شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
گزیده اخبار

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

بسمه تعالی

گزیده اخبار ایران و جهان/اخبار حوزه

آیت الله وحید قائله تفرقه انگیزان را خاتمه داد/ حجت الاسلام طیاری،تکلیف شرعی تبعیت از رهبری را روشن کرد/ آیت الله حسینی بوشهری،نقشه شوم نفوذی ها را برملا کرد/ مکرون دست به دامن پاپ شد

 

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

 

آیت الله وحید قائله تفرقه انگیزان را خاتمه داد

آیت الله العظمی وحید خراسانی در دیداری که با آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی داشتند، با تأکید بر فتوای پیشین خویش،با اشاره به اینکه تفرقه‌انگیزان در شیعه از فقاهت به دور هستند، افزودند: «واقعاً فقاهت در این‌گونه جریان‌ها از بین رفته، این کارها موجب اراقه دماء محترمه است، و دستور خود ائمه بر خلاف این است. واقعاً دستورات دین بر همین امر تأکید دارند، ثانیاً در روایت معتبره آمده است: صلوا فی مساجدهم، علاوه بر این، عیادت کنید مرضای آنها را، تشییع کنید جنازه های آنها را.»مرجع تقلید شیعیان عنوان داشتند: در روایات است که «کونوا لنا زیناً و لا تکونوا علینا شیناً». در این روایات دو مطلب آمده یکی نفی و دیگری اثبات. نفی این است که نباید با اتباع مذاهب دیگر دشمنی کرد، نباید به مقدسات آنها توهین نمود، لعن و سبّ بزرگان آنها جایز نیست، زیرا موجب دور کردن آنها از اهل بیت و معارف آنها می‏شود. در روایت می‏فرماید: «لاتکونوا علینا شیناً»، این جهت نفی قضیه است، اما جهت اثبات قضیه این است که فرمود: کونوا لنا زیناً و فرمودند در نمازهای جماعت آنها شرکت کنید، به آنها محبت کنید، از مرضای آنها عیادت کنید، سخنان و معارف ما را برای آنها بیان کنید.ایشان در پایان این دیدار گفتند: خداوند در قرآن می فرماید؛ «ولا یجرمنّکم شنئان قومٍ علی ألّا تعدلوا، اعدلوا هو أقرب للتقوی». استفتائی از ما شد، که این‏ها می‏گویند شیعه کافر است، و خون شیعه را حلال می‏دانند، باید با آنها چه کنیم؟ در پاسخ گفتیم، کسی که شهادتین را بگوید، نفس تلفظ به این دو کلمه، هم موجب حفظ خون و هم حفظ مال است. این وظیفه هر مسلمانی است که اگر یک وجب به مملکت اهل سنت در دنیا تعدی بشود از سوی کفار، وظیفه همه شیعه در قم است که باید دفاع کند و نگذارد آن نقطه مورد حمله کفار واقع شود. باید با آنها چنین بود در هر شرایطی. ولا یجرمنکم شنئان قومٍ علی ألّا تعدلوا، أعدلوا هو أقرب للتقوی. علمای عامه خیلی تقدیر نوشتند و این سندی شد.»

 

حجت الاسلام طیاری،تکلیف شرعی تبعیت از رهبری را روشن کرد

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی جعفرطیاری به مناسبت سالگرد ترور نافرجام مقام معظم رهبری طی سخنانی ضمن شکرگزاری به دلیل حفظ جان معظم‌له در این حادثه تروریستی  که امروز در محل نمازخانه دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شدگفت: تبعیت از فرامین مقام معظم رهبری تکلیف شرعی است و همگان باید قدردان نعمت وجود رهبری باشند. وی افزود: امروز با توجه به این که دشمنان از هر سو هجمه کرده و در صدد رخنه و نفوذ در بنای استوار انقلاب اسلامی هستند، وظیفه همگان است که با حفظ اتحاد و برادری و یکپارچه ساختن سیاست‌ها و موضع‌گیری‌ها از سوی تمام گروه‌های سیاسی و قوای خدمت‌گزار نظام اسلامی، حیله دشمنان را ناکام بگذارند.وی در پایان یادآور شد: الحمدلله مردم اکنون آگاه و بصیر و گوش به فرمان رهبری هستند و ما نیز وظیفه داریم بیش از گذشته در تبیین اندیشه‌های رهبری نظام در میان مردم بکوشیم، چرا که وجود رهبری نعمتی است الهی که در اختیار ما قرار دارد و شکرانه این نعمت چیزی نیست جز حفظ وحدت و توجه به اهمیت و جایگاه ولایت فقیه.

 

آیت الله حسینی بوشهری،نقشه شوم نفوذی ها را برملا کرد

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به این که رهبر معظم انقلاب برای کشور، شیعه و اسلام آبرو هستند، گفت: شخصیت رهبر عزیز هنوز هم حقیقتاً ناشناخته است. ما قدر شخصیت هایمان را واقعا و حقیقتا نمی دانیم. آیت الله حسینی بوشهری، سرخوردگی مردم نسبت به انقلاب، دست برداشتن مردم از اصول و اهداف انقلاب، بی اعتقادی نسل جوان، بی تفاوتی نسبت به قضایای مختلف و باز شدن دست نفوذی ها برای دست بردن به انقلاب را جزو تهدیدات داخلی برشمرد و اظهار داشت: این ها برای رهبری نگرانی ایجاد می کند و هر جا می توانیم باید با آن ها مقابله کنیم و این معنای شکرگزاری است.وی تأکید کرد: نفوذی های نفوذ کرده اند و با ایجاد نارضایتی میان مردم ضربه خود را می زدند. دشمن می خواهد ما را در آزمایش بزرگ قرار دهد ما در معرض امتحان بزرگ هستیم، ولی مشکلات و سختی ها نباید ما را از مسیر انقلاب جدا کند. باید پای انقلاب بایستیم. دشمن اگر این عکس العمل را ببیند مأیوس می شود ولی اگر همراهی مردم نباشد آن چه نباید اتفاق بی افتد، می افتد.

 

مکرون دست به دامن پاپ شد

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه برای پیدا کردن راه حلی برای مساله پناهجویان که منجر به اختلاف و تنش میان پاریس و رم شده است، دست به دامن پاپ فرانسیس شد.مکرون به همراه 'ژان ایو لو دیزاین' وزیر خارجه فرانسه به رم سفر و با پاپ فرانسیس و کاردینال 'پیئترئو پارولین' نخست وزیر واتیکان دیدار کرد. رئیس جمهوری فرانسه در سفر به ایتالیا با هیچ یک از نمایندگان دولت رم دیدار نخواهد کرد.رسانه های ایتالیایی در این باره نوشتند که مکرون در دیدار با پاپ به دنبال یک راه حل برای مساله پناهجویان است که منجر به تنش در روابط میان رم و پاریس شده است.دیدار میان مکرون با پاپ که نیم ساعت بطول انجامید، پشت درهای بسته در کتابخانه واتیکان برگزار شد. محور این دیدارموضوع پناهجویانی است که از آفریقا وارد اروپا می شوند . مکرون در این هفته ها، عامل یک برخورد تلخ با ایتالیا در رابطه با موضوع پناهجویان بود.گفتنی است که در روزهای اخیر پاپ فرانسیس نیز در باره مساله پناهجویان مداخله کرد و گفت: هر کشوری باید تا حد توان خود پذیرای پناهجویان باشد و دولت ها نیز باید در این راستا با احتیاط عمل کنند.مکرون در روزهای اخیر پیشنهاد کرد تا پناهجویان وارد نزدیک ترین و امن ترین کشور شوند که این به معنی پیاده شدن پناهجویان در بنادر ایتالیا و مالت است چرا که کشتی های نهادهای خیریه حامل پناهجویان نجات داده شده در مدیترانه به ندرت نزدیک به بنادر فرانسه می شوند.اظهارات مکرون منجر به واکنش 'متئو سالوینی' معاون نخست وزیر و وزیر کشور ایتالیا شد که رئیس جمهوری فرانسه را فردی متکبر خواند و گفت: 650 هزار نفر در عرض 4 سال وارد ایتالیا شدند و 430 هزار درخواست پناهندگی نیز ثبت شده است و 170 هزار پناهنده میهمان هتل ها، پادگان ها و آپارتمان های ایتالیا هستند که هزینه آن بالغ بر 5 میلیارد یورو است. اگر این برای مکرون یک مساله نیست، از او دعوت می کنیم تا دست از توهین کردن بردارد و در عمل بخشندگی اش را ثابت کرده و بنادر فرانسه را باز کند و دست از راندن زنان، کودکان و مردان در مرز 'ونتی میلیا ' بردارد.

 

رهبری خط مشی قوه قضائیه را ترسیم کردند

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضائیه با اشاره به موضوع مهم افکار عمومی و لزوم جلب اعتماد مردم و ضعف قوه قضائیه در این بخش، افزودند: ما باید در مقابل دشمن و بدخواه و توطئه‌گر و تهمت‌زن با قاطعیت عمل کنیم اما در مقابل مردم باید با تواضع و دلسوزی و محبت وارد شد و با آنان تفاهم کرد تا بتوان اعتماد افکار عمومی را جلب کرد.ایشان تأکید کردند: قوه قضاییه باید «مظهر عدالت» و «ملجأ مورد اطمینان و پناهگاه آرامش بخش مردم» برای احقاق حقوق فردی و عمومی باشد و اعتماد افکار عمومی را با تبلیغ درست یعنی انعکاس هنرمندانه و مؤثر واقعیات و عملکرد دستگاه قضایی و نیز حرکت و تحول مستمر درونی به‌دست آورد.

 

هشتمین دور از گفت‌وگوهای دینی ایران با کلیسای ارمنی لبنان آغاز شد

«ابوذر ابراهيمي‌تركمان»، رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي به منظور افتتاح هشتمين دور از گفت‌وگوی دینی اسلام و مسیحیت ارمنی حوزه سيليسی به لبنان سفر کرده و با اسقف آرام كشيشيان، رهبر ارامنه حوزه سيليسي، ديدار و گفت‌وگو كرد. در ادامه جاثليق آرام كشيشيان، رهبر ارامنه حوزه سيليسي با اظهار اينكه دنياي امروز دنياي گفت‌وگو است، بيان كرد: متقاعد كردن، هدف اصلي گفت‌وگو نيست؛ بله هدف شناخت از يكديگر است.ايران از طريق گفت‌وگو چهره واقعي و نظرات خود را بيان مي‌كند و از اين طريق ايران‌هراسي تعديل يافته است.هشتمين دور گفت‌وگوی دینی اسلام و مسیحیت ارمنی حوزه سيليسی ۶ تا ۸ تیرماه سال جاری با موضوع «اديان و محيط زيست» با همکاری مركز گفت‌وگوی اديان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و كليسای ارمنی حوزه سيليسی و با حضور انديشمندان مسلمان و مسيحي از ايران و لبنان، در «آنطلياس» لبنان برگزار می‌شود.محيط زيست و ارزش‌های مشترك اخلاقی در اديان الهی، تعامل رهبران اديان با محيط زيست با تاکید بر دو الگوی شاخص حضرت محمد (ص) و حضرت عيسی مسيح (ع)، تأثير محيط زيست سالم در زندگی فردی و اجتماعی از ديدگاه اسلام و مسيحيت و«انسان و طبيعت در آموزه‌های اديان اسلام و مسيحيت، موضوعات نشست‌هاي اين دور از گفت‌وگوها است.

 

قاضی دیوان عالی کشور،مبارزه با مفسدان اقتصادی در اولویت دستگاه قضایی قرار داد

حجت الاسلام و المسلمین محمود حاتمی نیا اظهار داشت: در حال حاضر اولویت دستگاه قضایی باید این باشد که ضمن افزایش دقت و حساسیت در رسیدگی به پرونده ها، مراقب باشد که به بهانه های مختلف، زمینه اطاله دادرسی فراهم نشود.وی افزود: آنچه مهم است این که حق مردم به درستی در دستگاه محکمه گرفته شده و مراقب باشیم که در این بین حقی تضییع نگردد.وی خاطرنشان کرد: بی شک کوتاهی در مقابله با مفاسد اقتصادی باعث کاهش اعتماد و رضایتمندی مردم می شود و از این رو نباید در این خصوص مماشات به خرج داد.حجت الاسلام و المسلمین حاتمی نیا همچنین بیان داشت: تمام کسانی که به نحوی به بیت المال دست اندازی می کنند، باید جدی با آن ها برخورد کرده و دستشان را قطع کرد و در ضمن با کسانی که علیه امنیت کشور اقدام می کنند نیز باید قاطعانه برخورد شود، چرا که امنیت کشور از همه چیز مهم تر است.

 

آیت الله العظمی سبحانی ،انگيزه فرانسوی ها برای حذف آیات قرآن درباره یهود را به چالش کشیدند

اخيراً طومارى امضاء شده از سوى سيصد شخصيت چپ گرا و راست گراى فرانسوى به مراكز اسلامى ارسال شده است و در آن درخواست شده كه رهبران دينى اسلامى آياتى از قرآن را كه درباره يهود سخن مى گويد از كتاب الله حذف نمايند.حضرت آیت الله سبحانی از مراجع معظم تقلید،‌ انگیزه درخواست این سيصد شخصيت سياسى فرانسوى را به چالش کشیده اند.ایشان فرمودند: اين نوع گرايش سريع سياستمداران دنياگرا را به وحشت انداخته و براى جلوگيرى از آن، برنامه هاى متنوعى دارند كه برخى در حال اجرا مى باشند. يكى از آن برنامه هاى موهون ساختن كلام الله مجيد است و اين درخواست در مسير اين هدف نامقدس قرار گرفته است كه اگر با شيطنت هاى خاصى بر آن موفق گردند، خواهند توانست تهمت تحريف، به قرآن بزنند، و به جهانيان وانمود كنند كه اگر كتاب مقدس تحريف شده، اين پديده نيز به قرآن راه يافته است. و از اين طريق از علاقه و كشش انسان هاى پاك به اين آيين را كاهش دهند.امضا كنندگان اين طومار از تاريخ گذشته عبرت نگرفته و براى جلب نظر صهيونيست هاى غاصب، چنين طومارى شيطنت آميز را امضا كرده و منتشر نموده اند. در حالى كه آنان از يك امر روشن چشم پوشى نموده اند و آن اين كه حساب يهودانى كه به آيين خود پايبند مى باشند و با مسلمانان رفتار خوبى دارند ـ حساب آنان ـ با صهيونيست هاى آدم كش و غاصب جدا است. گروه نخست در تمام كشورهاى اسلامى از احترام لازم برخوردارند در حالى كه گروه دوم كه پيوسته مسلمانان فلسطينى را از خانه و كاشانه بيرون كرده و هر روز آنان را بى خانمان تر مى سازند، منفور مسلمين و جهانيان مى باشند.

 

روحانی زندانی شیعه بحرینی تحت عمل جراحی قرار گرفت

سید صادق الشاخوری روحانی شیعه بحرینی که در زندان آل خلیفه به سر می برد، بعد از انتقال به بیمارستان، تحت عمل جراحی قرار گرفت.خانواده وی گفت: جراحی سید الشاخوری به خاطر کوتاهی مسئولین زندان بوده است و وی از سال 2014 میلادی از درد شدید رنج می کشیده و اداره زندان عمداً در خصوص وی کوتاهی می کرده و به درخواست درمان بی توجه بوده است.خانواده روحانی بحرینی اشاره کرد: برخی از افراد خانواده تلاش کردند که وی را در بیمارستان نظامی ملاقات کنند، امّا به آن ها اجازه ورود داده نشد.این خانواده نسبت به وضعیت سلامت سید الشاخوری بسیار ابراز نگرانی کرده و خواستار ملاقات و بررسی گزارش پزشکی وی شده است.شایان ذکر است که سید صادق الشاخوری در تاریخ ماه مه 2013 میلادی بازداشت شده و به اتهام سابقه سیاسی به زندان ابد محکوم شد.به ادعای وی، مقامات آل خلیفه در زیر شکنجه اعتراف گرفته اند.

 

آستان مقدس عباسی؛"فتوای دفاع مقدس"را جشن می گیرد

آستان مقدس عباسی برای برگزاری مراسم سالانه جشنواره صدور فتوای جهاد کفایی از سوی حضرت آیت الله سیستانی که منجر به تحقق پیروزی بر گروهک های تروریستی داعش شد، مقدسات عراق را حفظ کرد و توطئه هایی که هدفشان فروپاشی وحدت ملت بود را ناکام گذاشت، آماده می شود.بخش امور فکری و فرهنگی آستان مقدس عباسی برای سومین سال پی در پی جشنواره فتوای دفاع مقدس را روز جمعه 8 تیر(29ژوئن) برگزار می کند.این جشنواره دو روز طول خواهد کشید و در بردارنده برنامه های همچون؛ مسابقه های عکس، داستان کوتاه، سناریو ها، جلسات پژوهشی، همایش جنایت عصر(کشتار اسپایکر)، تکریم خانواده های شهدا، نمایشگاه عکس، محفل قرآنی و شعر خوانی، رونمایی بزرگترین دانشنامه احوال لبیک گویان ندای مرجعیت چه در زمینه رزمی یا انسانی یا حمایت لجستیکی است.

 

روحانیت به خط مقدم مبارزه با مواد مخدر رفت

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان از آموزش بیش از ۴۰۰ طلبه و روحانی با هدف فرهنگ سازی در جهت مبارزه با مواد مخدر در قم طی سال های اخیر خبر داد.ابوالفضل شریفی اظهار داشت: انصافاً تعامل نهادهای حوزوی با ما به خصوص مرکز مدیریت حوزه های علمیه بسیار خوب بوده و ما توانسته ایم از ظرفیت عظیم حوزه و روحانیت در جهت کاهش آسیب های اجتماعی ناشی از مواد مخدر، گام های ارزشمندی در سطح استان قم برداریم.وی افزود: نهضت پیشگیری از مصرف اعتیاد از سه سال گذشته در قم شروع شده و در این مدت ما از ظرفیت اقشار گوناگون جامعه به ویژه روحانیون، اساتید دانشگاه ها، پزشکان و معلمان برای همین هدف بزرگ استفاده کرده ایم.دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قم همچنین با بیان ای نکه بیش از پنجاه روانشناس متبحر به منظور پاسخگویی به سؤالات مردم در رابطه با اعتیاد و راهکارهای پیشگیری از آن بکارگیری شده اند، گفت: در حال حاضر در مجموع 35 مرکز و تشکل مردمی در خصوص مبارزه با مواد مخدر در قم فعال هستند، ضمن آن که در سطح استان بیش از یکصد مرکز درمانی در همین رابطه وجود دارد.وی همچنین بیان داشت: در سال های اخیر برای بیش از 6 هزار کارمند دولتی در سطح استان، کارگاه‌های ویژه پیشگیری از اعتیاد برگزار شده و همچنین در بسیاری از مدارس این کارگاه های آموزشی دایر شده که نتایج خوبی داشته است.

 

ائتلاف انقلاب ۱۴فوریه،مسئولیت سلامت آیت الله قاسم را بر دوش آمریکا، انگیس و رژیم آل‌خلیفه گذاشت

ائتلاف جوانان انقلاب ۱۴ فوریه بحرین گفت: رژیم آل خلیفه مسئول پیامد های وضعیت سلامت و وخامت پی در پی سلامت آیت الله عیسی قاسم است.ائتلاف جوانان در بیانیه ای تاکید کرد: دولت آمریکا شریک مستقیم رژیم در این جنایت برنامه ریزی شده علیه آیت الله قاسم و تمامی جنایت های رژیم علیه ملت بحرین است.در این بیانیه آمده است که آمریکا طی سال های گذشته و از آغاز انقلاب 14 فوریه 2011 میلادی تا کنون رفتار دوگانه داشته و به پادشاه بحرین چراغ سبز نشان داده است تا بر اساس منافع اقتصادی خود، جنایت های خونین بیشتری علیه ملت بحرین مرتکب شود.این ائتلاف اشاره کرد: جنایت انگلیس از دولت آمریکا کمتر نیست و آن شریک اصلی تمامی جنایت هایی است که رژیم بحرین مرتکب می شود و حامی حاکم بحرین در سرپوش گذاشتن سیاسی است و برای سرکوب کردن جنبش های مسالمت آمیز و مهندسی جنایت شکنجه در زندان ها، کارشناس امنیتی می فرستد.

 

حکم تبرئه شیخ علی سلمان در قضیه جاسوسی به دادگاه تجدید نظر رفت

دادگاه بحرین اعلام کرد به درخواست دادستانی بحرین، در تاریخ ۵ سپتامبر (۱۴ شهریور) حکم تبرئه شیخ علی سلمان در قضیه جاسوسی برای قطر را مورد بررسی و تجدید نظر قرار می دهد.این بدان معنا ست که حکم تبرئه شیخ علی سلمان نهایی نبوده و امکان محکومیت شیخ به اتهام جاسوسی هنوز محتمل است.همچنین گفتنی است محکومیت ۴ ساله جاری شیخ علی سلمان در ۲۸ ماه دسامبر ۲۰۱۸ به پایان خواهد رسید و در صورت عدم تغییر حکم تبرئه در قضیه جدید(جاسوسی برای قطر)، شیخ در ماه دسامبر باید از زندان آزاد گردد.

 

رئیس شورای علمای شیعه پاکستان،هرگونه راه حل نظامی را خط زد

حجت الاسلام والمسلمین سید ساجد علی نقوی رئیس شورای علمای شیعه پاکستان در مورد اوضاع فعلی یمن، گفت: اوضاع فعلی یمن بسیار نگران کننده است هزاران غیرنظامی یمنی در طول تجاوز عربستان به یمن کشته شده‌اند و در عین حال قحطی غذایی و بحران انسانی در برخی مناطق یمن بسیار شدیدتر است.وی افزود: بحران یمن هرگز به نفع کشورهای اسلامی نیست و هیچگونه راه حل نظامی برای اوضاع فعلی یمن وجود ندارد، باید از طریق مذاکره حل شود.وی افزود: دشمنان اسلام میخواهند که کشورهای اسلامی ناامن باشند و برای این هدف در هر کشوری دیگری و تفرقه میاندازند، مسئله بزرگ منطقه الان مسئله فلسطین است و کشورهای اسلامی باید برای حل این مسئله اساسی امت تلاش کنند. حجت الاسلام والمسلمین سید ساجد علی نقوی در ادامه گفت: برای حل مشکلات امت اسلامی و مسئله فلسطین باید امت اسلامی متحد شوند و با اتحاد می تواند فلسطین را از دست اشغالگر اسرائیل آزاد کنند.

 

روحانیت و علوم اسلامی به بادن-وورتمبرگ رسید

دولت ائتلافی ایالت بادن- وورتمبرگ(دولت ائتلافی متشکل از سبزها و اتحادیه دموکرات مسیحی آلمان) تصمیم گرفته است تا سال آینده نیز آموزش مذهبی اسلامی در قالب پروژه ادامه یابد. این تصمیم در جلسه وزارت فرهنگ در اشتوتگارت گرفته شده است.هر چند گفته می‌شد که آموزش اسلامی در سال تحصیلی 2018-2019 در جنوب غربی این ایالت وجود خواهد داشت، اما دولت ایالتی به دلیل یک سری مسائل تصمیم گرفته است که این امر فعلا انجام نشود. در سال تحصیلی 2018-2017، تقریبا 6100 دانش‌آموز از 93 مدرسه در این ایالت تحت تعالیم آموزش سنی قرار گرفتند.در آلمان، آموزش مذهبی توسط جوامع مذهبی صورت می‌گیرد و دولت‌های ایالتی کمتر در این امر دخالت می‌کنند. اما آموزش اسلامی تنها در شرایطی می‌تواند به عنوان یک واحد درسی در نظر گرفته شود که مسئولان آن مشخص باشند. همچنین مسئولان تدریس در امور اسلامی باید از جوامع اسلامی باشند. با وجود این قوانین، وزارت فرهنگ هنوز برنامه‌ها را تصویب نکرده است. انتقاد از نفوذ مقامات ترکیه به ویژه اتحادیه ترکی- اسلامی دیتیب در امور مذهبی آلمان یکی از دلایل تصویب نشدن برنامه‌ها است. این اتحادیه بزرگترین تشکیلات مسلمانان در آلمان است.به گفته مقامات مجلس ایالتی بادن- وورتمبرگ حدود 600 هزار مسلمانان در این ایالت زندگی می‌کنند که برخی از آنها در حال حاضر، از نسل سوم و چهارم مسلمانان این ایالت هستند. آندراس شوارتس رهبر فراکسیون سبزها در این باره گفت:«ما می‌خواهیم مطمئن شویم که آموزش اسلامی می‌تواند زیر نظر دولت در دراز مدت از قالب پروژه خارج و به آموزش مداوم تبدیل شود. در این مدت روحانیان و معلمان نیز باید در دانشگاه‌ها و کالج های آلمان آموزش ببینند.»

 

الازهر برای تحقق ثبات و اتحاد در عراق اعلام آمادگی کرد

احمد طیب شیخ الازهر مصر در دیدار با ایاد علاوی از سیاست‌مداران برجسته عراق و هیأت همراه وی بر ایستادگی الازهر در کنار مردم عراق تاکید کرد.احمد طیب در این دیدار با اشاره به آمادگی الازهر برای تقدیم هرگونه کمکی با هدف تحقق اتحاد و ثبات در عراق گفت: مصر و عراق محور تاریخ و فرهنگ عربی بوده و ارتباط میان این دو کشور ریشه در تاریخی چند صد ساله دارد.شیخ الازهر همچنین با اشاره به حمایت الازهر از وحدت ملّی عراق و نیز همراهی با دولت مرکزی در عرصه مبارزه با تروریسم و تجزیه منطقه از تمامی مردم عراق خواست تا با اتحاد خود بار دیگر عراق را به جایگاه حقیقی خود به عنوان یک کشور پیشرفته در جهان باز گردانند.وی تصریح کرد: تلاش‌های شیخ الازهر اقدامات سازمان‌های تروریستی در تخریب چهره اسلام را ناکام گذاشت. زحمات احمد طیب نقش اساسی در تقویت گفتگوی ادیان و تقویت صلح میان پیروان ادیان آسمانی داشته است.

 

ائتلاف 4+1 عراق به ائتلاف 7 نزدیک شد

در یکی دو روز گذشته اخبار و تحلیل هایی از احتمال ائتلاف ۴+۱ در شفقنا منتشر شدامروز نیز یکی از رهبران جریان حکمه در عراق تاکید کرد که به زودی تشکیل یک هم پیمانی شامل پنج ائتلاف انتخاباتی برای تشکیل بزرگ ترین فراکسیون در پارلمان آینده این کشور اعلام خواهد شد. از اعضای ارشد جریان «حکمه» به رهبری «عمار حکیم» در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که طی روزهای آینده یک هم پیمانی پنج جانبه شامل این جریان و ائتلاف های «سائرون» به رهبری «مقتدی صدر»، «فتح» به رهبری «هادی عامری»، «نصر» به رهبری «حیدر عبادی» و «وطنیه» به رهبری «ایاد علاوی» تشکیل خواهد شد.بر اساس این گزارش که بغداد الیوم نیز آن را منتشر کرده است، العرباوی همچنین تاکید کرد که به زودی دو حزب اصلی اقلیم کردستان یعنی حزب دمکرات و اتحادیه میهنی نیز به این هم پیمانی می پیوندند تا به یک هم پیمانی هفت جانبه تبدیل شود و پس از آن نیز در رابطه با تقسیم مناصب ریاست جمهوری، ریاست پارلمان و نخست وزیری گفت و گو خواهند کرد.با این شرایط باز این ائتلاف «دولت قانون» به رهبری «نوری مالکی» است که از هم پیمانی با سایر جریان های برنده انتخابات پارلمان ماه گذشته میلادی برای تشکیل دولت آینده عراق باز مانده چرا که صدر و تا حدودی عبادی مخالف هم پیمانی با مالکی هستند و وی را در رابطه با بسیاری از مشکلات به وجود آمده در این کشور مقصر می دانند.این در حالی است که در انتخابات پارلمانی اخیر عراق، ائتلاف های سائرون، فتح و نصر به ترتیب با کسب ۵۴، ۴۷ و ۴۲ کرسی در رتبه های اول تا سوم قرار گرفتند در حالی که ائتلاف وطنیه و جریان حکمه نیز به ترتیب ۲۱ و ۱۹ کرسی را از آن خود کردند و در نتیجه در صورت هم پیمانی آنها با هم، با مجموع ۱۸۳ کرسی بزرگ ترین فراکسیون پارلمان آینده به شمار می آیند و می توانند به راحتی دولت جدید این کشور را تشکیل دهند.

 

اسپانیا،تلویزیون وهابی تحت حمایت عربستان را تعطیل کرد

تلویزیون بین‌المللی کوردوبا (قرطبه) در سال 2012 میلادی توسط موسسه «پیام اسلام» تاسیس شد. مدیر این شبکه تلویزیونی شیخ عبدالعزیز فوزان، که یک عالم وهابی و از نزدیکان خاندان سعودی است، بود.این شبکه برنامه‌های خود را در اسپانیا و کشورهای اسپانیایی‌زبان آمریکای لاتین پخش می‌کرد و هدف آن ترویج ایدئولوژی مدیرانش میان‌ گویشوران این زبان بود. از ماه‌ها قبل و در پی بروز مشکلات مالی، پرداخت دستمزد کارکنان شبکه با تاخیرهای طولانی انجام می‌شد و در ماه می (اردیبهشت) اکثر کارکنان آن اخراج شدند.با آنکه فوزان در زمان اعلام تعطیلی شبکه هیچ توضیحی برای آن ارائه نکرد، به نظر می‌رسد کمبود مخاطب، قطع کمک‌های مالی عربستان، و انتقاداتی که درباره برنامه‌های آن وجود داشت، جزو دلایل اصلی این مسئله باشند.

 

دانشجویان به مراجع تقلید درباره مطالبات مردم نامه زدند

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور با ارسال نامه‌ای حضور مراجع عظام تقلید درخواست کرد پیگیر مطالبات مردم از مسئولان باشند.در بخشی از این نامه آمده است: حقیقتا هیچ انسان منصفی نمی‌تواند نقش بی‌بدیل روحانیت و علما را در بسیاری از جنبش‌ها و مبارزات مردمی در طول تاریخ انکار کند. طلایه‌داری علما در بسیاری از بزنگاه‌های تاریخی این مرز و بوم همواره جریان ساز بوده است و اتحاد میان علمای دین و امت مسلمان سازنده ترکیب شکست ناپذیری است که بسیاری از موانع دشوار را درنوردیده است.این نامه می‌افزاید: بهتر از فرزندان خودتان در دانشگاه‌ها مستحضر هستید، آنچه مایه آبروی مرجعیت و علمای اسلام است همین دستگیری از مردم و توجه به مطالبات مادی و معنوی آنان است و چه چیز بهتر از آن است که مراجع عظام علاوه بر حراست از احکام شرع مقدس، در مقام پناه و ملجا مردم بایستند و به حرمت امت و اعتمادی که به حضرات آیات کرده و در مسائل شرعی خودشان به شما بزرگوارن اقتدا کرده اند، خود را وکیل مردم بدانند؟در بخش دیگری از این نامه با اشاره به معضلات امروز کشور نظیر بحران ارز و طلا، بالارفتن بی‌حساب قیمت برخی اجناس، کاهش قدرت خرید مردم و فشارهای متعددی که بر گرده تولیدکنندگان داخلی وارد می‌شود، تاکید شده است: آنچه که از مراجع عظام تقلید توقع می‌رود آن است که با اتخاذ مواضع درست، اصولی و مطالبه از مسئولین امر پیگیر مطالبات مردم باشند. دانشجویان بسیجی مدتهاست هم قسم شده‌اند که در راستای پیگیری مطالبات مردمی پیشگام باشند و اجازه ندهند طلایه داری مطالبات به حق مردم به دست جماعت  فرصت‌طلب و سودجویی بیافتد که جز انحراف اعتراضات حقیقی مردم و سواستفاده سیاسی از آن هدف دیگری ندارند. امید داریم شما بزرگواران نیز در این مسیر به دانشجویان انقلابی ملحق شده و آن‌گونه که شایسته مقام علمای مبارز و انقلابی است وارد عمل شوید.

 

آیت الله العظمی نجفی: نجف پایتخت تشیع است

آیت الله العظمی شیخ بشیر نجفی از مراجع تقلید نجف اشرف با جمعی از زائران عراقی و خارجی دیدار و گفت وگو کردند.ایشان در این دیدار گفتند: مواضع مومنان سراسر جهان در قبال دفاع از نجف اشرف به معنای دفاع از عقیده حق و دین است زیرا نجف اشرف امروزه به مثابه پایتخت تشیع است.این مرجع تقلید افزودند: مومنان باید حرص فراوانی برای محاسبه نفس و بررسی اشتباهات خود در عملکرد روزانه داشته باشند و به تصحیح اشتباهات و ترک خطاها بپردازند.آیت الله نجفی تصریح کردند: ماه رمضان بهترین فرصت برای تهذیب نفس و رسیدن به تحول مثبت در فعالیت های روزانه به شمار می آید و باید در سایر ماه ها نیز همین روند را ادامه دهیم.ایشان اظهار داشتند: زیارت عتبات مقدس در عراق فرصتی مهم جهت اصلاح نفس انسان و تکفر درباره اشتباهات و توبه برای جلب رضایت الهی است.این مرجع تقلید ادامه دادند: بارگاه های مطهر ائمه اطهار(ع) اماکنی مبارک و سرشار از فیض روحی هستند و نقش مهمی در ارتقای جان ها به سوی مراتب طاعت پروردگار محسوب می شود.آیت الله نجفی تأکید کردند: مومنان باید از این زیارت ها برای اصلاح نفس و جامعه استفاده کرده و شیعیان امیرالمومنین(ع) به الگویی برای همه مسلمانان در زمینه اصلاح و نزدیکی به خداوند مبدل شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha