جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله حسینی بوشهری

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه های علمیه عنوان کرد: باید آحاد جامعه پاینبد به اخلاق باشند که اگر چنین شد شاهد دروغ، ریا، دو رویی و نفاق در جامعه نخواهیم بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزای«حوزه» آیت الله حسینی بوشهری شامگاه جمعه در مراسم هفتمین روز ارتحال حجت الاسلام والمسلمین سید علی اکبر موسوی حسینی که در مسجد اعظم قم برگزار شد، اظهار داشت: این مراسم به مناسبت یاد بود معلم اخلاق و معنویت و مرد تقوا برگزار شده است.

وی گفت: انسان ها از نظر رفتارهای فردی و اجتماعی به چند دسته تقسیم می شوند، نخست انسان هایی هستند که تمایلات عادی انسانی در باطن آن ها شکل  نگرفته و نه تنها آراسته به اخلاق و معنویت نیستند؛ بلکه اگر فرصتی پیدا کنند و زمینه را مساعد ببینند به حقوق دیگران تعدی و تجاوز هم می کنند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، گفت: دسته دوم انسان هایی هستند که محرک اصلی آن ها در زندگی منافع شخصی است و این ها خوشبختی خود را وابسته به خوشبختی جامعه می دانند و به تعبیر دیگر این گونه افراد اگر خود را به چند فضیلت اخلاقی مرتبط کنند به خاطر سود و استفاده بیشتر و کسب محبوبیت و جلب اعتماد بیشتر در بین جامعه است.

وی تصریح کرد: دسته سوم نیز افرادی هستند که از نظر رفتارهای فردی و اجتماعی از دوران کودکی تربیت آن ها به گونه ای شکل گرفته که تمایلات عالی انسانی و اخلاقی در وجودشان  شکوفا گردیده و برپایه اخلاق و دین باوری زندگی می کنند؛ اینگونه افراد گوهرهای گران بهایی هستند که باید در شب تاریک چراغی در دست گرفت و برای پیدا  کردن آن ها تلاش نمود.

آیت الله حسینی بوشهری افزود: «قَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ حُسْنُ اَلْخُلُقِ نِصْفُ اَلدِّينِ» به فرموده رسول گرامی اسلام(ص) خوش اخلاقى نصف دين است و امیر المؤمینین(ع) رأس ایمان را حسن خلق می داند.

وی در اهمیت مسئله اخلاق ادامه داد: در روایتی از امام صادق(ع) آمده است، اگر دو روز از عمر زندگی باقی مانده است یک روز را برای کسب ادب و اخلاق اختصاص بده تا روز دوم در پرتو آنچه اندوخته ای زندگی کنی.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: باید آحاد جامعه پایبند به اخلاق باشند که اگر چنین شد شاهد  دروغ، ریا، دو رویی و نفاق در جامعه  نخواهیم بود.

وی گفت: به تعبیر امام کاظم(ع) عالمانی را برای همنشینی برگزینید که چند خصلت زشت شما را به خصلت پسندیده تبدیل کنند از جمله اینکه شما را از تکبر به تواضع، از ریا به اخلاص و از دنیا گرایی به زهد فرا بخواند.

آیت الله حسینی بوشهری به این روایت اشاره کرد که «انَّما بُعِثتُ لِاُتمِمَّ مکارم الأخلاق»، رسول خدا می فرماید برای احیای مکارم اخلاق و نیکی‌های اخلاقی مبعوث شده‌ام، لذا جامعه از فطرت اخلاقی برخوردار است و انبیاء آمدند تا غبار ها را کنار زنند و این فطرت ها را روشن کنند.

وی ابراز کرد: امام حسین(ع) در خصوص اخلاق و ادب می فرماید: «خَمْسٌ مَنْ لَمْ تَكُنْ فِيهِ، لَمْ يَكُنْ فِيهِ كَثيرُ مُسْتَمْتَعٍ: اَلْعَقْلُ، وَالدّينُ وَالْأَدَبُ، وَالْحَياءُ، وَحُسْنُ الْخُلْقِ»، پنج چيز است اگر در انسان نباشد در او بهره زيادى نخواهد بود: عقل، دين، ادب، حيا و خوش اخلاقى.

امام جمعه قم تصریح کرد:  رمز و راز پیشرفت اسلام بعد وحی و قرآن نقش پیغمبر(ص) بوده است که توانست با اخلاق خوب جاذبه ایجاد کند و تأثیر گذار باشد.

وی با بیان اینکه انسان ها چندین  دسته اند و ما دنبال آن هایی هستیم که از کودکی تمایلات اخلاقی در وجود آن ها شکوفا شده باشد، گفت: حجت الاسلام والمسلمین سید علی اکبر موسوی حسینی، نمونه این انسان ها بوده است.

آیت الله حسینی بوشهری مطرح کرد: این عالم و معلم اخلاق درحوزه قم و تهران تحصیل نمود و محضر بزرگانی چون علامه طباطبایی را درک نمود و علاوه بر فقه و اصول در زمینه فلسفه و تفسیر بسیار کار کرد و همچنین در زمینه روانشناسی تربیتی هم تحصیلات و هم مطالعات عمیقی داشت.

وی گفت: حجت الاسلام والمسلمین سید علی اکبر موسوی حسینی مدیریت مدرسه علوی را عهده دار بود، تألیفات ارزشمندی از خود بر جای گذاشت و ده ها مقاله چاپ نشده دارد که امیدواریم فرزند ایشان آن مقالات را به چاپ برساند تا جامعه از آن ها بهره ببرد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: ایشان  در دهه 70 به عنوان مرد اخلاق در خانواده شناخته شده بود و بیان لطیف، جذاب و  تأثیرگذاری داشت که همه را مجذوب می کرد، لذا وجود این افراد کم است و باید در حوزه ها چنین افرادی که بتوانند تأثیر گذار در جامعه و مردم باشند، تربیت شوند.

وی حجت الاسلام والمسلمین سید علی اکبر موسوی حسینی را از یاران امام راحل دانست و گفت: زمانیکه امام راحل از پاریس آمده بودند، سخن این بود که محل اقامت ایشان کجا باشد و من شنیدم که حجت الاسلام والمسلمین موسوی حسینی از کسانی بود که دعوت کرد از امام راحل تا در مدرسه علوی اقامت داشته باشند.

آیت الله حسینی بوشهری افزود: مسجد فائق ایشان در تهران مسجدی تراز در کشور است و هرکسی وارد آن شود، لطافت و عطر معنویت او را مجذوب می کند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha