جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین احمد سالک

حوزه/ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مسئولین اقتصادی و دولتی با مردم شفاف صحبت کنند؛ یکی از نمونه های این شفافیت انتشار لیست شرکت هایی است که ارز دولتی دریافت کرده اند، اما فعالیت دیگری کرده اند، البته وزیر ارتباطات به خوبی این حرکت را انجام داد.

حجت الاسلام والمسلمین احمد سالک در گفت وگو با خبرنگار «حوزه» در اصفهان، پیرامون وضعیت اقتصادی اخیر کشور و عوامل موثر  داخلی و خارجی در این شرایط بحرانی امروز، اظهار کرد: از اول پیروزی انقلاب اسلامی تا امروز بحث اقتصاد یکی از بحث های محوری بوده است که سه تفکر در این عرصه همیشه مطرح بوده است.

وی در توضیح سه تفکر اقتصادی، بیان کرد: یکی تفکر کاپیتالیسمی منطبق بر سرمایه داری وابسته است که آثار بسیار منفی در جامعه دارد، در این نوع تفکر، سرمایه دار، سرمایه دارتر و فقیر فقیرتر می شود و شکاف طبقاتی رخ می دهد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: تفکر نوع دوم، تفکر کمونیسمی بود که کوپنی کردن مردم مطرح بود و زمانی هم در کشور اجرا شد، البته  کشورهای چین و شوری سابق و بخشی از اروپای شرقی نیر چنین عمل کرده بودند.

وی افزود: تفکر نوع سوم، تفکر اقتصاد اسلامی بود که منشا آن، مرحوم شهید صدر و مرحوم حجت الاسلام حسینی بودند. این نوع تفکر نه شرقی و نه غربی بود، بلکه بر مبنای اصول شرعی و قرآنی و سیره اهل بیت صورت می گرفت.

*نخستین گام علاج اقتصاد بیمار کشور

حجت الاسلام والمسلمین سالک با بیان این که اصل و مبنای اقتصاد اسلامی بر فقه آل محمد(ص) است، تصریح کرد: دعوای دیرینه بین این سه نوع تفکر هنوز هم ادامه دارد و نتیجه این بحث آن که اقتصاد کشور بیمار است و این بیماری غیر قابل کتمان می باشد.

وی افزود: اولین حرکتی که برای معالجه اقتصاد بیمار باید صورت گیرد این که کارشناسان اقتصادی اندیشه و تفکر خود را اسلامی کنند و برمبنای ارزش های اسلامی و قرآن و عترت اصول اقتصادی را پیاده سازی نمایند تا بتوانند اقتصاد بیمار را اصلاح و درمان کنند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان این که معتقدم در حال حاضر یک درگیری بین تفکرات مختلف اقتصادی در کشور وجود دارد، ادامه داد: نکته دوم قابل توجه این است که تحریم های بین المللی روی اقتصاد ایران چه بخواهیم و چه نخواهیم  اثر گذاشته است، اما نتوانسته اقتصاد کشور را فلج کند.

*دو هدف اصلی آمریکا از تشدید تحریم ها

وی افزود: هدف آمریکا از تشدید تحریم ها علیه ایران اسلامی آن است که دو اتفاق بیفتد، نخست اعتراضات و اعتصابات مردم تشدید شود و نارآمی صورت گیرد و بر روی این مسائل موج سواری کرده و براندازی حکومت اسلامی ایران را رقم بزند. هدف دوم این که با فشارهای سنگین تحریم های اقتصادی، مسیر را در جهت آرمان های خود تغییر دهد.

 

* شفاف سازی اقتصادی از مصادیق صادق بودن با مردم است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه با ارائه راهکارهای برون رفت از شرایط کنونی، گفت: راه برون رفت از فشارها چند مسئله است، نخست این که مسئولین اقتصادی و دولتی با مردم شفاف صحبت کنند؛ یکی از نمونه های این شفافیت انتشار لیست شرکت هایی است که ارز دولتی دریافت کرده اند، اما فعالیت دیگری کرده اند، البته وزیر ارتباطات به خوبی این حرکت را انجام داد.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که شفاف سازی در عرصه اقتصادی از مصادیق، صادق بودن با مردم است، اضافه کرد: نکته دوم نظارت جدی و همه جانبه و بدون اغماض بر بازارهای ارز، سکه و طلا، مسکن، خودرو، و... از سوی دولت است.

وی در تکمیل سخنان خود گفت: سومین راه برون رفت از مشکلات اقتصادی، مدیریت صحیح نقدینگی بالای موجود در جامعه است. در زمان دولت قبلی نقدینگی حدود 400هزار میلیارد تومان بود که امروز این مقدار نقدینگی بیش از 3برابر شده و حدود 1600 میلیارد تومان است.

*در مدیریت و کنترل نقدینگی ضعف داریم

حجت الاسلام والمسلمین سالک با اشاره به این که نقدینگی بالا چون سیلی مخرب است که اگر مدیریت نشود کشور را مورد آسیب قرار می دهد، اظهار کرد: نقدینگی باید مدیریت شود و در مسیر ایجاد اشتغال و رشد تولید ملی هزینه شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که در مدیریت و کنترل نقدینگی کشور ضعف داریم، ابراز داشت: مشکل دیگر، خود تحریمی از ناحیه مسئولین در داخل کشور است. از دیگر نکات قابل تامل، این که باید امنیت سرمایه گذاری و شغلی رشد کند، این عدم توازن و ناامنی معضلات جدی را به وجودآورده است.

*نقش حوزه و دانشگاه در حل مشکلات

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: حوزه و دانشگاه باید بر مبنای ارزش های انقلاب اسلامی و سیاست های اصل 44  و اقتصاد مقاومتی بنشینند و راه حل های برون رفت را از مشکلات اقتصادی را در اختیار دستگاه اجرایی بگذارند.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha