جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کانون های فرهنگی هنری مساجد

حوزه/ تشکیل کانون های مساجد را می توان به مثابه بازگشتی به رویکرد چند منظوره مساجد در نظر گرفت. کانون فرهنگی کانونی است که جنبه های آموزشی، علمی، فرهنگی و معنوی را حمایت می کند و بهترین پایگاه مردمی برای مقابله با تهاجم فرهنگی است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام  محمد علی انصاری، در همایش افتتاحیه طرح تابستانه اوقات فراغت کانون های فرهنگی مساجد استان اصفهان «آسمانی ها» اظهار کرد: امروز یکی از بزرگترین تهدیدات پیش روی کشور، هجمه سنگین دشمن در حوزه فرهنگی است.

وی بیان کرد: بعد از اینکه دشمن متوجه  روحیه شکست ناپذیری مردم ما در جنگ نظامی شد، تاکتیک خود را در مقابله با ایران تغییر داد و به تعبیر مقام معظم رهبری از دریچه  حوزه فرهنگ وارد و به دنبال شکست این ملت است.

حجت الاسلام انصاری تصریح کرد: باید بدانیم دشمن سخت به دنبال عملی کردن تصمیمات شوم خود در این بخش است، متأسفانه بیشتر به ظاهر و شکل کار می پردازیم و کمتر به عمق موضوع پرداخته شده است.

وی بابیان اینکه دو عنصر در موفقیت هر مسیری به خصوص در حوزه فرهنگی مهم است گفت: عنصر زمان و مکان هر دو مهم و تأثیرگذارند. در فرهنگ دینی ما به وقت و زمان اهمیت زیادی داده شده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان ادامه داد: در آغاز اسلام، مسجد اصلی ترین کانون حکومت اسلامی بود و همه امور در مسجد انجام می شد.

وی با بیان اینکه  مساجد گره بین دین اسلام و هنر است، گفت: ما با مساجد به جهانیان می فهمانیم که  اسلام نه تنها با هنر مخالفتی نداشته، بلکه تجلی هنر نیز است.

 حجت الاسلام انصاری، مساجد را کانون اصلی شکل گیری انقلاب و نهصت امام(ره) دانست و افزود: در هشت سال دفاع مقدس نیز مساجد محور اعزام نیروها و پشتیبانی از جنگ تحمیلی بودند.

وی، تاسیس کانون های فرهنگی و هنری در مساجد را در پیشبرد اخلاق و اعتقادات مردم موثر دانست و گفت: این کانون ها یک مأموریت مقدس دارند و آن پیوند دادن کانون عبادت محل بندگی خدا  با نیاز امروز جامعه  یعنی فرهنگ و هنر است و خوشبختانه بیشترین مخاطب این کانون ها نیز جوانان هستند.

مسجد فقط محل نماز خواندن نیست

در ادامه حجت الاسلام محمدرضا  نیستانینیز در سخنانی اظهار کرد: مسجد از مهمترین مراکز در صدر اسلام بوده و تا قرن چهارم هجری تنها پایگاه چند منظوره برای مسائل عبادی، قضاوت، علمی و... بوده است.

مسئول دبیر خانه کانون فرهنگی مساجد استان اصفهان تصریح کرد: در دل مسجد حلقه های درسی و آموزشی شکل می گرفت، آما آرام ارام بین مراکز آموزشی و مساجد فاصله افتاد تا جایی که امروز در بعضی مناطق؛ مسجد فقط محل نمازخواندن است.

وی با اشاره به فعالیت یک هزار و ۸۰۰ کانون در مساجد اصفهان، افزود: تشکیل کانون های مساجد را می توان به مثابه بازگشتی به رویکرد چند منظوره مساجد در نظر گرفت، کانون فرهنگی کانونی است که جنبه های آموزشی، علمی، فرهنگی و معنوی را حمایت می کند و بهترین  پایگاه مردمی برای مقابله با تهاجم فرهنگی است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha