، در غير اين صورت، هيچ قدرتى نمى تواند پشت ما را خم كند".

سعه صدر و صبوری گویا شاخصه جدایی ناپذیر زندگی این شهید والامقام است، چنان که همسر ایشان تعریف می کند: "من خصوصیتی را که از ایشان در مدت 29 سال زندگی دیدم، ملایمت و صبر بود. ایشان به قدری صبر و ملایمت و متانت به خرج می داد که انسان را خجالت زده می کرد. در سرتاسر زندگی این مرد مبارز و باتقوا یک مورد حتی عصبانیتی بی مورد به یاد ندارم"

در واقع همین باور و اندیشه نیز است که شهید بهشتی را در سایه ایمان به خداوند و اعتماد به نفس در سراسر عمر، به شخصیتی موفق و کاریزماتیک و در عین حال سعادتمند دنیا و آخرت تبدیل کرد تا آن جا که در عرصه جهاد اکبر و جهاد اصغر بر شیاطین کوچک و بزرگ جنی و انسی غلبه یافت و در نهایت ثمره این مجاهدت بی نظیر، بهشتی شدن بهشتی بود.

درباره شهید بهشتی و عظمت شخصیت و نیز آثار و برکات عملکرد ایشان در دوران پیش و به خصوص پس از پیروزی انقلاب اسلامی، می توان مقالات بسیاری نوشت و ساعت ها به بحث و نظر پرداخت اما آن چه به خصوص در شرایط امروز جامعه ما می توان از کلام و سیره ایشان الگوگیری کرد، تاکید ایشان بر پرهیز جدی از ناامیدی در زندگی و دچار شدن به یاس است، چنان که ایشان در جایی می گوید: "اگر در دام سختى ها گرفتار آمدى، نوميد مشو و دست از تلاش مكش، حركت كن و از خدا بخواه، زيرا تو هرگز نمى توانى پيش بينى قطعى كنى كه راهى به سوى خلاصى از اين سختى ها ندارى"

در حقیقت از منظر این شهید والامقام یک انسان مسلمان حق يأس و نوميدى در درون خود را ندارد، چرا که اگر اعتقاد جدی به خدا و معاد و نصرت الهی داشته باشد، هیچ گاه خسته و مایوس و منفعل نمی شود بلکه در هر شرایطی امیدش به بهبود اوضاع و غلبه بر مشکلات را حفظ می کند.

سید محمد مهدی موسوی

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha