سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
بیانیه

حوزه/ متاسفانه عدم تدوین صحیح، متقن و مقنع نظریه عدالت اسلامی، یکی از عوامل اصلی انحرافات در بعضی از افراد جامعه نسبت به مساله عدالت خواهی گردیده است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، بیانیه جمعی از اساتید دروس سطوح عالی، مراکز تخصصی حوزه و روحانیون انقلابی  که خواستار عدالت خواهی در جامعه شدند، به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

يا ايها الذين آمنوا كونوا قوامين بالقسط شهداء لله و لو علي انفسكم او الوالدين و الاقربين ان يكن غنياً او فقيراً فالله اولي بهما فلا تتبعوا الهوي ان تعدلوا و ان تلووا او تعرضوا فان الله كان بما تعملون خبيراً

ای كساني كه ايمان آورده‌ايد! كاملاً قيام به عدالت كنيد. براي خدا گواهی دهيد، اگرچه [اين گواهی] به زيان خود شما يا پدر و مادر و نزديكان شما بوده باشد، [چرا ‌كه] اگر آنها غنی يا فقير باشند، خداوند سزاوار تر است كه از آنان حمايت كند، بنابراين، از هوی و هوس پيروی نكنيد كه از حق منحرف خواهيد شد، و اگر حق را تحريف كنيد و يا از اظهار آن اعراض نمائيد خداوند به آنچه انجام مي‌دهيد آگاه است(نساء/۱۳۵).

اجرای عدالت یکی از دغدغه های همیشگی انسان بوده است و علاوه برآن جزء اصول دین و پایه بسیاری از امور اجتماعی اسلام نیز می باشد.

آیات بسیاری از قرآن و روایات متعدد از جانب حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین تاکید بر عدالت دارد.

دین داران در طول تاریخ همیشه به دنبال تحقق عدالت درجامعه بوده اند از این رو انبیای الهی و مومنان راه حق، علاوه بر تبیین مقوله عدالت و مبارزه با طواغیت، تلاش عملی فراوانی برای اجرای عدالت مبذول داشته اند.

یکی از آرمان های انقلاب اسلامی ما نیز اجرای عدالت بوده است. از ابتدای انقلاب حضرت امام خمینی رضوان الله علیه و تابه امروز حضرت امام خامنه ای مدظله العالی به عنوان پرچم دار عدالت خواهی در مقابل بزرگ ترین ظلم ها و ظالم ها ایستاده اند.

در این بین اما عدم تبیین صحیح نظریه عدالت اسلامی موجب برخی انحرافات در جامعه به ویژه در جامعه دینی شده است. عدالت بدون عقلانیت، عدالت بدون معنویت، عدم رعایت اقتضائات و شرایط، عدم صبر ناشی از نبود بصیرت موجب آن شده که در دوران نهضت، بخشی از جامعه در دام نظریات چپ افتاده و نظریه سوسیالیسم و یا نظریات مبتنی بر امپریالیسم و نگاه های مونتاژی و التقاطی را به عنوان عدالت واقعی قبول کنند.

متاسفانه تا به امروز عدم تدوین صحیح، متقن و مقنع نظریه عدالت اسلامی، یکی از عوامل اصلی انحرافات در بعضی از افراد جامعه نسبت به مساله عدالت خواهی گردیده است.

پنج مرحله ای که حضرت امام خامنه ای نسبت به فرآیند انقلاب اسلامی تبیین می فرمایند ناظر به روند پیشرفت فکری، معنوی مردم و بالارفتن سطح آگاهی های آحاد جامعه می باشد. تحقق دولت اسلامی مشروط به تبیین عدالت اسلامی و مشخص شدن وظایف نخبگان و مردم در این عرصه است.

نبود بینش کافی در موضوع عدالت و عدالت خواهی از جمله علل اصلی فساد اداری موجود در جامعه است.

متاسفانه جمعی از جامعه دینی و مذهبی به جای فریاد کردن حرف اسلام، بافته ها و یافته های ذهنی خود را فریاد می کنند.

آنچه این روزها از عده ای ساده اندیش و سطحی نگر شنیده می شود شباهت زیادی به نمونه های غیر اسلامی مبارزه با فساد دارد. مبانی فکری، شعارها، آرمان ها، کلید واژه ها و در یک کلام قالب و محتوای این گروه ها نمایشگر تفکرات غیر اسلامی می باشد.

اگر به جای پاسخگویی به جامعه و رهبر امت اسلامی، به جای استغفار از تنبلی هاو تن آسایی ها، نداشتن بینش و بصیرت کافی، شروع به انتقادات بدون پشتوانه نظری کنیم، به جای این که در گوشه ای از جامعه مشغول به کار واقعی جهت برقراری عدالت شویم و باری از دوش مستضعفین برداریم صرفا کلمه عدالت را فریاد بزنیم کار به جایی میرسد که افرادی به اسم حزب اللهی و عدالت خواه، کم کاری های خود را به گردن بزرگ ترین عدالت خواه جامعه یعنی امام امت می اندازند. این انحراف مسئله پیچیده ی نیست و برای جامعه دینی قابل فهم است.

عدالت خواهی واقعی را باید از بسیجیان آموخت که تا لحظه شهادت هم نسبت به امام خود اظهار شرمساری می کردند.

بدون تردید آنچه پیش روی جامعه ماست حضور جوانانی تازه نفس، اهل اقدام، امیدوار، باانگیزه و مطیع فرامین رهبری معظم انقلاب حضرت امام خامنه ای مدظله العالی است که با نقش آفرینی واقعی در سطوح مختلف مدیریت ها و عهده دار شدن مسئولیت به صورت عملی، عدالت را به آحاد مستضعفین خواهند چشاند.

 ما به عنوان قطره ای از دریای امت حزب الله ضمن استغفار از درگاه الهی و عذر خواهی از امام خامنه ای عزیز و امت بیدار ایران اسلامی با خدای خود عهد می بندیم که قصور ها و تقصیر های فراوان خود را در عدالت خواهی و مبارزه با فساد جبران کرده و در راستای تحقق منویات رهبر عظیم الشان انقلاب از هیچ کوششی دریغ نکنیم. ذکر این نکته ضروری است که متهم کردن و شماتت جوانان مذهبی و دوستدار ولایت که در مساله عدالت خواهی در مواقعی مواضعی غیر صحیح را اتخاذ میکنند مقصر واقعی قلمداد نمیکنیم، چرا که تقصیر اصلی این بی صبری و ناپختگی در مساله عدالت خواهی را از جانب بخشی از جامعه نخبگانی و حوزویان محترم می دانیم که به تبیین صحیح مساله مهم عدالت اسلامی در جامعه نپرداخته اند.

یکی از موضوعات تکراری در فضای عدالت خواهی حضور رئیس جمهور مدارانی با اهداف کوتاه و مقطعی و تحت تاثیر ستاد های انتخاباتی است که مشکلی از مشکلات جامعه حل نخواهند کرد.

امیدواریم آن عده از جوانان که در مساله عدالت خواهی راه مناسب را در پیش نگرفته اند با اقتدا به مبارزان دوران نهضت انفلاب، رزمندگان دفاع مقدس، حماسه سازان جبهه مقاومت و دلاوران مدافع حرم و مادران و خواهران و همسران شهدا و در یک کلام بسیجیان ولایت در تمام این دوران با شرح صدر و بدور از کم صبری ها و اضطراب ها با گام های استوار پا در مسیر عدالت خواهی واقعی بگذارند و همه کمک کنیم از شرمندگی امام  خامنه ای عزیزمان خارج شویم

زبان حال جوانان حزب اللهی خطاب به مولایمان حضرت بقیه الله الاعظم و نائب بر حق ایشان حضرت امام خامنه ای این بیت از حافظ شیرازی است:

چگونه سر ز خجالت بر آورم برِ دوست                          که خدمتی بسزا بر نیامد از دستم.

 والعاقبه للمتقین

والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha