سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
شهید عبدالوهاب قاسمی

مراسم بزرگداشت حجت الاسلام والمسلمین شهید عبدالوهاب قاسمی از شهدای حزب جمهوری اسلامی، فردا با سخنرانی، سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در قائمشهر برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مازندران، مراسم بزرگداشت حجت الاسلام والمسلمین شهید عبدالوهاب قاسمی از شهدای حزب جمهوری اسلامی فردا با سخنرانی، سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فردا پنج شنبه در مصلای نماز جمعه شهرستان قائمشهر برگزار خواهد شد.

 زندگينامه شهيد
شهید عبدالوهاب قاسمی(ره)، یکم مهرماه سال 1312 شمسی در روستای «لفورک» از توابع منطقه محروم و عالم پرور لفور، شهر شیرگاه از توابع شهرستان سوادکوه شمالی متولد شد.

بيت و خاندان شهيد قاسمي رضوان الله عليه از بيوت اصيل سوادكوه مازندران مي باشد و در سلسله آباء و اجداد و نياكان اين خانواده ي بزرگ، رجال ديني و سياسي و نظامي هم بودهاند. كه هر يك در عصر خود در ساختن تاريخ كشور، نقش و اثر ارزندهاي داشته اند.

تحصیلات

شهيد حجت الاسلام قاسمي در پنج سالگي، قرآن را دلربا تلاوت مي كرد. شهيد قاسمي در همان نوجواني نزد عموي بزرگوارش، مقدمات علوم ادبيات عرب را آموخت.

وی بعد از سپري شدن نوجواني، در نزد افاضل حوزه علميه بابل ادامه تحصيل داد و در شمار طلاب علوم ديني قرار گرفت و سپس راهي تهران شد و در دو مدرسه شيخ ابوالحسن و حاج ميرزا ابوالفتح به تحصيل علوم ديني اشتغال داشت و در سال ۱۳۳۴ جهت تكميل تحصيلات علوم ديني راهي مشهد مقدس گرديد و در مدرسه مباركه سليمان خان رحل اقامت افكند.

شهيد قاسمي بعد از پايان درس سطح، به درس خارج اساتيد حوزه علميه مشهد و در محضر اساتيد و آيات عظام، حضرت آيت الله سيدهادي ميلاني، آيت الله حاج شيخ كاظم دامغاني، حضرت آيت الله حاج آقا حسن قمي و حضرت آيت الله وحيد حضور يافت.

اين شخصيت بزرگوار به خاطر استعداد، هوش سرشار، كوشش و تلاش پيگير و پر ثمر خود در شمار شاگردان ممتاز درس آيت الله حاج شيخ هاشم قزويني اين عالم متفكر و فقيد زاهد و نيز آيت الله حاج سيد هادي ميلاني قرار گرفت و تا مرز اجتهاد پيش رفت. 

شهيد قاسمي در زبان و ادبيات عرب تا حد استادي مهارت داشت و صاحب نظر بود. شهيد قاسمي علاوه بر كسب موفقيت در علوم حوزوي ديپلم مدرسي را هم كسب نمود. 

این روحانی شهید، فقه را به خوبي آموخته بود و از علم تفسير قرآن بهرهاي كافي داشت و قسمت مهمي از قرآن كريم را حافظ بود. علم حديث و توابع آن، از تخصص او بود.

مبارزات شهيد قاسمي
مبارزات شهيد قاسمي عليه فسق، استكبار، تكاثر، تفاخر، غفلت، تغافل، جهل، تجاهل و بالاخره فرياد براي احقاق حق و ابطال باطل از سال ۱۳۴۱ در مشهد مقدس به رهبري حضرت امام خميني (ره) آغاز شد. شهيد قاسمي در زمره نخستين فريادگر حركت نهضت بود و آيت الله قمي او را طلبه اي فاضل و كوشا و موفق مي شناخت.

شهيد قاسمي نخستين شكار عمال منحوس پهلوي بود و بدنبال درگيري شديد با مأموران طاغوت و جلوگيري از تعرض آنانبه منزل آيت الله قمي در مشهد مقدس در ماجراي ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ دستگير و بازداشت شد.

در ايام بازداشت، شكنجه هاي بسياري را شهيد قاسمي تحمل نمود كه يكي از آنها، گذاردن كيسه هاي شن بر روي قفسه سينه اين شهيد بزرگوار بود كه منجر به شكسته شدن قفسه سينه آن و عدم مداوا در زندان بوده كه اين عارضه تا زمان شهادت همراه ايشان بود.

شهيد قاسمي در سال ۱۳۴۴ بر حسب دعوت جمعي از مؤمنين خطه مازندران و ساري و تاكيد علماي بزرگ وقت رضوان الله عليهم، در شهر ساري رحل اقامت افكند و از زمان ورودش به ساري تا پيروزي انقلاب اسلامي با جوش و خروش فراوان و شجاعتي كم نظير اقدام به آگاهي و آشنائي مردم نسبت به دو قطب غرب و شرق و حكومت طاغوت نمود و درجريان مبارزات، ۱۷ مرتبه دستگير و روانه كميته شهرباني كل كشور و زندان ساوا ؛ شد و اعدام اين شهيد بزرگوار در اوائل سال ۱۳۵۷ توسط طاغوت به نيروهاي امنيتي استان ابلاغ شده بود.

شهيد قاسمي در ادامه خدمات مذهبي و سياسي سفري به كويت به عنوان نماينده حضرت آيت الله العظمي وحيد داشت و سفري به سوريه و مصر و چند سفري هم به عربستان داشته است. شهيد قاسمي با صداقت كامل در مسير اسلام ناب محمدي(ص) و ولايت فقيه حركت مي نمود و به هيچ فردي اجازه نمي داد تحت لواي اسلام و قرآن و نهضت امام (ره) رفتار تند و افراطي و خارج از شرع و موازين قانوني داشته باشد و با اينگونه افراد به طور جد برخورد مي نمود.

او به اصرار علما و متدينين در آخرين روز فرصت ثبت نام براي نمايندگي اولين دوره مجلس شوراي اسلامي به صورت مستقل ثبت نام نموده و مردم وارسته ساري به شهيد قاسمي راي داده و راهي مجلس شوراي اسلامي شد. 

شهيد قاسمي پس از سالها تلاش براي اعتلاي اسلام و انقلاب اسلامي، شامگاه هفتم تيرماه ۱۳۶۰ در دفتر مركزي حزب جمهوري اسلامي ايران به همراه شهيد دكتر بهشتي و يارانش به آرزوي ديرين خود رسيد و به لقاءالله نائل آمد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha