جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
 آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه رسمیت و شفافیت را از اصول حضور جامعه المصطفی(ص) در کشورهای مختلف دانست و گفت: جامعه المصطفی همواره بر گفتمان انقلاب اسلامی و همبستگی و هم افزایی با سایر نهادها مانند سازمان فرهنگ و ارتباطات تاکید دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» آیت الله اعرافی در این دیدار که صبح امروز در سازمان مرکزی المصطفی(ص) در قم برگزار شد، ضمن تقدیر از خدمات سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مسئولان این سازمان، برای رایزنان فرهنگی کشور در انجام رسالت هایشان آرزوی توفیق نمود.

مدیر حوزه های علمیه، «هجرت» را یکی از مقولات مهم در اندیشه اسلامی خواند و ابراز داشت: در آیات و روایات بر دو نوع هجرت درونی و برونی تاکید شده است. هجرت درونی، گذر از آلودگی ها و کاستی ها به سوی قله های بلند دانش، آگاهی و معرفت است و هجرت بدین معنا، لازمه ایمان و دینداری شمرده می شود؛ زیرا انسان در کشمکش زندگی خود و در مسیر کمال، باید از کاستی ها و ضعف های اخلاقی و معرفتی هجرت نماید.

وی، مفهوم دیگر هجرت را ترک شهر و دیار برای انتقال پیام الهی و خدمت به ارزش های اخلاقی و معرفتی دانست و یادآور شد: هجرت به این معنی، واژه ای ممتاز و دارای نقش کلیدی در منظومه معرفتی و فکری قرآن و اسلام است.

عضو شورای عالی  حوزه های علمیه، مفهوم هجرت را شامل همه ماموریت های فرهنگی، سیاسی، دینی و اجتماعی معطوف به یک اصل الهی دانست و خاطرنشان کرد: پیشینه هجرت در اسلام به نخستین ایام آغاز رسالت رسول گرامی اسلام(ص) بازمی گردد. زمانی که مسلمانان در سخت ترین شرایط زندگی به سر می بردند، راهبرد اساسی پیامبر(ص) برای حفظ اسلام، هجرت و سفر برای ابلاغ پیام الهی بود.

وی ادامه داد: در همان دوران دشوار حضور پیامبر اکرم(ص) در مکه و حتی پیش از هجرت بزرگ و تاریخی مسلمانان به حبشه، انواع رفت و آمدها توسط ایشان در شرایط محاصره و تحریم تمام عیار، طراحی و انجام می شد که پس از استقرار حکومت اسلامی، به عنوان یک راهبرد اساسی، شکلی بسیار گسترده تر نیز یافت.

مدیر حوزه های علمیه ، هجرت را یکی از رموز ماندگاری اسلام برشمرد و اذعان داشت: در تاریخ حوزه های علمیه نیز هجرت هایی در نقاط عطف و سرنوشت ساز رخ داد که تاثیرات کلانی بر گسترش و تقویت اسلام داشته است؛ از جمله پس از فروپاشی حوزه علمیه بغداد که زمانی مهد حوزه های جهان اسلام بود، هجرت علمای این حوزه علمیه منجر به شکل گیری حوزه حلّه گردید که بزرگان تاریخ اسلام و بشریت مانند خواجه نصیر طوسی و علامه حلی از آن متولد شدند.

رئیس جامعه المصطفی تصریح کرد: سفر و انجام ماموریت سفرا، رایزنان فرهنگی و مبلغان جمهوری اسلامی ایران به سراسر جهان نیز اگر همراه با اخلاص، معرفت و ایثار باشد، در زمره همان هجرت الهی خواهد بود و می تواند در دنیای امروز، با وجود همه چالش ها و مشکلاتی که با آن مواجه هستیم، ظرفیت و زمینه های نهان و استعدادهای پنهان در میان ملت ها و مردم جهان را کشف و بارور نمایند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، فعالیت بین المللی نهادهایی مانند جامعه المصطفی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را موجب توسعه فرهنگی  و تضمین کننده منافع ملی کشور دانست که متاسفانه تا کنون این جنبه کمتر مورد توجه مسئولان قرار گرفته است.

وی، شهر قم را از ابعاد مختلف متفاوت با سایر شهرها دانست و با برشمردن ظرفیت های علمی و بین المللی این شهر، ابراز داشت: وظیفه مراکزی مانند جامعه المصطفی و سازمان فرهنگ این است که این سیر روان معارف الهی را به سراسر عالم منتقل نمایند و پنجره ای برای نشر آن باشند.

آیت الله اعرافی در ادامه به معرفی جامعه المصطفی و آخرین دستاوردهای آن پرداخت و اذعان داشت: در حال حاضر 50 هزار نفر از 130 ملیت در واحدهای داخل و خارج کشور المصطفی در حال تحصیل هستند و 50 هزار نفر نیز در مقاطع مختلف، دانش آموخته المصطفی به شمار می آیند.

وی ادامه داد: جامعه المصطفی علاوه بر طلاب غیرایرانی در حال تحصیل در ایران، برای فرزندان و همسران آنان نیز برنامه های ویژه دارد. واحدهای علمی پژوهشی مرتبط با المصطفی شامل واحدهای تابعه، پیوسته  (تحت لیسانس) و همکار، به هزار مرکز در 50 کشور جهان می رسد که دانش اموختگان المصطفی نقش مهمی در تاسیس و اداره این مراکز دارند.

آیت الله اعرافی خط مشی تمام فعالیت های این مرکز علمی را بر اساس اسناد مدون و برنامه های میان مدت و بلند مدت دانست و تاکید کرد: ارائه مدارک معتبر و تربیت دانش پژوهان که توانایی پاسخگویی به نیازهای روز اجتماعی را داشته باشند از راهبردهای المصطفی است و هم اکنون صدها رشته و گرایش در زمینه های مختلف علوم اسلامی و انسانی در کنار انواع دوره های کاربردی و مهارتی طراحی و اجرا می شود.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: دانش آموختگان المصطفی(ص) در زمینه تدریس و مدیریت مراکز علمی و آموزشی، پژوهش، رسانه، فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در کشورهای خود اشتغال دارند.

وی، رسمیت و شفافیت را از اصول حضور المصطفی(ص) در کشورهای مختلف دانست و گفت: جامعه المصطفی همواره بر گفتمان انقلاب اسلامی و همبستگی و هم افزایی با سایر نهادها مانند سازمان فرهنگ و ارتباطات تاکید دارد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، جامعه المصطفی را تنها مرکز علمی در جهان اسلام خواند که پذیرای دانش پژوهان از مذاهب مختلف است و گفت: در جامعه المصطفی هر دانش پژوهی می تواند بر اساس مذهب خود تحصیل نماید و هم اکنون نیز نزدیک به ده هزار طلبه اهل سنت بر اساس مذهب خود در المصطفی مشغول به تحصیل هستند.

وی در پایان، به نقش رایزنان فرهنگی در توسعه فعالیت های علمی المصطفی در جهان اشاره کرد و ابراز داشت: رایزنان فرهنگی می توانند در مباحثی همچون پذیرش دانشجو، برگزاری دوره های کوتاه مدت، بازدید هیئت های علمی، تعامل با دانش آموختگان و ...، همکاری ارزشمندی با جامعه المصطفی داشته باشند.

در ادامه این دیدار، رایزنان فرهنگی کشورمان دقایقی به بیان نظرات و زمینه های ممکن برای همکاری با جامعه المصطفی در کشورهای مختلف پرداختند.

همچنین در ابتدای جلسه، رئیس نمايندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در شهر قم، در سخنانی دستاوردهای علمی جامعه المصطفی در عرصه بین المللی را شایسته تقدیر دانست و گفت: در رویکرد جدید سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در کنار ارائه آموزش های لازم برای رایزنان فرهنگی، بازدید از قم و آشنایی با ظرفیت های این شهر در دستور کار سازمان قرار گرفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha