چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
تصاویر/ ترتیل‌خوانی قرآن کریم در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)

آنچه از زندگی سراسر نورانی حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) می توان به خوبی الگوگیری کرد، بیش از هر چیز توجه به اصل تکلیف مداری دینی در هر برهه و زمانی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، امام (ع) از او پرسید کجا بودی؟ پاسخ این مردِ ری نشین به امام دهم شیعیان این بود : "به زیارت سیدالشهدا (ع) رفته بودم."
امام هادی(ع) رو کرد به او و فرمود: "بدان و آگاه باش اگر قبر عبدالعظيم حسني (ع) را که در نزد شماست زيارت کرده بودي مثل آنست که حضرت حسين بن علي(ع) را در کربلا زيارت کرده باشي"
این فرمایش عجیب از حجت خدا ، خود به خوبی حکایت گر جایگاه رفیع بزرگمردی است که امروز نه تنها ملجأ و پناهگاه اهالی ری و تهران ، بلکه همه شیعیان ایران است.
پانزدهم شوال، سالروز ارتحال محدث بزرگی از نوادگان امام حسن مجتبی(ع) است که در بین ائمه هدی(ع) ، جایگاهی بس رفیع داشته است به طوری که همه مورخان از ایشان به عنوان امامزاده ای جلیل القدر و واجب التعظیم یاد کرده اند.
گرچه حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) همچون بسیاری از فرزندان سادات حسنی در مقابل حکام ظالم عصر خود به قیام مسلحانه و مبارزه نظامی دست نزد، امّا از طریق فعالیت های فرهنگی و روشنگرانه جلوی بسیاری از توطئه های آنان را می گرفت.
ایشان در این شیوه ی مبارزه به تحکیم جایگاه امامان معصوم(ع) و افشای ستم غاصبان حکومت اسلامی اهتمام داشت و با دغدغه بسیار بالای دینی و ایمانی، آن هم در سخت ترین اوضاع به گسترش آموزه های اسلامی و نشر معارف اهل بیت(ع)  مشغول بود.
حضرت عبدالعظیم (ع) در طول زندگی خود به هیچ امری همچون سلامت عقاید شیعیان و پیروی آگاهانه آن ها از ائمه اطهار(ع) اصرار و اهتمام نداشت.
نقل است که ایشان حتی برای مطمئن شدن از سلامت عقایدش روزی به خدمت امام هادی(ع) رسید و عرض کرد: «ای پسر پیامبر! بسیار علاقمندم که عقاید دینی ام را خدمت شما بیان کنم تا چنانچه عقاید و افکارم مورد تأیید شماست بر آن استوار باشم وگرنه آن چنان که شایسته است آنها را اصلاح نمایم». آن گاه تک تک مسائل اعتقادی خود را در زمینه توحید، نبوّت، امامت، معاد و جز آن توضیح داد. وقتی سخنانش به پایان رسید امام هادی(ع) فرمود: «ای ابوالقاسم، به خدا سوگند، اعتقاداتی که عرضه کردی مبانی واقعی دین الهی است. بر این اعتقادات ثابت قدم باش...».
آنچه امروزه بیش از هر زمانی بدان نیازمندیم و در این باره بی تردید، سیدالکریم(ع) الگویی فراروی ما به شمار می رود ، این است که اولاً همه ما نسبت به مسایل دینی و شرعیات، کاملاً پیگیر و با دغدغه باشیم و از سلامت اعتقادات خود همواره اطمینان حاصل نماییم و ثانیاً این که در راه نشر و گسترش دین خدا و معارف حقه اهل بیت(ع) همچون حضرت عبدالعظیم(ع) از دل و جان مایه بگذاریم و با گفتار و کردار و سبک زندگی خود، مروج و حامی شریعت الهی باشیم . انشاالله.
۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha