پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
اخبار برتر

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

رهبر انقلاب دست زندانیان جرائم غیرعمد را گرفت

آیت‌الله خامنه‌ای که هر ساله به اذعان مسئولان ستاد دیه نخستین چراغ آئین‌های گلریزان ماه رمضان را روشن می‌کنند، امسال با افزایش 87 میلیون تومانی کمک‌های نقدی خودشان نسبت به سال گذشته، رقمی بالغ بر 4 میلیارد ریال به سی و یکمین مراسم این نهاد حمایتی تخصیص دادند.با احتساب مبالغ اهدایی صورت گرفته از سال 1381 تا خرداد سال‌جاری معظم‌له رقمی بالغ بر 18 میلیارد و 270 میلیون تومان، تنها به بهانه مشارکت در گلریزان‌های ویژه ماه‌ مهمانی خدا برای آزادی مددجویان غیرعمد حاضر در زندان‌های کشور کمک داشتند.در سفرهای استانی رهبر معظم انقلاب به کرمانشاه و خراسان‌شمالی هم طبق آمار موجود نمایندگی‌های ستاد دیه، همچون بسیاری از واحدهای فعال استانی از مواهب میزبانی خود بی‌بهره نبوده‌اند.برای نمونه با کمک 5 میلیاردی رهبر انقلاب در سفر به کرمانشاه تعداد 240 محبوس غیرعمد و با اهدای مبلغی معادل یک میلیارد تومان در سفر ایشان به بجنورد تعداد 125 بدهکار سرپرست خانواده با پیگیری فوری ستاد دیه از زندان آزاد شدند.

 

ایران شاهرگ مخدر جهان را قطع کرد

معاون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استانداری گفت: حدود ۷۵ درصد کل تریاک جهان در ایران کشف می‌شود. وی افزود: در سال 1396 مرگ‌و‌میر ناشی از مصرف مواد مخدر 17 درصد کاهش داشته است. از سوی دیگر کاهش آمار زندانیان ناشی از مواد مخدر نسبت به آمار کشوری را دارا هستیم. در واقع بیش از 50 یا 60 درصد زندانیان کل کشور مربوط به جرایم مواد مخدر است؛ ضمن اینکه در خراسان رضوی این آمار از 45 درصد به 35 درصد کاهش پیدا کرده است.معاون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در فرایند مبارزه باید به منظر اقتصادی آن توجه داشت. تجارت مواد مخدر یک حوزه بسیار وسوسه انگیزی است. براساس آماری که ارائه می‌شود سالانه بیش از 1500 میلیارد دلار گردش مالی مواد مخدر در دنیاست.نوروزیان اضافه کرد: این رقم برابر با کل صادرات نفتی و غیرنفتی ما بوده و برابر با تجارت اسلحه و دارو و غذا در دنیاست؛ بنابراین باید توجه کنیم که با یک شبکه پیچیده جهانی که پشتوانه اقتصادی بسیار هنگفتی دارد، درگیر هستیم. وی توضیح داد: سالانه در افغانستان 65 میلیارد دلار، پول حاصل از مواد مخدر به‌ دست می‌آید. نوروزیان بیان داشت: حدود 2 میلیون و 800 هزار نفر مصرف‌کننده مستمر موادمخدر و یک میلیون نفر هم‌ مصرف‌کننده غیرمسمتر داریم که هرکدام از آنها چند نفر را درگیر این آسیب می‌کنند و موجب می‌شود منابع و انرژی زیادی از بین برود. موادمخدر در رأس آسیب‌های اجتماعی کشور ماست.وی تصریح کرد: میزان کشفیات ما در خراسان‌ رضوی خوب بوده است؛ در واقع حدود 75 درصد تریاک کل جهان، 61 درصد مرفین جهان و  17 درصد هروئین جهان در ایران کشف می‌شود؛ بنابراین همه دستگاه‌های اجرایی و قضایی باید این موضوع را در دستور کار خود قرار دهند و در برنامه‌ریزی‌ها و تخصیص اعتبارات به آن توجه کنند‌.

 

وزارت ارتباطات برای فیلترشکنهای ایرانی در خدمتِ تلگرام ضرب‌الاجل تعیین کرد

وزارت ارتباطات‌وفناوری اطلاعات سرانجام با افشای فعالیتهای پشت پرده "هات‌گرام"، "تلگرام طلایی" و "موبوگرام"، اقدام به تعیین ضرب‌الاجلی برای این نرم‌افزارها در راستای نوع اطلاعاتی که نگهداری می‌کنند،کرد. وی صراحتا به موضوع عدم اعتراض مدیر پیام‌رسان تلگرام در پی فیلتر شدن این پلت‌فرم در ایران پرداخت و درباره دلیل آن اظهار کرد: به‌نظر می‌رسد یکی از عللی که مدیر تلگرام به فیلتر آن در ایران اعتراض نکرد، این است که برخی از مسئولان فضای مجازی کشور اجازه دادند هات‌گرام و طلاگرام فیلتر تلگرام را دور بزنند و مانع از مهاجرت 70 درصد کاربران ایرانی به پیام‌رسانهای داخلی شوند و از این طریق برای تلگرام زمان خریده‌اند. وی ضمن اثبات فنی فیلترشکن بودن این دو ابزار، به مزایای استفاده از فیلترشکن و پروکسی بومی پرداخت و گفت: محاسبه تعرفه نیم‌بها (برای اینکه تمامی شرکتهای اینترنتی فکر می‌کنند شما دارید از اینترنت داخلی استفاده می‌کنید) و در دسترس قرار گرفتن تمامی سایتهای فیلترشده از جمله سایتهای پورن. رسول سرائیان درباره راهکار برخورد با خاطیان از این دستور نیز عنوان کرده است «در صورت امتناع مدیران از شفاف‌سازی به سهم خود و برای صیانت از حریم خصوصی و حقوق شهروندی کاربران به عنوان مدعی و نماینده مردم موضوع را از مجاری قانونی پیگیری خواهد کرد.»

 

برق مردم عربستان را گرفت

در کنار افزایش تورم و بیکاری، افزایش تعرفه های خدمات دولتی به ویژه صدور قبض های میلیونی برای مشترکین انرژی به ویژه برق، فریاد مردم عربستان را در آورد، 'گویی برق آنها را گرفته است.عربستان کشوری خشک محسوب می شود و هزینه های تولید برق در این کشور بسیار بالاست، لذا این نوع انرژی از گذشته هم از قیمت نسبتا بالایی برخوردار بود. با این تفاوت که در گذشته مردم به دلیل نبود تورم و یارانه های دولتی حاصل از فروش نفت، خیلی این گرانی را متوجه نمی شدند . شهروندان عربستانی در شبکه‌های اجتماعی با 'هشتگ #فاتوره_الکهرباء' اعتراض خود را نسبت به افزایش بهای برق نشان دادند، به ‌گونه‌ای که این هشتگ سومین ترند در توئیتر شناخته شد.کاربران با انتشار تصاویر قبض های ماه قبل و مقایسه آن با قبض جدید که به صورت الکترونیکی صادرشده است، فاش کردند در مواردی افزایش ها به 500 درصد هم رسیده است.محتوای پیام های شهروندان سعودی اعتراض به ریخت و پاش های غیرقانونی دولت از اموال عمومی و تامین هزینه های بخش های دیگر کشور از طریق بالا بردن قیمت این نوع انرژی بود.

 

مطلق پرونده سرطان ایران را تشریح کرد

رئیس اداره مبارزه با سرطان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می گوید: سالانه 112 هزار نفر در کشور به انواع سرطان مبتلا می شوند و این بیماری تا 15 سال آینده علت 80 درصد مرگ و میرها را در ایران خواهد بود. علی مطلق با بیان اینکه سرطان بعد از بیماریهای قلبی و عروقی دومین علت مرگ و میر را در جهان شامل می شود، افزود: سرطان در ایران رو به افزایش است به طوری که به ازای هر 10 هزار نفر در مردان 177 نفر و در زنان به ازای هر 100 هزار نفر 140نفر به این بیماری مبتلا هستند.وی، سرطانهای سینه، روده بزرگ، معده و تیروئید را شایعترین سرطان در زنان ایرانی دانست و اظهار کرد: سرطان های معده،پوست و پروستات از سرطان های شایع در مردان کشور است. مطلق، میزان مصرف میوه و سبزیجات را در بین ایرانی ها 15 تا 20 درصد عنوان کرد و گفت: حدود 60 درصد افراد در کشور فعالیت بدنی کافی ندارند و بیش از 60 درصد دچار اضافه وزن و چاقی هستند و 25 درصد نیز کلسترول بالا دارند.وی، شرایط محیطی نامناسب مانند آلودگی هوا، وجود ذرات معلق در شهرها با جمعیت 100 هزار نفر که بیش از 115 میکروگرم است و وجود سوخت های فسیلی را از دیگر علل بروز سرطان ها بیان کرد. به گفته مطلق، 40 درصد سرطانها قابل پیشگیری هستند و با تشخیص به موقع بیش از 80 درصد این بیماری ها درمان می شوند.

 

جمعیت روستایی ایران به 20 میلیون نفر رسید

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور گفت: بر اساس سرشماری های سال 1395 جمعیت روستایی ایران در ادامه روند کاهشی خود به 20 میلیون نفر رسیده است.جندقیان اظهار داشت: با بررسی فرایندها، سالانه 700 هزار نفر جمعیت روستایی کاهش می یابد که دلیل آن بنیان‌های اقتصادی است؛ ما نتوانستیم بنیان‌های اقتصادی را دوام بخشیم و پس از آن به ایجاد شغل بپردازیم.معاون سازمان شهرداری ها و دهیاری ها گفت: در سال 1359 برای اولین بار در ایران جمعیت شهری بیش از جمعیت روستایی شد و بررسی های آماری نشان می داد که جمعیت روستایی در حال کاهش است. معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری ها گفت: از سال 1382 تا سال 1396 در مجموع 15 میلیارد و 580 میلیون تومان اعتبار دولتی بین دهیاری‌های کشور توزیع شده که از این میزان اعتبارات دولتی سه میلیارد و 250 میلیون تومان تا شروع به کار دولت یازدهم بوده است. وی ادامه داد: از دولت یازدهم تا سال اول فعالیت دولت دوازدهم و در مجموع طی پنج سال فعالیت دولت دکتر روحانی شاهد بودیم که 12 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار دولتی به نهاد دهیاری ها در سراسر کشور تخصیص یافت.جندقیان دلیل افزایش اعتبار دولتی به نهاد دهیاری ها را افزایش سهم دهیاری ها از مالیات بر ارزش افزوده (20 درصد به 35 درصد) ذکر کرد که در قالب اعتبارات خاص در بند « و» بودجه کشور تعریف شده است.

 

شهردار تهران به باغ "برره" پاتک شبانه زد

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با تیم شهرداری شبانه در باغ "برره" حضور یافت تا از تخریب آن جلوگیری کند.علی اعطا با اشاره بر انتشار برخی از اخبار در خصوص تخریب باغی در منطقه دو که به باغ "برره" معروف است، گفت‌: در بامداد گذشته در پی اطلاع از ترددهای مشکوک در باغ "برره" و وجود کامیون و ... بلافاصله به همراه نیروهای شهرداری از باغ معروف "برره" بازدید کردم.وی با بیان این که در تصاویر مشخص بود که آتشی در باغ روشن شده، اما در بازدید از این باغ مشخص شد که بحث آتش زدن باغ جدی نبوده است، گفت‌: البته با توجه به برخی از شواهد یعنی وجود کامیون و نیروی انسانی احتمالا فعالیت‌هایی در راستای تخریب باغ در جریان بوده است.عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که از شهردار شب خواستم این باغ را در رصد جدی شبانه قرار دهد تا هیچ گونه فعالیتی در این زمینه  صورت نگیرد، گفت‌: متاسفانه از باغ چیز زیادی باقی‌ نمانده  است، اما قطعا امروز این مساله را ‌دقیق تر دنبال می‌کنیم.

 

نرخ خودکشی در بیشتر نقاط جهان کمی پایین کشید

میانگین نرخ خودکشی در بیشتر مناطق جهان به جز آمریکا کاهش پیدا کرده است.در حال حاضر خودکشی در میان ۱۰ عامل اصلی مرگ و میر در آمریکا قرار دارد.در سال ۲۰۱۵ میلادی ۴۴ هزار و ۱۹۳ نفر در این کشور به دست خود کشته شدند که این رقم بیش از آمار قربانیان تصادفات رانندگی است. همچنین در فاصله‌ سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۵ میلادی تعداد خودکشی‌ها به ازای هر ۱۰۰ هزار آمریکایی ۳۰.۴ درصد افزایش داشته است.با این حال نرخ خودکشی در دیگر کشورهای توسعه یافته به طور کلی کاهش داشته است. طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO) آمار خودکشی در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۲ میلادی در ۱۲ کشور غرب اروپا افت داشته است. این کاهش حدود ۲۰ درصد یا بیشتر بوده است. به طور مثال در اتریش نرخ خودکشی کاهش ۲۹.۷ درصدی داشته است.به گزارش ساینس الرت، از سوی دیگر در حالیکه نرخ کلی خودکشی در میان کشورهای اروپایی رو به کاهش است در سه کشور اروپایی بلژیک، فنلاند و فرانسه نرخ خودکشی نسبت به آمریکا بالاتر است.

 

پایتخت به قاچاق میلیاردی ایست داد

فرمانده انتظامی غرب استان تهران از کشف کالای قاچاق به ارزش 60 میلیارد ریال از یک انبار درشهرستان شهریار خبر داد.سردار محسن خانچرلی در تشریح این خبر، اظهار کرد: در پی دریافت اخبار و اطلاعاتی مبنی بر دپوی کالاهای قاچاق در انباری در شهرستان شهریار ، بررسی موضوع در دستورکار ماموران دایره مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی قرار گرفت.وی افزود: کارآگاهان با انجام تحقیقات پلیسی پس از شناسایی انبار مورد نظر با هماهنگی مقام قضائی، در بازرسی از محل 83 هزار و 387 رول انواع کاغذ دیواری - پارکت و دیوار پوش خارجی کشف کردند که ارزش این محموله از سوی کارشناسان 60 میلیارد ریال اعلام شد.براساس گزارش سایت پلیس، فرمانده انتظامی غرب استان تهران در خاتمه با اشاره به پلمب محل انبار، گفت: در این عملیات، قاچاقچی کالاهای غیرگمرکی دستگیر و متهم پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شد.

 

اعتیاد به 65 درصد آسیب های اجتماعی دامن زد

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان‌ شرقی با اینکه بیش از ۶۵ درصد آسیب‌های اجتماعی کشور مرتبط با اعتیاد است، گفت: تعداد مصرف کنندگان مواد مخدر در دنیا رشد ۱۹ درصدی داشته است. وی با بیان اینکه انواع مواد مخدر در حال تولید بوده و 322 درصد افزایش یافته است، گفت: متأسفانه عرضه و تقاضا در این حوزه نیز افزایش یافته است؛به طوری که هم عرضه و هم تقاضا رو به رشد است. دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر  آذربایجان‌شرقی ابراز کرد: یکی از هدف‌های قاچاقچیان اصلی ترویج مواد مخدر در جامعه، هدف قرار دادن مدرسه، خانواده، محیط کارگری و صنعتی است به طوری که 22 تا 25 محیط کارگری در دنیا و در کشور ایران آلوده است. مهدوی ادامه داد: افغانستان  80 درصد تریاک جهان را تولید می‌کند و حتی با توجه به افزایش تقاضا کشت خشخاش، نسبت به 20 سال گذشته چهار برابر شده است. دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان متذکر شد: متأسفانه 25 درصد جامعه گرفتار موضوع اعتیاد است یا به عبارت دیگر از هر چهار نفر، یک نفر گرفتار تبعات آن هستند. مهدوی با تاکید به اینکه بیش از 65 درصد آسیب‌های اجتماعی کشور مرتبط با اعتیاد است، تصریح کرد: طبق پژوهش  انجام گرفته، بیشترین نگرانی مردم و مسئولان اعتیاد و مواد مخدر است و متاسفانه 63 درصد معتادان، متاهل بوده، 20 درصد معتادان تحصیلات بالای فوق دیپلم و 22 درصد آنها شاغل هستند.

 

هواشناسی اظهارات پدافند غیرعامل را رد کرد

احد وظیفه در واکنش به اظهارات اخیر رییس پدافند غیر عامل مبنی بر این که تیم‌های مشترکی از اسرائیل با همکاری یکی از کشورهای همسایه ابرهای در حال ورود به ایران را غیر بارور می‌کنند و همچنین ما با ابردزدی و برف‌دزدی در کشور مواجه هستیم، گفت: نمی‌دانم ایشان بر چه اساسی این موضوعات را مطرح کرده است. احیانا ایشان اسناد و مدارکی در این زمینه دارند و من در جریان نیستم، اما بر اساس اطلاعات هواشناسی امکان این که کشوری برف یا ابری را بدزد، وجود ندارد.وی افزود: کشوری نمی‌تواند، ابر بدزد. اگر این گونه بود پلیس آب در آمریکا ایجاد نمی‌شد؛ چرا که ابرها را از دیگر کشورها می‌دزدیدند و دیگر نیازی به پلیس آب نبود و آن را حذف می‌کردند.وی با بیان این که اگر ابری رطوبت کافی داشته باشد، برف و باران ایجاد می‌شود و در صورتی که نداشته باشد اصلا بارشی نخواهد داشت، ادامه داد: ایران دچار خشکسالی‌های ممتد است و این روند جهانی است و فقط شامل ایران نیست. وی با اشاره به این که هنوز تکنولوژی وجود ندارد که بتواند جو را تغییر دهد، گفت: تولید گازهای گلخانه‌ای توانسته جو را به نوعی تغییر دهد که با تغییر اقلیم مواجه شویم و دمای کره‌ زمین یک درجه گرم‌تر شود که همین یک درجه باعث بروز خشکسالی‌های متمادی برای کشورها شده است.»

 

هاشمی برای تراموا در پایتخت جا باز کرد

"تراموا یا قطار سبک شهری" این روزها به عنوان یکی از مدهای حمل و نقلی که می‌تواند کارکرد مناسبی در ناوگان حمل و نقل عمومی داشته باشد مطرح شده و براساس همین نگرش قرار است تراموا در یکی ازشهرهای کشور به صورت پایلوت اجرایی شود. همچنین پیشنهاد راه اندازی این طرح در تهران نیز داده شده است، به طوری که حسین رجب صلاحی _ مدیرکل دفتر حمل و نقل ریلی درون شهری سازمان شهرداری ها با بیان اینکه خطوط BRT در تهران قابلیت تبدیل شدن به خطوط تراموا را دارند، می گوید، پیشنهاد ما این است که در تهران و در مسیرهای BRT  آزادی - امام حسین و راه‌آهن-تجریش ریل‌گذاری تراموا انجام شودمدیرکل دفتر حمل و نقل ریلی درون شهری سازمان شهرداری‌ها ادامه داد: متروی زیرزمینی بیش از ۴۰ هزار نفر را جابجا می‌کند این سامانه حمل و نقلی برای شهرهای بیش از ۲ میلیون نفر مناسب است و به کاهش میزان بار ترافیکی نیز کمک خواهد کرد. همچنین منوریل نیز بیش از ۸۵۰۰ مسافر را در  یک ساعت جابه‌جا می‌کند که برای شهرهای بیش از یک میلیون نفر مناسب بوده و این سامانه نیز بر کاهش میزان بار ترافیکی اثرگذار است.صلاحی در ادامه می افزاید: اتوبوس‌های تندرو یا BRT بیش از ۲۷۰۰ نفر را در ساعت جابه‌جا می‌کنند . تراموا نیز بیش از ۴۵۰۰ نفر را در ساعت جابه‌جا  کرده و اگرچه هزینه احداث تراموا تقریبا سه برابر هزینه احداث خطوط اتوبوس سریع‌السیر است ولی می‌تواند حدود دو برابر مسافر را نسبت به اتوبوس‌های تندرو جابه‌جا کند.محسن هاشمی _ رییس شورای شهر تهران در این باره معتقد است تراموا یکی از سیستم‌های حمل ونقل عمومی نسبتا سبک است که در دنیا استفاده می‌شود و اینکه ما این سیستم را کجا استفاده کنیم باید در طرح جامع حمل ونقل شهر تهران، پیش بینی شود.

 

بهزیستی آمار حاشیه نشینان را اعلام کرد

معاون مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به ۳ هزار منطقه حاشیه نشین در کشور، عنوان کرد: در حال حاضر ۱۱ تا ۱۹ میلیون نفر از جمعیت کشور در مناطق حاشیه نشین کشور زندگی می کنند.وی با اشاره به این که تمامی افراد حاضر در مناطق حاشیه نشین معتاد یا مجرم نیستند، اظهار کرد: مناطق حاشیه نشین به دلایل بومی مختلف با جرم ها و آسیب‌های اجتماعی مختلفی رو به رو هستند، در حالی که تمامی افراد ساکن در این مناطق بر خلاف شرایط بومی بزه کار یا معتاد نیستند.فرید براتی که در برنامه‌ای رادیویی صحبت می‌کرد، با اشاره به نگاه‌های نادرست به درمان اعتیاد، توضیح داد: معتادین متجاهر پس از دستگیری حداکثر تا ۶ ماه می توانند در مراکز درمان سازمان بهزیستی اقامت داشته باشند، به طوری که ۳ ماه اول بر اساس قانون پس از دستگیری و ۳ ماه دوم با نظر قاضی در اختیار این افراد قرار می گیرد.وی با اشاره به این که دستگیری و درمان ۶ ماهه باعث بهبودی یک معتاد متجاهر نمی شود، خاطر نشان کرد: متاسفانه جامعه ایران از سازمان بهزیستی انتظار دارند تا ظرف مدتی ۶ ماهه بتواند یک معتاد متجاهر را درمان کرده و به عنوان فردی کاملا سالم به جامعه تحویل دهد.

 

تامسون،خطرناک‌ترین مکان‌های دنیا برای زنان را کشف کرد

تحقیقات جدیدی که توسط بنیاد تامسون رویترز انجام شده است، نشان داده که هند خطرناک‌ترین مکان برای «زن» بودن در جهان است. این گزارش بر اساس نظرسنجی ۵۵۰ کارشناس مسائل زنان انجام شده است که نشان می‌دهد هند بدترین کشور دنیا از لحاظ خشونت جنسی علیه زنان، قاچاق انسان برای کار خانگی، کار اجباری، ازدواج اجباری و بردگی جنسی است. هند همچنین خطرناک‌ترین کشوری است که در آن زنان به دلیل مسائل سنتی و فرهنگی با مشکلات فراوانی از جمله اسیدپاشی، ختنه زنان، سوءاستفاده جنسی و ازدواج کودکان روبه‌رو هستند. آمارهای ارایه شده از سوی دولت نشان می‌دهد که میزان جرایم گزارش شده علیه زنان بین‌ سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶، هشتاد و سه درصد افزایش یافته و در هر ساعت ۴ مورد تجاوز به عنف گزارش شده است. طی سال‌های گذشته، آمار بالای خشونت‌های جنسی علیه زنان بارها سرخط اخبار این کشور بوده است. از ۱۰ کشور برتر در این حوزه، ۹ کشور در آسیا، آفریقا و خاورمیانه هستند. افغانستان دومین کشور است و بعد از آن سوریه، سومالی و عربستان سعودی در رتبه ‌بعدی قرار دارند.پاکستان جایگاه ششم را به خود اختصاص داده و بعد از آن جمهوری دموکراتیک کنگو، یمن، نیجریه و در نهایت امریکا در جایگاه دهم قرار گرفته است.

 

قطعی برق به چراغ‌های راهنمایی هم رسید

رئیس مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک راهنمایی و رانندگی گفت: به دلیل قطعی برق در مناطق مرکزی و غربی تهران چراغ‌های راهنمایی خاموش شدند و مأموران پلیس راهور در حال حاضر تردد خودروها را مدیریت می‌کنند.سرهنگ محمد رازقی رئیس مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک راهنمایی و رانندگی پایتخت در خصوص خاموشی چراغ‌های راهنمایی در معابر و محلات مرکزی تهران اظهار داشت: در حال حاضر به خاطر قطعی برق در منطقه مرکزی و غرب تهران، چراغ‌های راهنمایی خاموش شده‌اند.وی با تأکید بر اینکه خاموشی چراغ‌های تقاطع‌ها در آن مناطق فقط به دلیل قطعی برق است، تصریح کرد: مأموران پلیس راهننمایی و رانندگی برای مدیریت ترافیک و تسهیل در تردد شهروندان و جلوگیری از هرگونه بی نظمی در میادین و تقاطع‌های مهم حضور فعال دارند.

 

«ازن» در هوای تهران رکورد زد

در پی افزایش بی‌سابقه آلاینده ازن در هوای پایتخت، سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: ۳پارامتر در کنار هم باعث تولید گاز ازن می‌شوند. یکی از گاز‌های آلاینده مثل اکسید‌های نیتروژن و هیدروکربن‌های فرّار است که به عنوان پیش‌ساز عمل می‌کنند و از منابع مختلف آلاینده اعم از ثابت و متحرک خارج می‌شود البته موتورسیکلت‌های کاربراتوری و خودرو‌های کاربراتوری در تولید این گاز‌ها نقش عمده‌ای دارند.طی سال‌های اخیر هیچ‌گاه آلاینده ازن در حد امروز (۱۱ تیر) نبوده است. شاخص این آلاینده گازی تهران روز دوشنبه به عدد ۱۵۰ رسید تا هوا به واسطه آن در آستانه شرایط ناسالم برای همه قرار گیرد.لیلا نظری در این باره گفت: ازن یک آلاینده ثانویه و یکی از آلاینده‌های اصلی موجود در هوا است که به‌طور مستقیم در هوا منتشر نمی‌شود بلکه از طریق واکنش‌های شیمیایی بین برخی گاز‌های آلاینده انتشار یافته از منابع آلاینده از جمله هیدروکربن‌های فرّار و اکسید‌های نیتروژن با نور خورشید ایجاد می‌شود.به گفته نظری، نور خورشید و درجه حرارت نیز دو عامل موثر در تولید ازن هستند. به همین علت معمولا میزان غلظت ازن در ماه‌های گرم سال و در روز‌های آفتابی به‌ویژه در وسط روز بیش از سایر مواقع و در زمستان به دلیل کم بودن درجه حرارت تولید ازن کمتر است.

 

دلار،شیشه را هم جهش داد

افزایش قیمت دلار در چند ماه گذشته به جهش قیمت مواد مخدر شیشه در هفته‌های اخیر انجامیده است. بر اساس اعلام معاون کاهش تقاضای اعتیاد ستاد مبارزه با مواد مخدر، هم‌اکنون هر گرم شیشه در کشور، با قیمت‌های حدوداً ۱۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود حال آنکه در چند ماه گذشته معتادان با ۴۰ الی ۶۰ هزار تومان می‌توانستند یک گرم شیشه بخرند.آن طور که پرویز افشار می‌گوید: افزایش نرخ ارز و جلوگیری از ورود پیش ساز‌های «متامفتامین‌ها» منجربه گران شدن قیمت شیشه شده است. حالاهمین افزایش قیمت شیشه این ترس و نگرانی را به وجود آورده است که معتادان شیشه‌ای با روی آوردن به مصرف شیشه ناخالص دچار وضعیت به مراتب بحرانی‌تر شوند، معتادانی که گاهی برای رسیدن به نشئگی قبلی مقدار زیادی شیشه ناخالص مصرف می‌کنند و همین مصرف مواد ناخالص شیوع مرگ و میر مصرف‌کنندگان شیشه را نیز به‌دنبال خواهد داشت.

 

استاندار برای ادارات از 13:30 خاموشی می زند

استاندار تهران با اشاره به كمبود ۶۰ درصدي توليد برق از منابع آبي گفت: بخشنامه قطع سيستم‌هاي سرمايشي از ساعت ۱۳:۳۰ در همه دستگاه‌هاي استان ابلاغ مي‌شود.محمدحسين مقيمي استاندار تهران در جلسه شوراي برنامه‌ريزي و توسعه استان با اشاره به سخنان اخير رئيس‌جمهور در جمع مديران دستگاه‌هاي اجرايي اظهار داشت: بايد صرفه‌جويي را در دولت شروع كنيم ، توليد نيروگاه‌هاي برق با كاهش ذخيره آب از ۹ هزار مگاوات برق به ۴ هزار مگاوات رسيده و شاهد كمبود ۶۰ درصدي توليد برق از منابع آب هستيم.او با اشاره به اينكه بخشنامه‌اي به دستگاه‌ها براي صرفه‌جويي ۱۰ درصدي برق و ۲۰ درصدي مصرف آب ارسال شده گفت: دستگاه‌هاي آب و برق مكلف هستند هر ۱۵ روز يك بار مصرف برق و آب دستگاه‌ها را گزارش دهند كه آب و برق دستگاه‌هايي كه رعايت نكنند قطع مي‌شود و از ساعت ۱۳:۳۰ نيز سيستم‌هاي سرمايشي در همه دستگاه‌ها بايد خاموش شود.

 

منابع آگاه از تلاش امارات و عربستان برای خرید یک خانه در مجاورت مسجدالاقصی پرده‌برداری کردند

بنا بر اعلام منابع آگاه در قدس اشغالی، اطلاعات به دست آمده نشان دهنده تلاش امارات متحده عربی و در ورای آن عربستان سعودی برای خرید یک خانه در مجاورت مسجدالاقصی با هدف افتتاح پایگاهی عربستانی-اماراتی در این شهر است.این منابع -که فعالیت این دو کشور در قدس را پیگیری می‌کنند و نخواستند نامشان فاش شود- در گفتگو با عربی ۲۱ اعلام کردند: هدف از ایجاد این پایگاه پرداختن به فعالیت‌های موازی با اداره اوقاف اسلامی قدس می‌باشد که این اداره خود وابسته به وزارت اوقاف اردن است.به گفته این منابع، تلاش برای حضور عربستان و امارات در قدس اشغالی گامی در راستای نقش آفرینی در مسجد الاقصی و رقابت با قیمومیت اردن و تمامی اداره‌های اوقاف اسلامی قدس است. همچنین عربستان با کمک‌های مالی به اردن به دنبال به زانو درآوردن این کشور برای پذیرش معامله قرن بود که بخشی از آن به قیمومیت مسجد الاقصی اختصاص دارد.

 

ازدواج‌های دانشجویی کمترین درصد طلاق را برای خود ثبت کردند

پدیده ازدواج دانشجویی چند سالی است در کشور مورد توجه قرار گرفته است. ازدواج در دین‌ اسلام به عنوان امری مقدس بوده و امروزه به یکی از دغدغه‌های اصلی جوانان تبدیل شده است.انتخاب آگاهانه و شناخت بیشتر در ازدواج اولویتی است که می‌تواند زندگی یک جوان را دگرگون سازد.بر اساس تحقیقاتی که از سال ۸۴ تا ۹۵ شکل گرفته است، ۹۶ درصد از کسانی که ازدواج‌ دانشجویی کرده‌اند، زندگی پایدارتری دارند. آمار ۴ درصدی طلاق در بین زوج‌های دانشجو آمار قابل تاملی است که نشان می‌دهد انتخاب همسر در محیط فرهنگی دانشگاه می‌تواند به تشکیل خانواده پایدار کمک کند. ازدواج دانشجویی جنبه‌های مثبت بسیاری دارد، به شرطی که بستر‌های لازم برای به ثمر نشستن چنین ازدواج‌هایی فراهم شود و جوانان ما از سنین دبیرستان مهارت‌های لازم را کسب کنند و آماده‌ یک زندگی مشترک سالم و سازنده شوند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha