جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 455040
۱۴ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۱
سیگار

حوزه/ الازهر مصر با انتشار بیانیه ای ضمن اعلام حرمت شرعی مصرف دخانیات دلایل شرعی حرمت آن را بیان کرد و افزود: خریدار، فروشنده، مصرف کننده و منتقل کننده دخانیات، معصیت‌کار هستند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، مرکز صدور فتوای الکترونیک الازهر با انتشار تحقیقی شرعی درباره مصرف دخانیات و آثار آن تاکید کرد: اسلام هر کار خوب و سودمند را تشویق و از هر کار بد و مضرّ منع می کند و از این رو طبیعی است که اسلام با مصرف چیزی که ضرر قطعی برای انسان داشته باشد مخالف است.

در ادامه این گزارش آمده است: تردیدی نیست که دخانیات برای انسان ضرر دارد و قاتل انسان است و سازمان بهداشت جهانی نیز گزارشی طولانی در سال 1975 صادر کرده و در آن اعلام کرد: تعداد کسانی که به خاطر مصرف سیگار از دنیا می روند یا زندگی پرمشقت و همراه با بیماری دارند از تعداد کسانی که به خاطر مجموعه بیماری های طاعون، کولرا، جدری، سل، خوره، تیفوئید و تیفوس از دنیا می روند بیشتر است و تعداد مرگ های ناشی از مصرف دخانیات از تعداد مرگ های ناشی از بیماری های واگیردار بیشتر است و علاوه بر اینها مجموع درآمدهای کشورهای بزرگ از مالیات بر تولید دخانیات بسیار کمتر از هزینه هایی است که مردم برای درمان بیماری های ناشی از مصرف دخانیات هزینه می‌کنند و دانستن این نکته بسیار مهم است که مردم بدانند آثار ویرانگر مصرف دخانیات پس از سپری شدن ربع قرن برای افراد مشخص می شود و در این مدت جوانان سیگار مصرف می کنند و نمی دانند دارند با خود چه می کنند، اما پس از 20 سال یا بیشتر آثار ویرانگر مصرف دخانیات در بدن ظاهر می شود.

مرکز فتوای الازهر پس از بر شمردن تعدادی دیگر از زیان های مصرف دخانیات، مصرف دخانیات به ویژه سیگار را حرام اعلام کرد و به نکات زیر اشاره کرد:

1. هرچیزی که برای سلامتی انسان زیان داشته باشد در اسلام حرام است، زیرا خدای متعال می فرماید: ﴿وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ﴾ و فرمود: ﴿يَسْأَلُونَكَ مَاذَا أُحِلَّ لَهُمْ  قُلْ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ﴾ ، و عبادة بن صامت نیز از رسول خدا(ص) روایت کرده که: لَا ضَرَرَ وَلَا ضِرَارَ".

2. سلامتی انسان نعمتی است که باید شکر آن به جا آورده شود و یکی از راه های شکر این عمت حفظ آن است و اینکه انسان از این سلامتی در راه خیر خود و مردم استفاده کند.

3. خرج کردن پول در راه مصرف دخانیات مصداق هر دادن پول و کاری حرام است، زیرا مغیرة بن شعبه از پیامبر(ص) روایت کرده که فرمود: (إن الله حرم عليكم عقوق الأمهات، ووأد البنات، ومنع وهات، وكره لكم قيل وقال، وكثرة السؤال، وإضاعة المال ).

الازهر در پایان این گزارش تاکید کرد: مصرف دخانیات حرام شرعی و معصیتی است که انسان با آن خود را در معرض هلاکت قرار می دهد و این نیز کاری حرام است و تمام فروشنده و مشتری و مصرف کننده دخانیات و هر کسی که در رساندن دخانیات به مصرف کننده سهیم باشد در این گناه سهیم است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha