جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله طباطبایی نژاد

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان با اشاره به فرموده امام راحل که مساجد سنگر هستند، گفت: مساجد همچنان باید در مقابل هجمه های دشمن سنگر باشد و با برنامه های آنان مقابله کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد صبح امروز  در دیدار دبیران ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به تلاش های دشمنان علیه اسلام و ایران اظهار داشت: امام خمینی(ره) فرمودند مساجد سنگر هستند و باید این سنگر بودن همچنان حفظ شود.

وی با بیان این که مساجد قبل از پیروزی انقلاب، محور فعالیت های انقلابیون بود، افزود: مساجد همچنان باید در مقابل هجمه های دشمن سنگر باشد و با برنامه های آنان مقابله کند.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان گفت: در مسجد، امام جماعت، کانون فرهنگی هنری، بسیج، ستاد احیاء و غیره فعالیت دارند، اما آیا اگر این نهادها و افراد به صورت کامل تلاش و فعالیت می کردند شاهد کاستی‌های امروز بودیم.

وی با بیان این که مسجد می‌تواند بیش از پیش اثرگذار باشد، عنوان کرد: حدود 700 مسجد در شهر اصفهان وجود دارد؛ اگر واقعاً این مساجد فعال باشند مشکلی در مسائل دینی خواهیم داشت، به فرموده امام صادق(علیه السلام) تا 40 خانه، همسایه مسجد محسوب می شوند که این تعداد، حدود 200 خانوار را تحت پوشش قرار دهد و می تواند این خانوارها را از نظر دینی و فرهنگی، اقتصادی و غیره غنی کرد.

آیت الله طباطبایی نژاد با اشاره به آیه « إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ» گفت: عمران و آبادی مسجد تنها به ساختمان آن نیست چراکه پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) در پاسخ به ابوذر می گوید عمران مسجد به این است که صدای مسجد کسی را اذیت نکند، خرید و فروش در مسجد انجام نشود و سخن لغو گفته نشود.

وی با بیان اینکه نیروی انسانی مستعد وجود دارد اما از این استعدادها استفاده نمی شود، یادآور شد: ما در کشور کمبود آدم دلسوز داریم؛ انسان هایی که اگر سمتی به او داده شد، بداند که در حد توان و وسع باید کار و خدمت کند.

امام جمعه اصفهان با اشاره به آیات قرآن کریم تصریح کرد: اینکه قرآن می فرماید  «لا یُکَلِّفُ اَللَّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها» بدین معنا نیست که انسان در حد کم، تلاش کند، بلکه انسان تا زمانی که توان دارد باید تلاش کند، آیا همه ما تا زمانی که توان داریم تلاش کرده ایم؟

وی ادامه داد: قرآن کریم در آیه دیگری می فرماید «لَا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا مَا آتَاهَا» بدین معنا که انسان به اندازه چیزهایی که خداوند متعال به او عطا کرده، مکلّف است و باید تلاش کند، بنابراین باید فرصت خدمت و گام بر داشتن در مسیر خدای متعال را غنیمت شمرد و تا زمانی که توان داریم در مسیر الهی قدم برداریم.

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام حبیب رضا ارزانی، دبیر ستاد هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با بیان اینکه ما در 31 استان و در 4 نقطه ویژه از کشور نمایندگی داریم، اظهار داشت: ستادهای هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد در سطح کشور و در تمام مناطق روستایی، عشایری و شهری وجود دارند و تا کنون 24 هزار کانون ثبت شده ند و این، ظرفیت خوبی است.

وی با بیان اینکه 79 هزار مسجد در کشور وجود دارد که 24 هزار کانون فرهنگی هنری در آن فعالیت می کند، افزود:  فعالیت کانون های فرهنگی هنری مساجد از 18 اسفند سال 71 با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی کار خود را آغاز کردند و تا کنون 20 هزار کانون به صورت دیجیتالی به ثبت رسیده اند، همچنین از 15 تیرماه امسال، اعضاء کانون های فرهنگی هنری مساجد، کد ملی خود را به صورت الکترونیکی ثبت می کنند.

دبیر ستاد هماهنگی و نظارت بر کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور عنوان کرد: کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور 52 درصد در بخش روستایی و 48 درصد در بخش شهری قرار گرفته اند و ظرفیت بزرگی برای فعالیت های فرهنگی و هنری و دینی در مسیر مقابله با هجمه های غرب وجود دارد.

وی گفت: امیدوار هستیم در مساجد که پایگاه اصلی انقلاب به شمار می رود، بتوانیم برنامه های خوبی را برای جذب کودکان و نوجوانان و آشنایی آنان با انقلاب اسلامی اجرا کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha